Jump to content

Båtmesse i Bergen 2011 - Noe spennende?


Fanafjord

Recommended Posts

Da er det båtmesse i Bergen igjen. Jeg har vært der hvert år de siste årene, og kommer også til å dra en av de neste dagene. Men jeg er liksom ikke så gira på båtmesse lenger. Jeg informerer meg og kjøper det jeg vil ha på nettet. Men likevel... Noe som vet om noe spennende? Noen interessante nyheter? Noe man burde absolutt få med seg?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fikk vite at det er siste gang det skal være båtmesse på arenum.neste gang båtmesse blir på vestlandshallen i åsane.

 

Mulig eg skal innom i helgen og se for siste gang i arenum.

 

Har bestilt fly og hotel til båtmesse i lillestrøm mars mnd, første gang for meg. gleder meg til. :flag:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Fikk vite at det er siste gang det skal være båtmesse på arenum.neste gang båtmesse blir på vestlandshallen i åsane.

 

Stemmer nok dette ja. Båtmessen er det siste som skjer i arenum før riving. DnB skal bygge et nytt 300 meter langt hovedkontor nedover kaien der.

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Mulig eg skal innom i helgen og se for siste gang i arenum.

 

Dette er vel bare delvis sant. Det skal jo også bygges nytt messesenter så det er vel sannsynlig at messen returnerer til Solheimsviken når dette står ferdig.

 

Båtmessen er det siste som skjer i arenum før riving.

 

Er vel boligmesse helgen etter også før de river?

Link to post
Share on other sites

Noen som skal inn idag? Jeg skal inn og skru på Sabb diesel idag. Vi skal av med toppen, ut med stempler og veiv o.s.v. Så det kan bli spennende thumbsup.gif Vi skulle også vise frem en motor (Sabb) der du kan se alt som skjer ''innvendig'' når motoren turnes rundt. Dette er jeg spent på! flag_bp.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Var der med mine to jenter igår og jeg må si den var mye, mye bedre enn de siste to årene i allefall. Mye utstilere, mange fine båter, og ikke minst seilbåter. Mange interessante stands også.

 

Fikk ordnet meg VHF-lisens til den nye båten og kjøpte en havneguide på tilbud. Mange hyggelige båtprater med både den ene og den andre.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Så knall! thumbsup.gif Det var en Iveco vi skrudde på. 6 sylindret diesel på 280 hk. Demonteringen Begynte med dyse rørene, så tok vi av eksos manifolden. Deretter begynte vi og løsne alle boltene som holder toppen og vippetøyet fast. Mener det var rundt 25-30 bolter som holdt dette på plass thumbsup.gif Så løftet vi av toppen, og sjekket etter skade på topp pakningen (som var delen vi mistenkte feil på). Vi fant ingen merker eller riper i topp pakningen, så vi fortsatte og undersøkte. Vi snudde motoren på hode (bevegelig/roterende motorstativ) og løsnet stempel 1 fra veiv-akslingen. Vi fikk det rolig ut, og det så bra ut. Vi undersøkte litt nermere på toppen, og skrudde ut dyser og ventiler. Til ventilene brukte vi spesial verktøy, som vi presset ned ventilfjæren med, og kunne ta ut ''låse pinnene'' (konisk formete halv rundinger). Vi fikk ut alle ventilene, og merket de nøye, så rett ventil kommer på rett plass igjen. Vist noen ventiler ikke var på samme plass som før, måtte vi vist slipe ned alle ventilsetene på nytt. Det var mye sot på ventilene, så disse må rengjøres.

Etter litt pauser og snakking med interiserte folk, var plutselig dagen over, En fin dag på Dra Til Sjøs Messen 2011 yesnod.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Var inne på messen i går. Den beste messen på mange år etter min mening. Jeg så litt på Sealine SC35. Er det noen her som har erfaringer med denne og har lyst å dele disse med oss. Dette må være en av de største 35 foterne på markedet. Har i hvertfall markedets største takluke?

 

sjekk denne: Sealine SC35

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Link to post
Share on other sites

En liten rapport fra messen fra en motorbåtmann (dvs her blir det lite om seilbåt, det får andre ta seg av).

