Jump to content

Galvanisk tæring på stålbåt ved landstrøm.


Jorg-1

Recommended Posts

Jeg lurer litt... :rolleyes: Er ikke den påståtte el-verksarbeideren her klar over de NYE forskriftene?? Alle vet at Norge er flinkeste gutten i klassen (selv utenfor EU) til å følge "EU-regler" etterhvert som de kommer :flag: Har hatt mye "hakeslepp" i kurssammenheng når jeg prossederer disse!:lol::lol:

Men til jordfeil:

Hvor jordfeil konstateres ER det bare å melde fra til nett-eieren og de SKAL (som en annen innsender her også sier) rette feilen pronto! Har flere ganger tilkalt Trondheim E-verk på slikt, og de har stillt opp kl. 2130 på en regnfull søndag kveld for å fikse feilen! (Den gangen i en stolpe, så gnistfokket sto!!).

Hardball sier: "Er REDD jord er jord, uansett hvor du henter den. Sjø eller land." Jadda, men jordPOTENSIALET kan være så mangt! Og som jeg sa tidligere: Og hva er bedre jord enn metallbåt i sjøvann?? Men for ALL del: Jeg oppfordrer IKKE til lovbryteri!!

En ting til, hardball: TONEN i dette forum er positiv...... Vi uttrykker oss på ymse vis, men positiv holdning bør vi alle ha. :wink:

Avslutningsvis: Jeg kjenner en "trikkerspire" som FJERNET jordfeilen fra naboen... Han la den ANDRE fasen til jord, sikringene hos naboen takket for seg og jordfeilen var borte... (Helt til naboen satte inn en ny sikring, da gjenntok den samme spire eksperimentet, og naboen måtte tilkalle installatør for å få rettet feilen :lol:  )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Først. Det behøver ikke nødvendigvis å være jordfeil om man måler forskjellige spenninger mellom jord og de 3 fasene. Faktisk er det vanlig at de er forskjellige, og det syldes som regel induktive og kapasistive elemeter i ledningsnettet.

 

Du nevner at du har 6 KW på de største brukerne og derfor blir det for dyrt med skilletrafo. Skilletrafo er den eneste fulgode løsning for å unngå galvanisk korrosjon. Det er ikke mulig å bare la de kursene som er i bruk til daglig kobles vi skilletrafo?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har lyst å komme med en tilbake melding her siden det var så mange som viste interesse.

Skilletrafo ble montert (300 kilo) og koblet opp mellom inntak og kontrolltavle og alle bekymringer og problemer er løst. Ingen krypstrøm i det hele tatt.

 

Tror nok det er endel stålbåter som har problemer med galvanisk tæring som ligger med landstrøm. Tror vel at båter med trefas er mye mer utsatt enn båter med enfas landtilkobling.

 

Mvh Jørgen

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Denne tråd viser tydelig at de fleste har glemt hva det dreier seg om - SIKKERHET !!!!!

 

Hvis man kutter jordledningen virker jordfeilbryteren ikke lengere, det vil si at hvis en person berører en av fasene ombord, vil den bare forsyne den ulykkelige person med 230 volt inntil han/hun enten slipper eller faller død om.

 

Derfor må man aldrig kutte jordledningen !!! Husk det nå ! :nono:

 

Det skal altid være jord og den skal være forsynt igjennom en jordfeilsbryter.

Link to post
Share on other sites

Denne tråd viser tydelig at de fleste har glemt hva det dreier seg om - SIKKERHET !!!!!

 

Hvis man kutter jordledningen virker jordfeilbryteren ikke lengere, det vil si at hvis en person berører en av fasene ombord, vil den bare forsyne den ulykkelige person med 230 volt inntil han/hun enten slipper eller faller død om.

 

Derfor må man aldrig kutte jordledningen !!! Husk det nå ! :nono:

 

Det skal altid være jord og den skal være forsynt igjennom en jordfeilsbryter.

<{POST_SNAPBACK}>

HVOR HAR DU LÆRT Å KOBLE JORDFEILBRYTER.

Link to post
Share on other sites

Denne tråd viser tydelig at de fleste har glemt hva det dreier seg om - SIKKERHET !!!!!

 

Hvis man kutter jordledningen virker jordfeilbryteren ikke lengere, det vil si at hvis en person berører en av fasene ombord, vil den bare forsyne den ulykkelige person med 230 volt inntil han/hun enten slipper eller faller død om.

 

Derfor må man aldrig kutte jordledningen !!! Husk det nå ! :nono:

 

Det skal altid være jord og den skal være forsynt igjennom en jordfeilsbryter.

<{POST_SNAPBACK}>

I og med at du er ute med den belærende pekefingeren regner jeg du kan en del om temaet!!! Har du hørt om skilletrafo???. Har du sett statistikken over alle dødsfallene i lystbåt grunnet mangel på el-sikkerhet?? Mener du at jeg skal koble inn mine tre jordfeilbrytere på jordingsledninger???
Link to post
Share on other sites

Spennede er (synes jeg) at dette temaet opplever igjen og igjen :wink:

 

Hvis det dreier seg om tæring pga. jordledningen er det enkelste

å installere et galvanisk skille.

Bilde

 

Må bare settes inn i jordledningen. Ferdig.

Ta "en halv time" montasje og koster bare en liten del av en skilletransformator.

I tillegg har isolatoren heller "ikke noe" vekt.

 

Informasjon finnes på leverandørsidene på side 4 under "stor sinkforbruk........"

og også på websidene her

Les der under knappen "Galvanisk isolator mot galvanisk korrosjon".

 

Dermed tihører dette problemet fortiden til.

Billig og greit.

 

Systemet ble solgt tusenvis.

Jeg selv solgter til nå ca. 600 Stykke i Nordeuropa og av disse nå ca. 90 i Norge.

Alle (!) fungerer til 100% !

 

Med vennlig hilsen

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...