Jump to content

Bytte av toppakning AQ140, tips ønskes.


qwerty

Recommended Posts

Etter at jeg sist høst fant ut at kjølevannet på ferskvannsiden forsvant, har jeg tatt ut motoren.

Tenkte at det kunne være def toppakning som er årsaken til dette.

Begynte i dag å demontere litt.

Er ganske hendt av meg, men har ikke skrudd på disse motorene tidligere.

Har i den forbindelse noen spørsmål til folk med erfaring på AQ140.

Har tatt av eksosmanifoil, portene så grei ut, er fikset av tidligere eier.

Ønsker å lakkere denne, men hvilken lakk/grunning bør man bruke?

Skulle skru løs oljefilteret, men har ødelagt to fenger på dette, site som bare f...

Tips?

Hvor mye må jeg demontere for å bytte toppakningen?

Må jeg av med innsugsmanifoil?

Må kammen tas ut av toppen?

Tenkte å kjøpe pakningsett fra Drevdelar.se

På forhånd takk for tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Ønsker å lakkere denne, men hvilken lakk/grunning bør man bruke?

 

Enhver lakk som tåler varme bør fungere, det er spesiell lakk til slikt til salgs i de fleste bilutstyrsforretninger e.l.

 

Skulle skru løs oljefilteret, men har ødelagt to fenger på dette, site som bare f...

Tips?

 

Slå en stor skrutrekker tvers gjennom filteret og vri rundt.

 

Hvor mye må jeg demontere for å bytte toppakningen?

Må jeg av med innsugsmanifoil?

Må kammen tas ut av toppen?

 

Du kan strengt tatt ta av toppen med innsugsmanifolden på, men det er nok lettere dersom du fjerner hele innsuget, men ettersom motoren er ute av båten, er ikke plass og tilgang noe problem, og sannsynligvis ikke vekten heller, slik at det er ikke noe problem å løfte hele toppen av med innsuget fastmontert. Pass på at det ikke er vaiere og slanger som sitter i forgassere o.l. Noe det sannsynligvis ikke er hvis motoren er tatt ut.

 

Du trenger ikke ta ut kammen eller ventilene for å bytte toppakningen, men du bør måle klaringen mellom kammen og kambrikkene, men andre ord ventilklaringen, før motoren monteres i båten igjen.

 

Det eneste du trenger å demontere for å få av toppen (grovt sett) er plastdekselet over motoren, toppdekselet, topplokksboltene, og løfte toppen av. Gi toppen et par slag sideveis med en gummihammer hvis den sitter litt i pakningen.

 

Sjekk prisen på pakningssett på Mekonomen og Volvo personbiler til Volvo B21 motor, og kjøp der det er billgst, det er akkurat samme pakningssettet, så fremt motoren din er ferskvannskjølt, noe jeg regner med den er.

Dersom du trenger pakninger også til eksos/innsug osv. kjøper du det som heter "slipesett", som inkluderer toppakningen og alt du måtte trenge av tileggspakninger ved utskiftningen.

 

Toppen bør sjekkes for skjevheter, noe du kan gjøre med noe som er helt rett, som en metallvinkel e.l. og en bladsøker, mål rett over flere steder og diagonalt begge veier.

Se rundt og på ventilene om de er brent eller det er tegn til soting, sjekk kammen for spor og riper når du vrir den rundt.

Dersom du er usikker lager du merker i reimhjulene slik at du får en NY registerreim riktig på plass igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for god info.

Jo, vet om muligheten med skruhjernet.

Tenkte mest på om det var noe spesielt at det sitter så volsomt.

Pakningene er vel like.

Mener å ha lest en plass at toppakningen til AQ hadde litt annen tykkelse enn hva det som selges til B21.

Ut infra det som er opplyst her, skal dette være relativt grei skuring.

Men noen overaskelser kan nok dukke opp.

Blir det for mange får man vurdere å sette inn en annen motor, AQ151.

 

Takk igjen.

Link to post
Share on other sites

HEi Fredrik.

Det har jeg ikke tenkt på.

Hvordan er enkleste måte å sjekke det på, nå mår jeg har demontert denne?

DEt jeg sjekket mens motor var i båten, var at jeg tok av lokket til ferskvannet, lot motor gå varm, slik at termostat åpnet.

Så det at det "bolblet" litt i kjølevannet, tenkte da på eksos.

Mulig det var feil konklusjon.

Link to post
Share on other sites

Mulig det Plutonium.

