Jump to content

Kobling av strøm ombord. med eller uten Automatsikring?


NordWest_900

Recommended Posts

Heisann! :flag:

 

Jeg lurer på hva dere vil anbefale. :wflag:

Vi skal skifte brytere og sikringer i NW 900 og har planer om å sette inn SuperSwitch brytere av denne typen.

http://www.oceanshop.no/umbraco/ImageGen.ashx?image=/media/4981/10333.jpg&width=250

men med rette motiv selfølgelig.

 

også lurer jeg på om dere har noen erfaring med disse bryterne kontra andre typer?? og gjerne hvilke??

 

Ser at det varierer stort på prisen. :tongue:

 

 

Vi ska også skifte ut de gamle krussikringene å har planer om å instalere vanlige flat sikringer. så har jeg hørt og sett litt ang automatsikringer. som er av denne typen

http://www.oceanshop.no/umbraco/ImageGen.ashx?image=/media/4887/10108-5.jpg&width=250

er disse bra? og hvor mange amper er anbefalt for vårt bruk??

 

Vi ble anbefalt og ha en slik tilkoblet til hver enkelt bryter.

 

 

Eller er det like greit og lage ett panel hvor det idag er di gamle avlange krussikringene.

og Monter enten flatsikringer eller automat?

 

HVA ER BEST???

Redigert av NordWest_900 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor noen vil installere kostbare automatsikringer i en båt når det finnes billige pålitelige flatstiftsikringer. På de over 20 årene jeg har hatt båten, tror jeg garantert jeg kan telle på en hånd de gangene en sikring har gått. Dere som har automatsikringer, har dere et anlegg hvor dere stadig kommer borti det elektriske og lager kortslutninger, eller trekker dere mer strøm ut av hver kurs enn sikringen er beregnet på? Men det er klart, en elektrisk tavle med lysende røde og grønne lamper og mange sikringsknapper å trykke på er jo fancy!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Spekkulerer på om bryterne er bra nok! superswitch?? har noe erfaring med disse?

 

 

har hatt den typen på en powercraft 22 tidligere,ser helt likt ut iallefall og båten sto ute i vær og vind med brytere ofte blottet.

 

Hadde de til lantærner, bauglys og lensepumpe. bryterene ble ikke brukt mest da båten oftest kjørtes dagtid men de tålte vær iallefall det kan jeg si.

Link to post
Share on other sites

Om man skal satse på automatsikringer eller vanlige er i mine øyne en smaksak og mest av alt hva man har lyst på.

 

Jeg har laget nytt bryterpanel i båten og gikk uten tvil for automatsikringer.

Ryker en sikring er det bare å slå på bryteren igjen. Trenger ikke ha løse reservesikringer liggende, og du kommer ikke bort i problemet med at du ikke har den sikringen du trenger.

Det er færre koblinger og alt er samlet på ett sted, ryddig og enkelt. Sjansen for at en automatsikring må byttes er så liten at jeg ikke engang vurderer tanken, men alt er mulig.

 

Har selv sett på sikringene som det er linket til her, men likte de ikke og gikk heller for disse: http://no.farnell.co...jsp?SKU=6387196

 

 

Oppsettet er i hovedtrekk som dette :

(gammelt utdatert bilde)

 

 

el-skjema.png

Link to post
Share on other sites

http://seatronic.no/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=sikring

 

For de kurser som ikke trenger bryter er dette det bra,

Gjennomsiktig lokk med plass til label-symboler.

Plass til 2 reservesikringer. 12/24V.

Max 30A pr. sikring.

Max 100A pr. 6 sikringer.

Flere enheter kan kobles sammen.

Leveres uten sikringer

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes paneler med automatsikring gir en mye bedre oversikt. Ofte er disse panelene litt flottere å se på også.

 

Noe sånt du tenkte på? Er i allefall enkelt å finne fram.

el_panel_marine_trader_001.jpg

 

Ble noget uklart bilde.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

det var kanskje i dt største laget! :smiley:

men er dette sikringskap?? mariell?

 

hadde egentlig sett for meg single brytere av denne typen men er litt usiker. lage et panel selv. ;-) har satt opp en oversikt der jeg trenger ca 20 brytere. men er veldig på jakt etter en oversikt over hvilke brytere man trenger.

Håper at noen kan komme med forslag. :fishing:

 

Men tusen TAKK til dere alle for god hjelp!

Redigert av NordWest_900 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De bryterene du foreslår sammen med tilhørende ende og midtpaneler kan klipses sammen slik at du ikke trenger å lage noe panel.

