Jump to content

Tåler hermetikk sprengkulde ?

mateco

Recommended Posts

Heisann!

Vi har liggende en god del hermetiske matvarer som overvintrer i båten. Det er da snakk om varer som lapskaus, joika-boller, suppe-bokser, etc.

Nå er jo dette varer som overvintrer i mange turisthytter, og tilsynelatende uten problemer m.h.t. sprengkulde i fjellheimen.

Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som har opplevet "sprengte", eller lekke, hermetikkbokser som følge av kulde???

Isåfall, hvilke type bokser har det vært snakk om, og ved hvilken kulde ??

Ville tro at en boks med hermetisk vann har ville vært sprengt i fillebiter ved 10 minus??

???

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

..

Vi har liggende en god del hermetiske matvarer som overvintrer i båten. Det er da snakk om varer som lapskaus, joika-boller, suppe-bokser, etc......

Da vet du kanskje allerede svaret på spørsmålet?

Tror mye av dette tåler noen kuldegrader, men ikke ubegrenset. Jeg ville satset på å ta det med hjem uansett.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Da vet du kanskje allerede svaret på spørsmålet?

Tror mye av dette tåler noen kuldegrader, men ikke ubegrenset.

Vel..., det gikk bra i fjorvinter, og så langt i år, men så har laveste temp iår vært ca. minus 12 ute. Har en panelovn (300W) inne så her har tempen vært noe høyere. Vet ikke eksakt da Tempføleren ikke registrere innetemp lavere enn 0 grader.

Det som jeg er ute etter er om noen har erfart lekke bokser som følge av kulde, og i såfall hvilken temperatur er det snakk om? Og hvilke type bokser, vil f.eks. en suppeboks være mere utsatt enn en lapskaus boks? Hva f.eks. med hermetisk frukt??

Kunne selvfølgelig ha putta noen bokser hjemme i frysen å sjekka, men synes det er greit om jeg slipper! Mye søl !!

Bjørn

Nå er ikke jeg sikker på hva du mener "med tæring på boksen", men om du mener rusting/oksydering så er jo det nærsagt umulig om boksen fortsatt er tett?

Det er vel det som gjør hermetikken holdbar da den evt. lille mengden gjenværende luft i boksen er oksygenfattig/oksygenfri slik at foråtnelsen aldri kommer igang?

Men en boks hvor innholdet blokkfryser og tiner flere ganger i året så skulle man tro at det blir rene frostspregningen.

Tenker da spesielt på bokser der vann utgjør en betydelig del for å fortrenge luften under produksjonen. Eks. maiskolber i vann, erter i vann, tunfisk i vann, etc.??

Bjørn

Nja, det er ikke mye som skal til av luft før et ørlite hull oppstår i forbindelse med sprukken fortinning.

Dette skjer ikke ofte, men skjer altså fra tid til annen. Har iallfall selv opplevd det med fiskeboller på boks som har vært med på vintertur (på land).

For ordens skyld; når boksen har "tålt" en frostrunde, tåler den fler. Det kommer jo ikke mer volum til.

Men dersom fortinningen ryker og et ørlite hull oppstår, vil det komme luft inn ved tining.

Redigert av lgboat (see edit history)

Vi har hatt hermetikk ombord uten noen problemer mht lekkasjer selv ved kulde under 10 minus inne i kabinen. Om innholdet har endret konsistens eller tatt skade på annen måte har jeg ikke tenkt så mye over. Hermetikk er nødmat uansett.

En annen erfaring med frost er at alkoholfritt øl (f.eks Munkholm) i boks tåler lite frost. Vanlig pilsner tåler mere, men i før jul måtte den siste boksen som sto ombord etter sesongen gi tapt for frosten. Vin i kartong tåler etter våre erfaring mye frost, det samme gjør selvfølgelig sterkere drikker.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jo kanskje det, men alkoholinnholdet gjør at det tåles noen minus før det fryser. Jeg har nytt overvintret øl og kartongvin uten å oppleve noen forringelse. Og jeg regner meg minst gjennomsnittlig kresen når det gjelder øl og vin!

