Jump to content

Seilbåtfolk mer følsomme/fintfølende


FM 8-12

Seilbåtfolk mer følsome/fintfølende  

166 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg har ikke stemt, siden jeg har seilbåt.

Denne tråden er jo utelukkende for motorbåtfolk.

 

Jeg kan ikke svare: "Mer fintfølende enn oss med motorbåt hvertfall!!"

 

Egentlig har jeg seilbåt med motor, og jeg pleier å si at jeg har motorbåt når det passer meg best, men kan velge å seile om jeg vil. Den valgfriheten har ikke de som kun har motor.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

I følge et norsk forsikringsselskap er skuta vår klassifisert som motorseiler og dette fordi hun har en kraftigere motor enn det som er vanlig i en seilbåt - akkurat som at dette skulle bety noe. Jeg ser på disse hestekreftene som et ekstra pluss under strømforhold. Spør du meg er hun en seiler av ypperste klasse og seiler som en gudinne og putler i vei når motoren er igang. Er vi seilbåtfolk eller motorbåtfolk ?

 

Nå var jeg vel fintfølende :smiley: Og jeg har ikke stemt :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å si om De er mer fintfølende, men noen har klørne ute når det debatteres for og i mot seil etc.

Jeg har truffet mange runde seilbåtfolk, og det merker man tidlig vår/sen høst, for da er det de ihuga båtfolka som bruker båtene sine, og de er ikke så fine på det enten de har seilbåt eller motorbåt!Solskinnsbåtfolk finner man med begge typer båt.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er seilbåtfolk mer følsomme.

De er følsomme overfor seilpress, rorpress og krenging.

Videre er de mer opplyste. De må kunne endel om meteorologi, aerodynamikk og hydrodynamikk.

Og de må kunne alle sjøveisreglene, ikke bare 44.

De lukter også bedre siden de slipper dieseltåka.

Link to post
Share on other sites

Fintfølende? Tja, føler hvartfall bølger fra halvplanere og store cabincruisere som på død og liv skal passere meg med liten distanse.

Klart det finnes unntak. De som er hensynsfulle ser jeg ikke noe til. De surrer med sitt og jeg surrer med mitt.

 

Når jeg hadde motorbåt tok jeg hensyn til andre båter og den trenden har jeg forsøkt å følge i seilbåt.

Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har veltet en kaffekopp med hekkbølgene mine!

 

Vi drar på havet for å kose oss, travelt har jeg det i hverdagen. Ikke i båt.

Redigert av volcomstone (see edit history)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Fintfølende? Tja, føler hvartfall bølger fra halvplanere og store cabincruisere som på død og liv skal passere meg med liten distanse.

Klart det finnes unntak. De som er hensynsfulle ser jeg ikke noe til. De surrer med sitt og jeg surrer med mitt.

 

Når jeg hadde motorbåt tok jeg hensyn til andre båter og den trenden har jeg forsøkt å følge i seilbåt.

Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har veltet en kaffekopp med hekkbølgene mine!

 

Vi drar på havet for å kose oss, travelt har jeg det i hverdagen. Ikke i båt.

:thumbsup: :thumbsup:[/sitatslettet]

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg tror både seilbåtfolk og motorbåtfolk med fordel kunne vært litt mindre forutinntatt, det gjør seg og et lite smil og en hjelpende hånd, uansett båttype og størrelse. Da e min erfaring at det svært sjelden viser seg at det ikke er hyggelige folk...

 

Til og med de som gikk med sin Viknes 1030 på 15 knop helt inn til Grindanes på Romsa i fjor for å komme før oss med 4 knop i seilbåten viste seg å være greie folk, men en liten unnskyldning til både oss og alle som lå fortøyd hadde nok gjort seg. Det må ha vært litt dumt å se at det var god plass til alle når de først kom inn for "stuntet" var åpenbart fordi det så fult ut og de ville rekke igjen en de gikk i lag med som var foran oss, men det tok litt av kan du si:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg tror både seilbåtfolk og motorbåtfolk med fordel kunne vært litt mindre forutinntatt, det gjør seg og et lite smil og en hjelpende hånd, uansett båttype og størrelse. Da e min erfaring at det svært sjelden viser seg at det ikke er hyggelige folk...

 

 

Her på BP er vi alle litt sleivkjefta, men ute på sjøen og i havner blir vi fort venner. Selv mot nordlendinger..... :flag_bp::thumbsup:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her i fjorden er det sjelden seilbåtene har lakenet oppe.

 

 

Nei Hansi, det stemmer ikke. Jeg er nemlig fra samme område og seiler mye nedeover kysten, bl.a. forbi Jomfruland og videre sydover. MEN.. vi har en del fjorder i vårt område. Eidangerfjorden, Åbyfjorden, Melbyfjorden... you name it... Og det jeg har lagt merke til er at det er her motorfolket koser seg som mest. Innerst i fjorden. Trygt og godt der, ikke vind og ikke bølger.

 

Ved noen solskinnsdager, med vindstille, kan man se de dristigste blandt motorbåtfolket bevege seg utenfor Såstein, men det er selvsagt sjelden. Blåser det mer enn BRIS, så er det ingen motorbåter å se. Mer enn 0,5 meter bølger - vips så er de borte - trygt innerst i fjordene. Men det er da seilbåttfolket er "utaskjær" og seiler, Hansi. Da DU ikke er der. Så hvordan kan du da vite at seilbåter ikke bruker...som du sier det... sine lakner, når du ikke er der når det skjer?

 

Kanskje du tror jeg overdriver, men NEI. Har lagt merke til dette fenomenet gang etter gang. Ser ikke ut til at disse motorbåtene tåler sjø. Eller er det eierene det er noe galt med....?

 

 

PS

Ser jo nå av innlegget ditt at du skriver "her i fjorden", så der har vi det. Kanskje ikke så mange som seiler innerst i fjordene Hansi. Ta deg en tur utpå du..... :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vi motorbåtfolk slapper av liker vi det vindstille. Vi er rett og slett dritt lei vind. Tror jeg har de fleste av båtfolket med meg her, bortsett fra noen tøffinger som med seillua på skakke trosser vind og stooore bølger for at selvtilliten skal holde helga i gjennom. Selv stortrives jeg inne i en lun vik når trossene er godt festet til fast grunn mens vi koser oss rundt god mat og drikke og ikke minst sammen med gode venner.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Seilbåtfolk mer følsome/fintfølende enn motorbåtfolk

 

  1. Mer fintfølende enn oss med motorbåt hvertfall!!
  2. Neida det er de ikke!

med en slik spørsmålsstilling er det jo klart at en bare ønsker at motorbåtfolk skal svare....

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...