REM Startet 6.Februar.2011 Del på Facebook Startet 6.Februar.2011 Jeg har to montasjeveiledninger til winchen jeg driver å monterer. Den ene omhandler kun winch med manuell bryter for å kjøre winch ut/inn. Den andre dekker også radiokontrollen for fjernkontrollen. På den første montasjeveiledningen skal sikringen (150A)monteres på minuslederen (-), mens den på den andre skal monteres på plusslederen. Hva er riktig, eller er det hipp som happ? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
68 GT Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 (redigert) Er hipp som happ om det ikke er kobblet andre enheter på kretsen(etter sikring),samt at ingen av kablene er i fare for å gnusse eller bli utsatt for skader som leder til kortsluttning mener nå jeg. Har sett lignende instalasjoner med vern på negativ kabel....,men har selv valgt å legge sikring til positiv side av gammel vane. Edit Jeg går ut i fra at kablene dine har likt tverrsnitt,om ikke bør den med minst sikres. Redigert 6.Februar.2011 av Lænsmann (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Det kan vel i utgangspunktet være hipp som happ. Det kommer an på hvor du ønsker å bryte strømmen fra batteriet om det skal oppstå en kortslutning. Og da kan man tenke seg at strømmen går fra minus til pluss. På Hulda er det konsekvent sikringer både på pluss og minus. Og sikringene sikrer så nær batteriet som overhode praktisk mulig. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 greit nok at elektronene går fra minus til pluss, men nå er normalt det meste av gods negativt ladet ( jord koblet til - ), da er faren for at ved slitasje/skade på ledninger vil du få ett problem med plusskabelen, ikke minuskabelen siden den allerede har jordpotensiale. som overstrømsvern i en fungerende krets er det selvsagt hipp som happ hvilken siden man monterer, men ALLTID ha sikring på pluss-kabel, så nært energi-kilden som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Hvor lenge er kabelen pluss ? Til vinsjmotoren, eller til den begynner å bli svart, eller like før den kommer inn på minus polen ? I og med at hele motoren, og mye annet metall er koblet til minus polen, uten sikring, er det kjekt å ha sikringen så nær batteriet (+) som mulig. Hvis sikringen er på, OK-la oss kalle den minus siden (svart), så er det et strekk med kabel som er pluss, uten sikring. OM den (røde) blir varm og kanskje smelter, og legger seg inntil metall ( som er minus-tilkoblet) oppstår det "et problem". Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 simpel men enkel skisse.. ;) Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
TrondT Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Jeg har sikring på + siden rett etter batteriet. Dette for å sikre mot bla. det som fusebox skisserer. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
litt peiling Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 + Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Hvor lenge er kabelen pluss ? Pøh! Jeg ække dum i hue heller da. Er kabelen rød er det pluss, ern svart er det minus. Enkelt og greit. Ellers har jeg alltid sikret på plussiden. Mest fordi jeg trur at her går det mest strøm. Winchen vil bruke en god del av den strømmen som går fra batteri, ikke sannt. Kun "overskuddet" går gjennom minuskabelen tilbake til batteriet. Derfor sikrer vi på pluss. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Komodo Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Mest fordi jeg trur at her går det mest strøm. Winchen vil bruke en god del av den strømmen som går fra batteri, ikke sannt. Kun "overskuddet" går gjennom minuskabelen tilbake til batteriet. Derfor sikrer vi på pluss. Du tuller nå håper jeg? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 8.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Du er ikke helt sikker skjønner jeg Komodo. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Komodo Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Hehe, nei du lurte meg nesten der gitt Men noen kunne jo komme til å tro du mente alvor Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Bare å sette inn så stor vinsj at den bruker opp all strømmen, da slipper man minus kabelen også Sitér dette innlegget Link to post
Nils Gullhav Svart 8.Februar.2011 Del på Facebook Svart 8.Februar.2011 Jeg ville sikret + Sikrer du minus, og motoren ikke er dobbel-isolert risikerer du å få minustrøm via sjøen ved sikringsbrudd da motor mm. er som regel med god kontakt til sjøen.. Nå er dette lite sansynlig. Da el-motor sikkert er isolert. Men ved feilsøking senere kan dette bli en utfordring Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 9.Februar.2011 Del på Facebook Svart 9.Februar.2011 Eg ville og hatt sikringa på pluss-ledningen ganske enkelt fordi dette er en innarbedd standard. Strømmessig vil det være hip om hap, men å sikre noko på pluss og noko på minus vil lage rot etter mitt begrep. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 9.Februar.2011 Del på Facebook Svart 9.Februar.2011 Ville nok valgt plussen som Fusebox beskriver. Kan nevne at jeg har vært borte i militære "kjøretøy" hvor + var godset på kjøretøyet og minus i lederne/kablene. Ble en utfordring med feilsøking via dioder (lett å rote det til). Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Faxen Svart 9.Februar.2011 Del på Facebook Svart 9.Februar.2011 Pøh! Jeg ække dum i hue heller da. Er kabelen rød er det pluss, ern svart er det minus. Enkelt og greit. Tja, hva om kablene er blå og svarte? Finnes da også røde og svarte er det jo et rent helvete. (Storebro med svenske løsninger) Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Jernbåten Svart 9.Februar.2011 Del på Facebook Svart 9.Februar.2011 (redigert) Tror jeg ville fulgt Huldas anbefaling. Mener en del yrkesbåter sikrer begge lederene. Mulig dette er et krav for en del fartøyer. Redigert 9.Februar.2011 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.