Jump to content

Galvanisk tæring på stålbåt ved landstrøm.


Jorg-1

Recommended Posts

Hei på alle.

Vet at denne tråden har vært oppe før men blir liksom ikke klokere. Gamle ærverdige "KNM STORM" ligger nymalt med bunnstoff i Drammen. Problemet vårt er at vi ved dokkinspeksjon og maling av skrog fant flere groper i stålet som er forårsaket av galavanisk tæring. Etter at spesialister har "megget" all installasjon ombord og funnet den iorden så mistenker vi at det er landstrømmen det må være noe galt med. Jeg...(som ikke er elektriker men har kjennskap til strøm) har koplet fra båten for å måle i kontakten på brygga.(3fas,230volt). Mellom L1 og L2 måler jeg 230v,mellom L1 og L3 måler jeg ca15-30v og det samme på L2 og L3. Mellom L3 og jord måler jeg 230v...noe som jeg finner helt galt.Kunne virke som L3 og jord har byttet plass,men det er ikke tilfelle.

 

HVA KAN GJØRES?

 

Båten må ha landstrøm snart pga kulde. El-verket vil bruke tid fordi feilen kan ligge rundt på et stort industriområde. Vi søker etter en skilletrafo (forbruk ombord gjennom vinteren er 17-18 Kw.)

 

Spørsmålet er om det er livsfarlig å kutte jording til båten for en liten periode? Båten er jo jordet i vannet?

 

Med hilsen Maskinsjefen

Link to post
Share on other sites

Etter reglene er det ikke lov å kutte jordingen fra båten til land. Men siden du har en stålbåt, ville nok det være helt ok å kutte jordingen for en begrenset periode (sjøen virker som god jord og dermed er hele båten i god kontakt med jord).  Den beste løsningen er å montere en skilletrafo (selv om den er stor, tung, dyr, osv...).

Link to post
Share on other sites

Ja, det KAN være farlig å kutte jorda!

 

Jeg er av den gamle skolen og sier ikke hva chiefen skal gjøre men gjør som chiefen sier..... men tror nok jeg hadde kutta hele "landtilkoblinga" med de spenningene du beskriver. Regner med trefasen blir fordelt til enfaseforbrukere og det kan jo knapt gløde i enkelte av lampene ombord. Jeg kjenner en del til det originale gyro anlegget ombord, men har aldri satt meg inn i det elektriske anlegget.

Så båten lå oppe i dokka for ett par tre uker siden og regner med dere ligger på Slippen enda. Selv om E-verket utbedrer jordfeilen nå, har du jo ingen garanti for at en ny ikke oppstår i det gamle rasket der nede etter kun kort tid. Ville kanskje tro det var mulig å finne en skilletrafo på området der, men det regner jeg med du har prøvd allerede. Er generatordrift overveid i en overgangsperiode? Sikkert!

Som midlertidig fix er det kanskje en mulighet å ringe Havnsjef Olsen eller en av hans disipler og få en annen kaiplass med trefaseuttak......uten jordfeil!!

 

Det er forresten morro å se at båten blir tatt vare på. Går den fortere med de to monstera av noen traktorjeter en den gjorde med skruer? Trenger dere mannskap? Alle sertifikater er utgått på dato, men jeg får dem nok tilbake på disp. om du har ett flott stempel og ei underskrift på søknaden.  :lol:

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Kutte jordingen hadde ikke jeg tatt sjansen på. Du har jord igjennom båten mot sjøen, så jeg trooooor ikke det hjelper.

Problemet er at der du er tilkoblet, sikkert er såkalt IT nett. Der kan der bli stående en jordfeil uten at sikringene ryk, på godt og vondt. Fordelene er at de som har en jordfeil, kan ha strømmen inntakt.

Problemet er at andre som ligger på samme trafo, får større problem. Jordfeilbryteren hos naboen kan ryk i hytt og pine. I tillegg øker galavanisk tæring i båt.

 

Kravet til elektrisk i båt i dag, er at jordingen på 230v skal tilkobles minus ombord. Har en da tilkoblet landstrøm, er en utsatt for galvanisk tæring, særlig på IT anlegg. Er det TN anlegg (400V på trefase) så er der ikke så stor fare, fordi her kan der ikke stå jordfeil (jordfeil mot fase blir kortslutning, og sikring ryk).

 

I min båt, med nytt anlegg, har jeg kun koblet til ladere, har ikke noe 230v ombord. Har dermed ikke koblet til minus og jord. Dette er ikke etter boka, men er livredd tæring.

