Jump to content

Koble Suzuki 115, 2008 modell til NMEA 2000 ?


bella580C

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe en Suzuki 140 og funnet ut at det multi funksjon instrumentet kan brukes opp mot mnea.

 

Da lurer jeg på om det er komplett med alt jeg trenger for å lese av motordata ?

 

Med motor følger det med turteller og trimindukator.

 

Suzuki 4 inch Multi-Function Gauge Starter Kit. The Suzuki 4 inch Multi-Function Gauge uses a state-of-the-art high-contrast, dot matrix display to monitor real-time graphic and numerical digital data. When connected into the SMIS system, it can monitor all engine functions, act as a Speedometer, Tachometer, GPS and many others. Shown with optional chrome bezel. Kit Includes: 990C0-88001 4 inch Multi-Function Gauge w/Grey Bezel, 990C0-88012 SMIS Power Cable, 990C0-88010 T-Connectors, 990C0-88013 Terminating Resistor 120 ohm Female, 990C0-88014 Terminating Resistor 120 ohm Male, 990C0-88034 SMIS Engine Interface Cable, 990C0-88008 25 foot Extension Cable.

 

Koster 418 dollar på boats.net

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, alle!

 

Jeg fikk oversendt fra Brownspoint adapterkabel og SMIS engine interface for å koble til en Suzuki DF80 2010 modell. I andre enden står det en Garmin 720s. SMIS engine interface heter nå 990c0-88146 og er merket med software versjon 2.5.

Etter å ha gremmet meg over den der gumminippelen, fant jeg ut at jeg kunne teste greiene med motorlokket åpent. Siden jeg heller ikke hadde noe for å konfigurere interfacet, ville jeg se hvor langt jeg kunne komme. Ihvertfall: rett ut av boksen, koblet til motoren og med hele nettverket på plass, lyste Garmin opp med masse meldinger om nyoppdaget enhet. Etter noen konfigureringer av drivstofftank og maks turtall, fikk jeg opp stort sett alt jeg forventet. (forbruk, turtall, temp, osv...)

 

Det virker nå som at den 'nye' versjonen av interfacet har autodeteksjon av motoren, og gjør verden litt enklere. Neste steg for meg blir nå å forsere gumminippel, og få kablene på plass. Godt vi har mange ekstra fridager i mai :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har kjøpt båt som var ny i oktober 2014. På den står en Suzuki DF100A og et SMIS modular instrument. Problemet er at jeg bare får opp rpm, timer, fuel flow, trim, temp og ladespenning. Hva må jeg gjøre for å få visning av oljetrykk, eksostemp og all annen info som denne motoren kan levere?

Er den kanskje feil satt opp av leverandøren?

Må jeg ha noe tilleggsutstyr?

Har også en Garmin 721 som er forberedt for å vise motordata. Kan den bare plugges i eller trengs tilleggsutstyr?

 

Takker for alle mulige tips!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei. Hvordan gikk det med prosjektet. Jeg har en nyanskaffet antares med en Suzuki du 115 og garmin 720 instalert. Og kunne tenke meg å gjøre det samme. Har lest tråden her men får ikke helt taket på hvordan og hvorfor man må konfigurere interfacet med lowrance. mvh Øyvind

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei!
Har en annen tråd pågående med "samme" tema, Fra innlegg #28 https://baatplassen.no/i/topic/127057-ny-kartplotter-hvilken/page-2 men kan også fortsette her. for å få samlet informasjon.

 

Jeg har tenker eventuelt en Garmin GPSMAP 721XS og til Suzuki 2008 modell ( 11501F-2282310 suzuki motortype DF 115TLK8 )

Er det kommet noen nye deler til oppkobling av dette?

Programmering av interfacet, er det noen annen utvei enn å låne/skaffe en lowrance enhet?

 

 

Det jeg har funnet ut er at jeg trenger:

 

1. NMEA 2000 kit http://www.ebay.com/...ssAAOSwLVZVpgRa

2. Kabel fra NMEA kittet og til motoren http://www.ebay.com/...T9RzbBu&vxp=mtr (dette er vel hele kittet inkl kabelen til selve motoren?)

3. Kabel fra NMEA kittet og til motoren http://www.ebay.com/...Y8AAOxyE-dRzc-g (dette er vel bare den kabelen)

 

Eller?

