Jump to content

Bruk av skiftenøkkel - hva er riktig vei?


arnearmoa

Recommended Posts

Interessant å lære ting på den rette måten da:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ex_yJ_V5UH8&feature=channel

 

 

Han i videoen er sikkert flink, men skiftenøkkel er ikke standardverktøyet mitt, iallfall ikke når jeg skal bruke krefter...

 

Men uansett, to spørsmål til ekspertisen:

 

1 - Hvilken vei er riktig vei å bruke skiftenøkkelen for minst mulig glipp-risiko?

 

2 - Hvorfor?

 

Min far jobbet på traktorverksted og lærte meg en vei når jeg var ung, og jeg skjønte teorien. Senere kom jeg i diskusjon med en som hadde lært motsatt vei på yrkesskolen, og kompisen hans var enig med ham. Jeg slet med å skjønne teorien deres, og det er godt mulig det ikke trengs noe teori hvis man har nok statistikk, men det har altså ikke jeg.

Link to post
Share on other sites

Rette måten? Ja noen kan kalle det det også.Fantastisk så flått det ser ut på amerikanske reklame videoer.

Hele greiene er unødvendige om man har litt fantasi og legger svingningsdemperen i en gryte med kokende vann 10 minutter før montering,da sklir den rett på for hånd.

Men det ser jo unektelig tøft ut når man skal vise frem verkstedet frem til kompisene og kunne forklare dem hva det rare greiene dær er til.hehe

Link to post
Share on other sites

Mitt svar, slik jeg lærte av min far, er at du skal bruke nøkkelen slik at den delen av skiftnøkkelen som sitter fast får det største momentet.

Skal du presse nedover skal den faste delen være øverst, skal du løfte skal den delen være nederst.

Men nå er ikke jeg noen ekspert

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Kjeften er vinklet på skiftenøkkelen, og armen på skiftenøkkelen skal vinkles med dreieretningen den skal brukes. Da blir kreftene lenger ut på den justerbare delen av kjeften. Velger en det motsatte, så sprenger en kjeften pga at alle kreftene kommer helt innerst på den justerbare kjeften... :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

du skal bruke nøkkelen slik at den delen av skiftnøkkelen som sitter fast får det største momentet.

Skal du presse nedover skal den faste delen være øverst, skal du løfte skal den delen være nederst.

Har ikke tenkt mye over dette tidligere, men er enig i dette med å belaste den justerbare delen med det minste momentet.

Har alltid brukt skiftenøkkelen den rette veien som på videoen og bruker fastnøkler samme veien.

Må kanskje vurdere å skru baklengs...........

 

Ellers har jeg lært at riktig verktøy er viktig, som f eks skal en ikke slå med en stor skiftenøkkel hvis en kan slå med en liten.

Link to post
Share on other sites

På den måten så får den faste delen desverre MINST moment skipsplast.

 

Mulig at det stokket seg for meg når jeg skulle sette ord på det jeg gjør. Jeg tenkte faktisk på å stikke ut i garasjen for å sjekke om jeg beskrev det riktig :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke riktig. Man merker stor forskjell på grepet, alt etter hvilken vei man bruker en skiftenøkkel. Blir samme som på en rørtang (ikke vannpumpetang)

 

Forøvrig mener jeg at en Skiftenøkkel er et drittverktøy, satans verktøy. Kjekt uten tvil, men søppleverktøy :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Rette måten?

Hele greiene er unødvendige om man har litt fantasi og legger svingningsdemperen i en gryte med kokende vann 10 minutter før montering,da sklir den rett på for hånd.

 

"Vandalisme" en bruker da oljebad eller en takke til dette.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da jeg begynte i lære i et annet århundre var skiftenøkkel forbeholdt "sleggemekanikere"...

Vi fikk ikke den utlevert i verktøyskassen.

Derimot hadde vi plenty med fastnøkler til de motorene vi skrudde på... De skikkelig store nøklene hang på veggen i verkstedet for felles bruk.

Brukte fastnøkler og pipenøkler mens når motorene hadde noe åpent var det kun fastnøkler som var "lov"... Vi hadde en episode hvor det ble brukt skralle med pipe som løsnet og falt ned i registeret for tilslutt havne i bunnpannen med et plopp.... Motoren måtte ut av båten for å ta ned bunnpannen....Heldigvis at vi hadde en voksen formann som ikke spurte hvem det var som var synderen...De gjorde det ikke flere ganger...

Link to post
Share on other sites

"Svenskenøkkel" eller skiftnøkkel som mange kalle det, er er meget lite likt verktøy, men jeg er jammen glad jeg har noen av dem i kassa mi, for den har vært god å ha i mange tilfeller.

Selvfølgelig så er det med dette verktøyet som mye annet verktøy, du får det deu betaler for.