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hva med turmatposer som skal tilsettes vann for å bli til et ferdig måltid? Det kunne jo være et alternativ til hermetikk hvis overvintring i båt og frostskader er en mulighet. Tar sikkert mindre plass også. Har ikke eksperementerrt med frysing av hermetikk, men kan tenkes at maten forringes selv om ikke boksen revner. Kjør en empirisk undersøkelse før frosten slipper taket i landet vårt.

Er det ikke noe med at mat ikke skal fryses, tines og fryses igjen med tanke på holdbarhet? Vil ikke dette kunne korte ned holdbarheten på mermetikkbokser som gjerne fryser og tiner om en annen flere ganger i mnd kanskje? Men at de sprenger tviler jeg på, legg en i en tett pose og sleng den i fryseren. Da kan du teste uten at det evt. blir søl.

Test også om det er forskjel på de som er hel og de med bulk :)

Idag fikk jeg et blink i den ene hjernecella :yesnod: !!

Hvorfor ikke kikke på varedeklarasjonen på diverse bokser?

Dro frem flere bokser fra kjøkkenskapet for å lese!

På de fleste boksene stod å lese: "Oppbevares tørt og ved romtemperatur (20 - 25 gr C)"

Joika boksen stod: "Oppbevares tørt og FROSTFRITT"

Hmm...

Blir nok til at all hermetikk taes med hjem !!

Er ikke verdt å bli sjuk på tur!!

Bjørn

Det kan godt være!!

Men tror neppe at maten smaker hvis den i utgangspunktet er hermtisert FERSKT !

De fleste vet jo at grønnsaker og poteter må "forvelles" før de fryses. Hva da med all hermetikk der tilsvarende/inneholdende består av slike?

Bjørn

JLDO har helt rett. blir ikke sjuk av å spise hermetikk, som har vært frossent.

Hadde ikke blitt syk om du hadde spist joikakakene kalde rett fra boksen.

Men kvaliteten forringes på frossen hermetikk .Grønsaker blir fryst i stykker, samme med kjøtt. blir bare en grøt ut av det.

Med andre ord, fullt spisende. Er bare blitt ett enda dårligere produkt enn det i utgangspunktet var.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Siden spørsmålet gjalt om hermetikk tålte å bli fryst.

Hvilke giftstoffer, venter du å finne i frossen hermetikk?

JLDO: At de er noget trege når det gjelder mathygiene borti UK er ikke noen bombe. Men trodde at de hadde fått med seg at oppvarming tok knekken på bakterier før 90 tallet.

At de aller fleste basselusker tar kvelden ved oppvarming, lærte jeg på kokkeskolen i 75, lurer på om det ikke var nevnt på hustell på barneskolen også.

f.eks. Den så berømlige bakterien Salmonella. Er faktisk en av de mest pinglete matbakteriene vi har. Slutter å formere seg ved +8c og dauer allerede ved ca. 62c. De aller fleste andre må du opp i 67c for å ta knekken på. Og noen få drepes ikke av kok.

De aller fleste dør ikke av frysing, men ligger i dvale til matvaren blir tint og har en veldig begrenset formering før mattempratur på ca.+7.

Der de liker seg best er 25-40grader, da koser de seg og yngler i vannvittige mengder.

Det er i den tempen vi kuytter kjøtt, kylling og salat med samme kniv på samme skjærefjøl en fin sommerdag. Tørker gjerne av benken,fjøla og knivven, med en fille som har hengt i pantryet i ett par dager.

Hvis DEN salaten står ett par timer i varmen før servering, er det ikke unaturlig om man blir noget løs i magan etterpå.

Rått Fjærkre er fy.fy.fy.fy å ikke holde separat fra alle andre matvarer.

Og husk å rengjør utsyr og benker veldig godt etter å ha tilberedt fjærkre.

Mn hva har dette med hermetikk å gjøre. Absolutt ingen ting.

Hermetikk og posemat er det sikreste å spise, men smaker stort sett ræva.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...