qwerty Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Er det andre alternativer til Biltema ? Mekonomen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Kom til å tenke på om det er forskjell på toppakning til "bilutgaven" og "båtutgaven". Om motoren er saltvannskjølt er det veldig viktig å bruke marineutgaven, da denne har rustfrie ringer og innlegg. En standard pakning vil da ruste i stykker rimelig fort. Men om den er ferskvannskjølt så er det vel mye hipp som happ. Men sammenlign tykkelsen med den du bytter ut, det hender at de har forskjellig tykkelse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 5.Mars.2011 Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 motoren er ferskvannskjølt,så det spiller ingen rolle, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2011 Satser nok på noe som er beregnet til Maritim bruk. Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Jeg kjøper på mekonomen, finner mye bra på biltema, men har ikke planer om å riske vitale pakninger på en båt for å spare noen kroner. Som nevnt over så er det viktig hvis du har saltvannskjøling, når du ikke har det så har det ikke så mye å si for din del. Topp-pakningen utsettes jo i grove trekk stortsett bare for de tingene som er og kommer inni motoren(olje, vann, bensin) og påvirkes da lite av hvor du har denne. Som jeg har spurt meg selv tidliger: hvor mye mer salt er det i motorrommet mitt mot det ei vanlig rødblokk opplever i vinternorge på saltede veier. Det du må huske på er at det er forskjellig pakning til aq140 og aq145, b21 og b23 på bilmotor, hvis ikke jeg husker helt feil. aq140 kom med 2.1liters boring og aq 145 kom med 2.3liters boring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 6.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 Jo, det stemmer AQ140A er en B21 blokk. Biltema bruker jge i utgangspunktet kun på ting som er "bruk og kast". Mortsett fra en rimelig og grei marinekikkert som jeg kjøpte sist sommer. Har i dag lakkert opp toppdeksel og holder på å forberede lakkering av eksosmanifoil. Pusset litt på selve blokka, og er usikker på hva jeg skal gjøre for å få den til å se litt bedre ut. Grunning/lakkering med pensen eller sprayboks. Tror jeg bestiller pakningssett fra dervdelar.se. De seger sett som inneholder det som jeg behover i forbindelse med demontering av "øver del" av motor. Sikker litt dyrere, men enkelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) Dersom du går til nærmeste bildelesjappe og bestiller slipesett til B21 får du omtrent akkurat det samme, minus en pakning eller to som kan kjøpes hos nærmeste VP forhandler for et par tiere! Jeg tør faktisk nesten vedde penger på at det pakningsettet du får fra drevdelar er produsert på samme sted, med samme delenummer som det du får på en bildelesjappe. Redigert 6.Mars.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 6.Mars.2011 Del på Facebook Svart 6.Mars.2011 (redigert) Dersom du går til nærmeste bildelesjappe og bestiller slipesett til B21 får du omtrent akkurat det samme, minus en pakning eller to som kan kjøpes hos nærmeste VP forhandler for et par tiere! Jeg tør faktisk nesten vedde penger på at det pakningsettet du får fra drevdelar er produsert på samme sted, med samme delenummer som det du får på en bildelesjappe. Jeg tar i på den utfordringen, i den mening at jeg er helt enig med deg. Hvis trådstarter kan dele litt info når han får varene sine, så skal jeg gjøre det samme når jeg kjøper slipesett til min b23(aq142,5 som den nok blir kalt) på mekonomen. Tror nok det er samme sett til resten av toppen bortsett fra selve topp-pakningen, som har plass til større sylindre :) Vurderer ellers å bare pusse min ned, gjøre rent, og bruke biltema sin zink grunning, den som pensles på. Har testet biltemas zink på sprayboks, tror denne duger som grunning også, men den virker finfint. Må bare passe på at man bruker lakk som ikke reagerer med grunningen. Vurderer litt utradisjonell løsning hos meg, dere får se hvis dere leser litt i prosjekttråden min senere. Redigert 6.Mars.