Jump to content

FM Båndet stenges i 2017


VannTro

Recommended Posts

Ettersom jeg jo er total teknololgisk idiot er jeg helt sikker på at du vet bedre enn meg hva som er begrensnningen. Det er ikke akkurat egnet til å se naturprogram som i utgangspunktet nytes best i HD, men det gir god nok overføring til å få vite i Dagsrevyen om Dovre har falt eller ei. (En slik hendelse ville kanskje også vært referert i noen av landets aviser, men det er en annen sak.)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Og så er vel båndbredden ut hjemmefra, 360kbps for lav til å sette opp noe streaming enten vha. VPN eller Sling Box?

Det er nok i laveste laget... Selv bruker jeg slingbox og hadde 1 Mb opplasting hjemme i Norge, økte denne til 4 eller var det 5 for et par måneder siden og det er merkbar forskjell på slingboxsen.. det kan jo tenkes at det er andre parametre som også spiller inn.. har 4Mb nedlasting her og slingboxen gir meget bra bilde på en 40 tommers tv og en urgammel Dell pc som mater tv's her i Qatar. Det hender at det blir litt uklart men det er jo litt kabellengde til Norge da og sikkert flere enn meg som ønsker en del av båndbredden..

 

Slingbox for å se norsk tv i utlandet er rett og slett meget bra...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjonene. Noe bedret overføring kan jeg imidlertid få ved å bruke den andre internettkoblingen jeg har hjemme, med GET og 1000kbps opp og 1000kbps ned. Men tror nok en Sling Box blir for kostbart og usikker for å se de norske nyhetene på dagsrevyen. Andre og internasjonale nyheter får jeg jo inn via svensk TV. De norske får jeg nok heller lese på norske nettaviser. Men jeg skal sjekke litt mer opp om muligheten til å koble meg opp med ICE over proxy når jeg er i Sverige. Og så kan jeg vel høre norske nyheter fra NRK via nettet også? Og dermed er vi tilbake til radio som tråden handler om og ikke TV.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ofte litt gøy å bli litt teknisk i temaer en egentlig ikke er spesielt bevandret i, men det er vel strengt tatt ikke slik at fm båndet stenges. Det er vel heller slik at tilbyderne slutter å kringkaste på fm båndet. De flotte radioene til LarsH slutter jo ikke å virke i 2017. Har sett litt på fm sendere da det av og til kunne vert hyggelig å kunne spille den samme musikken som nabobåten (If u cant beat them, join them) når vi er venner på tur. En slik sender koster fra ca 60 kr og oppover å de fleste senderne kan kringkaste audio fra en hvilken som helst lydkilde i en omkrets av ca 3 til ca 16 meter ettersom hvilke modell en velger.

 

Det jeg lurer på er om det er mange som har gjort seg erfaringer med disse senderne å som har noen ambefalinger å komme med? kansje verdt en egen tråd? vi får se..

 

fm sender

Link to post
Share on other sites

De flotte radioene til LarsH slutter jo ikke å virke i 2017.

Og om det ikke sendes noe på FM-båndet, har en jo kortbølgen da. Søkte litt rundt med Tandberg-radioen, og stasjonene trillet inn på kortbølge nå nettopp.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En slik sender koster fra ca 60 kr og oppover å de fleste senderne kan kringkaste audio fra en hvilken som helst lydkilde i en omkrets av ca 3 til ca 16 meter ettersom hvilke modell en velger.

 

Har prøvd, noen billige og noen litt dyrere og de har gått rett i søpla. Mulig de fungerer når en står stille, men i bevegelse i bil var det helt ubrukelig...

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av disse heldige som ikke trenger å investere i ny radio der jeg ikke liker alt dette mas som medfølger dem duppedingsene. Foretrekker musikk fra CD-er eller I-pod.

 

En bekjent i New Orleans startet kanal med kun musikk, ikke noe mas, nyheter eller kjedelig reklame. Noen dager før månedskifte følgte med beskjed å nå skulle han betale regninger og trengte penger på konto. Han fikk alltid nokk der over 50% innbyggerne hørte på den kanalen. Om slik kanal kommer her i Norge blir sikkert radio på meg her og.

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke se bort fra at FM-båndet reserveres/brukes til andre formål slik det blir gjort med det analoge TV-båndet, men jeg har ennå ikke hørt noe om dette.

FM-båndet skal ikke legges ned.

Lokalradioer skal forsatt sende der. Det er bare NRK som skal slutte å sende på FM.

Kanskje mye fordi en tidligere ansatt i NRK har pantsatt hus og heim på denne teknikken!!

Sverige, Finland og Tyskland bl.a har ingen planer om å innføre DAB innom overskuelig fremtid.

Bare her i anderledeslandet.

Link to post
Share on other sites

Det stod å lese i Aftenposten da nyheten kom.

 

Aftenposten har kanskje ikke lest alt dersom de påstår at det bare er NRK som skal slå av FM.

 

Sakset fra Stortingsmeldingen:

Ein viktig føresetnad for ein vellykka overgang til digital radio er at interessene til lokalradioane blir ivaretekne på ein fullgod måte. Departementet foreslår at dei fleste lokalradioane bør ha høve til å sende på FM også etter 2017. Departementet vil i 2015 avklare konkret kva grupper lokalradioar som skal ha denne moglegheita.

 

Først i 2015 kan noen si noe mer konkret om dette, men P4 og Radio Norge er vel ikke Lokal radio.

 

Så det å si at det kun er NRK som slår av FM sendingen blir vel litt feil.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke noen bare sette opp en piratoradio i 2018? Tviler på at post og teletilsynet hører på FM da

...

 

 

Du skal ikke se bort fra at FM-båndet reserveres/brukes til andre formål....

 

En av hovedgrunnene til å gå over til digitale sendinger i en annen del av båndet er vel nettopp å frigjøre plass til andre formål.

Link to post
Share on other sites

Men den egentlige grunnen til at DAB skal ta over er jo produsentene. De får jo ikke solgt mange nok nye radioer dersom folk flest er fornøyd med den gamle.

 

Jeg måtte forresten kjøpe ny dekoder til parabolen. Måtte jo ha HD. Ikke det at den var så dyr, men det irriterer meg likevel. Bildet skal være bedre, men det klarer ikke jeg å se. Ellers var den gamle dekoderen bedre på det aller meste: starter raskere, mye raskere tekst-tv, mye raskere epg osv. Men jeg måtte jo har HD....

 

Men hvem er det egentlig som bestemmer at jeg må ha HD og DAB? Vel, det er vel egentlig utstyrs produsentene. Er det fordi det nye utstyret er så mye bedre? Hvor mye bedre er egentlig Blue-ray enn DVD?

 

Om ikke annet så er det bra for arbeidsplassene i fabrikkene og elektrobutikkene :flag:

Link to post
Share on other sites

Det samme sa oldefaren min da bilen kom og erstattet hest og kjærre, og min bestefar da t-forden ble erstattet av ny modell, og min far da amasonen ble erstattet av ny modell, og da taunusen ble erstattet av ny modell... osv...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...