Jump to content

Kona bruke båten alene ?


sailorboy

Recommended Posts

Kona får panikk bare ved tanken på å sette seg bak rattet i båten. Til nød kan hun ta det i sakte fart, når jeg skal rette på et eller annet. Jeg har forsøkt å lokke henne, men hun ser ikke hvorfor i det hele tatt - hun kunne aldri tenke seg å dra på tur uten at jeg er med. Derfor har hun utnevnt seg selv til ankeroperatør og er fornøyd med det.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Eg kom i prat med ein "godt vaksen mann" i båthamna her om dagen. Han fortalte at kona hadde lært seg alt om å føre båten slik at han kunne slappe av eller ta seg av andre gjeremål når han ville. Dette var allereie på -70 talet!  :flag:  Nokon er langt føre si tid!

Skulle ynskje at kona mi ville gjere litt av det same. Har spurt fleire gonger, men ho vil ikkje. :headbang:

Har ikkje heilt gitt opp enno då ...

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Jeg har også forsøkt meg noen ganger og hun styrer motvillig båten når jeg ber henne om det, men interessen for å sitte bak rattet og lære seg manøvrering er ikke den helt store, dessverre! Jeg ser det som en stor fordel, også sikkerhetsmessig, at hun behersket å føre båten og alt som hører med, men da må jeg tydeligvis være tålmodig (det kan ta sin tid)  :rolleyes:

 

Jeg er veldig glad for at hun blir med og tar hånd om guttene våre,- det er vel pri. #1 for henne på enda en god stund. Kanskje hun vil mere når guttene blir større og klarer seg selv ombord. Vi får håpe det.

 

 

Jeg liker jo veldig godt å kjøre båten selv da...:wink:

Link to post
Share on other sites

Et godt argument bør jo være hvis noe skulle skje med deg slik at hun står med ansvaret for å få båten inn alene + ansvar for guttene. Da er det greit å vite hva en skal gjøre  :wink: Det må jo også være greit for egen trygghetsfølelse å vite at en kan manøvrere båten om noe skulle oppstå.

Link to post
Share on other sites

Et godt argument bør jo være hvis noe skulle skje med deg slik at hun står med ansvaret for å få båten inn alene + ansvar for guttene. Da er det greit å vite hva en skal gjøre  :wink: Det må jo også være greit for egen trygghetsfølelse å vite at en kan manøvrere båten om noe skulle oppstå.

Det er akkurat dette jeg mente med det jeg sa i mitt innlegg at det ville være en stor fordel, også sikkerhetsmessig, om hun kunne føre båten til land. Det har vi jo snakket om flere ganger, men foreløpig satser hun visst på at det ikke blir behov (vi håper jo at det blir slik).

 

I verst tenkelig tilfelle har vi VHF ombord med DSC (nødknapp som forteller nøyaktig posisjon vi er på og at vi trenger hjelp). Men håper at hun får mer lyst når hun føler seg mere avslappet mht guttene (hun vet jo at jeg tar meg av guttene, men likevel...). Hun (og forsåvidt guttene også) er liksom så vant med at hun er til deres disp. når hun er tilstede. Tiden får vise, men vi er jo bevisst på saken  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Må jo innrømme at da våre gutter var yngre klarte jeg ikke å slappe helt av jeg heller. :blush: Båten var en hurtigående plastbåt og jeg var nok mer interessert i å se etter at alt var ok med guttene enn å nyte turen. Fikk en helt annen følelse de få gangene vi var alene. Tror kanskje det hadde vært bedre med en rolig snekke. Det forandret seg uansett da jeg visste at de var skikkelig svømmedyktige.

Link to post
Share on other sites

Hei Båtelskere.

 

Dette er mitt første innlegg på forumet !

 

Har hatt noen diskusjoner med kamerater som finner det helt "sprøtt" å la kona bruke båten

Hei Sailorboy

 

Hva slags båt har du kjøpt?

