Jump to content

Bytte av toppakning AQ140, tips ønskes.


qwerty

Recommended Posts

Kom til å tenke på om det er forskjell på toppakning til "bilutgaven" og "båtutgaven".

 

Om motoren er saltvannskjølt er det veldig viktig å bruke marineutgaven, da denne har rustfrie ringer og innlegg. En standard pakning vil da ruste i stykker rimelig fort. Men om den er ferskvannskjølt så er det vel mye hipp som happ. Men sammenlign tykkelsen med den du bytter ut, det hender at de har forskjellig tykkelse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper på mekonomen, finner mye bra på biltema, men har ikke planer om å riske vitale pakninger på en båt for å spare noen kroner.

 

Som nevnt over så er det viktig hvis du har saltvannskjøling, når du ikke har det så har det ikke så mye å si for din del. Topp-pakningen utsettes jo i grove trekk stortsett bare for de tingene som er og kommer inni motoren(olje, vann, bensin) og påvirkes da lite av hvor du har denne.

Som jeg har spurt meg selv tidliger: hvor mye mer salt er det i motorrommet mitt mot det ei vanlig rødblokk opplever i vinternorge på saltede veier.

 

Det du må huske på er at det er forskjellig pakning til aq140 og aq145, b21 og b23 på bilmotor, hvis ikke jeg husker helt feil. aq140 kom med 2.1liters boring og aq 145 kom med 2.3liters boring.

Link to post
Share on other sites

Jo, det stemmer AQ140A er en B21 blokk.

Biltema bruker jge i utgangspunktet kun på ting som er "bruk og kast".

Mortsett fra en rimelig og grei marinekikkert som jeg kjøpte sist sommer.

Har i dag lakkert opp toppdeksel og holder på å forberede lakkering av eksosmanifoil.

Pusset litt på selve blokka, og er usikker på hva jeg skal gjøre for å få den til å se litt bedre ut.

Grunning/lakkering med pensen eller sprayboks.

Tror jeg bestiller pakningssett fra dervdelar.se.

De seger sett som inneholder det som jeg behover i forbindelse med demontering av "øver del" av motor.

Sikker litt dyrere, men enkelt.

Link to post
Share on other sites

Dersom du går til nærmeste bildelesjappe og bestiller slipesett til B21 får du omtrent akkurat det samme, minus en pakning eller to som kan kjøpes hos nærmeste VP forhandler for et par tiere!

 

Jeg tør faktisk nesten vedde penger på at det pakningsettet du får fra drevdelar er produsert på samme sted, med samme delenummer som det du får på en bildelesjappe.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du går til nærmeste bildelesjappe og bestiller slipesett til B21 får du omtrent akkurat det samme, minus en pakning eller to som kan kjøpes hos nærmeste VP forhandler for et par tiere!

 

Jeg tør faktisk nesten vedde penger på at det pakningsettet du får fra drevdelar er produsert på samme sted, med samme delenummer som det du får på en bildelesjappe.

Jeg tar i på den utfordringen, i den mening at jeg er helt enig med deg.

Hvis trådstarter kan dele litt info når han får varene sine, så skal jeg gjøre det samme når jeg kjøper slipesett til min b23(aq142,5 som den nok blir kalt) på mekonomen. Tror nok det er samme sett til resten av toppen bortsett fra selve topp-pakningen, som har plass til større sylindre :)

 

Vurderer ellers å bare pusse min ned, gjøre rent, og bruke biltema sin zink grunning, den som pensles på. Har testet biltemas zink på sprayboks, tror denne duger som grunning også, men den virker finfint.

Må bare passe på at man bruker lakk som ikke reagerer med grunningen. Vurderer litt utradisjonell løsning hos meg, dere får se hvis dere leser litt i prosjekttråden min senere.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Motorplast fra Biltema, ombord i båt og båtmotorer.

Tenker at dette vil gjøre det enklere å holde en gammel sliter, som min AQ, ren og pen.

Eller er dette bare tøv?

Venter på nye pakninger, regreim osv.

Men har ikke bestemt meg for hvilken f

Dynamo jag skal gå for.

Ser det er noen rimelige på markedet, men pris og kvalitet?

Så vi får se hva jeg lander på.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Motorplast fra Biltema, ombord i båt og båtmotorer.

Tenker at dette vil gjøre det enklere å holde en gammel sliter, som min AQ, ren og pen.

Eller er dette bare tøv?

 

 

Har ikke erfaring med akkurat denne, men har brukt slik "plastikk på boks" greier tidligere, vet ikke om dette er samme greiene.

Generelt sett er det fine saker, men ikke på motoren vel!!!!

Alle typer overflatebehandling av motorer hindrer varmetap, noe man gjerne ønsker på en motor, altså varmetap, og ikke hindring av dette.

Å plastbelegge motoren er etter min mening helt galskap.

Kun et så tynt lag med grunning og lakk som mulig er alt som skal til dersom man er ivrig med stålbørsten og tynneren før man lakkerer.

