Jump to content

Koble Suzuki 115, 2008 modell til NMEA 2000 ?


bella580C

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg skal kjøpe en Garmin GPSMAP 720 og leser den kan kobles opp mot nettverk NMEA 2000.

Er dette enkelt og lar det seg gjøre med min Suzuki 115, 2008 modell ?

 

Jeg vil lese av motordata og kansje drivstoff forbuk og kansje tanknivå ?

 

Kan jeg gjøre dette selv og er det et system som en kan stole på ?

 

 

Fant dette på nettet :

990C0-88134

Modular Instrument System Engine Interface

Suzuki DF40 thru DF300 Engine Interface

Price: $94.95

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Motorinterfacet du linker til er riktig modell for deg. Hvis du skal beholde dine analoge instrumenter, altså ikke bytte til digitale Suzuki SMIS eller Lowrance LMF instrumenter, trenger du Suzuki SIMS to SDS Adapter (990C0-88136), i tillegg trengs selvsagt et NMEA 2000 startet kit. Håper at de omsider har fått riktig pinning på dette 990C0-88136 interfacet, da jeg rigget det siste motorinterfacet i fjor hadde de bare 990C0-88135 som hadde feil pin-out så jeg bestillte konnektorer fra Japan og laget et interface selv. Du vil også trenge et 2 eller 4" SMIS instrument, eller Lowrance LMF200 eller LMF400 eller eventuelt en Lowrance plotter eller ekkolodd fra 2007 eller nyere. Instrumentet trengs for å konfigurere motorinterfacet, har lest at instrumentet kan fjernes etter at interfacet er konfigurert, men dette har ikke jeg testet da jeg har Lowrance HDS på begge båtene mine med motorinterface.

 

Erfaringsmessig er Brownspoint i USA den enkleste plassen å handle Suzuki mortorinterface og annet SMIS utstyr i fra, folkene på Erling Sande forstår ingenting av dette. Det er svært enkelt å montere interfacet, når en skal beholde analoge instrumenter kobles det til serviceporten som verkstedet normalt bruker til å koble til computeren for å lese ut motordata. I tillegg er det bare å sette opp et NMEA 2000 nettverk med strømforsyning og terminering.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, motordata kan vises på din Garminplotter men det er bare Lowrance (Suzuki SMIS er produsert av Lowrance) som kan konfigurere motorinterfacet. Hvis det er nødvendig å oppdatere software i motorinterfacet trengs en Lowrance plotter i fra 2007 eller nyere. Simrad NSE kan også brukes konfigurasjon og oppdatering siden den bygger på samme teknologiplattform som Lowrance HDS.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Slenger meg på denne tråden. Har en helt ny Askeladden P-66 med Suzuki DF140 og Simrad NSS7 kartplotter. Ønsker å koble disse 2 sammen slik at jeg kan få opp info fra motor på plotter. Hva må jeg kjøpe inn her?

 

Er det sansynlig at instrumentene jeg har i båten allerede benytter NMEA2000 og at jeg i såfall bare kan koble på en T-connector + kabel til plotteren? Eller må jeg ha interface-kitet som er nevnt over + NMEA2000 starter kit og kanskje en eller annen Simrad kabel?

Helge O

Link to post
Share on other sites

Antar båten din har vanlige analoge instrumenter, du vil da trenge motorinterfacet og SMIS til SDS adapteret som er omtalt lenger opp i tillegg til NMEA 2000 starter kit.

 

NSS bruker vanlig standard micro-C NMEA 2000 kabling, ikke SimNet. Simrad NSS bruker samme kontakter som Lowrance HDS for alt unntatt strømtilførsel.

 

Simrad NSE og NSS bygger på samme teknologiplattform som Lowrance HDS så disse kan også benyttes for å konfigurere Suzuki motorinterfacet.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for info Abbor, da er interfacekabler bestilt fra Browns Point. Jeg endte også opp med å bestille NMEA2000 backbone derfra, ble omtrent samme pris som å kjøpe Garmin sitt starterkit her hjemme.

Fant selvsagt en mye rimeligere løsning etterpå: http://www.ebay.com/itm/Lowrance-124-69-NMEA-Network-Starter-Kit-N2K-EXP-RD-2-/220765795862#shId

Helge O

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått interfacekabler fra Browns Point og Lowrance sitt NMEA Starter Kit fra Singapore (avbestilte NMEA 2000 backbone delene fra Browns Point). Begge pakkene kom i dag, så det gikk rimelig kjapt.

 

Var en rask tur nede i båten før det ble mørkt og hadde av dekselet på motoren. Fant ikke umiddelbart ut hvor jeg skulle koble meg på, så det hadde vært greit å få litt kyndig veiledning her :)

Hvor finner jeg de aktuelle konnektorene på motoren? Et bilde hadde vært supert ;)

 

Må jeg koble power til NMEA backbone så lenge jeg bare har motoren og Simrad NSS7 tilkoblet? Begge har jo power selv vil jeg tro.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Tilkoblingen er fremst på venstre side, ca i midt i høydemessig.

 

Fant et bilde på et annet forum som sikkert kan hjelpe deg.

 

161566d1300118327-suzuki-nmea-2000-newtork-standard-suzuki-gauges-can-done-img_4155.jpg

 

Når NMEA 2000 bussen skal brukes må den alltid ha seperat power, motorinterfacet powres fra NMEA 2000. Vil anbefale en bryter med lysdiodeindikasjon på NMEA 2000 power, kjekt å kunne slå av. Husk også en 3 eller 4A sikring.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått koblet motor og kartplotter sammen.

