Jump to content

Seilbåtfolk mer følsomme/fintfølende


FM 8-12

Seilbåtfolk mer følsome/fintfølende  

166 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ja, Astor. Helt greit det. Det jeg likevel lurer på er hvorfor det blir et problem når seilbåtfolket gjøre det samme???? Vi liker oss også inne i fjordene av og til skjønner du. Men hvorfor må vi ha seilet oppe akkurat da. Der inne som det ikke er noe vind. For at motorbåtfolket skal bli fornøyd. Det er det jeg ikke skjønner Astor.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vi motorbåtfolk slapper av liker vi det vindstille. Vi er rett og slett dritt lei vind. Tror jeg har de fleste av båtfolket med meg her, bortsett fra noen tøffinger som med seillua på skakke trosser vind og stooore bølger for at selvtilliten skal holde helga i gjennom. Selv stortrives jeg inne i en lun vik når trossene er godt festet til fast grunn mens vi koser oss rundt god mat og drikke og ikke minst sammen med gode venner.

Ja naturen er grusom. Kan du ikke like godt slappet av i kjellerstua eller på terrassen din med god vindskydd? Du sparer både båt og diesel. Så kan vi som sliter med selvtilliten ha naturen for oss selv.

Link to post
Share on other sites

Den gyldne leveregel fungerer overalt. De som er høye på pære, sure, sære og grinete blir veldig fort aleine ...

Venner kan du finne overalt - selv på land! :thumbsup:

________________________________________

** Jeg lever for å le, og jeg ler for å leve! **

** Viknes 1030 - båt med stor B! **

Link to post
Share on other sites

Det ser penere ut at seilbåtene har seilene oppe... Så kan vi sitte i våre godt fortøyde motorbåter og se på en vakker seilbåt stille sige forbi.

 

SailorBoy

En motorbåt ser penere ut med en lekker blondine lettkledd på fordekket, hvis det er tillatt å komme med et kamuflert ønske som jeg forøvrig anser som umulig å få lovfestet. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Joda seilfolket lever i kjellerstua. Jeg ser når vi drar nedover ved påsketider da pakker seilfolket seg inn i en masse varme klær på akterdekket på seilbåten mens vi står i t-skjorta med en kaffekopp i styrhuset. Man har jo valget.

Vi har forskjellige terskler for hva trivsel er. Vi er i Ulike stadier i livet. Og helsemessig er det greit å kunne velge det som passer kroppen best. Mange seilfolk har på eldte dager valgt trawler som den siste båt før man legger inn årene. :thumbsup:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det forundrer meg stadig at motorbåt folket er så opptatt av at seilbåter går for motor. - spesielt her i indre Oslo fjord.

 

Jeg går stort sett aldri for seil før jeg passerer Drøbak sundet. Å krysse seg ut når vinden står rett i trynet gidder jeg rett og slett ikke. Det er ikke slik at alle som seiler synes det å baute hvert 5. Minutt, slik man ser seiling på tv, er himmel på jord.

 

Derfor har jeg motor som tar meg ut til et område hvor jeg slipper å krangle med nyttefartøy og andre lystbåter om plassen. - mindre iritasjon for alle! :thumbsup:

 

- og hadde økonomien tillatt det hadde jeg nok hatt både en motor og en seilbåt. Så kunne jeg valgt etter vær og humør. Ingen ting er så kjedelig som seilbåt i lite vind og flatt hav. Da er det imidlertid jæ... Gøy med en rask motorbåt.

 

- når det gjelder båttype kjører jeg nok i begge filer gitt. :lipseal:

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda seilfolket lever i kjellerstua. Jeg ser når vi drar nedover ved påsketider da pakker seilfolket seg inn i en masse varme klær på akterdekket på seilbåten mens vi står i t-skjorta med en kaffekopp i styrhuset. Man har jo valget.