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Noen som har erfaring med Motorplast fra Biltema, ombord i båt og båtmotorer. Tenker at dette vil gjøre det enklere å holde en gammel sliter, som min AQ, ren og pen. Eller er dette bare tøv? Venter på nye pakninger, regreim osv. Men har ikke bestemt meg for hvilken f Dynamo jag skal gå for. Ser det er noen rimelige på markedet, men pris og kvalitet? Så vi får se hva jeg lander på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Noen som har erfaring med Motorplast fra Biltema, ombord i båt og båtmotorer. Tenker at dette vil gjøre det enklere å holde en gammel sliter, som min AQ, ren og pen. Eller er dette bare tøv? Har ikke erfaring med akkurat denne, men har brukt slik "plastikk på boks" greier tidligere, vet ikke om dette er samme greiene. Generelt sett er det fine saker, men ikke på motoren vel!!!! Alle typer overflatebehandling av motorer hindrer varmetap, noe man gjerne ønsker på en motor, altså varmetap, og ikke hindring av dette. Å plastbelegge motoren er etter min mening helt galskap. Kun et så tynt lag med grunning og lakk som mulig er alt som skal til dersom man er ivrig med stålbørsten og tynneren før man lakkerer. Men til andre ting funker sikkert den sprayen bra. Det står vel også "Beskytter akkumulatorer, ledninger, kromdeler, aluminium, kobber- og messingdeler mot oksydering, støv og fuktighet", slik at den er vel ikke tiltenkt selve motoren, selv om navnet er litt misvisende. Nå er det vel ikke sikkert du hadde tenkt til å bruke den på selve motoren heller, men det var slik jeg oppfattet det??? Men har ikke bestemt meg for hvilken f Dynamo jag skal gå for. Ser det er noen rimelige på markedet, men pris og kvalitet? Gå for guds skyld for en som er beregnet for marint bruk, og helst Valeo, Iskra eller tilsvarende, da min erfaring er at disse holder omtrent ti ganger lengre enn de billigste kinadynamoene, men up 2 u. Alle har vel fått med seg at det er en viss eksplosjonsfare i båt, selv om den er sterkt overvurdert ettersom starter, dynamo, fordeler osv. er gnistsikret, men med en bildynamo er eksplosjonsfaren i høyeste grad reell, og ta høyde for svidde øyenbryn hver gang du starter skuta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Satser på en ISKRA 12V 70A. Har funnet den til en rimelig penge. Skal pusse opp kjølerørene som er på motoren. Er det noen ide og lakkere disse, eller skal jeg bare pusse dem rene? Tror disse opprinnelig var lakkere. Gleder meg til jeg skal montere sammen motoren. Men har fortsatt ikke funnet noen åpenbar feil vedrørende kjølevann som forsvinner. Skal demontere varmeveksel og se om man kan avdekke noe der. Uansett har jeg som målsetning å få kjørt motoren noe, før den settes på plass i båten. Men det er nok en liten stund til jeg er der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 9.Mars.2011 Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Kan nok være lurt å trykkteste den veksleren hvis du tror den lekker. Hvis det lekker andre plasser burde enten båten ryke(hvis det lekker inn i syl), eller evt havne i olja hvis det skulle lekke andre veien). All annen lekkasje utenom veksler burde jo vises ettersom det skulle blitt noe griseri i båten... Hvor kjøpte du "billig" dynamo? min er en tragisk historie... :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2011 Har ikke bestilt ennå, men fant denne på finnkode 25986050. Kan man trykkteste varmevekselen selv, eller må den inn på radiatorverksted? