Jump to content

FM Båndet stenges i 2017


VannTro

Recommended Posts

Jeg for min del har pr i dag ingen radioer som er eldre enn 8 år

Vel, det går an å ta godt vare på en radio også. Jeg har nok ingen som er nyere enn 8 år! Jo forresten, Clas Ohlsen radioen på kjøkkenet er nok litt nyere

enn 8 år. Men bilradioen er i hvert fall 17 år og båtradioen 22 år. Jeg får 8 radioer å bytte ut!

 

radioer.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om DAB funker like fint på vanns som til lands, så hvorfor ikke? Kjørte en bil med denne type radio på en tur til Otta. NRK mp3 med CD-kvalitet hele veien. Ikke noe forstyrrelser eller skurr annet i en og annen tunell. Men det tekniske her vil vel løses fortløpende slik at dette problemet er borte innen 2017 vil jeg anta. Og utbudet av kanaler kan få en helt ny dimensjon iflg en radioguru som uttalte seg om dette. Info om låtene/artist/band samt neste som ble spilt fortløpende. Genialt. Ville vært rart om ikke dette nå kom. Må vel også være bra for alle at vi får så god tid å forberede en så stor endring. Det etterlyses jo hele tiden forutsigbarhet fra de almektige.......

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Er rekkevidden til sjøs den samme, eller mister man dekning i områder som ligger avsides eller når man er langt fra land?

 

 

DAB-sendingene foregår i området 223 - 240MHz mens FM foregår i området 86 - 108MHz. Frekvensene er altså vel dobbelt så høye, med derpå kortere rekkevidde.

Lars H.

 

Fått noen erfaringer fra DAB radio i noen år som absolutt bekrefter det Lars H skriver. Dekningen er betydlig dårligere, på sjøen er den elendig desverre. Kjøpte en Pico eller pixo eller noe i den duren med oppladbart batteri(12v) for å ha litt selskap på jobb, fin størrelse og god lyd om dekning finnes, skuffende batterikapasitet som muligens bekrefter det noen sier om at de bruker mye strøm.

 

Noen som har et annet apparat med bedre erfaringer i vestfoldskjærgården?

Link to post
Share on other sites

Er nok mye som har skjedd til 2017. For 6 år siden var vel ikke akkurat antenna på taket til huset noe en trodde en ville få brukt for igjen.

Riks Tv er helt genialt, nå får en kjøpt tv`er en kan sette i kortet og ikke noe ekstra kontroller. Tror også fremtidens radio vil bli genialt, flere kanaler og bedre lyd = bedre tilbud.

Dagens utvalg av radio synes jeg ikke er bra, akkurat som tv var før riks tv...

 

Ser også alle problemene, men tror at 6 år frem i tid har man nok mange nye og bedre løsninger.

 

Men jeg tror kanskje DAB kan få stor konkurranse fra internett? I dag koster det nesten ingen ting å kunne være på nett 24/7, hva da om 6 år? Kanskje bilene blir levert med mulighet til å koble radioen til nett og da med svært få begrensinger?

Link to post
Share on other sites

Men jeg tror kanskje DAB kan få stor konkurranse fra internett? I dag koster det nesten ingen ting å kunne være på nett 24/7, hva da om 6 år? Kanskje bilene blir levert med mulighet til å koble radioen til nett og da med svært få begrensinger?

 

Det er jeg helt enig i.

 

Om 7-9 år (husk: 2017 er tidligst, dersom ditt'n og hvis datt'n er oppfylt) er det så vanlig med mobilt bredbånd at man tar det inn på denne måten. Måtte le da hun Huitfeld nå i nyhetene (som jeg ser på nettet) lovde mange flere kanaler... Min "Pico WiFi" sier at den kan gi meg seksten tusen kanaler - over 100 norske alene. Men så lenge NRK har makten så blir fremskrittet i radio- og tv-distribusjonen som med bredbåndsutbyggingen og Telenor.

Link to post
Share on other sites

Har 3 DAB radioer. Den siste er en Pinell Supersound II som er kjøpt som internettradio. Synes DAB er helt elendig. Virker ikke i det hele tatt ca 700m fra E6 på en høyde ved Hafjell, virker dårlig ca 100m fra E18 i Asker og selvsagt enda dårligere ca 1km fra E18 i Asker. Internettradio fungerer jo bra der en har bredbånd, men jeg er ikke interessert i å investere i mobilt bredbånd bare for å kunne lytte på radio.

 

På hytta hvor det er såpass dårlige FM forhold at det bare er en Tivoli PAL radio av de jeg har prøvd som virker kan jeg jo selvsagt bare glemme å få DAB dekning, også i 2017. Har Riks TV dekning på hytta med ei antenne med innebygd forsterker på taket, men det vil jo gå alt for mye strøm fra solcellesystemet ved å bruke Riks TV boks og TV for å høre på radio.