 

Jeg kjøper heller skiftnøkler til kr 300 pr stk enn fastnøkkelsett til samme pris fra feks biltema og Claes Olson.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Skiftnøkkel,(for de stakkarer som ikke har skikkelig verktøy)

 

Det var da en snodig uttalelse! Jeg har skikkelig verktøy i hauger og lass, men setter likevel stor pris på mitt utvalg av Bahco skiftenøkler! Jeg har et assortert utvalg skiftenøkler, fra 4" og opp til 16" og disse brukes flittig. Alt til sitt bruk selvfølgelig, men en god skiftenøkkel er et godt verktøy det om den blir brukt rett. Men det er viktig å skille mellom gode og dårlige

nøkler da, her som ellers...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

er mekaniker selv. min vertøykasse har alltid disse verktøy for å være komplett uansett hva mange mener-1stk flatt skr jern+1stk stjærne skr jern+ 7"og 12" skiftesnøkkel (svenskenøkkel) og vannpumpetanga(nordlending). riktig retning er det nok sikkert et fasitsvar på men jeg bruker den den veien den passer best der og da. må man ha kraft på på skrujobben så brukes fast nøkkel.

Link to post
Share on other sites

Med unntak av TPBS-277 har alle med en mening ment det motsatte av meg, eller at det er likeverdig. Jeg mener han i videoen gjør det feil i starten av videoen (trolig hele, husker ikke).

 

Jeg mener det er stor forskjell på rørtang og skiftenøkkel, særlig når det gjelder måten verktøyet forandrer form underveis pga. kreftene. Når den innerste delen på en rørtang får en kombinasjon av klem- og friksjonskraft på skrå inn mot tanga vil en eventuell svikt øke klemkraften pga. et intelligent plassert ledd lenger nede. Dette gjelder ikke på skiftenøkkel, og siden kreftene virker nokså vinkelrett på overflatene er det etter min mening et poeng at man beskytter den svakeste delen ved å gi den minst momentarm. Kraften blir litt større i det ene punktet enn det andre, og forskjellen tilsvarer omtrent den eksterne kraften du bruker med hånda. Med "min og TPBS-277 sin" måte er det den faste delen som får både størst kraft og størst momentarm. Tilsvarende om man gjør motsatt vil den bevegelige, og vanligvis svakeste delen få både størst kraft og størst momentarm, noe som jeg tror er uheldig.

 

Jeg skal ikke påstå at jeg har rett, heller ikke at det faktisk fins en rett vei (ville vært interessant å se den forskningsrapporten). Men jeg sliter iallfall med å skjønne teorien bak påstanden om at den veien han i videoen starter med, er den rette.

 

Uansett er jeg nokså enig med Gudrun.

Link to post
Share on other sites

Hva ble konklusjonen fra ekspertene? Jeg trodde en skiftenøkkel skulle brukes slik at den bevegelige delen fikk momentet innerst siden den er stekest der? Altså motsatt fra rørtang og vannpumpetang der dreiekreftene brukes til å låse grepet.

 

Og for fastnøkler, har det noen betydning hvilken vei den åpne dele brukes? (Bruker selvsagt "ringen" der det er mulig).

Link to post
Share on other sites

Fastnøkkler skal jeg banne på virker best som de fleste har ment skiftenøkkelen virker best også. Det er nok ikke fordi skiftenøkkelen skal bevares man bruker den en vei. Det er fordi den griper mye bedre fast i mutteren .

Har gjort uttallige forsøk med fastnøkkler og det er helt åpenbart forskjell.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har ikke tenkt så nøye på dette for fastnøkler før. Men siste innlegg fikk meg til å tenke litt på det, og da innser jeg fort at hvis man drar vinkelrett på armen, så vil den ene måten dra nøkkelen delvis innpå mutteren, mens den andre måten vil dra nøkkelen delvis av mutteren. Siden stivheten er temmelig lik på hver side av mutteren er kanskje dette hele poenget.

 

Dessverre tilsvarer vel det samme vei som han i videoen starter med på skiftenøkkelen. Hvis samme prinsipp er viktig der også, kan det kanskje utligne teorien min. For mer proffe skiftenøkler vil kanskje min teori bli mindre viktig, og i så fall har jeg kanskje tatt feil.

 

Det var da fælt da. TPBS-277, må jeg kjøpe meg bedre skiftenøkler og innse at vi har tapt?

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg følger forsåvidt argumentet med momentet NEDE på den bevegelige delen, men, Glem ikke hvilken vei du tilfører moment med skaftet. Bruker du nøkkelen motsatt vei, altså med den bev.delen bak, vil du få krefter som "løfter" den bev. delen opp fra setet og nøkkelen sprenges. Skrur vi slik som filmen viser, presses den beveg. delen ned mot setet, og den virker selvlåsende. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...