Jump to content

kjøpe snekke, saga 27, nidelv 26 og polar 770 etc., under 250k?


Bakstørn

Recommended Posts

heisann

 

etter at vi har utvidet familien står muligens vår antares 650 klar for salg til våren og vi vurderer noen andre muligheter med båtlivet.antaresen har vært min eneste båt og den jeg har lært å være på sjøen i, uten at jeg på noen måte føler meg utlært for å si det på den måten.det vi har tenkt å gjøre nå er å gå ned på farta og opp på størrelse slik at vi kan ta ldengre turer og bo i båten en uke eller to.

 

de båtene vi har sett litt på til nå er saga 27,nidelv 26 og polar 770.det vi ønsker oss i en båt er at den gjerne må koste under 200-250k for ett driftssikkert eksemplar og at det er plass å sove komfortabelt for oss tre og gjerne en til slik at vi har litt å gå på :-) sengeplassene må helst være slik at de kan være oppredd hele tiden, og hvertfall helst ikke være konstruert på en slik måte at vi må bruke uteplassen til å sove på.

 

vi er videre noe skeptisk til hvordan en kalesjebåt vil egne seg i nord-norge, og kanskje spesielt på vinteren da jeg ser for meg at den blir å ligge på sjøen hele året.hardtop er ønskelig da jeg ser for meg at det er noe lettere å lage til noe som i gjør at snøen sklir av da.

 

det aller viktigste er såklart at båten er trygg og driftssikker, da jeg må innrømme at jeg ikke har allverdens erfaring med motorer, men er jo klar over at jeg uansett må lære meg en hel del om jeg går over til innenbordsmotor.

 

jeg vil også helst ikke ha en båt som er for stor for meg å håndtere, så helst ikke noe over 27 fot.ser for meg at det er en naturloig økning i størrelse.

 

om båten er lett å manøvrere i trange havner er dette også såklart ett stort pluss, igjen pga min manglende erfaring.

 

er det noen som har noen synspunkter på nevnte båter eller evt har tips til andre båter mottas disse med stor takk og nysgjerrighet :-)

 

mvh bakstørn

Link to post
Share on other sites

Av de typene du nevner så er min anbefaling Polar 770 eller Nidelv 26 med Volvo TAMD30 motor (105hk). Dette er båter som er nydelig å kjøre 7-9 knop, men du har også i spesielle situasjoner muligheten til å kjøre 18 knop (og de tåler det!). Dessuten får du en båt med flotte manøvreringsmuligheter iom at motoren er så stor. Mindre motorer på disse to båtene er ikke å anbefale. Saga 27 har også besvist sin styrke gjennom mange år, men har ikke en slik motorisering på de jeg har sett og er derfor sansynligvis ikke beregnet for det.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo poppe innom våre hjemmesider - her finner du iallefall det meste om Nidelv 26:

 

http://www.froystad.org/

 

Vi er meget fornøyd med båten, selv om vi kun har 1 sesongs erfaring sålangt; ca 100 timer.

 

Dristet meg til å lage en fordeler/ulemper bloggartikkel om båttypen; den kan du lese her:

 

http://blogg.froystad.org/#post21

 

Og har du ellers noen spørsmål eller ønsker råd om konkrete båter/hva du skal se etter osv, så send meg en IM. Jeg har blant annet utarbeidet en sjekkliste for hva en bør se etter på en slik båt, da flere av båtene jeg så på ble gjennomgått av andre enn meg selv. Både bekjente og utrolig hjelpsomme båtfolk her på Båtplassen. Den artigste jeg opplevde var en båt jeg var interessert i, der en på båtplassen viste seg å ha båtplass på samme brygge. Han bare kikket innom båten når han var nede i sin egen og jeg fikk rapport omtrent før jeg hadde tenkt meg om.

 

Lykke til! Spennende prosess og alltid hyggelig å være på kjøpersiden. Mange Nidelv 26 ble ikke solgt ifjor og kommer sikkert snart ut på finn.no igjen. Spesielt gjelder dette modeller fra 85-86. Her vil det være mulig å gjøre seg et meget godt kjøp i mars/april, tror jeg.