Men til andre ting funker sikkert den sprayen bra. Det står vel også "Beskytter akkumulatorer, ledninger, kromdeler, aluminium, kobber- og messingdeler mot oksydering, støv og fuktighet", slik at den er vel ikke tiltenkt selve motoren, selv om navnet er litt misvisende.

Nå er det vel ikke sikkert du hadde tenkt til å bruke den på selve motoren heller, men det var slik jeg oppfattet det???

 

 

Men har ikke bestemt meg for hvilken f

Dynamo jag skal gå for.

Ser det er noen rimelige på markedet, men pris og kvalitet?

 

Gå for guds skyld for en som er beregnet for marint bruk, og helst Valeo, Iskra eller tilsvarende, da min erfaring er at disse holder omtrent ti ganger lengre enn de billigste kinadynamoene, men up 2 u.

Alle har vel fått med seg at det er en viss eksplosjonsfare i båt, selv om den er sterkt overvurdert ettersom starter, dynamo, fordeler osv. er gnistsikret, men med en bildynamo er eksplosjonsfaren i høyeste grad reell, og ta høyde for svidde øyenbryn hver gang du starter skuta.

Link to post
Share on other sites

Satser på en ISKRA 12V 70A.

Har funnet den til en rimelig penge.

Skal pusse opp kjølerørene som er på motoren.

Er det noen ide og lakkere disse, eller skal jeg bare pusse dem rene?

Tror disse opprinnelig var lakkere.

Gleder meg til jeg skal montere sammen motoren.

Men har fortsatt ikke funnet noen åpenbar feil vedrørende kjølevann som forsvinner.

Skal demontere varmeveksel og se om man kan avdekke noe der.

Uansett har jeg som målsetning å få kjørt motoren noe, før den settes på plass i båten.

Men det er nok en liten stund til jeg er der.

Link to post
Share on other sites

Kan nok være lurt å trykkteste den veksleren hvis du tror den lekker.

Hvis det lekker andre plasser burde enten båten ryke(hvis det lekker inn i syl), eller evt havne i olja hvis det skulle lekke andre veien). All annen lekkasje utenom veksler burde jo vises ettersom det skulle blitt noe griseri i båten...

 

Hvor kjøpte du "billig" dynamo? min er en tragisk historie... :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du er oppfinnsom så kan du trykkteste selv :)

 

Jeg kjøpte meg et manometer på biltema for å måle bensintrykk samt vakuum, dette kostet ca 100kr tror jeg. Dro så innom mekonomen og kjøpte en ventil til bil.

Har noen gummitropper av forskjellige slag liggende, så tanken min er å ta av plasthuset på toppen og få festet en gummitropp med ventil og måler. på denne måten kan jeg pumpe opp med sykkelpumpe eller kompressor til ønsket trykk samt hive hele greia under vannfor å se hvor det lekker hvis det lekker.

 

Har ikke prøvd dette enda, men i teorien burde det gå så lenge jeg får troppa til å sitte fast.

Kostet meg vell 140kr for alt hvis jeg ikke tar feil, og med dette kan jeg trykkteste alt som jeg måtte klare å bygge meg overganger til :)

 

En stålplate med pakning og noen bolt-hull så kan man trykkteste det meste av "hull" :)

 

Tenker at man kan teste drev også med denne, både vakuum og trykk...

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på vekt på motoren, antall hk, max turtall og avstand mellom labbene. Om du går inn på Watski eller Maritim sine sider så skal de ha tabeller for dette, hvor du fyller inn dine data og får opp en anbefaling...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, da var toppen vasket og toppdeksel lakkert.

topp.jpg

Ikke helt ferdig med rengjøring av blokka og lakkering av denne.

Fikk i dag "et hav" av pakninger i posten.

div_pakninger.jpg

Tror ikke jeg finne plass til alle, eller får bruk for alle, siden jeg ikke har plukket motoren helt ned.

Man skal i alle fall ikke stå faest pga at jeg mangler pakninger.

Fikk også belger, regreim og rustfri strammehjul.

Har en skade på toppen av varmeveksel, tror ikke dette vil skape noe problem.

varmeveksler.jpg

Tror jeg skal dele den slik at jeg får rengjort og sett at alt er ok.

Har jo som tidligere nevnt, pakninger liggende. :lol:

 

Noen som har erfaring med Porsgrunn bilglass?

Ser de annonsere på Finn, dynamo til Volvo Penta.

Sendte mail til dem med spørsmål om totalsum, inkl frakt, men fikk ikke svar.

Link to post
Share on other sites

Jo, skruen midt under har jeg sett og den er grei å få ut.

Vi får se hvor mye jeg bytter.

Har i grunnen ikke tenkt å plukke motoren helt ned.

Kult hun panna gør med, kne tenkte ikke å ta av klokka bak.

Motoren gikk greit, ingen ulyd, startvillig, dåg fikk ikke fult turtall.

Det var toppakning som skulle byttes, da jeg mistet kjølevannet.

Trodde den var gåen, men... der tok jeg feil.

Har ikke funnet ut hvilken grunning som bør brukes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...