Link to post
Share on other sites

Hei, Vegabond

 

Jeg har akkurat koblet min DF115 til min Garmin 720, og jeg bestilte kablene fra Brownspoint.com. Der var interface'en ferdig programmert for min motor, slik at jeg slapp å låne en Lowrance enhet. Nå har jeg en 2013 mod, men vil tro at du kan bruke denne: http://www.brownspoint.com/store/pc/SMIS-Engine-Interface-Cable-V2-9-38p71396.htm

Nå er jeg usikker på hvilken plugg som er på diagnoseporten på 2008 mod. men på min passer denne: http://www.brownspoint.com/store/pc/SIMS-Adapter-to-SDS-38p63581.htm

Hvilken båt har du? I min Antares 6.80 ligger NMEA starter kit'et klart i båten, kan være verdt å sjekke i din.

 

En annen ting som er greit å vite, er at dropkablene(de som går nedover fra T-connectorene, ikke må være lengre enn 6 meter, da kan du få problemer), så om du har langt strekk fra plotter til motor, anbefaler jeg å flytte T-connectoren til interfacen nærmere motoren, og heller ha det lange strekke som backbone-kabel(den kabelen som går mellom sideportene på T-connectorene).

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Takk for svar!

 

Jeg har en antares 650, så den er vel litt kortere enn din.

Jeg skal sjekke dette i dag, men tror det ligger dårlig an :)

Men da bør vel den kabelen ligge frem til under dasjbordet?

 

Tror kabelen som er ferdig programmert stemmer, skal ta av lokket for å sjekke om det er samme kontakt i dag.

 

Så må jeg vel ha dette kittet i tillegg? http://www.ebay.com/itm/Garmin-NMEA-2000-N2K-Starter-Kit-6ft-Drop-6-Power-33ft-Backbone-Cable-Connector-/252347949376?hash=item3ac11c2140:g:MssAAOSwLVZVpgRa

 

 

Mvh Robert.

Redigert av Vegabond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God dag, Vegabond

 

Beklager sent svar, men har prioritert å være i båten, disse dager :wink:

Jeg fant starter-kit'et "gjemt" inni skottet der kontrollboksen er montert. Det var ikke tilkoblet, bare montert der.

Vet ikke om plasseringen av diagnosepluggen er forskjellig fra modell til modell, men på min DF115  13 mod. er den forut på styrbord side av motoren. Min er firkantet slik som på bildet i post #42 her: http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/286406-suzuki-nmea-2000-newtork-standard-suzuki-gauges-can-done-3.html#b

 

Håper dette er til hjelp.

 

Mvh.

Svein

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Kontrollboksen = gass/gir hendelen. Det er lagt skjult for det er ikke noe man trenger å se etter det er koblet :smiley: På min båt ligger det meste av kabling og wire'er inni veggen på styrbord side. ​

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Fant ikke noe NMEA 2000 kit inne i skroget. Så da må jeg vel kjøpe alt nytt.

Har hørt på pris ifra:

 

http://www.brownspoint.com

http://www.thegpsstore.com

 

Så venter spent.

 

Noen som vet eksakt dette med motor interface programmeringen?

Og om noen vil filme skjermen de får opp på plotteren av motor data så bare kjør på! :)

 

Mvh Robert.

Redigert av Vegabond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått svar ifra Brownspoint.

Ga de motornr, og da kom de med følgende deler.

 

  • SMIS engine interface cable

https://www.brownspoint.com/store/pc/SMIS-Engine-Interface-Cable-V2-9-2p71396.htm

 

  • SMIS Adapter to SDS

https://www.brownspoint.com/store/pc/SIMS-Adapter-to-SDS-2p63581.htm

 

  • Suzuki 990C0-88112 SMIS Power Cable

https://www.brownspoint.com/store/pc/SMIS-Power-Cable-2p63567.htm

 

  • Suzuki 990C0-88113 Terminating Resistor 120 ohm Female

https://www.brownspoint.com/store/pc/Terminating-Resistor-120-ohm-Female-2p63568.htm

 

  • Suzuki 990C0-88114 Terminating Resistor 120 ohm Male

https://www.brownspoint.com/store/pc/Terminating-Resistor-120-ohm-Male-2p63569.htm

 

  • Suzuki 990C0-88110 T-Connector

https://www.brownspoint.com/store/pc/T-Connector-2p63566.htm

 

  • Suzuki 990C0-88108 25' Extension cable

https://www.brownspoint.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=63565

 

  • Suzuki 990C0-88104 2' Extension cable

https://www.brownspoint.com/store/pc/2-Extension-cable-2p63562.htm

Redigert av Vegabond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Da fikk jeg kablene ifra Brownspoint i går, og fikk koblet alt sammen i dag.

Dette var plug and play, og fungerte første gang!

 

Fant diagnosepluggen som var rett oppå sikringsboksen på babord side av motoren.