 

Forøvrig synes jeg at det er veldig morsomt hvis du holder oss oppdatert i denne tråden på prosessen din fram mot båtkjøp. Blir spennende å se hva du ender med - det er mange bra båtkonsepter, som helt sikkert vil bli foreslått for deg.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Polar 770 som jeg har kan du fint ha redd opp til 3 i kabinen. Det finnes en stikkøye under førerplassen, og du kan re opp til dobbeltseng i sofa`n. Toalettet er dog noe trangt synes jeg. Min båt har 130 hk og har en toppfart på 17,5 knop. Marsjer i 15. Bak kan man også legge på pute så man har stor solseng i stede for sofa. Etter min mening maks 4 personer som sover i denne. Båten har et stort vindfang og er knotete å styre i trange havner med mye vind. Baugpropell bør du derfor ha på denne båten. Har du andre spørsmål om båten er det bare å fyre løs. Er selv meget fornøyd med båten, muligens er den noe overkonstruert. Den er i hvert fall svært solid bygget og tåler mye juling fra sjøen.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hei Bakstørn, jeg gjorde det det samme som du vurderer i fjor. Vi kjøpte en ny Agder 840 28 fot med aktercabin. Fantastisk flott båt, vi er en familie på 4 og en rottweiler.. Vi brukte båten som hytte, og hadde en fantastisk sommerferie i den. Jeg er også helt uerfaren, agdern som jeg hadde var enkel å manøvere. Baugtruster er et must syntes nå jeg på den type båt med fast aksel. Billig forsikring, billig å bruke. I min så satte det en vp d3 170 hk. Marsjfart rundt 20 knop. Nydlig i 8 knop. :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Først kikket jeg på Nidelv 24, men er glad for at jeg gikk til et hakk større.

 

Jeg kjøpte Polar 770 med 100hk VP med alt av utstyr du kan putte i en båt. Eneste som mangler er en VHF.

Veldig fornøyd, men kan se at en Nidelv 26 hadde nok vært å foretrekke når ungene blir eldre. Polaren har god stuplass.

God og bred til å være en 25 foter. Og har litt fartspotensialet.

 

Skulle jeg kjøpt båt igjen nå hadde det nok blitt en nidelv 26. Pris messig er det ikke så mye forskjell.

 

Har hørt noe litt negativt med Nidelv 26 er at akterkabinen er nokså lav og køyene ligger lavt ned slik at det kan bli rått\fuktig og kaldt. Mulig at køya ligger under vannlinja? Har ikke sett dette selv, bare hørt.

 

Nidelv er en veldig sterk kandidat til den størrelsen og pris.

Link to post
Share on other sites

Her er nevnt mange fine skuter, men ser man at du ønsker å holde deg opp mot maks 250k, så tror jeg nok Saga 27 er det beste eksemplaret å gå for.

 

Dette er en båt som det er bygd ca 5000 stykker av, og det "kryr" av de på markedet til alle mulige priser.

God plass - noe smal kansje - men er høy innvendig, noe som vel er bra når det er barn ombord.

Båten har god kjøl, og er lettmanøvrert - det mener jeg nå alle snekker er, om mann bruker motor/ror/gass sammen.

Den har vel også den fordelen at man kan kokkelere selv om man er under fart - om jeg ikke husker feil må man på Nidelv 26 løfte opp førerstolen.

Ac er der med to faste plasser hele tiden. Leveres også med hard top.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Akterkabinen i Nidelv 26 ligger ikke under vannlinjen og de problem som her nevnes har ikke vi erfart, men her er det veldig avhengig av hvordan båten er holdt og bla om det er såkalt teddytrekk i akterkabinen. Har sett noen båter med det og det er ikke å anbefale (er gjerne skottrekk på eldre Nidelv 26-er). I dette trekket kan det lettere bli sittende fuktighet og lukt, tror jeg.

 

Hvis det er sterk lukt av eks diesel ol fra "kjølsvinet" kan nok det merkes i akterkabinen, da det under madrassene her er "direkte access" til propellaksling og kjøl mm. Fint for inspeksjon, men kan muligens gi noe mer maritim lukt enn ellers i båten. :smiley:

 

Vår akterkabin benyttes av våre 2 jenter på 12 og 16 år og det er utmerket plass til de. Jeg og min kone synes det blir litt trangt, men det går også for 2 voksne. Her er det merkbar forskjell i en Nidelv 28, som er tverr bak. Akterkabinen oppleves mye større. Men som sagt - akterkabinen i Nidelven går fint - både til 2 voksne og ikke minst til et par barn).

