FjordHT Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Har laget en tråd med en løsning jeg tror kan bli bra, får høre hva folk ellers sier. Må snart fortsette på min egen tråd og motor arbeidslysten kommer nå :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Hvor tok kjølevannet veien da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Ja, har vel ikke fasit på det. Skal demontere varmeveksler, mulig det er noe der. Har fått info fra tidligere eier, som hadde båten liggende ubrukt i to år, at det er mulig det har vært forst i systemet. Har sjekket alle frostplugger. Ser ikke spor av lekasje ved noen av disse. At det var overtrykk i ferskvannsystemet, kan det være noe feil i eksosmanifoil? Ser kun et lite hull i skilleveggen ved utgang på manifoil. Dette skulle vel ikke ha noen betydning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AQ140A Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Trykktesting av veksler er sikkert lurt. Når jeg demonterte så ble jeg overasket hvor mange steder som kan lekke uten at det er tæret hull i selve kjøleren. For noe rææl Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 I dag skulle kjøleren til pers! Løsnet de fire skruene som holder lokket i topp og bunnskruen til innmat, den siste er en enkel dreneringsskrue. Fjærnet den hvite plastforingen i topp. begynte å vippe forsiktig på lokket. Men.. Alt sitter fast, har løftet lokket 1 mm etter mye lirking. Ser ut som det sitter en gummitetting under den hvite foringen. Tror det henger på denne, men vil ikke bryte for mye. Kan heller ikke se at innmaten i kjøleren, slipper i bunn hvor skruen satt. Se bilder. Er det noe jeg har glemt, eller bør være obs på? Er det håp her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Jeg tok tak i "lokket" og dro ut hele innmaten med lokket, det gikk bare fint etter hva jeg kan huske... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) Ok Fikk den opp! Den satt i noe "gørr" ved o-ringen i bunnen. Men innmaten sitter fortsatt fast i topplokket. Tror at det er kun gummrtettingen som sitter. Stemmer mine antagelser? Må prøve å lirke litt til. Vil ikke bruke for mye makt. Må gå litt i tenkeboksen for å finne en enkell måte å trykkteste denne selv. Redigert 28.Mars.2011 av qwerty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Den skruven du har tatt vekk, er den som drenerer "radiatoren", sjøvannsbiden, hvis jeg igjen ikke husker duvelig feil. Den jeg demonterte hadde vært demontert av andre før meg, og det var benyttet silikon (og muligens pakning) for å tette kjøleveskebeholderen. Ettersom det var en del "gjør det selv" løsninger på den jeg demonterte, kan jeg ikke si helt sikkert hvordan det egentlig skal være, men selve kjøleveskehuset var reparert med sveis eller kjemisk metall. Du må nok ta litt i for å få denne demontert, men ikke for mye skulle jeg tro. Kanskje noen har brukt silikon på din også, og den er "limt sammen" av det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Stemmer nok det. Skal gjøre rent og se tilstand på det hele. Ser det bra ut, så kan det hende det holder med de orginale pakningene. Eller skal man uansett supplere med silikon? eventuelt hvilkne type? En annen ting. Er det sansynlig at kjølevann fra motor vil "finne veien ut" inne i varmeveksleren? Tror ikke det kan være årsak til at kjølevesken "forsvant". Samtidig med at jeg hadde trykk på ferskvannsiden, så kan det ikke være i denne enheten som "hunden ligger begravet". MEn det skal uansett bli greit å få byttet pakningene og testet/renset kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) Virket for meg som den røde pakning på tube løsninga til biltema var grei, men har ikke testet denne mye. Hvordan trykkteste? bare å være oppfinnsom. F.eks kan denne trykk&vakuum måler brukes til å måle trykkfall osv. Lag eller finn et passende lokk. kjøp en ventil, slik man bruker på bildekk. Fest ventil og måler til lokket og pump trykk i tanken. La dette stå og se om trykket faller. Hvis trykket faller så repiter øvelsen og kast hele dritten i ett vannbad, se etter bobler. En annen og enklere måte kan være å bare fylle denne med vann å se om det lekker? selvsagt vil ikke små sprekker vises, så hva gjør man da? Kanskje bare tre en stor balong som man har fylt med luft over, trykket i denne vil nok presse ut vannet. Skikkelig jalla max mekker løsning, men gir deg kanskje det svaret du trenger med det aller enkleste av utstyr. Om vannet kan forlate systemet gjennom veksleren? Det er avhengig av trykket på den enkelte side av "veksleren". Hvis det er mere trykk på kjølevesken en kjølevannet, så vil pumpa (i teorien) klare å presse kjølevesken over til kjølevannet som igjen blir pumpet ut med eksosen... En ting, hvis det er vanskelig å se hvor eventuelle bobler kommer fra, bruk såpevann og se etter såpebobler :) Enda en ting: ikke pump for mye trykk, tror disse skal testes med 6psi eller noe i den duren. Redigert 28.Mars.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 16.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2011 Ja, skulle bare bytte toppakning. Selv om jeg ikke demonterte hele motoren, så ble det en hvis forbedring. Nedre del av motor er ikke rørt. Sylinder så fine ut og kompresjonen var grei. Har overhalt varmeveksler, oljekjøler, byttet en del tettinger, renset og lakkert opp motor. (legger ved noen bilder) Skal forberede innmontering i båten. Her dukker det opp et par spørsmål. Rundt den store O-ringen mor skjoldet, skal jeg bruke noe tettestoff i tilegg? Mener jeg har sett noe blått stoff, som tetter og er enkel å ta av ved demontering. husker ikke hva dette heter. Har et hullnede til venstre i skjoldet. Dette er originalt, men det har stått en topp der eller noen lignende. denne har jeg tatt bort, da det kom litt vann inn der sist høst. Hva er egentlig dette hullet tiltengt? Må finne en god måte å tette dette på. Kjemisk metall, skrue, skiver og silikon?? Takk for tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 (redigert) Her dukker det opp et par spørsmål. Rundt den store O-ringen mor skjoldet, skal jeg bruke noe tettestoff i tilegg? Skal normalt ikke være nødvendig med noe annet enn de to ringene, en på hver side av transom. Har et hullnede til venstre i skjoldet. Dette er originalt, men det har stått en topp der eller noen lignende. denne har jeg tatt bort, da det kom litt vann inn der sist høst. Hva er egentlig dette hullet tiltengt? Du må nok forklare litt bedre, men det kan høres ut som der eksoskroken står. Et sort gummikne som drenerer eksosrøret og hvor eksosen skal gå ut på lave turtall. Redigert 16.April.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 16.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2011 (redigert) Her er bilde av "hullet", lille til venstre i bildet. Det har ikke vært i bruk tidliger, var blendet av. Mulig det er som du sier, brukes til eksos på noen modeller. https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7272/transom.jpg På min motor er det ikke laget noe som tilsiser at dette skal brukes til eksos. Tror det er bare å blende av, på en sikker måte. Redigert 16.April.2011 av qwerty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Jupp, skal gå innpå eksosrøret. Dersom det ikke er noe eksosrør bak, så kan du sikkert tette det. Har sett båter hvor det er slått inn treplugger i disse hullene, men jeg ville nok gått for en noe mer holdbar løsning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.