Var litt usikker på hvilken vei jeg skulle sette den "Suzuki 990C0-88136 SMIS Adapter to SDS" men den var merket i ene enden med "interface" så håpet den skulle stå den veien mot "Suzuki 990C0-88149-290 SMIS Engine Interface Cable (V2.9)"

 

Interface var ferdig programmert for min motor, så husk eventuelt å be om dette fra brownspoint.

 

Monterte både SMIS adapter og interface kabelen inne i motoren, for så at den 25" lange forlengerkabelen rett ifra den (uten T-stykket) og frem til styrekonsollen. Der ble alle T`ene montert med støm og backbone kabel opp til Garmin 721XS

Fikk opp ladevolt, turtall, temperatur, bensinforbruk osv.. Kartplotteren har også elektronisk tankmåler, slik at jeg bare taster inn eksakt hvor stor tanken er, hvor mye jeg har på den, og eventuelt hvor mye jeg fyller på. Slik vet plotteren når tanken er tom, hvor langt jeg kan kjøre, hvor mye jeg bruker, og hvor mye som er igjen :)

 

GENIALT!

 

Men om det ble billig!, tja, dette er jo en hobby :)

 

Ca 3100,- ferdig i postkassa ifra Brownspoint. Da hadde jeg ALT som trengtes for å få nettverket til og funke.

 

Mvh Robert.

Redigert av Vegabond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Jeg er ny på forumet, men har forsøkt å lest alt av NMEA som jeg har kommet over. Kjempe flott om dere kan se gjennom og komme med innspill før jeg setter i gang med innkjøp. 

 

Jeg har en Askeladden P66W, med en Suzuki DF150TL. Denne motoren har ikke digital kontrollboks som TG/ZG utgavene av motoren har. (Jeg har analoge klokker)

Kan jeg likevel få all informasjon ut av et evt SMIS motorinterface som kan vises på ett digitalt multifunksjons display, eller er det her begrensninger?

 

Eks:

Suzuki 4 in. Multi-Function Gauge 4 in. Multi-Function Gauge

 

Jeg har en Raymarin a98, som har en mulighet for å vise motor data. Plotteren har SeaTalkNG/NMEA2000 interface. Har noen erfaring med å bruke denne plotteren til å vise motor info?

 

Ellers har jeg summert meg til at jeg vil trenge følgende? (Flott om dette kan bekreftes)

 

Suzuki SMIS Engine Interface Cable (V3.5) 990C0-88149-350
Software Version: 3.50
This cable is programmed for 2013 model year and newer models only.
 
 
Suzuki SIMS Adapter to SDS 990C0-88136
SMIS Adapter to connect at engine SDS connector
 
 
 
Suzuki 4 in. Multi-Function Gauge 4 in. Multi-Function Gauge
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Askeladden P66W, med en Suzuki DF150TL. Denne motoren har ikke digital kontrollboks som TG/ZG utgavene av motoren har. (Jeg har analoge klokker)

Kan jeg likevel få all informasjon ut av et evt SMIS motorinterface som kan vises på ett digitalt multifunksjons display, eller er det her begrensninger?

 

Eks:

Suzuki 4 in. Multi-Function Gauge 4 in. Multi-Function Gauge

 

Jeg har en Raymarin a98, som har en mulighet for å vise motor data. Plotteren har SeaTalkNG/NMEA2000 interface. Har noen erfaring med å bruke denne plotteren til å vise motor info?

 

Ellers har jeg summert meg til at jeg vil trenge følgende? (Flott om dette kan bekreftes)

 

Suzuki SMIS Engine Interface Cable (V3.5) 990C0-88149-350
Software Version: 3.50
This cable is programmed for 2013 model year and newer models only.
 
 
Suzuki SIMS Adapter to SDS 990C0-88136
SMIS Adapter to connect at engine SDS connector
 
 
 
Suzuki 4 in. Multi-Function Gauge 4 in. Multi-Function Gauge

 

 

Ja, du kan få opp all informasjon, også på plotteren din. Så du trenger egentlig ikke Multi-Function Gauge. 

 

Fikk en alright pris på smis adapter kabel og interface cable fra Høcom (http://www.hocom.no

Bestilte også en ekstra nmea kabel derfra.  

 

Om du ikke har et seatalkng (Raymarines navn på NMEA 2000) nettverk, så kan du enten gå for et nmea 2k starterkit, og en kabel fra nmea 2k til Seatalkng, eller en seatalkng nettverk med en kabel til nmea2k. Kommer ann på hvordan du har tenkt å utvide videre egentlig. 

 

Kjøper du ikke "multi-function gauge" så må du få noen med en slik, eller en Lowrance HDS eller Simrad enhet til å programmere den for deg. 

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...