 

Synes messen i år var meget bra. Mye på utstyrsfronten og båter for enhver smak og lommebok.

 

Jeg så hovedsaklig på 3 båter (i tillegg til Askeladdens nye Pilothouse weekender - se annen tråd) og det var nye Ardea 32, Nimbus 335 og Beneteau Swift Trawler 34 + at jeg gjorde en sammenligning mellom Ardea, Nimbus og Saga 315 for egen del, der Saga 315 helt klart gikk av med seieren for min del (både med tanke på pris og løsninger). Kommer litt tilbake til det.

 

Jeg begynner med det som utvilsomt har befestet seg som vår drømmebåt. Trawleren på 34 fot fra Beneteau. Jeg synes rett og slett dette vesle skipet på mange måter er den ultimate båten, selv om kanskje salongen/cockpit m/sitteplasser er litt beskjeden. Førerplassen, pantryet, lugarene og bad er veldig bra, samt det hyggelige taket eller flybridgden. Kompletterer det vesle skipet til 2,5 mill komplett utstyrt.

 

Her er noen bilder av Trawleren - "det vesle skipet":

imag0086.jpg

 

imag0087.jpg

 

imag0092.jpg

 

imag0093.jpg

 

imag0096.jpg

 

imag0098.jpg

 

imag0099.jpg

 

imag0100.jpg

 

imag0101.jpg

 

imag0103.jpg

 

Jeg studerte også nye Ardea 32 med stor interesesse og tok en del bilder, men det ble vel nok av de nå. Gikk umiddelbart bort for å sammenligne med Saga 315 (som er en båt jeg har meget stor sans for) og liker Saga 315 bedre. Det er flere grunner til dette. Så også samtidig på Nimbus 335. Fin båt det også. Prisen for Ardeaen er på ca 1,8 mill, Nimbusen 2,3 mill og 1,5 mill for Sagaen, hvis jeg ikke misforstod prisingen. Konvoitilbud på Sagaen.

 

Da faller valget på Sagaen i denne klassen. Ardeaen har fått til et bedre baderom enn Sagaen, men mange av de øvrige løsningen (bla for takluker) synes jeg er bedre løst av Saga.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Må vel bare vise noen bilder av Ardeaen og Nimbusen også.

 

imag0077.jpg

imag0075.jpg

imag0060.jpg

imag0061.jpg

imag0068.jpg

imag0073.jpg

imag0069.jpg

imag0071.jpg

 

Sånn umiddelbart så synes jeg det var litt trangere i rederlugaren i Ardeaen enn i Saga 315, men samtidig har den en ekstra køye for et barn (slik jeg vurderer det)under dobbelsengen i forpiggen. Taklukene var langt mindre og gir mindre lys i cockpit og stuverommets plassering og størrelse var til fordel for Sagaen, synes jeg. Ardeaen leveres med Yanmar.

 

Nimbusen leveres kun med Volvo og er den dyreste av disse 3 båtene, hvis de uten videre kan sammenlignes. Det synes jeg. Og den dyreste var for min del den minst tiltalende, men jeg tar med noen bilder; bevares - det er en flott båt med, sålangt jeg kan se, ypperlig kvalitet....men altså 0,5 mill dyrere enn Ardean omtrent tilsvarende utstyrt (ta akkurat det med en klype salt).

 

imag0078.jpg

imag0079.jpg

imag0083.jpg

imag0084.jpg

imag0085.jpg

imag0082.jpg

imag0081.jpg

 

Nimbusen har forøvrig en kjekk sak som verken Ardeaen eller Sagaen har (siden jeg har valgt å sammenligne disse 3 båtene litt) og det er dør på førersiden. Den er kjekk når en skal legge til kai mv.....men allikevel ikke verdt den merkostnaden denne båten totalt sett har.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Mye fint der inne denne gangen også. Så de hadde en Lombardini 60hk til 75000 på tilbud hos BÅT OG MOTORSERVICE i Sandviken men selgeren der var mer opptatt av sitt eget ve og vel så da gikk jeg derifra, synd siden det kanskje hadde vært noe for meg. Men ellers koste vi oss med alt det nye. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...