Jump to content

Kona bruke båten alene ?


sailorboy

Recommended Posts

Ombord i Far Out er det fruen som fører båten til og fra land, mens mannen løper frem og tilbake med fendere og tauverk, hopper i land, etc.  Dette er en grei arbeidsdeling hvor det sterke kjønn får brukt musklene og det svake kjønn (heter det det?) får brukt hodet og spakene.

 

Underveis deler vi på å styre, slik at det ikke blir kjedelig.  Er vi heldige får vi også hjelp av autopiloten.

 

Hittil har ikke fruen tatt båten ut på egen hånd, men det bør hun snart...

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt det blir turer alene får vi se på - enkelte dager har det vært utrolig fristende med en speilblank fjord å kunne ta ut båten en tur - kanskje til neste sommer?

Klart du er redd for riper/skader på båten ved tillegging. Hvem er ikke det? Men det er for ille at båten skal ligge fortøyd når du egentlig ønsker å være utpå. :nonod:  Hva med å avtale med mannen din at han kommer i båthavna og tar imot deg de første gangene du kommer inn? Dette har fungert fint for oss, og vært en ekstra trygghet for å unngå å ripe opp skroget på "gullet" vårt :smiley:

Alle har vært nybegynnere en gang! Lykke til og kos deg på sjøen neste sommer  :flag:

Link to post
Share on other sites

Klart du er redd for riper/skader på båten ved tillegging. Hvem er ikke det? Men det er for ille at båten skal ligge fortøyd når du egentlig ønsker å være utpå. :nonod:  Hva med å avtale med mannen din at han kommer i båthavna og tar imot deg de første gangene du kommer inn? Dette har fungert fint for oss, og vært en ekstra trygghet for å unngå å ripe opp skroget på "gullet" vårt :smiley:

Alle har vært nybegynnere en gang! Lykke til og kos deg på sjøen neste sommer  :flag:

Har kanskje større båt enn dere? Vår båt er 29 fot med hekkaggregat. I tillegg er det meget trangt på båtplassen. Skal tørrtrene på enklere plasser først tror jeg. Det blir nok mange fine turer også neste år.

 

:sailing:

Briggfruen

Link to post
Share on other sites

Er nok en differanse på fem fot ja. Heldiggriser :wink: Har også hekkaggregat. Men med null kjøl kan det av og til være utfordrende nok å lirke seg inn på sine tilmålte meter når vindrossene herjer i havna. Så det er ikke vanskelig å forstå at du er tilbakeholden. Håper du finner deg et egnet treningsområde. Alternativt kan du slippe lett-/gummibåten utpå og trene på å legge inn til denne.

Kanskje du tar opp igjen tråden når du har hatt din første tur alene? Da kan vi  :cheers: for deg  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

.... Skal tørrtrene på enklere plasser først tror jeg. ....

:sailing:

Briggfruen

Hei Briggfruen,

 

Du viser akkurat rette holdningen. Å håndtere båt er bare snakk om tre ting: øvelse, øvelse og øvelse  :wink:

 

Begynn på de enkle plassene, fortsett på de verre. Bruk ikke mer fart og maskinkraft enn nødvendig, litt etter litt finner du utav finnessene. Kunsten ligger ofte i å ha oversikten over vind, strøm og propellens sidekraft  -  alt dette kan brukes til din fordel.....

 

Jeg oppfordrer jevnlig min kjære til å ta spakene i styrehuset, mens jeg stiller som matros på fordekket. Foreløpig går det stille og rolig og helt problemfritt ved solide kaier med god plass, men skal vi lirke oss inn mellom alt for meget kostbar plastikk foretrekker hun fortsatt at jeg håndterer spakene. Hun ser vel for seg at 70 tonn som i verste fall kommer skjevt ut  -  det kunne gi langt mer enn bare skraper i gelcoaten rundt omkring  :wink:

 

Men til våren og sommeren blir det nye runder med øvelse, øvelse, øvelse . . . .

 

Lykke til Briggfruen!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...