Jump to content

kjøpe snekke, saga 27, nidelv 26 og polar 770 etc., under 250k?


Bakstørn

Recommended Posts

NordNorge og båt på sjøen om vinteren, i mine ører høres noe som er lukket ut som rett båttype. Trivselen blir noe annet om en kan lukke døren og fyre i gang et varmeapparat. kanskje denne? Ny eller nyere motor vil være en kjempefordel uansett hvilken båt du ender opp med. Lykke til og hold oss oppdatert :flag_bp:

 

26 eller 28 fot er ett fett manøvreringsmessig!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Godt med folk innom denne tråden og det er jo morsomt må jeg si :)

 

Vet ikke helt hva det er som gjør det men Viksund 880 og Tresfjord føles bare ikke som alternativer for min del.Det er ingen deler av meg som føler noe for disse to båtene, selv om de ser både praktiske ut og at man uten tvil får mye for pengene.Man skal da ha hjertet for båten også skal man ikke?

 

Grunnen til at jeg i utgangspunktet ser på kalesjebåter er fordi lukkede båter (les:bakveggsbåt)har en tendens til å bli både svære og dyre.Om jeg hadde hatt ett mye større budsjett hadde jeg nok sett meg om etter en NB840 av noe slag, men det er ett svært langt stykke opp til den prisklassen.Da virker kalesjebåt som ett alternativ for en liten familie som har lyst å kose seg i båten en uke her og en helg der.Jeg ser også helt klart bakdelen med kalesjebåter her jeg bor og håper noen kanskje har noen tips til hvordan man som best kan klargjøre en slik båt til en vinter på sjøen.Regner forøvrig ikke med at båten kommer til å bli mye brukt på vinteren, så grunnen til at den mest sannsynlig vil være på sjøen hele vinteren er nok prisen på innelagring i det området jeg bor.

 

Gleder meg til det kommer flere båter ut på Finn slik at man kanskje får sett på flere modeller som er reelle for oss både med tanke på prisklasse og størrelse :)

 

mvh Bakstørn

Link to post
Share on other sites

Klart en skal like og synes om båten en kjøper; og ha hjerte for den. Det hører med og hjerter banker for så mangt! :-)

 

Det kommer nok mange båter snart på finn.no og jeg tror det vil være kjøpers marked for de båtene du har antydet at du er interessert i.

 

Eksempel: I fjor lå det en Nidelv 26 ute - 1985 modell - til 330 000. Kraftig motor. Tror båten var i OK stand. Litt ut på høsten var den nede i 250 000, men jeg vet ikke om den ble solgt. Det er mange Saga 27 ute allerede og her kommer det flere. Produsert 6000 av den båttypen. Av Nidelv 26 er det vel ikke produsert så mye mer enn 5-600.

 

Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja da skal vi faktisk å se på båt i morgen.Dukket plutselig opp en Saga 27 til salgs rett i nærheten av her jeg bor til noe jeg vil velge å se på som en billig penge.Mye er visstnok gjort de siste år, noe som såklart er ett pluss.Om dette viser seg å være det røverkjøpet det kan høres ut som kan det godt hende det blir ett kjøp i løpet av kort tid.Spennende er det hvertfall. Saga 27 fra 1977 med perkinsmotor som da har gått endel timer..Skal ha meg med kyndig personell for å se over hvertfall, da jeg ikke på noen måte er noen ekspert :)

 

Er det noen som har noen tips til hva som er vanlige feil på disse båtene? Båten ligger på vannet så ikke lett å få sett mye under vannlinjen da..

Link to post
Share on other sites

Ja da har vi vært å sett på båten.Kan hende det blir lagt inn ett bud i dag så får vi se hvor det bærer hen.Vi har jo egentlig sagt vi skulle vente til høsten siden vi egentlig skulle både solgt den båten vi har og har en del andre planer i løpet av sommeren, men om vi kan få denne sagaen til under 120000 syns jeg vi har gjort en god handel.Eller, for å si det slik, man vet jo ikke om handelen er god før man har hatt båten en stund.Brukt er jo brukt uansett hvordan man ser på det, men båten virket godt vedlikeholdt til prisen.motoren var en Perkins på 49 hester som er den orginale motoren.Den har gått noen tusen timer, det skal sies, men gikk veldig pent.Nå skal det sies at mannen hadde startet motoren før vi kom, og vi skal nok være der å se på oppstart på kald motor før en evt kontrakt blir underskrevet.

 

Båten var ikke velutstyrt, den manglet bl.a. kjøleskap og varmtvann, men hadde ett deilig varmeapparat som var koblet på kjølevannet til motoren.Greit med ett skikkelig varmeapparat her oppe.Det var nytt gear og ny dynamo og begge dieseltankene ble skiftet på verksted i fjor.

 

Spent på å se om vi blir eiere av ny båt :)

 

Er det forresten noen som er interessert i en Beneteau Antares 650 med Suzuki 115 hk på hekken? :P

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut som det blir Saga 27 på meg.120000 ble vi enige om.En pris vi begge kan leve med, pluss at jeg slipper å reise land og strand rundt for å kjøpe båt :) Så kan vi ha denne noen år å se om båtferier er noe for oss etter vi har fått barn også :) Takker for all hjelp i denne tråden, så får jeg heller åpne den igjen om det blir aktuelt :)

Link to post
Share on other sites

Nå skal det sies at mannen hadde startet motoren før vi kom, og vi skal nok være der å se på oppstart på kald motor før en evt kontrakt blir underskrevet.

Gratulerer med valget av en fin båt. Prisen høres også fornuftig ut. Men sørg for å få prøvd hvordan den er å starte når den er kald (bør helst ha ligget minst et døgn). Jeg har hatt Perkins 4108 med dårlig kompresjmo som var en lek å starte når den var varm men et mareritt når den var kald! Ble litt skeptisk siden selger hadde startet motoren før dere kom.

 

Lykke til med snekke i alle fall :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

heisann

 

Ja pris og kjøp er avtalt med selger, men det er også avtalt at jeg ikke skriver under noen kontrakt før vi har foretatt en skikkelig prøvdekjøring for å se om motoren går varm og selvfølgelig se om den starter lett og fint.

 

Har ikke så mye mer bilder enn de som er i salgsannonsen på finn.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26671980

 

Båten ser jo ikke akkurat like turklar ut i øyeblikket siden puter er pakket bort og duker og nips ikke er der.Og jeg håper virkelig ikke det kommer noe særlig med nips tilbake uansett :P

Link to post
Share on other sites

Nå har vi vært å prøvekjørt.Fikk startet opp gamla i ti minus, så da tror jeg at det må gå an å få start under normale forhold, altså plussgrader også :) Var en finfin tur, men var en noe kald fornøyelse da vi ikke fikk noe varme i varmeanlegget pga litt for lite kjølevæske på anlegget.

 

Ellers virker alt til å være ok, men kontrollboksen må nok byttes da det var noe slark i spaken.Er også noe dødgang på styret pluss at styringen er noe treg, uten at dette blir noe større problem tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder styringen, så har i hvert fall jeg på min Saga 27 -86 mod en vingemutter nede bak rattet mot rattakslingen hvor jeg kan stramme til eller løsne alt etter hvor tungt jeg ønsker rattet skal være å dreie.

 

Lars H.

admin for Sagaforumet

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, du er hjertelig velkommen til Sagaforumet. Heldigvis trenger en ikke å velge mellom baatplassen.no eller sagaforumet.com. Jeg sier, ja takk, begge deler!

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...