 

Brukte følgende deler:

http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=990C0-88134

http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=990C0-88136

http://www.ebay.com/itm/Lowrance-124-69-NMEA-Network-Starter-Kit-N2K-EXP-RD-2-/220765795862#shId

 

Adapterkabelen (...-88136) var lang nok til å rekke fra motoren og gjennom slangen inn i båten. Jeg koblet ikke til trimindikatoren da jeg allerede har instrument for dette.

Da ble selve interfaceboksen (...-88134) liggende tørt under dekk.

 

NMEA-starterkit med 5 meter backbone-kabel var akkurat lang nok til min Askeladden P-66. Koblet strøm til NMEA via sikringsboksen under dashbordet, var ledig plass der og jeg satte inn en 3A sikring der også (i tillegg til den som sitter på kabelen til starter-kit).

 

Startet opp motoren og plotteren, da dukket Suzuki interface opp som ny NMEA 2000 enhet. Så var det bare å legge inn hvilken årsmodell og motortype jeg hadde så var plutselig masse data tilgjengelig. Bl.a timetall, drifstoffforbruk, kjølevannsstemperatur, ladespenning og en del andre ting jeg ikke kommer på i farten. Nå blir det spennende å sjekke hvor mye bensin motoren bruker på ulike turtall/hastigheter samt få en mer nøyaktig måling av gjennværende drivstoff.

 

Takk igjen til Abbor for masse nyttig informasjon om dette.

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har bestillt det jeg trenger for og koble min Suzuki df90atl (2010) sammen med en lowrance hds5 combi.

 

Skal koblingen i motoren vær på samme sted som på det bildet lenger oppi tråden?

 

Ble litt usikker på hvordan jeg skal koble det sammen så det hadde vært fint om noen har en bruksanvisning/bilder/video som kan hjelpe meg :)

Link to post
Share on other sites

Diagnosepluggen i motoren skal være på omtrent samme sted som vist over på samtlige DF-modeller. Merk at bildet over viser pluggen med den svarte gummihetten hengende løs, på min satt gummihetten over pluggen og over en liten metall-tab som stikker ut like over lokket til sikringsboksen. Denne er også synlig på bildet over.

 

Du skal altså først koble 4 pins pluggen på adapter-kabelen til diagnosepluggen på motoren, så kommer Suzuki SMIS interface (ikke nødvendig å koble til tiltsensoren om du har indiktator for denne fra før).

 

NMEA 2000 enden av SMIS-interface kobles til bunnen av en NMEA2000 "T", på ene siden av T'en setter du en termineringsmotstand. På andre siden setter du backbone-kabelen.

 

Strekk backbonekabel fremover til instrumentpanelet. Der setter du på en til T for NMEA power, husk at Power må kobles til bunnen av T'en og ikke til en av sidene.

 

Sett på nok en T ved siden av power-T'en. Og plugg inn den andre termineringsmotstanden på andre siden av denne.

 

Koble til den korte ledningen mellom bunnen av den siste "T"'en og Lowrance plotteren din.

 

Koble NMEA Power til 12V, men ikke sett på strøm før du er ferdig å koble alt.

 

Nå er det bare å starte opp motoren og skru på plotteren. Så har sikkert plotteren din en meny for konfigurasjon av nettverk eller NMEA2000. Der skal Suzuki Engine dukke opp.

 

Så må du legge inn riktig type og årsmodell på motoren din. Deretter vil plotteren laste ned program til Suzuki SMIS interfacet og du skal nå ha data på plotteren :yesnod:

 

Hele jobben tok et par timer. Det som var største utfordringen var å få kabelen gjennom slangen og gumminippelen inn i motoren. Jeg løsnet slangen fra nippelen og dro ut hele nippelen, brukte trekkefjær til å trekke kabelen gjennom slangen. Nippelen kan brettes ut slik at man får lagt kabelen inni. Så var det å presse nippelen på plass igjen.

 

Lykke til!

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dere som har bestillt fra brownspoint. har dere bestilt direkte eller vis f.eks Jet Carrier. Lurer på hva som blir mest prisgunstig. En del transportselskaper tar jo en del gebyrer for fortolling ect som kommer utenom selve transportkostnader og tollavgift.

En ting til. Har NMEA 2000 bus allerede koblet opp til min Lowrance HDS7. Satser på at det følger med T-connektor i pakken om en kjøper interfase og adapter til min nye suzuki 150 DF fra brownspoint.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har tenkt å få opp motoren min(DF50 2005) på samme måte, men på Ipad via et wifi interface.

 

Forstår jeg det rett så benyttet du ikke en LMF-200/400 til konfigurering, det fungerte likevel?

 

Tror ikke jeg kan få all motorinformasjon på denne måten, men sannsynligvis det som er mest nyttig som fuel-flow, forbruk, temperatur etc.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg vurderer å kjøpe en Raymarine e7d plotter med ekkolodd.

Har lyst til å få motordataene fra min 2005 Suzuki DF250 på denne. Er det noen mulighet for å få konfigurert SMIS-interfacet uten en Simrad eller Lowrance-plotter?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Du kan jo selvsagt bruke et Suzuki SMIS eller Lowrance LMF200 eller LMF400 instrument i stedet, men dette er jo uansett Lowranceutstyr. Suzuki SMIS instrurumenter er LMF200/400 med Suzukilogo og en litt modifisert software. Suzuki sitt motorinterface er utviklet og produsert av Lowrance, derfor denne koblingen til Lowrance/Simrad.

 

Kjøp deg en Simrad NSS7 i stedet. Jeg har NSS7 og har prøvd e7 og er ikke i tvil om at jeg foretrekker Simraden.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilke fordela/bakdela mene du NSS 7 har kontra e7? Ser at skjermen på e7 e en del større enn skjermen til NSS 7, noe som telle ganske mye for meg. (sku ha reklamert på øyan mine for lenge sia..) Større plottere er ikke aktuelt rett og slett på grunn av plassmangel.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...