Vi har forskjellige terskler for hva trivsel er. Vi er i Ulike stadier i livet. Og helsemessig er det greit å kunne velge det som passer kroppen best. Mange seilfolk har på eldte dager valgt trawler som den siste båt før man legger inn årene. :thumbsup:

Ja og etter å bare ha hørt på bølgeskvulp og kjent vinden ise i kjinnene i mange timer er det bare så deilig å forflytte seg ned i kjellerstuen med levende lys og varme. Da føler man at man har vært på tur da... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

vi står i t-skjorta med en kaffekopp

Tja, dersom målet er å drikke kaffe ikledd t-skjorte så gjør jeg det mer komfortabelt hjemme på kjøkkenet. For meg er seilasen utendørsaktivitet.

Faurby undersøkte dette og fant at seilbåtfolket tilbringer 80% av tiden de er i båten på dekk eller i sittebrønnen.

Jeg kler meg også godt når jeg spiller golf i regnvær.

 

 

Gøy med en rask motorbåt.

Enig. Båter skal enten ha seil eller gå fryktelig fort. Å stå å styre i snekkefart driver meg fra vettet av kjedsommelighet.

Link to post
Share on other sites

Gleden ved å seile under ulike vind- og værforhold må oppleves noen ganger for å forstå det. En ikke forvente at Astor og en del andre (ikke alle) motorbåtfolk skal forstå det uten videre. De fleste godt voksne med seilbåt har hatt motorbåt tidligere, men på ett tidspunkt har en konvertert. Les gjeme siste Practical Boatownwer om det godt voksen paret som gikk over fra en Grand Banks 36 til en Oceanis 28 og var svært fornøyd med det. Men personlig har jeg ikke noe forhold til hva folk velger av båttype, det er opp til enhver, og synes at det egentlig ikke er noe tema.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor har jeg motor som tar meg ut til et område hvor jeg slipper å krangle med nyttefartøy...

 

Hvis du krangler med nyttefartøy i trange farvann, foreslår jeg at du kikker litt i sjøveisreglene..

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Mye mulig det "herr pinne med duk på er best", men har ikke diesel jeg...Men jeg tror at du har det å den har du brukt mer enn jeg har laget hekksjø :giggle: Å hvorfor kaller du motorbåt folk dieselhuer når du så gjerne bruker diesel purka di selv?? Nei skal dere være så innmari die hard seilere så kaster dere motor da vettu. Tross alt som dere legger til grunne fantes det seil lenge før motor. Gjør som de å kast motor..For hører til historien at med engang motoren kom ville alle med pinne ha en :thumbsup: Men motor er vel som smash MÅ HA DET BARE MÅ HA DET!! :lol:

Link to post
Share on other sites

Ingen ting er så kjedelig som seilbåt i lite vind og flatt hav. Da er det imidlertid jæ... Gøy med en rask motorbåt.

Hver sin smak, jeg trives veldig godt på flatt vann i lite vind også, 2-3ms og sol er helt topp.

 

Nå har jeg aldri hatt motorbåt annet enn åpne typer som går veldig fort (45-60knop) og de ble nesten ikke brukt så jeg har liten erfaring med slikt, hadde jeg likt det så hadde jeg kanskje hatt motorbåt enda eller i tillegg til tupperwareboligen min som seiles mest mulig når vi er på tur.

Har faktisk vurdert et par ggr å ta et år eller to i motorbåt for å finne ut om det er duganes båtliv men vi har droppet det hver gang da jeg har en følelse av at det er et båtliv som preges av å reise fra et sted til et annet for å komme fram istedet for å være framme når man reiser

Link to post
Share on other sites

Dette hadde sikkert vært en nyttig diskusjon (not) dersom vi i morgen måtte velge 1 - en type båt som det ble lovfestet at vi alle skulle ha.... Men, nå har det seg slik at vi er forskjellige og har forskjellige ønsker og det får vi lov til.

 

Hva vitsen er med å forsøke å terge på seg andre for moro skyld, det skjønner jeg ikke.... hvis man da ikke er brødre på 9 og 12 år.... da er det visstnok et stort poeng, ihvertfall hjemme hos meg.

 

Voks opp, eller finn på noe annet å fordrive tiden med! Unger!

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...