 

Hvis det er noen som er "sprø" her må det være kameratene dine  :wink: Klart at kona må ha alle rettigheter til å bruke båten?  Mange sliter vel heller med det omvendte - dvs at kona ikke vil eller tør bruke båten.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Det er nå ikke alle kjærringer som egner seg i båten

Hmmm

Nå synes jeg vi kanskje diskriminerer på kjønn. Det er da slett ikke alle mænn heller som egner seg.  :nono:

 

Selv har jeg en kone som jeg glatt innrømmer at er meg overlegen på mye som har med båt og sjø å gjøre. Det har noe med oppvekst og historie og gjøre. Hun er vokst opp med tæan i tanga, og tok båtførerprøven og VHF kurs lenge før jeg hadde noen båterfaring (jeg kommer fra innlandet).

 

Men har vi ikke kvinnelige medlemmer på båtplassen?  :confused:

 

Hmmm. kanskje skal jeg lage en poll på dette?

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen diskusjoner med kamerater som finner det helt "sprøtt" å la kona bruke båten ("som jo koster masse penger"...) med noen venniner, uten at mannen er med. Er det virkelig slik at vi "båt menn" ikke lærer opp konene tilstrekkelig til at de kan bruke båten på egenhånd ?

Tror nok det ofte er slik at konene er i bakgrunn, ja. :nonod:

 

Holmestrand Seilforening gjorde noe med dette for lenge siden. Arrangerte "dameseiling" en gang i uka. I begynnelsen var en av kara med ombord, ellers bare jenter. Etterhvert seilte jentene alene. Så en fin sommerdag ser jeg fra jobben en seilbåt stå ut fjorden. Det var da noe kjent med den... Det viser seg å være kona som hadde tatt med ungene på seiltur! Så en dag stillte hun med jentemannskap på en "onsdagsseilas" i Seiforeningen. Damene ble nr. 2 av 11!

 

Som mange vel har vært inne på: Det fungerer bedre når damene har selvtillit fra å håndtere båten uten skipperen hengende over seg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

For fire-fem år sidan leigde vi ei snekke, vi var vane med seilbåt frå før, og å legja til med ein selgbåt er som å parkera ein bil, medan snekka :headbang: eg skal aldri le av nokon som slit med å leggja til kai med ein slik farkost meir.

 

I alle fall, sidan snekka var verre å navigera vart det den vanlege versjonen, far styrer og roper «Hopp kjerring».  Kona hoppa nesten langt nok når vi skulle til lands i ei uthavn, og ho forstua foten såpass at det ikkje vart meir hopping den ferien.  Men ho vart ein reser til å leggja til kai.

 

Til våren er det meininga at ho skal ta båtførarprøva i lag med to venninner.  Kunnskap gjer ein trygg, og eg håper ho vil bruka båten så mykje åleine at det blir ho som maser mest på nytt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Til våren er det meininga at ho skal ta båtførarprøva i lag med to venninner.  Kunnskap gjer ein trygg, og eg håper ho vil bruka båten så mykje åleine at det blir ho som maser mest på nytt utstyr.

Hei Nils,

 

Du lovet at det var jeg som skulle få den ære å ha disse jentene på båtførerkurs  :wink: Nå begynte jeg kurs sist tirsdag og fortsetter imorgen. Såvidt jeg husker var tirsdagen en "dårlig dag"  -  så det må jeg forsøke å få gjort noe med til våren....

 

Opp gjennom årene har jeg hatt ganske mange damer/jenter på kurs, både med og uten sine respektive, og jeg har hatt gleden av å se flere av dem alene ombord i ettertid.

 

Som tidligere nevnt har jeg erfart at jentene er spesielt opptatt av å føle seg trygge ombord, både trygge på båten i teknisk forstand og trygge på sin egen kompetanse. At de av og til, med eller uten grunn, føler seg mer eller mindre trygge på "pater familias" sin kompetanse   -   det er en helt annen historie  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette har ikke noe med "kone alene i båt", men er en erfaring om viktigheten av at flere kan håndtere skuta.