Link to post
Share on other sites

Enig med Trikola og VO'n. Trådløs mobil internett kommer å ta over. DAB er en gammel teknologi fra samme tid som telefaks og CD, bare at den ikke klarte å fortrenge den enkelt geniale FM-båndet på samme måte som CD fortrengte tape. Jeg tror nok at det aldri blir noe særlig av DAB. Dette er en sak der det har gått mye prestisje i fra NRK sin side som de ikke kan ro tilbake på.

 

Jeg kommer meg ikke å skaffe DAB-radio.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Faktisk lenge siden vi har hatt radio i stuen. Vi har ikke TV eller papiravis engang.

 

Her går det i internettstreaming, youtube, og til lørdagskos blir det god gammel DVD (via projektor/stereoanlegg). Stereoanelegg er kobblet via squeezebox til PCene og det meste av konservert musikk hører vi via de. Vi har tilsammen fire laptop, nettbook etc og det er ingen sjeldenhet at man sitter om kvelden med hver sin PC på sofaen. Eneste plass jeg har radio er i bilen (den funker ikke) og båten (når jeg får den...)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Innen DAB kommer på lufta, så har nettradioer og radio via Canal digital og annet kjørt forbi de. For det andre er det bedre lyd i FM enn DAB. Hvorfor skal vi bytte ut 16 mill radioer til en standard som er dårligere enn den vi har lydmessig? Har fire FM radioer hjemme (TPA 3001A, TP 41, Radionette Explorer og TPR 3080A) som skal havne på dynga om noen år pga dette. Dette er sløseri. I båten har jeg en Blaupunkt Bremen med dobbel FM tuner :headbang::smash::cryin:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal vi bytte ut 16 mill radioer til en standard som er dårligere enn den vi har lydmessig?

 

Nå var vel dette med bedre lyd også en av disse 'hvis' og 'dersom' som må være oppfyllt for at FM skal slås av. Jeg venter i spenning og regner med å må vente lenger enn til 2017.

Link to post
Share on other sites

Bedre lyd? For hvem?

Det digitale TV-bakkenettet skulle være så flott, og gi myyye bedre bilde og lyd. Jeg bor litt ved siden av E6 :tongue: , og har mistet TV hjemme, på båten vi pendler til jobb med og på hytta.

 

Når FM slås av, vil vi garantert oppleve det samme med radioen. Hvorfor ikke kjøre parallelt? Det er ikke alle som bor i by.

Link to post
Share on other sites

Lars H. Noen av de radioene du har, har jeg sendt på loppemarked eller til gjennvinning for lenge siden! Ikke dumt å følge med tiden. Alle husker vel Beta,VHS,Philips2000. Eller platespiller båndopptager/kasettspiller. Kan vel nå også nevne CD-platen i samme slengen, nå som nett-nedlasting og minne brikker tar over hele markedet.

Multimediasamfunnet er her alt. Får du ikke radio i din bærbare telefon også? Forøvrig er det utrolig hva du kan få til med en telefon nå om dagen. Det begynner så smått å bli mulig å betale varer med telefonen direkte! Bilder tar den også, og så kan du spille på den! Lagre musikk og surfe på internet! Nevnte jeg at du kunne høre på radio med den... Du vil vel bytte ut telefonen din innen 2017 og da kan den sikkert ta inn DAB signaler vis dette nettet fortsatt lever i 2017, eller allerede har blitt erstattet av noe nytt og bedre!

Link to post
Share on other sites

Kan Pure Highway DAB være en løsning??

 

Etter hva jeg forstår så henter den ned DAB signal fra ønsket radiostasjon og omformer den til et FM-signal som deretter sendes utpå på FM-frekvensen slik at den kan fanges opp av en vanlig "gammaldags" FM-radio !?

 

Innkjøpspris oppgitt til ca.1300,- om den fortsatt kan skaffes !?

 

??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Lars H: du må tørke støv i tv benken før fruen kommer hjem... :P

Du har et skarpt blikk, skarpere enn Trude. Da hun kom hjem var det bare kos å få, en bok av Jon Winge, Store helter i små båter og ingen kritikk av rengjøringen. Jeg har en snill kone!

 

Lars H. Noen av de radioene du har, har jeg sendt på loppemarked eller til gjennvinning for lenge siden! Ikke dumt å følge med tiden.

Vel, helt utafor er jeg nok ikke. Jeg kjøpte min første hjemmedatamaskin, en BBC b Microcomputer fra England allerede tidlig på 80-tallet! Nå har jeg 4 PC'er og to trådløse nettverk. Og de gamle radioene gjør jobben sin. Om morgenen på badet er det greit å få med seg nyhetene når en sitter der. Og når jeg sitter på datarommet, surrer NRK P1 og går i bakgrunnen fra Tandberg-radioen uten at båndbredden på nettet belastes med streaming radio.

 

Alle husker vel Beta,VHS,Philips2000. Eller platespiller båndopptager/kasettspiller.

Jo da, jeg hadde selv en Beta-spiller en gang. Og radioen i stuen har heldigvis kasettspiller slik at jeg kan lytte til gammel musikk som jeg har i bøtter og spann på kassett. Spolebåndspilleren, en Revox A77 semiproff type, bruker jeg mer skjelden.