 

Nei skaff deg en skilletrafo. Da får du ditt eget strømnett ombord, med egen jord.

 

Hadde selv satt inn det, hadde det ikke vært for tyngden. De blir fort noen kilo.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Ligg unna jordinga, den er der for DERES sikkerhet. :cryin:

 

Koble fra landstrøm kabelen, megge eller ohm den, så vet du om det er på deres kabel det er feil.

Er det ikke det, forlang E-Verket eller ett Innstallasjons firma til å foreta megging av trafokrets.

Jord feilen trenger ikke å være på industriomr. så fremst ikke det er en egen høyspenningstrafo der.

 

Slike feiler som er på ett industriomr. bør utbedres umiddelbart etter att de er oppdaget. Pga.faren for overslag mot metall og/eller vann er STOR.

 

Det er ikke mange milliamper som skal til for å DREPE ett menneske. Det er litt avhengig hvor stor motstand det er i kroppen, samt. noen flere ytre elementer, men enkelte tåler mye og noen lite.

 

Husk!!!! Det er ikke spenningen som skader der er STRØMMEN. :diving

Link to post
Share on other sites

Her er noen trafoer, bl.a. en skilletrafo for salg: http://www.la3f.no/saleinfo/saleslist.aspx

 

For Salg.  Diverse transformatorer selges,

Selger eller bytter i radioutstyr diverse trafoer:

-230V 2000VA skilletrafo

-230V/110V 1500VA trafo

-230/15V 1500VA trafo

Gå inn på annonsen så finner dere kontaktinformasjon.....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Som radioamatører, med noen tusen volt på senderanodene hadde vi en helt spesiell forsiktighetsregel: "Jord senderen, før senderen jorder deg!

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vedr lokalisering av feil.

Det er påvist av installasjonsfirma at det er fra El-verket feilen kommer fra. Båten er kontrollert,megget og funnet iorden.Området er kontrollert (også av installasjonsfirma) og El-verket må sende rundt info til alle industriherrene i området før de kan begynne videre feilsøk. Høres ut som dette kan ta tid. Derfor dette spørsmålet om jording kan kobles midlertidig fra. Dessuten så går det nå 230v til jording som også går til metall ombord.Høres ut som dette er farligere????

 

Ønsker gjerne flere innspill fra medlemmer.

 

Hilsen Maskinsjefen

Link to post
Share on other sites

Ønsker gjerne flere innspill fra medlemmer.

Min ærbødige påstand er at E-verket holder deg for narr!

 

Jeg tror jeg ville sendt et brev til E-verket, med beskjed om at feilen skal repareres umiddelbart   -   og at hvis det ikke er iorden inne 2 dager, så vil du gi beskjed til Arbeidstilsynet! Så får Arbeidstilsynet sette inn sitt skyts, og eventuelt komme trekkende med politiet...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon.

Tror nok de skilletrafoene var for små. Etter nærmere regning av forbruk så har vi topper i forbruket opp imot 17-18 kw. Vi har to motorheatere på hver 6kw pluss varme rundt i hele båten.

Har nå diskutert litt med reder hvor vi er inne på definisjonen JORD. Brygga vår består av stålsøyler som er slått ned 4-6 meter i sjøbunn.Skulle ikke dette være tilstrekkelig jord....hvis vi jorder båten i brygga og midlertid kobler fra jord i landstrøm?

 

Flere innspill ønskes.

 

Mvh Maskinsjef Vom

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Ja jeg var klar over at skilletrafoen var for liten for ditt bruk, men det var også noen andre som nevnte skilletrafo, for mindre båter. Det var dem jeg hadde i tankene.

 

Med hensyn til jord; hele fartøyet ligger jo i sjøvann  -  bedre jord kan du umulig få.

 

Men samtidig: E-verket har ikke lov til å levere deg strøm "med ferdig jord i en av fasene"!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,Poseidon.

Her er det flere sprikende svar. Jeg også mener også det er bra jord i sjøvann. Vi har nettopp malt sjøbunn men har påsveiset flere zinkanoder under skuta. Med tanken om også å jorde båten til brygga som har pilarer flere meter ned i sjøbunn,så kan det ikke gå galt???? Eller?

Link to post
Share on other sites

E-verkene trenger ikke sende brev for å feilsøke. Normalt har de sporingsutstyr.

 

Har opplevd det flere ganger, at de kobler fra strømmen på en kurs, med beskjed om at dette må fikses før en får lov å sette på igjen.

