Jump to content

Hydraulikkpumpe til kraftblokk - Alternativ til standard?


Lukas

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en kraftblokk av typen Rapp Hydema KB02-0 på hånda som mangler hyd.pumpe. Er det noen som vet om et alternativ til Hydemas egen pumpe? (som forresten koster mer enn blokka brukt, rundt 7000 kr)

 

Har hørt noen snakke om at servopumper til bil kan være et alternativ og andre som sier disse ikke egner seg fordi det er høytrykksystemer. Synspunkter og erfaringer taes i mot med takk. Skulle du ha enten en pumpe eller komplett blokk med pumpe liggende så send meg en IM

Link to post
Share on other sites

Økonomideler er en bra plass å ta kontakt. Vi har to båter med kraftblokk. Den ene med KB02 og den andre med en blokk fra Henriksen. Det fine med henriksenblokken er at pumpen har frikobling. På en 10 hk sabb tar den litt effekt! Dette driverket med pumpe får man på økonomideler til en overkommelig pris. Jeg bare elsker den enorme hivehastigheten det er på den med stor pumpe og girboks.
Link to post
Share on other sites

Har også KB 02 i en båt. Skiftet ut "Hydemapumpa" pga den ga for fart på blokka. Har kjørt blokka på både 16cm3 og 27cm3 tannhjulspumpe. Med 900 o/min på pumpa blir 16cm3 litt for lav hastighet på blokka for meg. Har samme type frikopling som vist på Økonomideler sin side. Om Hydema sin pumpe vil koste mer er jeg ikke sikker på. Du må vel ha både tank, filter, sikkerhetsventil, frikopling eller forsattslager ++ om du bygger systemet selv. Fordelen er at du kan få større fart og mere kraft på blokka. At dette trolig fører til at den (hydr motoren) blir snarere utslitt er en annen sak.

Har du f eks en 10 hk Sabb ville jeg fått beregnet hvilken pumpe som var optimal. Min TD 70 motor jobber en del tyngre hvis jeg har full last på blokka med 150 bar trykk.

Om servopumper til bil er egnet vet jeg ikke. Du kan kanskje få oppgitt volum (cm3 / omdr.) ,arbeidstrykk og maks arbeidshastighet på slike og da vet du litt mer. Hydema tror jeg har ca 100 bar på sin pumpe.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en servopumpe fra en Volvo 740 personbil på Hydema kraftbblokk. Fungerer som bare det,eneste forskjellen er at den går litt senere. Jeg vet ikke betegnelsen på blokka,men den er ganske liten (tror det er en 200kg?). Undersøkte også prisen på orginal pumpe men slo det fort fra meg når jeg hørte prisen.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Nå har jeg fått tak i pumpe. For de som måtte finne denne tråden i fremtiden og støte på samme utfordring så kan jeg jo skrive litt om det jeg har lært.

 

Han som solgte meg blokka kom over en "original" Rapp Hydema pumpe på et mekanisk verksted der han bor, som han la ut for og som jeg fikk billig. Hjelpsom og trivelig fyr og om alle hadde vært som han skulle jeg handlet mye mer på finn uten å være så skeptisk. Nok om det. Jeg skrev "original" pumpe fra Hydema, men det er jo ikke Hydema som lager disse. De blir laget i Tyskland under et navn jeg ikke husker (men som jeg skal legge ut når jeg får pumpa for referansens skyld). Antageligvis er de å få uten det pristillegget på 459% de får hos Hydema (koster et sted mellom kr.7-8000,- kr hvis man kjøper de der) Jeg ga kr.1500,- for pumpa og før jeg kom over denne ble jeg blitt tilbudt samme pumpa brukt til 3000 av en som tydeligvis visste hva de koster nye.

 

Det er fullt mulig å bruke både servopumper fra bil og hyd.pumper fra andre ting som nevnt over. Oppgaven den har er jo ganske enkel, så jo flinkere du er til å lage "fjøsmekk", sette på reimskiver der det tideligere har vært tannhjulsdrift osv, jo lettere er det å få til. Jeg på min side tenkte det var greit å få fatt på noe jeg vet funker så slipper jeg å dille så mye. Prisen på pumper fra bil, lastebil og andre ting jeg har blitt tilbudt lå i samme område som "originalen".

Redigert av Lukas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 2 år senere...
  • 6 måneder senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...