Jump to content

FM Båndet stenges i 2017


VannTro

Recommended Posts

Teknisk sett er jeg litt usikker på en ting: brukes det ikke allerede idag en eller annen form for multidrop-overføring av radio på internett? Slik at alle som hører på samme kanal i samme område bruker den samme kapasiteten?

 

Nei. En benytter ikke multicast for radio over Internett. Det ville løst mye, men er veldig teknisk vanskelig å få til over flere forskjellige WAN tilbydere. Det fungerer helt ok i lokale nett (LAN) i bedrifter. Men husk at over Internett må i så fall multicast fungere over flere tilbydere og flere routere/gateways. Og det er ingen enkel affære å få til å fungere korrekt.

 

Det er en funksjon i 3G nettet som som er uavhengig av internett basert IP streaming (multicast) og som faktisk er laget for "broadcast" av radio eller tilsvarende. Dette ble prøvet ut i Frankrike for et par år siden. Formålet var å se hvordan denne funksjonen fungerte i virkeligheten. Konklusjonen var at det var behov for 3-4 ganger så mange sendere som ved bruk av DMB teknologi (DAB, DAB+, etc). I tillegg var kapasiteten for antall kanaler, når en benyttet broadcast funksjonen i 3G nettet, betydelig lavere enn ved bruk av DMB (DAB, DAB+).

 

Konklusjonen i Frankrike var at broadcast funksjonen i 3G nettet kan benyttes for å sende ut raske beskjeder til alle mottakere innenfor et område, men som radio medium var det ikke praktisk gjennomførbart.

 

Jeg vet at utviklingen av trådløst internett går fremover. Og om 6 år kommer nok både 3G og 4G til å ha betydelig høyere dekningsgrad og ytelse enn i dag. Men samtidig så kommer nok hverken Telenor eller Netcom til å dekke landet bra nok til at dette blir en fullgod løsning. Uansett hvor god 3G/4G dekning en får, så er det teknologiske begrensninger i denne som gjør at den ikke kan sammenlignes med DMB teknologier. Opplevd hastighet i 3G/4G er avhengig av flere faktorer. De 2 viktigste faktorene er avstand mellom mottaker (telefon) og sender (basestasjon), samt antall mottakere koblet opp mot en basestasjon. Jeg har opplevd å få alt fra 100 kbps til 3 mbps mot samme basestasjon, avhengig av når på døgnet jeg benytter mobilt bredbånd. Dette på grunn av variasjon av hvor mange personer som var oppkoblet og benyttet mobilt bredbånd. Tilsvarende vil du se at dersom du er 1 km eller 5 km fra en basestasjon, så vil ytelsen kunne falle fra 2-4 mbps ned til 200-300 kbps. I tillegg så er high-speed funksjonen i 3G/4G primært beregnet på stasjonære enheter (dvs. ikke bil i beveglse) fordi tidsforsinkelsen i signalet må være tilnærmet konstant. For mobiler i bevegelse var hastigheten i opprinnelig 3G satt til maks 384 kbps.

 

Funksjonalitet som MIMO (hvor flere svake digitale signaler kan summeres opp til et sterkt) ligger ikke inne i UMTS før release 9. I dag bruker vi release 5 (hvis jeg ikke tar helt feil). Til sammenligning benytter DMB MIMO teknologi i dag.

 

Så ja, jeg legger dagens teknologi til grunn for noe som skjer om 4-6 år. Basert på erfaring (og arbeid) vet jeg hvordan operatører som Telenor og Netcom bygger ut og planlegger sitt nett. Rent kostnadsmessig vil de aldri kunne konkurrere med DMB teknologi for radio bruk. Riktignok kan et 3G/4G nett benyttes til mye annet enn bare radio streaming, men det vil aldri bli like utbredt og brukervennlig som en "enkel DAB/DAB+ radio".

Link to post
Share on other sites

 

Noen som har et annet apparat med bedre erfaringer i vestfoldskjærgården?

 

Har en JVC "bilstereo" med DAB i båten. Fungerer utmerket.