 

Kobler du fra jordingen til båten, vil båten få et annet spenningspotensial en jord på land. Det som er problemet da, er en plass vil der kunne ligge en spenningsforskjell, f.eks mellom brygge og båt.

 

Hvis noen står på bryggen og tar i båten, så går det galt.

 

Hadde ikke tatt sjans på det.

 

Du er i den værste sonen, veldig viktig med jord der du er.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hei Kjelli.

Takk for interessen....men hvis man jorder båten i brygga. Alt er av metall....både brygge og båt.

Er litt på tynn is her, men en plass vil der komme en spenningsforskjell.

 

I gamle fjøs, er der mange dyr som har strøket med, når jordingen har sviktet. Der blir veldigt fort spenningsforskjeller.

 

Hvis båten har et potensiale, og bryggen får det samme, så vil du flytte spenningsforskjellen videre. Et sted vil spenningsforskjellen ligge. Kansje mellom et strømskap og bakken?

 

Men, kansje det er en bedre idè og jorde båten til bryggen, med strømkabelens jord inntakt, da vil heller kansje bryggen ta av for støten?

 

Problemet ditt, er jo at båten har et jordpotensiale, og sjøen et annet. Bryggen har det samme som sjøen. Kansje dette er en bedre løsning?

 

Det er ihvertfall helt lovligt og ufarligt.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Min ærbødige påstand er at E-verket holder deg for narr!

 

Eller at de ikke VET bedre??  :blush:

 

Jeg tror jeg ville sendt et brev til E-verket, med beskjed om at feilen skal repareres umiddelbart   -   og at hvis det ikke er iorden inne 2 dager, så vil du gi beskjed til Arbeidstilsynet! Så får Arbeidstilsynet sette inn sitt skyts, og eventuelt komme trekkende med politiet...  mvh   Poseidon  

Ring U-verket å be dem fikse feilen pronto!! Det SKAL de nemlig gjøre. Umiddelbart! Jobber med El-verk til daglig, og dette har de folk på vakt for å gjøre! Slike jordfeil er livsfarlig!

 

Men når DET er sagt.... Å jorde en "ting", vil si å opprette en så god forbindelse til "moder jord" som mulig. Og hva er bedre jord enn metallbåt i sjøvann?? :confused: :confused: "Itte veit je"!! Jeg vet hva JEG ville ha gjordt, men vil ikke "si det bort" (for det er ikke "etter boka"! Og skilletrafo koster) :eek:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet hva JEG ville ha gjordt, men vil ikke si det bort her (for det er ikke "etter boka"! Og skilletrafo koster :eek:

Fy! Du banner i kjerka. Ingen av oss med stålbåt har vel noen gang vært inne på DEN tanken i hele tatt!!!!!!!!!

Hilsen Sigurd som ikke vil være resten av bryggas offeranode :lol:

Link to post
Share on other sites

Er REDD jord er jord, uansett hvor du henter den. Sjø eller land. Tror ikke du blir kvitt feilen før den er utbedret fra E-Verket.

Det eneste som vil hjelpe er skilletrafoer. MEN med de effektene som dere benytter ombord så vil det bli voldsomme greier.  :crazy:

 

Ta en fornuftig tlf. til E-Verket i morgen tidlig. Spør pent om ikke dere kan bli prioritert.

Det er litt rare forskrifter for E-Verk, De kan drive nettet med EN jordfeil tilstede, uten å måtte  utbedre den. :smash:

 

Det de kan forlange er att den kunden, som forårsaker jordfeilen bør utbedre den.

Hver kunde kan ha en jordfeil på ca.20milliamper uten att de trenger å utbedre den.

Så er det mange som har små "feiler" så vil det bli mere etter hvert. Disse plusses bare på.

Samt. att jo nærmere man er feilkilden, så høyere blir jordstrømmen. :nonod:

 

Få også ett firma til å kontrollere Hovedjordingen og utjevnings jordingen på industriomr.

De som blir mest plaget av jordfeilen er de med den DÅRLIGESTE jordingen. (størst motstand til jord).

 

F.eks. Får du strøm i fingrene hjemme om man tar i metall,(komfyr,benkeplate) så trenger det ikke være hos deg det er feil, MEN DU har en dårlig jordforbindelse i ditt anlegg. :nono:

Link to post
Share on other sites

Vedr lokalisering av feil.

Det er påvist av installasjonsfirma at det er fra El-verket feilen kommer fra. Båten er kontrollert,megget og funnet iorden.Området er kontrollert (også av installasjonsfirma) og El-verket må sende rundt info til alle industriherrene i området før de kan begynne videre feilsøk.

