Jump to content

Koble Suzuki 115, 2008 modell til NMEA 2000 ?


bella580C

Recommended Posts

Skjermen på NSS er bedre, også touchfunksjonen i skjermen. Får en ekkel følelse i fingeren når jeg bruker touch på Raymarine. Syntes e7 trengte flere trykk for mange av funksjonene enn NSS. NSS gir generellt et bedre kvalitetsinntrykk enn e7, jeg synes designet på e7 ligner på en tilårskommen Taiwan GPS, NSS ser mer prodd ut. Tidligere har Raymarine produsert hos Flextronix i Ungarn på en fabrikk som produserer proffutstyr, nye e og c serien er produsert i Kina, antar det er på en fabrikk som har mer fokus på forbrukerelektronikk. Raymarine har bare støtte for Apple dingser, når WiFi modulen til Simrad kommer vil de stille alle operativsystemer likt, det er 3 partsutviklere som vil stå for appene. Med Simrad vil det ikke bare bli speiling av plotterskjermen som på Raymarine, en tablet i en Simrad system vil bli som en ekstra multifunksjonsskjerm.

Link to post
Share on other sites

Ser jeg må få prøvd å kike litt på både e7'en og NSS'en neste gang æ e nede på fastlandet.

Ser at e7 har en liten joystick i tillegg til touchskjermen. Bare lure litt på at det ikke kan være en fordel med tanke på at båten bare e 22 fot og at havet her oppe (Svalbard) sjeldent er flatt.

 

Enig i at det e dumt at Raymarine kun støtte Apple og kun speiler skjermen, men den funksjonen trur jeg ikke er så viktig for meg uansett. Det eneste jeg ser for meg kanskje kan være litt kjekt e å kunne ha med seg ekkoloddet ut på akterdekket når man skal fiske.

 

Vil tro at Raymarine har kontroll på kvalitetskontrollen, så at de er "made in China" skremmer meg ikke så veldig mye.

 

Når det gjelder utseende på NSS kontra e7, så synes jeg e7'en ser best ut. Men smaken e som kjent som baken, delt. Men utseendet er ikke spesielt viktig uansett synes nu jeg.

 

Skal som sagt vurdere begge to, men synes det er veldig synd at NSS'en ikke kommer med 7-toms skjerm. (Den er vel 6,4 tommer med 640x480 i oppløsning mot 7 tommer og 800x480 på e7?)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ibizafan, jeg tror de aller fleste Suzuki-motorer etter 2004 kan kobles til plottere/etc for å dele motorinformasjon. Om Lowrance 5 elite støtte dette vet jeg ikke, men vil anta det står noe om det i intruksjonsboka?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Raymarine E7D plotter og Suzukie DF 150 hk på min Askeladden p66 weekend. Er det noen her som vet og kan bekrefte at jeg kan få sims motordata fra Suzukie motoren presentert på plotteren.

Hvis jeg forstår dere rett så må jeg først sette opp interfacet til Suzukie hved hjelp av en Lowranse HDS plotter, og da vil interfacen sende ut NMEA 2000 data som alle plottere kan lese.

Setter stor pris på hjelp...

Link to post
Share on other sites

Du har forstått dette korrekt, du trenger et Lowrance eller Simrad instrument for konfigurere motorinterfacet, men etter konfigurasjonen kan dette instrumentet fjernes.

 

Poster under info jeg har skrevet i en PM til en med Garmin plotter og en Suzukimotor som er 2008 og nyere, antar andre kan ha nytte av dette.

 

Du trenger først et Suzuki Engine Interface # 990C0-88134, kan kjøpes fra en Suzukiforhandler, en Lowranceforhandler eller fra Brownspoint i USA

 

http://store.brownsp..._id=990C0-88134

 

Hvis du skal beholde dine analoge instrumenter trenger du også denne overgangskabelen, Suzuki SIMS Adapter to SDS # 990C0-88136. Tilgjengelig fra de samme som motorinterfacet.

 

http://store.brownsp..._id=990C0-88136

 

 

Hvis du ikke har et NMEA 2000 nettverk vil du i tillegg trenge et NMEA 2000 starter kit, disse finnes fra Garmin og Lowrance, hvilket merke du velger har ingen betydning.

 

Suzuki Engine Interface er egenetlig et Lowrance produkt og kan derfor bare konfigureres fra et Lowrance eller Simrad instrument (rundt instrument eller plotter). Suzuki SMIS instrumenter er Lowrance instrumenter med Suzuki logo. Du må enten få lånt deg en Lowrance plotter i fra 2007 eller nyere eller en Simrad NSS/NSE eller du kan kjøpe deg et Suzuki SMIS eller Lowrance LMF klokkeinstrument.

