Jump to content

kjøpe snekke, saga 27, nidelv 26 og polar 770 etc., under 250k?


Bakstørn

Recommended Posts

Hvilken årsmodell har du da, Ficher? Og har du bilder som gir inntrykk av akterkabin og forkabin + plass i cockpit (det er denne + forkabinen jeg har opplevd litt trang). Hvordan er plassen på toalettrommet; består den "sittetesten" for en voksen mann på 1,90, eller noe sånt? :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hvilken årsmodell har du da, Ficher? Og har du bilder som gir inntrykk av akterkabin og forkabin + plass i cockpit (det er denne + forkabinen jeg har opplevd litt trang). Hvordan er plassen på toalettrommet; består den "sittetesten" for en voksen mann på 1,90, eller noe sånt? :-)

Båten er fra 1986.

Bildene er fra mitt 1 av 2 forsøk på salg ( angret etter noen dager begge ganger :-) )..... http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=8291812

 

Sittetest.....ikke optimalt for en på 1,90 , men alt går.

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på dette med marsjfart og toppfart for Saga 27....går den behagelig når du ligger på 10-12 knop? Noen sier at skroget tilsier max 9 knop - typisk snekke. Hva er din erfaring her? Du har jo en rimelig kraftig motor.

 

Takk for link, forresten! Hvilken båt har du såfall vurdert og konvertere over i?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på dette med marsjfart og toppfart for Saga 27....går den behagelig når du ligger på 10-12 knop? Noen sier at skroget tilsier max 9 knop - typisk snekke.

Jeg har en liten fastmontert flaps på min, men føler at båten blir mer og mer stabil jo høyere farten blir. ( skroget limer seg fast )

Blir som en myk panservogn på sjøen ,med stor hekksjø og skjærekniven i baugen ...ingenting som stopper den. :thumbsup:

Har også 2x180 liters tanker på hver side , dette gjør den også mer stabil.

 

Se her ja 1000 innlegg på dette forum siden 2003. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Den flapsen: Har du bilder av den? Er det den som gjør at den ikke graver seg ned, da eller?

Min Saga 27 har slike flaps, og de er standard, originalmontert. Hvordan båten oppfører seg uten, aner jeg ikke. Flapsene på Saga'n kan justeres i høyden i bakkant. Det er 3 hull over hverandre som bolten kan settes igjennom. Avstanden mellom øverste og nederste hull er ca. 5cm. Forskjellen mellom hvor mye hekken graver seg ned med bolten i øvre, henholdsvis nedre hull er 10 - 15cm ved fullt pådrag, dvs. 8 knop med min 44Hp Yanmar motor.

 

propell.jpgror_tilt.jpg

 

Lars H.

Saga27 fan

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Når det gjelder Årø 28 var jeg faktisk i dag å gikk en tur i småbåthavna her jeg bor og her lå det flere Årø 28 liggende.Det som slo meg var at de virket så voldsomt store disse båtene..Jeg tror rett og slett ikke jeg blir å føle meg komfortabel som skipper på en såpass stor skute.Så den tror jeg rett og slett er uaktuell, selv om jeg helt klart ser at man kan få svært mye båt for pengene :)

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Når det gjelder Årø 28 var jeg faktisk i dag å gikk en tur i småbåthavna her jeg bor og her lå det flere Årø 28 liggende.Det som slo meg var at de virket så voldsmt store disse båtene..Jeg tror rett og slett ikke jeg blir å føle meg komfortabel som skipper på en såpass stor skute.Så den tror jeg rett og slett er uaktuell, selv om jeg helt klart ser at man kan få svært mye båt for pengene :)

Har ikke vært i en Årø selv, men å bli fortrolig med 26 eller 28 fot tror jeg nesten går ut på det samme, selv om det kan være store forskjeller i manøvreringsevne på like store båter også! Lykke til videre på leting etter båt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfattet trådtstarter dithen at de primært var 2 voksne som skulle bruke båten. Da må Saga 27 være interessant. For oss som er 2 voksne og 4 barn (2 tenåringer), så ble ikke Sagaen et reelt alternativ, men vi går akkurat ombord i Nidelven, selv om det til tider blir et intenst familieliv. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Lurer også på om de trappetrinnene på babord side er standard på alle saga 27 eller om de kom etter ett visst årstall?

 

eg har trappetrinnene på babord side ved siden av kjøleskap, min er på 1979 mod, eg tror den har vært slik siden saga 27 kom i verden.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ingen tvil om at selve rosinen i pølsa er glemt og utelatt her.... Båten man bare må ha er selvsagt en Tresfjord 28. Uten akterkabin, men med hardtopp og en fantastisk uteplass/sofa/solseng.

Motor: Perkins 49 hester, solid og god. Komfortfart 7 knop, max fart 9,5 knop

Prisgruppe for disse 200-250.000

Her er undertegnedes MS PALOMITA 1976modell, sommeren 2010.

 

lindoeya_003.jpg

Knut Lorentzen

Link to post
Share on other sites

Sitter dem bare på roret? Dette ser da utrolig "enkelt" ut. Lurer på om dette kan funke på min Nidelv 26. Ideer?

Dette har det vært flere tråder om her på forumet. Men det er stor belastning på disse rorflapsene, og selvfølgelig da også på ror og roroppheng. Etter ca. 15 år, begynte det ene flapset mitt av solid og tykk aluminium å sprekke i knekken. Heldigvis kjente jeg en båtmann på verkstedet på jobben som var ekspert på å sveise aluminium, så jeg slapp å kjøpe nytt. Å mekke slike flaps på egenhånd, ville jeg være skeptisk til. Flapsene på Sagan er tross alt fabrikkmontert.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

eg har trappetrinnene på babord side ved siden av kjøleskap, min er på 1979 mod, eg tror den har vært slik siden saga 27 kom i verden.

 

Jeg hadde en Sage 27 fra 1974. Den hadde ikke støpte trappetrinn. Skal se om jeg finner et bilde når jeg er på en pc med bilder på...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her bilder med og uten trinn på tre forskjellige årganger av Saga27, 70-mod, 73-mod og 90-mod utgave.

Som en ser er det en tydelig endring mellom -73 og -90. På det siste bildet er det støpte trinn.

Saga27 kom forøvrig på markedet i 1969, men ble dessverre tatt ut av produksjon for noen få år siden

etter over 6000 solgte båter.

 

trinn70.jpgtrinn73b.jpgtrinn90.jpg.

Lars H.

Sagaforumet

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...