 

--------------

 

Dette høres merkelig ut. Alle e-verk har kontinuerlig vakt og de rykker ut på slike feil om dette kan medføre fare ved berøring.

 

Jeg har jobbet en del år på E-verk og har vert på utrykking for å rette jordfeil mange ganger. Som en tidligere har nevnt brukes det lytteutstyr og i tillegg brukes det tangamperemeter. Dette utstyret brukes mens anlegget er i vanlig bruk og derfor er det ikke behov for å varsle noen abonnenter. Når man bruker tangamperemeter måler man over alle faser. som kjent skal strømmen ut og inn være lik, det vil si at når man måler alle faser blir summen = 0. (Husk at jordledningen måles ikke.) Får man et et annet resultat er det den strømmen som lekker til jord.

 

Nå har det ofte vist seg at installasjonsfirma ofte ikke finner feilen og sier at feilen er hos E-verket. I slike tilfeller har vi hjelp kunden med å finne kursen med feilen når vi likevel er på stedet. Resten må installasjonsfirma gjøre.

 

Håper det går bra :flag:

Link to post
Share on other sites

Hardball skrev:

Ta en fornuftig tlf. til E-Verket i morgen tidlig. Spør pent om ikke dere kan bli prioritert.

Det er litt rare forskrifter for E-Verk, De kan drive nettet med EN jordfeil tilstede, uten å måtte  utbedre den. :smash:

 

....tja....her tror jeg det må taes en ny runde med telefoner eventuellt besøk med balltre hos de rette instanser :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er litt rare forskrifter for E-Verk, De kan drive nettet med EN jordfeil tilstede, uten å måtte  utbedre den. :smash:

Teknisk sett kan man selvfølgelig drive et slikt anlegg med en jordfeil tilstede.

 

Men jeg skulle gjerne visst hvilket punkt i forskriftene du henviser til når du antyder at de har lov til å gjøre det  -  eller var det bare noe du fant på i farten ?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Forskriften VÅR sier att E-Verket kan drive ett IT-Nett med EN eksisterend jordfeil.

 

De/vi er ikke pålakt noen lov og/eller forskrift som sier att E-Verket ikke kan drive ett nett med jordfeil.

 

HUSK!!!!!!!

Jordfeil er ikke "farlig" så lenge abonnentene har tilfredstillende jording.

Problemet oppstår når pelementmakere forsøker å omgå driftsforskriftene for lavspenningsnettet.

 

Så kunsten uansett hvor man har jordproblem/jordfeil er å påse att DU har god jordforbindelse.

 

Så til Jorg-1: Tror jeg ville prøvd å koblet noen elektroder til en kobberwire, senket denne til bunden og koblet den til jordinga ombord i båten.

Kan kanskje hjelpe til E-Verket får fingeren eller hele handa ut.

Link to post
Share on other sites

Forskriften VÅR sier att E-Verket kan drive ett IT-Nett med EN eksisterend jordfeil.

 

De/vi er ikke pålakt noen lov og/eller forskrift som sier att E-Verket ikke kan drive ett nett med jordfeil.

Hei Hardball,

 

Jeg får dessverre ikke disse to utsagnene til å henge helt sammen, det blir en slags "omvendt logikk"   -   kan du bestemme deg for hvilket av dem som gjelder?

 

Det beste hadde vært om du rett og slett siterte fra forskriftene slik at vi som har både interesse og innsikt kan forstå hva E-verkene har å forholde seg til.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kjære Poseidon

 

Det ER en å, det samme som står i begge linjene du siterte.

 

Skjønner du det ikke, så gidder jeg ikke å mase mere med dette.

Det er ikke noen krav att jordfeilene skal fjernes umiddelbart fra ett IT-Nett.

 

Der det er krav, er att ABONNENTENE MÅ HA TILFREDSTILLENDE JORDING.

Så lenge alle har god jording, så er det ikke noe problem, det oppstår ikke før noen har en dårlig jordforbindelse.

 

Så om det er jordfeil på E-Verkets kabler, så MÅ ikke feilene utbedres.

Det hadde selvfølgelig hvert bedre med ett nett som faller ut ved FØRSTE jordfeil, men dette ville selvfølgelig vært ett stort problem for bedrifter som ikke tolererer driftsstans.

 

Saken avsluttet!!!!!!!!!!!

Håper jorg-1 får fixet problemet sitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...