 

DAB blir som Beta video. Nettradio har tatt over før FM slås av og DAB eiere sitter og lurer på hva de skal med en radio som kun har noen veldig få kanaler mens nettradioen pøser ned tusenvis i bedre kvalitet.

 

D.O.A.

 

Beta har en kvalitet som er langt overlegen VHS som var datidens konkurrent. Markedsføring og lisensiering var det verre med...

Hva skal man med tusenvis av kanaler når alle undersøkelser tyder på at radiopublikum er meget kanaltrofaste? Nyheter på farsi, eller fra LA blir liksom ikke det samme som dagsnytt.

 

Kvalitetsspørsmålet dukker også stadig opp. Hvor god kvalitet trenger man for å høre tale og musikk,som er mikset for å høres bra ut på en gettoblaster?

Link to post
Share on other sites

Hva skal man med tusenvis av kanaler når alle undersøkelser tyder på at radiopublikum er meget kanaltrofaste? Nyheter på farsi, eller fra LA blir liksom ikke det samme som dagsnytt.

 

Høre NRK-dagsnytt når du er i Farsiland eller LA så klart. Prøv dette med DAB...

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel nedlegging av FM og overgang til DAB/DAB+ her i landet det var snakk om, og ikke i Langtvekkistan? Jeg har selvfølgelig ikke noe imot å kunne få inn Nitimen via trådløst internett i båten nedover mot Göteborg. Og hadde det vært så vel at jeg kunne fått inn dagsrevyen, hadde det også vært fint. Men nei da, ikke oppkoblet mot ikke-norsk IP! Jeg får vel sjekke litt mer om hvordan bruke en proxy til sommeren. Da skal det visstnok gå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tråden handler vel - som de fleste DAB-diskusjoner om det er en teknologi som har fremtiden foran eller bak seg. Da er det greit å vise til ting som teknologien ikke kan, mens eksisterende alternativer kan.

 

Ellers ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Slingbox, Lars. Det er vel den du trenger - men DET blir da virkelig en avsporing :tongue:

Link to post
Share on other sites

For alle oss som har Grundig RiksTV dekoder-boks for TV'en så kan vi jo få inn de fleste norske radiostasjonene derifra.

 

På min boks er der en "audio out"-tilkobling som formontlig kan kobles på stereoanleggets Aux-inngang slik at jeg slipper å slå på TV'en ??

 

Blir rktignok "blind" på hvilken radiokanal, men det hører man jo før eller siden!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om ikke det har vært noe missforståelser ute og går.

 

Slik jeg har forstått det så er det snakk om at FM legges ned i 2017 eller 2019 og at Digitalradio "overtar".

 

Med Digital radio menes:

 

IP-radio

Digital-tv-radio

Digital kringkastning

 

DAB er bare en av metodene for å kunne høre på radio, det er ikke sakk om at DAB skal overta all lytting.

Det var vel det samme som skjedde da man la ned analog TV, kravet var at alle i Norge skulle kunne få inn NRK kanalene på en eller annen måte.

Link to post
Share on other sites

I USA kjoerer vi jo rundt med satellittradio i leiebilen. Det er supre greier virker det som. God dekning og ingen 'merkbar' frekvensskifte a la RDS, eller kanaler som blir borte - selv over mega-avstander. Saa vidt jeg skjoenner kan DAB signaler sendes over satelitt, saa dersom noen faar skutt opp en brukandes geostasjonaer radio-satelitt over Europa burde utvalget kanaler utvides betraktelig. Kanskje noe saant er det som skal til for at DAB skal bli attraktivt?