 

Stikkabinen er jo det geniale her. Den er under førerplassen og min sønn på 1,95 får faktisk bra plass her. Han klager iallefall ikke, men det er like ved motoren så idet den startes er det ikke mer fred å få i denne køyen.

 

Framme i kabinen er det god plass til å re opp til 3 voksne; iallefall til 2 voksne og 1 barn. Så totalt har man 6 sengeplasser og av disse 3 faste (som kan være oppredd hele tiden).

 

Her er det hele illustrert med bilder fra vår Nidelv 26:

 

Forkabin:

 

1272956659_resized.jpg

 

Oppredd forkabin:

 

1280753665_resized.jpg

 

Stikkøye i forkabin:

 

1272956710_resized.jpg

 

Akterkabin:

 

1272956662_resized.jpg

 

Det "hele" ligger her:

http://bilder.froystad.org/#13.0

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Saga 27 er en prektig båt og er jo den som Jon Fosse har skrevet hyldingsdikt til. :smiley:

 

Vi synes den ble litt vel trang og ga lite bevegelsesmulighet ombord, hvis du er en 5-6 stykker. Det er faktisk ganske stor forskjell til Nidelv 26, selv om denne båten da kun er 10 cm bredere og er 1 fot kortere.

 

Jeg liker hardtop-løsningen i Saga 27; den skal ikke undervurderes med tanke på aktivt helårsbruk. Saga 27 er en typisk snekke - Nidelv 26 mer en halvplaner og jeg synes det er kjekt med de ekstra 4-5 knoppene du kan få med en Nidelv 26 med riktig motorisering. Sags 26 er jo mer en halvplaner enn en ursnekke - selv om dette sikkert kan diskuteres.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg vil jo selvfølgelig anbefale Saga27 som jeg selv har hatt helt siden 1987. Og så driver jeg også sagaforumet.com der en kan finne mye om Sagabåtene, pluss følge selve diskusjonsforumet.

 

Lars H.

(admin Sagaforumet)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båtvalg er jo en smakssak også da, man må jo like linjene. Hjelper ikke hvor praktisk den er hvis den ikke har gode linjer, det er mange praktiske båter der ute. Men også mange uten hverken linjer eller design. Og nettopp dette er en smakssak mener nå jeg.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke hvor praktisk den er hvis den ikke har gode linjer,

 

Det er nå heldigvis ikke alle som er mer opptatt av linjer enn av det praktiske. Selv har jeg ikke allverdens linjer på egen kropp, og forlanger heller ikke at båten skal være et unikum i så måte. Det ville blitt litt feil på en måte... :giggle: men at båten er praktisk til mitt bruk, det anser jeg som en viktig egenskap. Så jeg har en Viksund 27 Columbi, en robust og praktisk båt selv om den i enkeltes øyne ikke oppfattes som en direkte skjønnhet. Men den er veldig praktisk til mitt bruk. Lugar helt forut med over- og underkøyer, dinette med god plass til fire som kan slås ned til dobbeltseng og en 2m lang kjøkkenbenk med fin utsikt gjennom store vinduer når man driver med matlaging. Alt dette under tak, så det er alltid tørt og fint. I tillegg har den et selvlensende akterdekk med stor kalesje over, fin plass å sitte på kvelden og suverent på fisketurer resten av året. Skulle jeg bare hatt en båt "til pynt" hadde jeg kanskje valgt noe annet, men som turbåt mener jeg andre egenskaper veier langt tyngre....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For alldel Index, for noen så teller det praktiske mer en linjer og design. Men for noen så er det viktig, Et godt design trenger ikke å gå utover det praktiske. Men som Bergendørk sier så er smaken som baken. Men for min egen del så er linjer og design viktig, men jeg har ikke ting til pynt for det. Men det er meg :cheers_wine:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar.

 

Ståa er den akkurat nå at Nidelv 26 og Saga 27 er de vi ser for oss er mest aktuelle.Dette kan sånn sett fort forandre seg etterhvert som vi finner noen "nye" båttyper. Hardtop er nok noe vi ønsker oss, og det er det jo stort sett på alle Saga 27, men bare på noen få Nidelv 26.Er dette noe som er mulig å kjøpe i ettertid, og hva koster det i såfall?