 

Var på båtferie i 11-12 årsalderen med mor og far (ca 1972). Vi lå alene i uthavn da far fikk akutt blindtarmbetennelse. Smertene gjorde at han var ute av stand til å føre båt. Mor kunne ikke håndtere båten. Situasjonen ble reddet av en ivrig guttunge som hadde fått slippe til ved roret og kunne håndtere båten med støtte fra mor som navigatør.

 

Nå har båttettheten økt siden den gang så man er sjelden helt alene i Oslofjorden i juli. Mange har VHF ombord og mobiltelefon er allemannseie. Vår erfaring fra den gangen understreker viktigheten av at mer enn en ombord kan håndtere skuta og at alle slipper til for å høste erfaring. Også når det ikke er sol og blankt hav.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Synes det er en endring som allerede er på gang jeg. Når jeg var liten ( OK, litt mindre da ) var det INGEN jenter som hadde egen jolle. Vi gutta freste rundt i overmotoriserte With`er og GH`er, og jentene satt stort sett på, og skulle se pene ut ... :rolleyes:

 

Idag ser jeg oftere og oftere jentunger som freser rundt i gummijolle, på linje med gutta. Dessuten ser jeg ganske ofte jentegjenger i alderen 12-18 år med 2-3-4 jenter ombord, som er på tur med skjærgårdsjeeper og jollebåter, med grillsaker osv ombord. Gutta har egne båter, eller er igjen hjemme..

 

For meg er dette et tegn på at tida tross alt går forover...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er en glimrende ide å ta båtførerprøven sammen! Det er også noe jeg oppfordrer veldig sterkt til når jeg selv holder båtførerkurs. For å motivere ekstra gir jeg ca 50% rabatt til familiemedlemmer som kommer sammen med "hovedpersonen".

Ut fra egen erfaring forholder det seg motsatt. Kona meldte seg på en ukes seilkurs alene en høst for noen år siden. Ut fra det hun fortalte var det hun som fikk mest ut av kurset av de damene som hadde vært med. De andre damene var på kurset sammen med gubben. Siden de hadde litt for god erfaring i å få "kjeft" av en overnervøs skipper på egen båt, holdt de seg mest i bakgrunnen og så på at De Staute Karer brisket seg. Aldri i verden om min bedre halvdel hadde blitt så tøff på fordekket hvis jeg hadde vært med på kurset sammen med henne.

 

Så til de som syns det er flott at kona styrer i åpent farvann, men syns det er tryggest å legge til selv. Første gang du selv la til med ny båt, gikk det ikke litt skeis da også? Godtar du feil du selv gjør, men forventer at kona skal gjøre det feilfritt første gang? Jeg spør fordi jeg merker at jeg dessverre tenker slik selv noen ganger. Hvis jeg gjør en generaltabbe er jeg i ettertid overrasket over hvor forståelsesfull hun er. Men nåde henne hvis det er hun som dummer seg ut... Jeg begynner å bli flinkere til å gi henne litt slack nå, men jeg har nok et stykke igjen til jeg slapper helt av hvis det er hun som legger til f.eks.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Lars_Herman. Med sterkt begrensed pedagogiske evner som jeg har så trengs det en elev med veldig sterk interesse.Det har Matrosinnen og på tross av sine knappe 12 år så legger hun båten i båsen sin ganske bra. Men Ørnhild,se der er det null og niks interesse. Hun vil ikke være noe annet enn passasjer og nyte turen på vannet. Båten er liksom hennes fri område fra annet enn å ha det hyggelig.

Link to post
Share on other sites

Ut fra egen erfaring forholder det seg motsatt. Kona meldte seg på en ukes seilkurs alene en høst for noen år siden. Ut fra det hun fortalte var det hun som fikk mest ut av kurset av de damene som hadde vært med. De andre damene var på kurset sammen med gubben. Siden de hadde litt for god erfaring i å få "kjeft" av en overnervøs skipper på egen båt, holdt de seg mest i bakgrunnen og så på at De Staute Karer brisket seg. Aldri i verden om min bedre halvdel hadde blitt så tøff på fordekket hvis jeg hadde vært med på kurset sammen med henne.