(..er paa jobb i London og har ingen ae'er oe'r eller aa'er for haanden....)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del har ingen radioer som er yngre enn 8 år. Hverken i båten, de tre bilene, hjemme i stuene, badet, loftet, kjelleren, garasjen eller på hytta. Har til sammen 29 FM radioer hvorav 16 i jevnlig bruk og ja, er nok en "samler" med flere vintage Kurèr, Sølvsuper, Soundmaster etc i samlingen. Alle disse fungerer og har en lyd som overgår disse plastikk-DAB-ene som teknikk magasinet etc. nå skal få prakke på oss. Hensikten med denne omleggingen (med det misvisende mottoet Ja til Radio) er å kunne fakturere oss for hver kanal vi tar inn, slik som ved TV sendingene. Derfor pushes dette politisk av lobbyene til de store mediehusene. Tidligere tok man inn NRK/TV2/TV Norge pluss endel lokal TV kostnadsfritt på antenne i båt og hytte. Nå må man betale Riks TV i tillegg til NRK lisens +kjøpe duppeditt for å få inn mer enn NRK. Svindel. Fy skam til kulturminister Anniken Huitfeldt fra AP som på denne måten skal kommersialisere det offentlige rom (eteren).

Link to post
Share on other sites

I Sverige har man nyligen tvärtom släckt ner ett av de provområden där man sände DAB. Dåligt intresse från allmänheten och knappast några sålda mottagare anges som orsak. Det är inte många som vågar diskutera DAB och dess framtid i Sverige just nu, eftersom det hittills varit en dunderflopp.

 

Däremot skulle vi ju vara först och bäst på digitaliseringen av marksänd TV, vilket gjorde att man stängde av analoga marknätet innan det fanns en bra europastandard. Norge väntade i alla fall ett tag och införde MPEG4 redan från början. Nu är det snart dags för oss svenskar att byta digital markmottagare till den tredje modellen på bara några år. Först DVB-T/MPEG2, sedan DVB-T/MPEG4. Och nu snart DVB-T2.... :headbang:

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Hva skal man med tusenvis av kanaler når alle undersøkelser tyder på at radiopublikum er meget kanaltrofaste? Nyheter på farsi, eller fra LA blir liksom ikke det samme som dagsnytt.

 

Tror du har misforstått totalt. Det er jo på trofasthet til kanaler DAB faller i gjennom totalt. Nettradio har alle p4 kanalene, alle NRK kanalene osv i bedre kvalitet en hva du får vha DAB.

 

I tilegg får du radio Karmøy, radio Folgefonna, radio "nabolaget" osv, selv om du er i Danmark, Sverige, Kaukasus eller Dubai.

-----------

 

DAB er virkelig ubrukelig i forhold. Elendig utvalg av kanaler og elendig dekning. Bare å glemme alle norske kanaler når du krysser grensa. Meningsløst å bruke penger på denne teknologien når den er forbikjørt og avlegs på alle punkt allerede nå.

-------------

 

Alle flyr jo rundt med iphones og smartelefoner. Nettradio i kvalitet som er bedre en DAB, og med alle norske kanaler som finnes, også lokalstasjoner, er kun en software unna. Det er både billig og enkelt tilgjengelig.

 

De fleste eier altså en nettradio allerede. Neste gang du bytter telefon kan du la gamletelfonen fungere som fast nettradio i bilen, eller båten.

 

 

Edit: Og kan man kjøre Facebook, e-post, spotify osv på en DAB radio? Tror ikke det...

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare å glemme alle norske kanaler når du krysser grensa.

 

Helt enig i at Norske DAB sendinger ikke virker særlig bra i utlandet, men det gjør heller ikke FM.

Meningsløst å bruke penger på denne teknologien når den er forbikjørt og avlegs på alle punkt allerede nå.

 

Dette skjønner jeg ikke, hvilken teknologi er det som har forbigått DAB/DAB+ på alle punkter når vi snakker om å levere radio til alle i Norge?

 

Husk på at det er ikke alle som har internett eller mobiltelefon.

 

Dersom du leser stortingsmeldingen så er overskriften: Digitalisering av radiomediet

Hoved poenger et at FM legges ned i 2017 (senest 2019) og at radio digitaliseres. Der åpnes opp for flere teknologier, ikke minst kan lokal radio få fortsette med FM evt benytte DRM+.

Link to post
Share on other sites

.............Alle flyr jo rundt med iphones og smartelefoner. Nettradio i kvalitet som er bedre en DAB, og med alle norske kanaler som finnes, også lokalstasjoner, er kun en software unna. Det er både billig og enkelt tilgjengelig.

 

............

