Jump to content

Bytte av toppakning AQ140, tips ønskes.


qwerty

Recommended Posts

Ja, har vel ikke fasit på det.

Skal demontere varmeveksler, mulig det er noe der.

Har fått info fra tidligere eier, som hadde båten liggende ubrukt i to år, at det er mulig det har vært forst i systemet.

Har sjekket alle frostplugger.

Ser ikke spor av lekasje ved noen av disse.

At det var overtrykk i ferskvannsystemet, kan det være noe feil i eksosmanifoil?

Ser kun et lite hull i skilleveggen ved utgang på manifoil.

Dette skulle vel ikke ha noen betydning.

Link to post
Share on other sites

I dag skulle kjøleren til pers!

Løsnet de fire skruene som holder lokket i topp og bunnskruen til innmat,

den siste er en enkel dreneringsskrue.

Fjærnet den hvite plastforingen i topp.

begynte å vippe forsiktig på lokket.

Men..

Alt sitter fast, har løftet lokket 1 mm etter mye lirking.

Ser ut som det sitter en gummitetting under den hvite foringen.

Tror det henger på denne, men vil ikke bryte for mye.

Kan heller ikke se at innmaten i kjøleren, slipper i bunn hvor skruen satt.

Se bilder.

Er det noe jeg har glemt, eller bør være obs på?

topp_paa_kjoeler.jpg

 

 

bunn_paa_kjoeler.jpg

 

Er det håp her?

Link to post
Share on other sites

Ok

Fikk den opp!

Den satt i noe "gørr" ved o-ringen i bunnen.

Men innmaten sitter fortsatt fast i topplokket.

Tror at det er kun gummrtettingen som sitter.

Stemmer mine antagelser?

Må prøve å lirke litt til.

Vil ikke bruke for mye makt.

Må gå litt i tenkeboksen for å finne en enkell måte å trykkteste denne selv.

Redigert av qwerty (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den skruven du har tatt vekk, er den som drenerer "radiatoren", sjøvannsbiden, hvis jeg igjen ikke husker duvelig feil.

 

Den jeg demonterte hadde vært demontert av andre før meg, og det var benyttet silikon (og muligens pakning) for å tette kjøleveskebeholderen.

 

Ettersom det var en del "gjør det selv" løsninger på den jeg demonterte, kan jeg ikke si helt sikkert hvordan det egentlig skal være, men selve kjøleveskehuset var reparert med sveis eller kjemisk metall.

Du må nok ta litt i for å få denne demontert, men ikke for mye skulle jeg tro. Kanskje noen har brukt silikon på din også, og den er "limt sammen" av det.

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det.

Skal gjøre rent og se tilstand på det hele.

Ser det bra ut, så kan det hende det holder med de orginale pakningene.

Eller skal man uansett supplere med silikon? eventuelt hvilkne type?

En annen ting.

Er det sansynlig at kjølevann fra motor vil "finne veien ut" inne i varmeveksleren?

Tror ikke det kan være årsak til at kjølevesken "forsvant".

Samtidig med at jeg hadde trykk på ferskvannsiden, så kan det ikke være i denne enheten som "hunden ligger begravet".

MEn det skal uansett bli greit å få byttet pakningene og testet/renset kjøleren.

Link to post
Share on other sites

Virket for meg som den røde pakning på tube løsninga til biltema var grei, men har ikke testet denne mye.

 

Hvordan trykkteste? bare å være oppfinnsom.

 

F.eks kan denne trykk&vakuum måler brukes til å måle trykkfall osv.

Lag eller finn et passende lokk. kjøp en ventil, slik man bruker på bildekk. Fest ventil og måler til lokket og pump trykk i tanken. La dette stå og se om trykket faller.

 

Hvis trykket faller så repiter øvelsen og kast hele dritten i ett vannbad, se etter bobler.

 

En annen og enklere måte kan være å bare fylle denne med vann å se om det lekker? selvsagt vil ikke små sprekker vises, så hva gjør man da?

Kanskje bare tre en stor balong som man har fylt med luft over, trykket i denne vil nok presse ut vannet.

Skikkelig jalla max mekker løsning, men gir deg kanskje det svaret du trenger med det aller enkleste av utstyr.

 

Om vannet kan forlate systemet gjennom veksleren? Det er avhengig av trykket på den enkelte side av "veksleren". Hvis det er mere trykk på kjølevesken en kjølevannet, så vil pumpa (i teorien) klare å presse kjølevesken over til kjølevannet som igjen blir pumpet ut med eksosen...

 

En ting, hvis det er vanskelig å se hvor eventuelle bobler kommer fra, bruk såpevann og se etter såpebobler :)

 

Enda en ting: ikke pump for mye trykk, tror disse skal testes med 6psi eller noe i den duren.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, skulle bare bytte toppakning.

Selv om jeg ikke demonterte hele motoren, så ble det en hvis forbedring.

Nedre del av motor er ikke rørt.

Sylinder så fine ut og kompresjonen var grei.

Har overhalt varmeveksler, oljekjøler, byttet en del tettinger, renset og lakkert opp motor.

(legger ved noen bilder)

 

1.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

 

Skal forberede innmontering i båten.

Her dukker det opp et par spørsmål.

Rundt den store O-ringen mor skjoldet, skal jeg bruke noe tettestoff i tilegg?

Mener jeg har sett noe blått stoff, som tetter og er enkel å ta av ved demontering.

husker ikke hva dette heter.

Har et hullnede til venstre i skjoldet.

Dette er originalt, men det har stått en topp der eller noen lignende.

denne har jeg tatt bort, da det kom litt vann inn der sist høst.

Hva er egentlig dette hullet tiltengt?

Må finne en god måte å tette dette på.

Kjemisk metall, skrue, skiver og silikon??

Takk for tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Her dukker det opp et par spørsmål.

Rundt den store O-ringen mor skjoldet, skal jeg bruke noe tettestoff i tilegg?

 

Skal normalt ikke være nødvendig med noe annet enn de to ringene, en på hver side av transom.

 

 

 

Har et hullnede til venstre i skjoldet.

Dette er originalt, men det har stått en topp der eller noen lignende.

denne har jeg tatt bort, da det kom litt vann inn der sist høst.

Hva er egentlig dette hullet tiltengt?

 

Du må nok forklare litt bedre, men det kan høres ut som der eksoskroken står. Et sort gummikne som drenerer eksosrøret og hvor eksosen skal gå ut på lave turtall.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er bilde av "hullet", lille til venstre i bildet.

Det har ikke vært i bruk tidliger, var blendet av.

Mulig det er som du sier, brukes til eksos på noen modeller.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7272/transom.jpg

 

På min motor er det ikke laget noe som tilsiser at dette skal brukes til eksos.

Tror det er bare å blende av, på en sikker måte.

Redigert av qwerty (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...