 

Så til de som syns det er flott at kona styrer i åpent farvann, men syns det er tryggest å legge til selv. Første gang du selv la til med ny båt, gikk det ikke litt skeis da også? Godtar du feil du selv gjør, men forventer at kona skal gjøre det feilfritt første gang? Jeg spør fordi jeg merker at jeg dessverre tenker slik selv noen ganger. Hvis jeg gjør en generaltabbe er jeg i ettertid overrasket over hvor forståelsesfull hun er. Men nåde henne hvis det er hun som dummer seg ut... Jeg begynner å bli flinkere til å gi henne litt slack nå, men jeg har nok et stykke igjen til jeg slapper helt av hvis det er hun som legger til f.eks.

Viktig og riktig det du skriver her, Lars_Herman   :wink:

Link to post
Share on other sites

...Men Ørnhild,se der er det null og niks interesse. Hun vil ikke være noe annet enn passasjer og nyte turen på vannet. Båten er liksom hennes fri område fra annet enn å ha det hyggelig.

Å ja, det kan du tro! Hun vet nok at det ikke nytter med "Der Führer" hengende over seg ombord på "slagskipet"!! Likegodt å la ham råde grunnen... :lol: :lol: :lol:
Link to post
Share on other sites

Å ja, det kan du tro! Hun vet nok at det ikke nytter med "Der Führer" hengende over seg ombord på "slagskipet"!! Likegodt å la ham råde grunnen... :lol: :lol: :lol:

Og sånn kan man på to linjer, si det jeg brukte en halv side på å stotre fram.

 

Det er nok mye mer en sannhet enn en vits det du sier.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Å ja, det kan du tro! Hun vet nok at det ikke nytter med "Der Führer" hengende over seg ombord på "slagskipet"!! Likegodt å la ham råde grunnen... :lol: :lol: :lol:

 

Du må ikke poste sånn når jeg har fått lov av Ørnhild til å disiplinere gullfiskene PP :nono:

Jeg skal gladelig innrømme at de pedagogiske evnene er på et nivå som kan få den staeste steinblokk til å fremstå som myk og rund.  :yesnod:

Men jeg veldig glad for at hun er fornøyd som passasjer og ikke ytrer de store ønsker om å handtere båten alene. Har sett kvinnelige loser

som er meget dyktige og kvinnelige småbåtførere som er fullt på høyde

med hvilken som helst mann. Å handtere båt tror jeg ikke er kjønns

bestemt men er veldig sterkt interesse betont.

Men skulle hun en dag ytre ønske om å klare båten alene da blir Slag-

skipet solgt og et Panserskip innkjøpt :headbang:. Og hadde dere sett den tungt

massakerte bilen hennes hadde dere skjønt hvorfor :headbang: :headbang:. Hun har verdens

eneste bil med bulk i hanskeromslokket. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Som kvinnelig båtbruker føler jeg en trang til å si noen ord. Har hatt båtførerbeviset siden jeg var 16 år. Praksisen har vært varierende. Som 16-åring ble det en del kjøring med 16 fots plastbåt. Etter at vi fikk oss båt selv, har brigg for det meste vært kaptein. Jeg har avlastet en del kjøring - på lange turer har vi kjørt ca. like mye hver. Men når det gjelder fortøying så er det brigg som foretar det, siden det er trangt (mange båter rundt) og mye strøm på båtplassen, samt at det ligger mye vind i kalesjen på båten. Synes det er såpass dyrt med båt, at man skal ikke ta for mange sjanser - havari og reperasjoner koster tross alt mye penger. Etterhvert kommer nok jeg også til å legg til, og at det er viktig å kunne dette er helt klart. Hvorvidt det blir turer alene får vi se på - enkelte dager har det vært utrolig fristende med en speilblank fjord å kunne ta ut båten en tur - kanskje til neste sommer?

 

Briggfruen

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...