Har ikke gråhvit olje, eller funnet vann nedover motor.

Men som nevt har jeg opplevd at vann harkommet ut av "overtrykkslangen" ved lokk til ekspansjonstank.

Det som ble nevt tidligere, som jeg ikke har tenkt på, er lekasje i varmeveksler.

Er dette problem som er kjent, eller er det mer en teoretisk mulighet?

Er åpen for tips og forslag, som jeg eventuelt kan sjekke før demontering av toppen.

Forresten, sjekk kompresjonen og den var bra og lik på alle fire.

Link to post
Share on other sites

Kan ikkje sjå noe sted det er nevnt at overtrykksventilen åpner nei. Det var ny info. Så vannet blåser altså ut gjennom overtrykksventilslangen da mao. Dèt kan jo tyde på gåen toppakning ja forutsatt at radiatorlokket er tett og åpner først ved overtrykk

Link to post
Share on other sites

Ser det ikke er opplyst tidligere.

Har sett det "bobler" i overløpsslangen.s

Lokker er gammelt, men kjenner det er spenn i fjæra.

Regner med at det virker som det skal.

Men om alt tap av kjølevann skjer der er jeg usikker på.

På en times kjøring var det ca 2 liter kjøleveske som var "forsvunnet".

Men får vel ta av toppen og se hva jeg "finner".

Link to post
Share on other sites

Når du alikevel har motoren ute, er det jo enkelt og skifte toppakning på denne, hvis du deler varmeveksleren, er det tetninger i bunn og topp på denne, kan være dårlig og irret i aluminiums huset, hvis du skal kjøpe deler på drevdelar.se, ta også med settet med pakninger til saltvannskretsen,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

 

Det eneste du trenger å demontere for å få av toppen (grovt sett) er plastdekselet over motoren, toppdekselet, topplokksboltene, og løfte toppen av. Gi toppen et par slag sideveis med en gummihammer hvis den sitter litt i pakningen.

 

Dette stemmer vel ikke helt etter hva jeg kan huske. Hvordan skal du få løs toppen med registerreima på?

Jeg tok av varmeveksler, pumpe, tank og reimer slik at jeg kunne ta av reima på "normalt" vis.

Tenker det blir vanskeli å "lure" denne av og på med alt det "utstyret" på, men kanskje det går lett...?

 

Det beste er nok også å bytte denne reima og evt strammer når du først er igang, koster ikke mange kronene og er ikke vanskelig heller.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg løftet av toppen.

Kunne ikke si at jeg "fant feilen", ingen brudd el. På topppakning.

MEN, når jeg tok av toppdeslet fant jeg en ca 30 cm lang metallstripe.

Denne lå løs på den ene siden av kamen.

Legger med bilde av delen og et bilde hvor man kan se hvor denne lå.

Hva er dette?

01.jpg

Skal den ligge løs på siden av kammen?

02.jpg

Finner ikke noe om dette i verkstedmanualen på motoren.

Redigert av qwerty (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aha, dette forklarer hvorfor det var litt olje i ventilsajonshullet, sist sommer.

Takk for nyttig info.

Da var det løst.

Få se nærmere om jeg finner årsaken til det opprinnelige problemet, at kjølavennet på ferskvannsiden forsvinner.

Før jeg bestiller opp deler/pakninger som er nødvendig for å få satt sammen motoren.

Tenkte også å lakkere litt, eksosmanifoil, toppdeksel og bunndeksel.

Jakter også på en ny dynamo til motoren, da den gamle ikke ladet(noen har satt på en "bildynamo", tips på gode dynamo til "maritimt bruk".

Ser spennrullen til kamreim er veldig rusten. Er det egne ruller for mbruk i båt, eller kan man bruke "biltema-varianten"?

Skal prøve å ta vare på den gamle Volvo´n, som sto i båten når vi kjøpte den.

Link to post
Share on other sites

Aha, dette forklarer hvorfor det var litt olje i ventilsajonshullet, sist sommer.

Takk for nyttig info.

Da var det løst.

Få se nærmere om jeg finner årsaken til det opprinnelige problemet, at kjølavennet på ferskvannsiden forsvinner.

Før jeg bestiller opp deler/pakninger som er nødvendig for å få satt sammen motoren.

Tenkte også å lakkere litt, eksosmanifoil, toppdeksel og bunndeksel.

Jakter også på en ny dynamo til motoren, da den gamle ikke ladet(noen har satt på en "bildynamo", tips på gode dynamo til "maritimt bruk".