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 14.Mars.2011 Del på Facebook Svart 14.Mars.2011 Hvis du er oppfinnsom så kan du trykkteste selv :) Jeg kjøpte meg et manometer på biltema for å måle bensintrykk samt vakuum, dette kostet ca 100kr tror jeg. Dro så innom mekonomen og kjøpte en ventil til bil. Har noen gummitropper av forskjellige slag liggende, så tanken min er å ta av plasthuset på toppen og få festet en gummitropp med ventil og måler. på denne måten kan jeg pumpe opp med sykkelpumpe eller kompressor til ønsket trykk samt hive hele greia under vannfor å se hvor det lekker hvis det lekker. Har ikke prøvd dette enda, men i teorien burde det gå så lenge jeg får troppa til å sitte fast. Kostet meg vell 140kr for alt hvis jeg ikke tar feil, og med dette kan jeg trykkteste alt som jeg måtte klare å bygge meg overganger til :) En stålplate med pakning og noen bolt-hull så kan man trykkteste det meste av "hull" :) Tenker at man kan teste drev også med denne, både vakuum og trykk... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 18.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Ser jeg må bytte motorlabber i båten. Sitter å ser i den nye katalogen fra maritim på motorlabber. Bør vel velge modell 400? Vilken mykhet bør jeg gå for? Eller skal jeg se om jeg finne labber som er lik det som er monter orginalt (volvo)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Det kommer an på vekt på motoren, antall hk, max turtall og avstand mellom labbene. Om du går inn på Watski eller Maritim sine sider så skal de ha tabeller for dette, hvor du fyller inn dine data og får opp en anbefaling... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 I maritim er det denne S-45 shore 70 som burde holde med sine 75 kg. pr. labb. Noe mer trenger en vel ikke på denne motoren.? Over 1300 koster desse orginalt på drevdeler. nesten slik at jeg lurer på om brakettene også følger med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 75kg burde vell være nok? har du link på nett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 Maritim. No se i katalogen under motorlabber. De første labbene. Veier motoren mer en 200kg? En har jo 3 opplagringspunkt. Skulle ikke det gå bra? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 18.Mars.2011 Del på Facebook Svart 18.Mars.2011 aq145 veier 245kg tørr, med 280 drev. 280 drevet veier rundt 50-60kg hvis jeg ikke husker helt feil. så veier nok rundt 200kg med olje og vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Tror ikke det blir orginale, med en slik pris. Skal se litt på maritim sine. Var på sjøen for alle i helga, greit å drømme seg litt bort. Så mye, slik at jeg glemte å forhøre meg om labbene. Men en fin tur i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Ja, da var toppen vasket og toppdeksel lakkert. Ikke helt ferdig med rengjøring av blokka og lakkering av denne. Fikk i dag "et hav" av pakninger i posten. Tror ikke jeg finne plass til alle, eller får bruk for alle, siden jeg ikke har plukket motoren helt ned. Man skal i alle fall ikke stå faest pga at jeg mangler pakninger. Fikk også belger, regreim og rustfri strammehjul. Har en skade på toppen av varmeveksel, tror ikke dette vil skape noe problem. Tror jeg skal dele den slik at jeg får rengjort og sett at alt er ok. Har jo som tidligere nevnt, pakninger liggende. Noen som har erfaring med Porsgrunn bilglass? Ser de annonsere på Finn, dynamo til Volvo Penta. Sendte mail til dem med spørsmål om totalsum, inkl frakt, men fikk ikke svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Hei. Når du deler kjøleren må du være obs. På at skruen midt under hører til kjøleren innvendig. Jeg vred i stykker min så den må loddes på igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Hei! Bare å bytte det du kan av pakninger når du er igang :) Hva har du tenkt å bruke til grunning og for å lakke bunndelen med? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Jo, skruen midt under har jeg sett og den er grei å få ut. Vi får se hvor mye jeg bytter. Har i grunnen ikke tenkt å plukke motoren helt ned. Kult hun panna gør med, kne tenkte ikke å ta av klokka bak. Motoren gikk greit, ingen ulyd, startvillig, dåg fikk ikke fult turtall. Det var toppakning som skulle byttes, da jeg mistet kjølevannet. Trodde den var gåen, men... der tok jeg feil. Har ikke funnet ut hvilken grunning som bør brukes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.