 

Det som vi syns er veldig bra med Saga 27 er at det er mange til salgs, i mange prisklasser, og slik jeg ser det på bakgrunn av de få båtene som er på finn for tiden, så er prisen for en "dyr" saga som man kanskje kan forvente er godt vedlikeholdt og driftssikker, det samme som en "billig" Nidelv, som muligens er noe mer usikker og like velholdt.Derfor vil det være mye enklere og tryggere og kanskje kjøpe Saga 27 og enda holde oss innenfor budsjett.Men Nidelvel er på den andre siden en "større" båt, og vi har også sansen for stikklugar.At den marsjer på ett par knop ekstra er ikke noe minus det heller, selv om vi er klar over at det er ikke noen fartsvidundre vi ser på.Men kjøpet er nok fortsatt noe frem i tid uansett.Det er trivelig her i tenkeboksen, og man får nye innspill og ideer for hver dag.

 

Vi er også spent på hva som kommer til salgs på finn utover våren, og om det er noe i "lokalområdet" slik at det er praktisk mulig å få hentet båten.Å gå båten selv fra Sørlandet og hjem er ikke helt realistisk for oss.

 

Også lurer vi litt på en ting.På Saga 27 ser det ut som at man må gå inn i båten på babord side for å slippe å tråkke i sofaen.Er ikke det litt tungtvindt når man liker å legge til med styrbord side?

 

mvh Bakstørn

Link to post
Share on other sites

Skal du ha båten som "hytte" er 26 Nidelv helt utrolig! Det må jo være verdens største 26 foter.Men det er en bløt båt,30cm bølger å vinduspussere var det viktigste utstyret.Har hatt Scand Nordic etter Nidelven, men synes innredningen i Nidelven var bedre.(Scand'n var en bedre sjø båt)Saga 27 er sikkert en fin båt (så mange folk kan jo ikke ta feil)men jeg har aldrig helt klart å løse koden på disse. Lykke til med valget!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Enig med Krølle, men 30 cm var nå kanskje en overdrivelse.... :giggle:

 

Vil nå hevde at Nidelv 26 også er en god sjøbåt, selv om den har en tendens til å rulle "som en snekke" i sidesjø.

 

Saga 27 har hardtop og det må være kjekt på dine kanter, Bakstørn; ja, i Bergen også - for all del! :crazy: (hender jo at det er litt nedbør ol her også)

Bare pass på at du får den modellen (det er nå min mening) der det er kalesjetak på hardtop`en (istedet for en enkel liten takluke), eller så blir det en veldig tett båt om sommeren. Med kalesjebåt er det vanskelig å unngå fuktighet og væteinnslag i cockpit, noe som kan irritere meg sånn noe inn i hampen (går jo utover innredning mv hvis en ikke følger godt med). Med riktige tiltak går det jo bra, men det kan være noe tungvindt når en har båten på sjøen hele året.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Også lurer vi litt på en ting.På Saga 27 ser det ut som at man må gå inn i båten på babord side for å slippe å tråkke i sofaen.Er ikke det litt tungtvindt når man liker å legge til med styrbord side?

 

mvh Bakstørn

Dette er ikke noe problem ......jeg går inn på begge sider.

 

Vi er en famillie på 4 og har hatt Saga 27 AC nå snart i 10 år. Fantastisk flott/trygg båt med fine linjer samt Saga kvalitet. :thumbsup:

Med AC har ungene sitt soverom og voksne sitt. Kalesjen har også en meget flott løsning dvs det tar 10 sekunder så har du en åpen/lukket båt. ( kun en stor glidelås båk hardtopp)

Bruker båten hele året, og om vinteren har jeg en eldre kalesje med Hansatopp......og disse to vintrene har det vært MYE snø/kulde.

Husk.....du får hva du betaler for, prøv og finn en som er godt velikeholdt og helst en med Yanmar 66 HK. ( min holder en fart på 10-12 knop med 66 HK Yanamr)

Dette er en båt du ikke klarer og selge......jeg har prøvd 2 ganger ( og angret),får heller ikke lov av kone/unger

Løp og kjøp :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...