Ser spennrullen til kamreim er veldig rusten. Er det egne ruller for mbruk i båt, eller kan man bruke "biltema-varianten"?

Skal prøve å ta vare på den gamle Volvo´n, som sto i båten når vi kjøpte den.

Jeg ville valgt spennrulle fra biltema eller mekonomen, prisforskjellen veier opp ganske så mye hvis du har tilsyn og service på motor uansett. Har også lest at det er akkurat samme rulla, bare ompakket, vanskelig å si om det stemmer helt.

Jeg har ihvertfall spurt meg hvor mye mer salt motoren i båten min opplever kontra en bilmotor, å jeg tror faktisk i mange tilfeller så får bilmotorene mere.

Hvis du ikke finner bilde av toppdeksel, eller noe annet som sier deg hvordan denne plata skal sitte, så kan jeg sikker ta et bilde å sende deg(send isåfall en pm :) )

Link to post
Share on other sites

Hallo.

Fant ut hvor og fikk satt på plass metallskinna.

Tenkte ikke på at den skulle sitte i toppdekslet.

Takk for tipset.

Byttet regreim sist vår, sett fra Biltema.

Ble ovasket over hvor mye strammehjulet har rustet på en sesong.

Men i grunnen ikke noe problem når man har jevnlig kontroll, så klarer man å følge med.

Så den får nok stå, den som er.

Det er vel mest visuelt at det ser ille ut.

Må i alle fall ha en ny dynamo, så pengene går nok i dette.

Kvalitetsforskjell på de forskjellige merkene der?

Vurdere om jeg skal lakke noe av motor, når jeg har den ute av båten og delvis demontere.

Hva bør jeg eventuelt gjøre for avfetting/rensing før lakk blir påført.

Da er det snakk om morotblokk, eksosmanifoil og toppdeksel.

Har nok å henge fingrene i de første ukene.

Takk igjen for tips og veiledning.

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til rensing før ny lakk er det vell flere fremgangsmåter. Komplett nedrigging av motor med ultralyd og syrebad, med påfølgende grunning og motorlakk er nok det mange vil gå for.

 

Tror jeg blir å pusse vekk rustet på min motor, for å pensle på zink-grunning og så spraye/pensle motorlakk. Ellers er det nok fokus på driftsikkerhet som står i fokus.

 

Original volvo b21/b23(volvo240) dynamo har andre fester en aq motorene. Vet ikke om de lar seg modifisere til å passe, men blir nok å finne ut av det ettersom jeg har en slik som jeg skal prøve å få til å passe ibåten,

 

Ellers så er det mange som ikke liker å bruke biltilbehør i båten pga gnistfare(eksplosjon).

Link to post
Share on other sites

Så klart er det driftsikerhet først, men renslighet er også en del av dette.

Samt at det er kosligere å pleie en gammel motor som ser litt ok ut.

Går nok for den enkle varianten, med zink grunning og lakk.

Velger nok en dynamo som er beregnet til maritimt bruk, med tanke på sikkerheten.

Skal demontere varmeveksler for å sjekke om denne er ok.

Det opprinnelige problemet med kjølevann som forsvinner må jeg prøve å finne ut av.

Så vi får se hva den "gamle sliteren" skuler.

Link to post
Share on other sites

Hold oss oppdatert :)

Så snart det ramler litt båtpenger på konto så blir det nedriving av bunndelen på en aq145 som jeg regner med flytter inn i båten min til våren. Blokka er grei, men som sees i andre tråder har det ene stempelet fått litt "behandling" av en mutter, det skal nok byttes, samt litt dritt har kommet inn i ene sylindern så blir å hone alle sylindere og bytte stempelringer.

Råder og veiv(med lager) skal i utgangspungtet være bra, men får nok en liten kontroll i samme sleng.

Sliping av ventiler, nye pakninger rundt om og litt kosmetisk så håper jeg å ha en nesten "god som ny" motor :)

 

Ellers enig, lettere med det som ser pent ut :)

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg bestille toppakning til motoren.

Kom til å tenke på om det er forskjell på toppakning til "bilutgaven" og "båtutgaven".

Er det greit å bruke biltema sin toppakning?

Eller er det lurest å bruke en som er beregnet til maritimt bruk?

Mener å ha hørt at det er litt forskjell i tykkelsen på pakningen på bil og båt.

Biltema eller drevdelar.se??

Noen som sitter med kunskap om dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...