 

2" Suzuki SMIS instrument, # 990C0-88102 er det samme som Lowrance LMF200. Begge finnes også i mer avanserte 4" instrumenter. Suzki SMIS instrumenter er ikke tilgjengelig fra Suzuki i Norge.

 

http://store.brownsp..._id=990C0-88102

 

Men LMF200 og 400 er tilgjengelig fra Lowranceforhandlere.

 

Fant ikke Suzukikablene listet i 2012 norsk Lowrance prisliste, vet de var der i fjor så jeg antar de fortsatt kan skaffes gjennom Lowranceimportøren.

Link to post
Share on other sites

Hei folkens, funker dette på en 115hk DF 2011mod suzuki også? har Garmin 720s. + Jeg skjønner enda ikke det med konfigurasjonen? kan man få låne et slikt ? "Lowrance eller Simrad instrument for konfigurere motorinterfacet, men etter konfigurasjonen kan dette instrumentet fjernes".

 

@Abbor, takker for sammendrag, men linkene virket ikke hos meg.

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svaret Abbor

Kan du forklare litt mere om den ekstra kabelen (Suzuki SIMS Adapter to SDS # 990C0-88136) du nevner hvis jeg vil også bruke de analoge instrumentene.

Jeg skjønner ikke helt hvor denne skal monteres, har sett noen bilder hvor interface kabelen skal monteres og etter som jeg kan skjønne er det en plugg

som i utgangs punktet er ledig.

Link to post
Share on other sites

Stjal dette bildet ifra et annet forum :flag_bp:

 

 

Link

 

Som jeg har forstått det, om riktig, må vi inn via diagnose uttaket på motoren, derfor en SDS plugg til en SIM plugg for å gå videre til NMEA 2000 nettverket.

 

Nei jo mer jeg leser mer forvirret blir jeg:)Har bestilt i dag, så får vi ta det når det kommer :thumbsup:

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Lurte på hvor du kjøpte NMEA 2000 start kit fra? :rolleyes:

 

thegpsstore.com hvordan det? :confused:

 

Qty SKU Item Price

1 GAX11442 Garmin NMEA 2000 Starter Kit

 

$79.95

1 SHIPPING FedEx International Priority $59.13

 

og resten ifra Browns Point.

 

990C0-88102 2 in. Multi-Function Gauge 1 $169.95 $169.95

990C0-88025 Chrome 2 in. Bezel 1 $14.95 $14.95

990C0-88134 Modular Instrument System Engine Interface 1 $94.95 $94.95

09482-00427 NGK BKR6E Spark Plug 1 $2.60 $2.60

990C0-88136 SIMS Adapter to SDS 1 $48.25 $48.25

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har den forhandleren som sannsynligvis har best kjennskap til NMEA 2000 motorinterface i Norge åpnet nettbutikk. Mjøsservice selger Lowrance, Simrad, Raymarine og Garmin og utfører service på Suzukimotorer, ønsker du å koble din plotter mot motorer fra Suzuki, Yamaha, Mercury, Honda eller Evinrude (og har en motor som støtter dette) har de nok en løsning for deg. (Og så slipper kanskje jeg å svare på så mange spørsmål om dette :wink:)

 

Motorinterface @ Mjøsservice

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, har som sagt en suzuki df90 -2010 som jeg skal koble motordata opp mot garmin720s.

Har kjøpt kabler etc. som beskrevet i tråden ovenfor i forumet.

Har fått lånt meg en Simrad NSS7-2011 modell, for konfigurering, la inn motortype og årstall etc. på simraden.

Men jeg får allikevell ikke opp noen informasjon på garminen? er det muligheter for at jeg har oversett noe på simraden når jeg konfigurerte? det som jeg undret på var at det ikke fantes noen lagre muligheter etter innlagt data på simraden. legger ved noen bilder av simraden og garminen etter konfigurasjonen. :confused:

Skal man ikke kunne få opp data på garminen på de valgte instrumenter som er ligger inne på garminen, og som avbildet her under?

Håper noen har god forklaring og kanskje vet hva jeg har gjort feil :confused:

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde6.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde5.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde11.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde8.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde12.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde5.jpg

Redigert av ahjal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke Garmin enheten, men vil tro at du må inn på den og velge hvilke NMEA datakilder som skal brukes for hvert display felt. Du får jo opp motortimer og tankvolum, så det ser iallefall ut til at du har fått konfigurert motorinterfacet riktig.

 

Er sikkert andre her som kjenner Garmin og som kommer med bedre svar etterhvert :yesnod:

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

Hei, har som sagt en suzuki df90 -2010 som jeg skal koble motordata opp mot garmin720s.

