Jump to content

Ankerwinch. Sikringen på pluss (+) eller minus (-)?


REM

Recommended Posts

Jeg har to montasjeveiledninger til winchen jeg driver å monterer. Den ene omhandler kun winch med manuell bryter for å kjøre winch ut/inn. Den andre dekker også radiokontrollen for fjernkontrollen. På den første montasjeveiledningen skal sikringen (150A)monteres på minuslederen (-), mens den på den andre skal monteres på plusslederen. Hva er riktig, eller er det hipp som happ?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er hipp som happ om det ikke er kobblet andre enheter på kretsen(etter sikring),samt at ingen av kablene er i fare for å gnusse eller bli utsatt for skader som leder til kortsluttning mener nå jeg.

Har sett lignende instalasjoner med vern på negativ kabel....,men har selv valgt å legge sikring til positiv side av gammel vane.

 

Edit

Jeg går ut i fra at kablene dine har likt tverrsnitt,om ikke bør den med minst sikres.

Redigert av Lænsmann (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Det kan vel i utgangspunktet være hipp som happ. Det kommer an på hvor du ønsker å bryte strømmen fra batteriet om det skal oppstå en kortslutning. Og da kan man tenke seg at strømmen går fra minus til pluss. På Hulda er det konsekvent sikringer både på pluss og minus. Og sikringene sikrer så nær batteriet som overhode praktisk mulig.

Link to post
Share on other sites

greit nok at elektronene går fra minus til pluss, men nå er normalt det meste av gods negativt ladet ( jord koblet til - ), da er faren for at ved slitasje/skade på ledninger vil du få ett problem med plusskabelen, ikke minuskabelen siden den allerede har jordpotensiale.

 

som overstrømsvern i en fungerende krets er det selvsagt hipp som happ hvilken siden man monterer, men ALLTID ha sikring på pluss-kabel, så nært energi-kilden som mulig.

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge er kabelen pluss ? Til vinsjmotoren, eller til den begynner å bli svart, eller like før den kommer inn på minus polen ? :giggle:

 

I og med at hele motoren, og mye annet metall er koblet til minus polen, uten sikring, er det kjekt å ha sikringen så nær batteriet (+) som mulig.

 

Hvis sikringen er på, OK-la oss kalle den minus siden (svart), så er det et strekk med kabel som er pluss, uten sikring. OM den (røde) blir varm og kanskje smelter, og legger seg inntil metall ( som er minus-tilkoblet) oppstår det "et problem".

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge er kabelen pluss ?

Pøh! Jeg ække dum i hue heller da. Er kabelen rød er det pluss, ern svart er det minus. Enkelt og greit.

Ellers har jeg alltid sikret på plussiden. Mest fordi jeg trur at her går det mest strøm. Winchen vil bruke en god del av den strømmen som går fra batteri, ikke sannt. Kun "overskuddet" går gjennom minuskabelen tilbake til batteriet. Derfor sikrer vi på pluss.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mest fordi jeg trur at her går det mest strøm. Winchen vil bruke en god del av den strømmen som går fra batteri, ikke sannt. Kun "overskuddet" går gjennom minuskabelen tilbake til batteriet. Derfor sikrer vi på pluss.

Du tuller nå håper jeg?

Link to post
Share on other sites

Du er ikke helt sikker skjønner jeg Komodo. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sikret +

 

Sikrer du minus, og motoren ikke er dobbel-isolert risikerer du å få minustrøm via sjøen ved sikringsbrudd da motor mm. er som regel med god kontakt til sjøen..

Nå er dette lite sansynlig. Da el-motor sikkert er isolert.

Men ved feilsøking senere kan dette bli en utfordring :confused:

 

Hilsen Nils

Link to post
Share on other sites

Ville nok valgt plussen som Fusebox beskriver.

Kan nevne at jeg har vært borte i militære "kjøretøy" hvor + var godset på kjøretøyet og minus i lederne/kablene. Ble en utfordring med feilsøking via dioder (lett å rote det til).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...