Volvomekanikeren Startet 24.Februar.2011 Del på Facebook Startet 24.Februar.2011 Hei! Aluminium dekselet som er i enden av startmotoren min har fått en sprekk, og er nesten sprekt av. (Se tråden min om dette) Jeg lurer på om jeg kan sveise dette med Tig? Jeg har mulighet for gassveising (Oksygen og Acetylen), tig sveising og rørtråd sveising. Jeg har hørt, og jeg vil tro at Tig sveis er det beste på aluminium? i mitt tilfelle Støpt aluminium. Noen som har en mening om dette burde gå fint eller ikke? Altså sveise det med tig. Jeg tenker då at jeg må slipe en ''grop'' på innsiden, over hele sprekken. Og legge sveis nedi denne. Will it work? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
volfro Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Det burde gå bra visst man har en AC (vekselstrøm) tigsveis og kan å bruke den. Husk også at du treng alu tråd og en spesiell wolfarm, torium basert eller noe slikt utifra hodet. /har normalt sett grønn merking på enden) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 (redigert) jada, Vekselstrøm har vi Takk for tips Ang. strøm, hva anbefaler du om du har greie på det? Med tanke på hvor mange ah jeg bør sette maskinen på Eller må jeg bare prøve meg frem? Lurt og begynne med litt lav ah då, og øke til jeg finner den som ser ut til og funke best? Redigert 24.Februar.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
margarus Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 (redigert) hei. har sveist litt alu tig før og mine er erfaringer me er at det blir aldri skikkelig fint eller lett og sveise med om du bruker for lav strøm på tig. det soter i kantene og brenner ikke fint. vanskelig og si på akkruat dette lille arbeids stykke her da de blir ganske fort varmt. ellers om du ikke skulle ha alu wolfram tilgjengelig så har jeg tigget med rød og hvit merket wolfram "svart og blankt" stål uten problemer på alu. viktigste er at du sliper den butt i enden og ikke spiss som normalt. ellers bruker du argon gass på alu. syns også at det blir best og finest om man fører legger wolframmen litt på skrå og "skubber" den langs sveise fugen. istede for og "dra" den bortover som man gjerne gjør på andre metaller. dette finner du ut av:) det er fult mulig og tigge den delen du har der vertfall. har tigget flere alu bunnpanner til bil motorer s å skulle tro det er samme "støpen" anbefaler at du blir instruert av en som kan tigge også. så du ikke ødlegger det ene start motor delen du har :) lykke til! kom gjerne med bilder etter du har reparert det forresten såg litt nermere på sprekken nå at det er ikke så mye plass til og "teste forsjellige og mest optimale sveise strøm" her så kansje du skullefunnet det ett par alu biter og sveist litt til du fant den rette strømmen :) ca samme matreal tykkelse og. Redigert 24.Februar.2011 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Det spørs om du klarer å få fugene helt rene etter at du har griset dem fulle av epoxy. Dersom det har rent litt lim inn i sprekkene kan det bli vanskelig å få det helt rent. Er det ikke helt rent kan det bli porer og dritt i sveisen. Et annet spørsmål er hvorfor den har sprekt? Hvis den er utsatt for belastninger som førte til denne sprekken vil du ikke få det til å holde med sveising heller. Hvis du skal få en sveiseforbindelse som holder tilnærmelsesvis like mye som orginalt må du slipe opp hele fugen og helsveise med gjennombrenning, men du vil fremdeles slite med varmespenninger i sveisesonen. Denne delen er forøvrig støpt, noe som ikke akkurat bidrar til bedre sveiseegenskaper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 hmm, masse interessant lesestoff her. Ang. limingen så har jeg varmet opp, og fått rent av mesteparten av limen. Skal nok få det reint skal du se Men ja, jeg skal ta bilder av hvordan jeg går frem, så skal vi se om vi ikke får fikset det... Grunnen til sprekken vet jeg ikke, men starteren er festet med 2 bolter, og holder denne ''delen'' godt på plass. så om det er produksjonsfeil eller hva det er vet ikke jeg. Eller om starteren kansje bare har blitt kjørt for hardt av forje eier? (Jeg behandler startmotorer fint iallefall) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Komodo Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Husk på at det blir et ikke ubetydelig moment på denne delen siden rotoren er opplagret i den ene enden. Den får et ganske kraftig slag når bendixen flyr ut og går i inngrep i startkransen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 ja, og er det det som har skjedd, vil jeg kalle det produksjonsfeil... Om ikke delene tåler det de er beregnet og produsert til og gjøre tusenvis av ganger iløpet av ett år, så burde den vert laget på en annen måte... Så om jeg får sveiset dette, så har jeg troen på at det skal holde. Funker det ikke, så har jeg iallefall prøvd Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
lnjk Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Denne delen er forøvrig støpt, noe som ikke akkurat bidrar til bedre sveiseegenskaper. Og derfor er det ikke så greit å si om resultatet blir bra eller ikke. Ikke alle alu legeringer er sveisbare. Tror en spektralanalyse kan si noe mere om dette men det er vel ikke så mange som har tilgang til en slik maskin så da er det bare å sveise og håpe på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 www.gasolin.no har noe fine greier for å lodde aluminium. Tror jag ville gått for noe slikt. De skryter av styrken på loddetilsats og en slipper unna med mye mindre varme. Ved å sveise dette tror jeg dette vil slå seg så mye at du må maskinere på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Alu lodding eller sveising om du vil. Dette lodder under aluens smeltetemperatur. Dette ser jo veldig lovende ut da. Det er noe eg sku hatt for mange år siden Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