Har kjøpt kabler etc. som beskrevet i tråden ovenfor i forumet.

Har fått lånt meg en Simrad NSS7-2011 modell, for konfigurering, la inn motortype og årstall etc. på simraden.

Men jeg får allikevell ikke opp noen informasjon på garminen? er det muligheter for at jeg har oversett noe på simraden når jeg konfigurerte? det som jeg undret på var at det ikke fantes noen lagre muligheter etter innlagt data på simraden. legger ved noen bilder av simraden og garminen etter konfigurasjonen. :confused:

Skal man ikke kunne få opp data på garminen på de valgte instrumenter som er ligger inne på garminen, og som avbildet her under?

Håper noen har god forklaring og kanskje vet hva jeg har gjort feil :confused:

 

Jeg skal også gjøre dette snart. Men jeg kjøpte sånn smis 2" for konfig. Men dette skal jo du slippe siden du lånte et.

Forsto jeg abbor riktig så trenger man ikke lagre noe, det eneste man behøver smis til eller simrad til er å fortelle at service port skal sende data over NMEA2k, men som sagt har ikke montert dette enda selv. Jeg har også 720s, brukte du forresten ekstra power på nmea bus'n? eller er det nok for oss å ha strøm på 720's?

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann,

Satt lenge å grublet før jeg fant ut hva som var feil, på garmin min hadde jeg merket av for 1-en motor, her kan man merke av for 2-3 motorer etc. Men feilen var at man her må merke

av for motorvalg Auto, og da fikk jeg følgende data opp på garmin min. se bilder. :thumbsup:

Kom ikke opp timeantall på motoren på disse instrument, men får opp timeantall ved å gå inn på nmea enheter i garmin og da kommer timeantall opp. se bilde.

Koblet også ihht. anvisning power til nmea bus`n, denne over tenningen.

 

Lurer på om det ikke skal komme opp mere data på instrumenter, her er jo flere som ikke viser noe, noen som har en formening om det?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde8.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde15.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde14.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13550/bilde16.jpg

Redigert av ahjal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

 

Adapterkabelen (...-88136) var lang nok til å rekke fra motoren og gjennom slangen inn i båten. Jeg koblet ikke til trimindikatoren da jeg allerede har instrument for dette.

Da ble selve interfaceboksen (...-88134) liggende tørt under dekk.

 

NMEA-starterkit med 5 meter backbone-kabel var akkurat lang nok til min Askeladden P-66. Koblet strøm til NMEA via sikringsboksen under dashbordet, var ledig plass der og jeg satte inn en 3A sikring der også (i tillegg til den som sitter på kabelen til starter-kit).

 

Hei Helge, fulgte du bare kontrollkablene fremover mot dash eller skrudde du NMEA fast på veggen? Og hvor la du interfacet? (regner med vi har omtrent like lang slange ifra motor -> båt).

Link to post
Share on other sites

Hei,

I min båt var det et stort trekkerør fra batteriet og frem til under dashbordet, la NMEA-kabelen løst inni dette. Motorinterfacet havnet like ved batteriet. Dette sitter i styrbord stuerom nesten helt bak på Pilothouse-modellen. Er sikkert ganske likt på din Weekend.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Hei,

I min båt var det et stort trekkerør fra batteriet og frem til under dashbordet, la NMEA-kabelen løst inni dette. Motorinterfacet havnet like ved batteriet. Dette sitter i styrbord stuerom nesten helt bak på Pilothouse-modellen. Er sikkert ganske likt på din Weekend.

 

Åja den veien ja, jeg hadde planer om å legge de styrbord, men jeg har også det tykke trekkerøret til under dash.

 

Takker for raskt svar:p

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hele jobben tok et par timer. Det som var største utfordringen var å få kabelen gjennom slangen og gumminippelen inn i motoren. Jeg løsnet slangen fra nippelen og dro ut hele nippelen, brukte trekkefjær til å trekke kabelen gjennom slangen. Nippelen kan brettes ut slik at man får lagt kabelen inni. Så var det å presse nippelen på plass igjen.

Lykke til!

 

Lykke til ja :giggle:

 

Jeg kom meg helt til den forbanna nippelen, så måtte jeg gi opp for lokale snøbyger/ hagl. Men Helge er det bare å RIVE den nippelen med makt ut?

 

Du burde jo fått Kongens tapperhets medalje for å få selve pluggdelen i gjennom der :thumbsup:

 

Selv holdt jeg på 3 timer i dag med dette. :fishing:

 

HER ER HELE BILDET GALLERIET MITT FOR Å KOBLE NMEA2k Interface til Suzuki DF115, får dere tilgang til linken?

 

4cacfe80.jpg

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...