Jump to content

Materialvalg for høy varmeisolasjon


Assbear

Recommended Posts

Hvilket materiale egner seg når man ønsker at skroget (og overbygg) skal være så varmeisolerende som mulig? Spørsmålet er i forbindelse med noe som blir mer som en flytende bolig enn en båt.. Et lett, tett og godt varmeisolerende materiale erå foretrekke. Noen termoplaster som egner seg? :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har fundert litt på dette jeg og, og lurer på hvordan det ville vært å brukt av de vanlige svarte liggeunderlaga man ruller sammen og tar med på tur. De former seg jo lett etter båtformen. Og legger du de rett på snøen er det ikke mye man kjenner av kulde i rompa

Velkommen til båtplassen forresten.. håper du vil trives her :thumbsup:

Redigert av agder840 (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ekspandert PVC er forbudt som isolasjonsmateriale i mange sammenhenger, på grunn av særdeles ubehagelige egenskaper ved brann. Det er dessverre også et av de materialene som gir aller best isolasjon av både støy og varme.

 

Skipsplatene til Rockwool har mange fine egenskaper, men lav vekt er ikke en av dem. Ellers gir de god varmeisolasjon, grei støyisolasjon, og er ganske solide. De er også brannsikre og godkjent for bruk stort sett over alt.

 

"Planet Mechanics" på Discovery gjorde en test av diverse isolasjonsmaterialer for en stund siden. Om jeg husker rett, fant de et hampprodukt som var overlegent alle de andre, spesielt i sammenhengen volum/isolasjonsevne. Det var også desidert dyrest.

 

Oscilia er helisolert med 10cm Glawa ned til vannlinjen. Det virker å fungere helt OK isolasjonsmessig, men jeg har sett at materialet trekker vann over tid, og da kan være vanskelig å få tørt.

Link to post
Share on other sites

Glava i båt er ikke særlig hensiktsmessig da det som GaleHenning påpeker er hygroskopisk. Rockwool er i så måte mer egnet. Jer har en gang bygget en båt kun av Rockwool og denne gikk fint med en 2-3 hk påhenger. Litt stålforsterkning for motorfeste - ellers kun Rockwool.

Best er nok et plastprodukt med lukkede celler. Jeg har selv brukt liggeunderlag fra Europris. Brannsikkerheten er vel imidlertid så som så med dette produktet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hei

Det finnes også vakuumpaneler til isolasjon. Består av et kjernemateriale innpakket i 100% tett (alu-)folie. Har lest om isolasjonsegenskaper for slike paneler der 1 cm tykt panel tilsvarer opptil 15 cm Glava/Rockwool. -Dyrt er det helt sikkert....

 

Prøv å google på vacuum insulation - så finner du nok mye interessant, eller vakuum paneler.

Knut

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

granittharpiks?

 

Hva i all verden er det for noe, kvae utvunnet av granitt ?

 

Ellers så er jo ekstrudert polystyren(XPS) og ekspandert polystyren(EPS, kalles ofte isopor) tradisjonelt gode isolasjonsmaterialer.

Ekstrudert polystyren har høyere trykkfasthet og litt høyere vekt enn ekspandert og er jo mest solid av disse isolasjonsmaterialene. Enkle å skjære og tilpasse er de jo begge to.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Divinycell er et utmerket materiale til slikt.

Lett, trekker ikke vann og er ikke brennbart.

Isolasjonsevne lik, eller bedre enn, glassvatt.

Formes rundt krumme flater ved å slisse på baksiden med sirkelsag.

Limes fast med limsparkel.

Stempl det godt fast og slå over med ei treklubbe.

Link to post
Share on other sites

Limes fast med limsparkel.

 

Først og fremst, dette er ikke for å kverulere.

 

Jeg har hørt om sparkel og tannsparkel, men ikke limsparkel. Hva for slags produkt er dette ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Divinycell er et utmerket materiale til slikt.

Lett, trekker ikke vann og er ikke brennbart.

Isolasjonsevne lik, eller bedre enn, glassvatt.

Formes rundt krumme flater ved å slisse på baksiden med sirkelsag.

Limes fast med limsparkel.

Stempl det godt fast og slå over med ei treklubbe.

 

Divinycell er benyttet som isolasjon i min Nimbus. Regner med at det er en gjennomprøvd løsning.

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg blir alltid nysgjerrig nysgjerrig når jeg ser lim produkter jeg selv er ukjent med.

Her i Norge produseres jo sandwich vanligvis med kald flytende polyuretan eller PU-hotmelt.

 

Produktet du nevner er kanskje mer myntet på et bruk hvor man selv limer kjernematerialet mot en overflate og så dekker det til med et annet materiale som finish og gjerne da på flater som krever et ikke-flytende produkt.

Til sammenligning: når man reparerer en skadet campingvogn(sandwich konstruksjon) benyttes det en 2-komponent polyuretan som er som "nugatti" i konsistensen.

Merkenavn: Macroplast 8160/5400 (produsert av Henkel). Dette produktet brukes også som sparkel der det blir hulrom man ikke ønsker.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ring til f .eks

 

kaefer

bjørge

R&M

 

og prøv å få tak en som deler båtinteressen

 

blir vel et kompromiss mellem k-verdi ( isolasjons verdi) pris , brannsikkerhet og hvor praktisk det er å installere.

 

mener f.eks å ha hørt at folk som bygget stål båt fikk hele innsiden sprøyta med polyurethan skum før de gjorde innredningen.

 

k-verdien er bra , er usikker på resten av faktorene.

Link to post
Share on other sites

mener f.eks å ha hørt at folk som bygget stål båt fikk hele innsiden sprøyta med polyurethan skum før de gjorde innredningen.

 

k-verdien er bra , er usikker på resten av faktorene.

 

Da er det viktig at det blir benyttet et skum med 100% lukkede celler. Et tadisjonelt PU skum har 60-70% lukkede celler og vil derfor oppta eventuell fuktighet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

bjørge

mener f.eks å ha hørt at folk som bygget stål båt fikk hele innsiden sprøyta med polyurethan skum før de gjorde innredningen.

k-verdien er bra , er usikker på resten av faktorene.

 

Båten min er sprøytet innvendig til minst 1/2 meter under vannlinjen med et skum man bruker for å isolere LNG-tankere. K-verdien er langt høyere enn husisolasjon. Det brenner ikke. Kan sveise i skroget uten at det avgir ubehagelige gasser. Har gjort sveiseprøve, og det blir bare en forkullet rand av skum der sveisen har gått på utsiden. Hos meg trekker ikke skummet vann, båten er tørr og fin året rundt. Men jeg tror påføringen av slikt skum ikke vil tilfredsstille prosjektet til trådstarter.

 

Bjørge har endret navn, igjen. Nå heter en del av butikken 'Align'.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe materiale i denne sammenheng som kan brukes til å sparkle "bordgangene" på innsiden av et glassfiberskrog?

Formålet er å få en tilnærmet slett skrogside før man monterer skottbekledning. Det bør være lett i vekt og såpass seigt at det ikke renner før herding.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...