arkmarin Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Hva koster en ny del? Kanksje det kan være den beste løsning? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
gunped Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Jeg kjøpte disse pinnene fra Gasolin for et par år siden.Skulle være et halvt kilo.Det kom en pose med noen få pinner,kanskje et hekto,ble kasta i ei skuffe og glemt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 (redigert) @Arkmarin KLM hadde en sketsj engang i yngre steinalder der de harsellerte med tilgangen på reservedeler. Det hele ble avsluttet inne i et stort passasjerfly der representanten for eieren gjerne skulle hatt nytt askebeger i et sete, og fikk til svar: "Det lagerføres ikke. De må nok kjøpe nytt fly". Redigert 25.Februar.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Hva koster en ny del? Kanksje det kan være den beste løsning? Hmm, si det... Noen som vet hva noe slikt koster? evt. kunne sett om de fant en lik? Mener og huske det er en Hitachi Starter? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Det og sveise Støpt Aluminium ble mer eller mindre mislykket. Det må være noen legeringer som ikke gjør det mulig og sveise. Men med litt tilsetting så fikk jeg lappet over en klump, og pusset den ned... Jeg startet med og slipe vekk ca 1-1,5 mm langs knekken. Satte på ESAB maskinen: Stilte den inn på Vekselstrøm, og ca 80A. Fant noen tynne plater og prøvde meg litt frem. Da jeg kunne sveise sakte frem, litt tilbake, og frem igjen, uten at det ble hull i platene, sier jeg meg fornøyd. Det var helt forferdelig og sveise dette her... Det var ikke tale om at det ville bli sveist. Så det ble til at jeg måtte til med tilleggssats, og bare påføre over knekken Satser på jeg slipper og slipe ned endå mere: Men jeg fikk den iallefall helt inntil igjen, så får vi se hvor lenge det holder. Men nå har jeg prøvd det og! Så nå vet jeg av erfaring at dette ikke går... Jeg skal ned og montere den seinere idag, så får vi se om det holder! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
snorken Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Jeg tror det må brekkes helt fra hverandre og bruke det aluminiumsloddegreiene som var omtalt i den andre tråden. Starteren så jo helt fin ut, så jeg tror det er rotoren som (kniper) mot statoren. Dermed trekker starteren mye strøm og ikke får turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Ville lagt heile delen i tynner eller helst aceton da den er god til å fjærne olje. Få det helt rent så lodde det med det settet du så i linken. Både utsiden og innsiden Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Starteren så jo helt fin ut, så jeg tror det er rotoren som (kniper) mot statoren. Dermed trekker starteren mye strøm og ikke får turtall. Hmm, forstår ikke helt hva du mener her? Ville lagt heile delen i tynner eller helst aceton da den er god til å fjærne olje. Få det helt rent så lodde det med det settet du så i linken. Både utsiden og innsiden Er helt enig! Funker ikke det arbeide som er gjort no, så ser jeg hva som vil lønne seg, helt nytt deksel, eller det loddegreiene. Igjen, Tusen Tusen takk for hjelpen alle sammen! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Allan E Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Tror ikke at det tig apparatet er beregnet for aluminiumssveising. Høyfrekvensdelen ser jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Høyfrekvens er vel strengt tatt ikke nødvendig da man kan ripettenne, men det bør være ett ac pulsapparat. Støpegods er ikke det enkleste å starte med men 90% av jobben er ett godt apparat og de andre 90% er renhold. Ideellt sett bruker man kun skjærende verktøy (roterende fil) som ikke legger igjen fremmedlegemer i aluminiumen. Noe lignende dette skal det se ut. (selv støpealu. kan bli så fint som dette, men det varierer med legeringene etc.) Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 www.gasolin.no har noe fine greier for å lodde aluminium. Tror jag ville gått for noe slikt. De skryter av styrken på loddetilsats og en slipper unna med mye mindre varme. Ved å sveise dette tror jeg dette vil slå seg så mye at du må maskinere på nytt. oii denne så fin ut . Jeg er selvoppnevnt verdensmester i og ødelegge gjenger og sånt . "Skal bare dra til litt til for sikkerhets skyld " Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Noen som har testa den Gasolin greia på gamal støgg aluminium??? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Starteren så jo helt fin ut, så jeg tror det er rotoren som (kniper) mot statoren. Dermed trekker starteren mye strøm og ikke får turtall. Rotoren tar borti den faststående delen av starteren,pga at lageret i den defekte aluminiumsdelen er kommet ut av senterlinja. Har du demontert resten av starteren? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Her er alt jeg har gjort på startmotoren foreløbig... Hva anbefaler dere meg og gjøre når jeg først har den oppe? Bør jeg demontere mere? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.