 

Får du ikke radio i din bærbare telefon også? Bilder tar den også.

Nei, den har ikke radio, men hadde det på den forrige som jeg mistet i sjøen uten at jeg brukte det. Går ikke rundt på gaten med ørepropp og hører på radio, nikkende med hodet i takt med musikken og ser åndsforlatt ut. Jo, det er kamera på mobilen min, en Nokia Clssic 6500 og det hender jeg bruker det når jeg ikke har med lommekameraet eller speilrefleksen og det er noe viktig å ta bilde av.

 

Du vil vel bytte ut telefonen din innen 2017

Nei, ikke dersom den fremdeles virker og kan brukes til å ringe med og ta imot SMS-meldinger fra feks. tannlegen om at det er 24 timer igjen til tannlegebesøket.

 

Er jeg gammeldags? Kanskje det, men jeg har ikke bruk for 10000 radiokanaler, - jallamusikk fra en indisk kanal interesserer meg null. Jeg klarer meg med NRK P1, P4 og Radio Norge. Det gir bra bakgrunnsstøy og informasjon enten jeg sitter på do, fremfor PC'n eller sitter i bilen. Så, - enn så lenge klarer jeg meg med mine gamle radioer og FM. Men blir det stenging av FM-nettet og kun DAB-sendinger, blir det å handle nytt så klart.

 

Lars H.blind.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men blir det stenging av FM-nettet og kun DAB-sendinger, blir det å handle nytt så klart.

 

Lars H.blind.gif

Forstår det slik at lokalradioene fortsatt kan sende på FM, og at DAB foreløpig bare gjelder NRK?

P4 og Radio Norge kanskje også forblir på FM??

 

Tror ikke lyden på DAB er noe særlig bedre heller. Man lytter på radioen i det daglige støymiljø med sine ører, og sitter ikke å analyserer signalene med en Spectrum Analyzer på kjøkkenbenken.

Link to post
Share on other sites

Synes det er veldig mange negative her. Jeg for min del synes det er bra at det endelig er tatt en avgjørelse. Jeg vil gjerne ha samme fleksibiliteten på radio som jeg har på TV. Og så lenge FM båndet er fullt må vi over på digitale radiosendinger her også.

 

Jeg vil ikke være redd for dekningen. Kravet er at digitale sendinger skal dekke 90% av Norge innen 2015 og ha like god dekning som dagens P1 når alt er utbygd (når FM nettet slåes av). Bør ikke dette være bra nok ? Noen som husker hvordan GSM var i begynnelsen av 90 årene ? Og hvordan det var 5 år etterpå ?

 

Jeg ser godt at de store radiostasjonene vil ha digitale sendinger. Leste et innlegg et sted at driftsutgiftene, når landet var fullt dekket, ville være 40% sammenlignet med i dag. Lavere effekt og færre sendere for like god, eller bedre, dekning.

 

Adaptere for bil vil nok komme. De koster skjorta i dag (ca 2500) for den ene (1) som er i salg i Norge i dag. Men kjøper du den fra Danmark får du den samme som ca 1300 inkl mva/toll/frakt.. Tror at det vil komme flere modeller her innen et par år.

 

Bruk av Internett for å lytte på radio fungerer bra hjemme, men er lite praktisk for mobile enheter. En time med streaming av en 128 kbps kanal gir deg ca 57 MByte i dataforbruk. Det blir over 1 GByte for 20 timer radiolytting. Og det går fort i bilkø til/fra jobb eller en uke på sjøen. Har alle fri bruk av data på mobilen ? Og jeg tviler på at kapasiteten til Telenor/NetCom/ICE er god nok dersom alle skulle begynne å streame radio over mobilen/PC (i dag står radio over Internett for 3% av lyttingen, og av dette er det estimert at maks 10% skjer over mobiler->0.3%).

 

Jeg tror overgangen går bra. Jeg har lyst på digital radio. Når det i tillegg er blitt sagt at det er opp til tilbyder å velge DAB eller DAB+, så tror jeg de fleste vil går for DAB+. NRK vil nok sende i både DAB og DAB+ grunnet "bakoverkompabilitet", men jeg tror nok at både P4, RadioNorge og NRJ kommer til å bytte til DAB+ innen et par år.

Link to post
Share on other sites

Du legger i din argumentasjon i de siste to avsnitt dagens teknologi til grunnen for en situasjon som kommer til å oppstå om tidligst 6 år.

 

Teknisk sett er jeg litt usikker på en ting: brukes det ikke allerede idag en eller annen form for multidrop-overføring av radio på internett? Slik at alle som hører på samme kanal i samme område bruker den samme kapasiteten?

Link to post
Share on other sites

Det var 2 gode grunner til å kjøpe dab da jeg slo til: Båtvær & Bandit. Nå er Bandit borte, men heldigvis tar dab radioen også inn FM.

 

Det blir førøvrig sørgelig ved frokostbordet på hytta hvis ikke vi får inn " NRK Reiseradioen" på Gromradioen: Rød og hvit Kurer 61.mod.

Håper og tror at FM lever videre i mange år til...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...