Assbear Startet 21.Januar.2011 Del på Facebook Startet 21.Januar.2011 Hvilket materiale egner seg når man ønsker at skroget (og overbygg) skal være så varmeisolerende som mulig? Spørsmålet er i forbindelse med noe som blir mer som en flytende bolig enn en båt.. Et lett, tett og godt varmeisolerende materiale erå foretrekke. Noen termoplaster som egner seg? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 (redigert) Jeg har fundert litt på dette jeg og, og lurer på hvordan det ville vært å brukt av de vanlige svarte liggeunderlaga man ruller sammen og tar med på tur. De former seg jo lett etter båtformen. Og legger du de rett på snøen er det ikke mye man kjenner av kulde i rompa Velkommen til båtplassen forresten.. håper du vil trives her Redigert 21.Januar.2011 av agder840 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 PVC-skum (Divinylcell f eks) eller "litex", men da må du lime med epoxy eller annen løsemiddelfritt lim. Ellers går PE-skum, som liggeunderlagene er laget av sikkert også bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Ekspandert PVC er forbudt som isolasjonsmateriale i mange sammenhenger, på grunn av særdeles ubehagelige egenskaper ved brann. Det er dessverre også et av de materialene som gir aller best isolasjon av både støy og varme. Skipsplatene til Rockwool har mange fine egenskaper, men lav vekt er ikke en av dem. Ellers gir de god varmeisolasjon, grei støyisolasjon, og er ganske solide. De er også brannsikre og godkjent for bruk stort sett over alt. "Planet Mechanics" på Discovery gjorde en test av diverse isolasjonsmaterialer for en stund siden. Om jeg husker rett, fant de et hampprodukt som var overlegent alle de andre, spesielt i sammenhengen volum/isolasjonsevne. Det var også desidert dyrest. Oscilia er helisolert med 10cm Glawa ned til vannlinjen. Det virker å fungere helt OK isolasjonsmessig, men jeg har sett at materialet trekker vann over tid, og da kan være vanskelig å få tørt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Glava i båt er ikke særlig hensiktsmessig da det som GaleHenning påpeker er hygroskopisk. Rockwool er i så måte mer egnet. Jer har en gang bygget en båt kun av Rockwool og denne gikk fint med en 2-3 hk påhenger. Litt stålforsterkning for motorfeste - ellers kun Rockwool. Best er nok et plastprodukt med lukkede celler. Jeg har selv brukt liggeunderlag fra Europris. Brannsikkerheten er vel imidlertid så som så med dette produktet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knut1955 Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Hei Det finnes også vakuumpaneler til isolasjon. Består av et kjernemateriale innpakket i 100% tett (alu-)folie. Har lest om isolasjonsegenskaper for slike paneler der 1 cm tykt panel tilsvarer opptil 15 cm Glava/Rockwool. -Dyrt er det helt sikkert.... Prøv å google på vacuum insulation - så finner du nok mye interessant, eller vakuum paneler. Knut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Armaflex er overlegent men dyrt, søk på nettet så finner du mye info. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Assbear Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Tusen takk for svar :) LAger meg en oversikt over muligheten, bl.a flere av de nevnte. Er det noen som har hørt om granittharpiks? Kan legges i sandwichplater / paneler. Skal visst være nytt og veldig veldig bra.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 (redigert) granittharpiks? Hva i all verden er det for noe, kvae utvunnet av granitt ? Ellers så er jo ekstrudert polystyren(XPS) og ekspandert polystyren(EPS, kalles ofte isopor) tradisjonelt gode isolasjonsmaterialer. Ekstrudert polystyren har høyere trykkfasthet og litt høyere vekt enn ekspandert og er jo mest solid av disse isolasjonsmaterialene. Enkle å skjære og tilpasse er de jo begge to. Redigert 1.Februar.