Panel, ende

Panel, midt

 

Du trenger bare skjære ut et hull å montere dem i. Da blir det seende ut slik: Maritim_Carlingswitch

 

Oceanshop har også noen greie sikringspaneler: Sikringsboks for 10 ATC-sikringer

 

Så må du tenke igjennom hvilke bryterfunksjoner du trenger å nå enkelt når du kjører båten - slik som vindusviskere, trimflaps etc. - og plassere disse lett tilgjengelig.

Andre funksjoner som normalt ikke betjenes når du kjører kan stå lenger vekk. På denne måten kan du unngå et uoversiktlig dashbord.

Link to post
Share on other sites

det holder kanskje med 1.5 m2 ledninger??

 

Jeg bruker aldri mindre enn 2,5 kvadrat ledning i båten. Ikke nødvendigvis på grunn av strømstyrken, men hovedsaklig på grunn av mekanisk styrke. Dessuten må du huske å kjøpe mangetrådet ledning, ikke flertrådet. Mange tynne kordeler tåler mye mer bevegelse og vibrasjon enn få og tykke. Lodding er også fy fy, da ledningen kan knekke på grunn av stivheten loddingen gir. Så det er mye å tenke på...

 

Jeg ville gått for flatstiftsikringer, de gir god kontakt og det er lett å se om en sikring har gått. Automatsikringer er bare nok en ting som kan svikte i et salt og korrosivt miljø, og ikke nødvendig etter mitt syn. Så der er jeg nok en gang enig med Lars H....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Automatsikringer er bare nok en ting som kan svikte i et salt og korrosivt miljø, og ikke nødvendig etter mitt syn. Så der er jeg nok en gang enig med Lars H....

Helt enig, det glemte jeg i farten å nevne. En flatsikring er en "dumm" innretning det er svært liten mulighet for at det kan gå feil på dersom tilkoblingene er ordentlig gjort. Og tilkoblinger må jo være like gode for at alt skal fungere også med kostbare feilkilder som automatsikringer!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men det er klart, en elektrisk tavle med lysende røde og grønne lamper og mange sikringsknapper å trykke på er jo fancy!

 

 

nw420-d-12v.jpg

skjønner ikke hva som er feil med dette. Veldig oversiktlig. Panelet er hengslet i underkant. Sitter med to skruer i toppen. Vippes ut om det er behov for tilgang til baksiden (hvilket jeg aldri har opplevd)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takkar og bokkar folkens! :sailing:

 

 

dere er til stor hjelp!

jeg er veldig fersk her inne på forumet og er veldig glad for at jeg meldte meg inn i baatplassen.no :thumbsup:

 

Dere skal ha allsens takk for god hjelp!

 

 

 

skal noen flere ha mere info så mottas alt med takk! :fishing:

Redigert av NordWest_900 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg tenker på slike paneler som Mariell og Bitteliten la ut bilde av.

Jeg bestillte meg ett på eBay med riktig antall sikringer. Blue Sea og Bep Marine er vel de mest brukte.

 

Panelene leveres med utkiftbare navneskilt slik at man merker sikringene på en enkel måte.

Jeg har ett panel med 3 rader, del gjerne radene inn fornuftig eksempelvis rad 1 for utstyr som alltid skal være innkoblet (lensepumpe ol.), rad 2 for komfort (lys, kjøleskap ol.) og rad 3 for navigasjon (lanterner, vhf, plotter, autopilot etc.)

Da kan man enkelt slå på rad 3 når man skal starte turen, eller slå av etter turen. Tar man det litt videre kan man legge inn ett rele koblet mot en enkelt bryter som legger inn hele rad 3. Mulig jeg bare bidrar til forvirring nå men målet er å sitte igjen med ett enkelt, oversiktelig og praktisk opplegg.

Link to post
Share on other sites

Her er norsk lev. av disse nevnt ovenfor, men ikke akkurat billig. http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=3103

Eg synest bep panelene ser fine ut, men er jo også litt kostbare.

Eg har så vidt begynnt på ett nytt (ekstra) panel med sikringene ovenfor. Venter på platen (sort baksidegravert) som er ved gravør ennå.

Har heller ikke fått alle lysdiodene til indikeringen/bakbelysningen ennå.

Billig? Nei.

Hvorfor? For å få noenlunde samme stil som det orginale panelet + felle inn litt annet utstyr + skjule noen stygge hull fra tidliger eiers manglende snekkerkunnskaper.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Må skifte noen automatsikringer og lurer litt på hvor mange amp de må være på. På det ene som er ødelagt står bare 50 VDC 250 VAC. Hva betyr det? 2 av automatsikringene som skal skiftes er til barbord og styrbord tenningslås. Hvor mange amp må disse være ?

Har tenkt på å bruke disse :

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Automatsikring-12-V1/

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...