 

Litt OT kanskje, men hvor ofte må en lade disse smart-telefonene/iphones når en skal bruke de til både musikkmaskiner/radio osv. og ikke minst telefon?

Min "vanlige" mobiltelefon må lades helst annenhvert døgn, selv med begrenset bruk. Er batterikapasiteten så enormt mye bedre på smarttelefoner?

( Jeg spør fordi jeg ikke vet :confused: )

Link to post
Share on other sites

"smarttelefoner" har vel heller dårligere kapasitet enn vanlige mobiler, stor skjerm osv gjør sitt til det. Min HTC Hero må lades ca hver 3. dag med begrenset bruk, er vant til til at "vanlige" telefoner holder opp mot en uke.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Høre NRK-dagsnytt når du er i Farsiland eller LA så klart. Prøv dette med DAB...

jeg er jo sjelden i land der mans snakker farsi (har det ihvertfall til gode til nå), men LA?? LA=Norge :flag: i mitt begrepssett (ITU: LAA-LNZ, JWA-JXZ, 3YA-3YZ, allokert til Norge). Hva er det du tenkte på med LA?

 

hilsen LA2BBA

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Nå må de få ræva i gir med utbyggingen da. Har en DAB liggende å støve ned på tredje året. Får enda ikke noe inn på den, noe som DAB-dekningskart bekrefter. Men det er klart, vi er jo bare knapt 10.000 innbyggere her oppe i gokk, så hva skal vi med DAB?

 

En annen ting er at det nesten ikke er skikkelige DAB-tunere å få tak i, som går i annlegget. Det er jo bare slike Tivoli-brødbokser. Så da blir det internett-radio/squeeze box. Og jeg tror neppe at produsentene av apparater vil produsere DAB bare for oss i Norge. Eller Tyskland?

 

Men vil jo gjerne ha DAB i bilen da, men da nytter det ikke bare med flekkvis dekning her og der.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til LarsH om manglende mulighet for å ta inn NRK TV i utlandet: Jeg tilbringer endel kvelder på ymse hotell rundt om. De har jo aldri NRK i sine kanalvalg (selv om Thon i Brussel faktisk kommer opp med NRK som valgt kanal på skjermen, men det er bare bløff).

 

Løsningen er å gå inn via VPN til min arbeidsplass i Norge. Kan du lage deg en VPN hjem, så har du til en viss grad løst problemet. Utfordringen er at nettverkene på hotellet ofte har så liten båndbredde at det blir mye stillbilder.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Planen for utfasing av FM er grei nok, et kompromiss som jeg kan leve med.

 

- Det viktigste er at planen legger føringer for og oppmuntrer sterkt til å gå for DAB+, og lar oldingen DAB gå (mer eller mindre frivillig) i grava før 2017 :thumbsup:

 

- Det blir nok 2019 eller senere før FM slås av

 

- I løpet av disse årene vil det komme billige duppeditter som mottar DAB+, og sender FM. Ha en slik i lomma, så kan du bruke de gamle radioene fortsatt!

 

Så håper jeg at bransjen straks faser ut alle de rene DAB radioene de måtte ha på lager. Erstatte dem med modeller som har den mye bedre standarden DAB+, som har teknologi til å levere kvalitetslyd.

 

Mitt råd:

Skal du kjøpe ny radio som du planlegger å ha over en årrekke: GÅ FOR EN SOM KAN MOTTA DAB+!!!

F.eks. Pinell Supersound II som er norskutviklet, har god lyd og framtidas standard.

Link to post
Share on other sites

Til LarsH om manglende mulighet for å ta inn NRK TV i utlandet: Løsningen er å gå inn via VPN til min arbeidsplass i Norge. Kan du lage deg en VPN hjem, så har du til en viss grad løst problemet. Utfordringen er at nettverkene på hotellet ofte har så liten båndbredde at det blir mye stillbilder.

Og så er vel båndbredden ut hjemmefra, 360kbps for lav til å sette opp noe streaming enten vha. VPN eller Sling Box? Lav mottakhastighet med ICE enkelte steder på svenskekysten, kan jeg leve med.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...