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Divinycell er et utmerket materiale til slikt. Lett, trekker ikke vann og er ikke brennbart. Isolasjonsevne lik, eller bedre enn, glassvatt. Formes rundt krumme flater ved å slisse på baksiden med sirkelsag. Limes fast med limsparkel. Stempl det godt fast og slå over med ei treklubbe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Limes fast med limsparkel. Først og fremst, dette er ikke for å kverulere. Jeg har hørt om sparkel og tannsparkel, men ikke limsparkel. Hva for slags produkt er dette ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Divinycell er et utmerket materiale til slikt. Lett, trekker ikke vann og er ikke brennbart. Isolasjonsevne lik, eller bedre enn, glassvatt. Formes rundt krumme flater ved å slisse på baksiden med sirkelsag. Limes fast med limsparkel. Stempl det godt fast og slå over med ei treklubbe. Divinycell er benyttet som isolasjon i min Nimbus. Regner med at det er en gjennomprøvd løsning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Hva for slags produkt er dette ? Et lim utviklet for liming av kjernemateriale og for sparkling av hulkiler og lignende. Blandet med 3% voksløsning er det en utmerket overflatesparkel. Produseres av Reichold, DIAB og andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Ok. Jeg blir alltid nysgjerrig nysgjerrig når jeg ser lim produkter jeg selv er ukjent med. Her i Norge produseres jo sandwich vanligvis med kald flytende polyuretan eller PU-hotmelt. Produktet du nevner er kanskje mer myntet på et bruk hvor man selv limer kjernematerialet mot en overflate og så dekker det til med et annet materiale som finish og gjerne da på flater som krever et ikke-flytende produkt. Til sammenligning: når man reparerer en skadet campingvogn(sandwich konstruksjon) benyttes det en 2-komponent polyuretan som er som "nugatti" i konsistensen. Merkenavn: Macroplast 8160/5400 (produsert av Henkel). Dette produktet brukes også som sparkel der det blir hulrom man ikke ønsker. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 ring til f .eks kaefer bjørge R&M og prøv å få tak en som deler båtinteressen blir vel et kompromiss mellem k-verdi ( isolasjons verdi) pris , brannsikkerhet og hvor praktisk det er å installere. mener f.eks å ha hørt at folk som bygget stål båt fikk hele innsiden sprøyta med polyurethan skum før de gjorde innredningen. k-verdien er bra , er usikker på resten av faktorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 mener f.eks å ha hørt at folk som bygget stål båt fikk hele innsiden sprøyta med polyurethan skum før de gjorde innredningen. k-verdien er bra , er usikker på resten av faktorene. Da er det viktig at det blir benyttet et skum med 100% lukkede celler. Et tadisjonelt PU skum har 60-70% lukkede celler og vil derfor oppta eventuell fuktighet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 En produsent av limsparkel, DIAB. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 bjørge mener f.eks å ha hørt at folk som bygget stål båt fikk hele innsiden sprøyta med polyurethan skum før de gjorde innredningen. k-verdien er bra , er usikker på resten av faktorene. Båten min er sprøytet innvendig til minst 1/2 meter under vannlinjen med et skum man bruker for å isolere LNG-tankere. K-verdien er langt høyere enn husisolasjon. Det brenner ikke. Kan sveise i skroget uten at det avgir ubehagelige gasser. Har gjort sveiseprøve, og det blir bare en forkullet rand av skum der sveisen har gått på utsiden. Hos meg trekker ikke skummet vann, båten er tørr og fin året rundt. Men jeg tror påføringen av slikt skum ikke vil tilfredsstille prosjektet til trådstarter. Bjørge har endret navn, igjen. Nå heter en del av butikken 'Align'. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oliver Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Finnes det noe materiale i denne sammenheng som kan brukes til å sparkle "bordgangene" på innsiden av et glassfiberskrog? Formålet er å få en tilnærmet slett skrogside før man monterer skottbekledning. Det bør være lett i vekt og såpass seigt at det ikke renner før herding. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oliver Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Prøver en gang til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.