Jump to content

Tips om hvordan få ut knekt bolt

M/S AIOLOS

Recommended Posts

Hei

Mange gode og velmenende råd her .Wise grip er ett godt verktøy og finnes i flere varianter med variasjoner bl.a i lengde på "nebbet" Godt verktøy Vær forsiktig med varme på aluminium

Er det plass til en mutter på enden av skruen? kan du låse denne med en kontra mutter eller låse en mutter med kjørne slag?

Vær obs!!Tenk alltid : minst "ødeleggende" som første og neste stepp. Husk når skruen er knekkt så blir hvert forsøk som ikke virker ett skritt videre til ny utfordring.Brukte forsøk er ikke lenger alternativ.No return(ny norsk)

Ditt spørsmål begynnte med om du skulle file ett spor for skrutrekker . Ja absolutt en god begynnelse.Husk fil så plant som øyet ditt sier er godt nok,bruk så en baufil til å lage så dypt spor som mulig,så rett som mulig og så bredt som passer tilgjengelig skrutrekker.

Sjekk hvilken skrutrekker du har tilgjengelig og lag ett spor som passer denne.

Vær nøye med å ha ett godt skrujern,solid,bredde og god dybde.

Ett sjokk jern er absolutt en god ide.Dette er ett skrujern som roterer ved slag. Spør ved din verktøyleverandør.

Løsne med skru jern:

Bruker du "vanlig" skrutrekker så husk:

Før du begynner å vri skrutrekkeren gi den ett par "sjokk" med en solid hammer.Slå hardt for å sjokke skruen.

Løsnet ikke skruen med hammer slag og skrujern som beskrevet ovenfor , så kan det kan være skruen er satt fast med en eller annen type for " lock tite" eller en annen låse veske.

Varm med f.eks med føner eller propan alt etter gods tykkelse .Vær forsiktig.

Hensikten med varmingen nå ,er å smelte evntuellt låse medium som f.eks "Lock Tite".De forskjellig løsner ved ca 150 grd.

Prøv så skrujern metoden eller wise gripp tangen.Sjekk nøye du har godt tak.

Det er lurt å justere wise grip tangen før oppvarming.

Boring : bruk av/ ekstrator,grisepikk. Åpenbart en god ide men også her .

Ved fri boring kan det være vanskelig å lage ett helt sylindrisk rett hull,Uansett slå ett kjørne merke i en så plan flate som mulig

.Begynne med ett lite bor min erfaring er å slutte med ett bor som er 0,5 mm mindre enn det som skulle veært brukt og prøv.Klarer du ikke å få entret ekstratoren .Så bor siste diameter med stor hastighet på bore maskinen og bor opp til anbefalt diameter. Før eventuell varming ville jeg prøvd ekstrator måtn (grisepikk det samme men litt annerledes ord bruk)

Varme er siste alternativ men noen ganger o eneste .

Poenget med å varme er: Ved å varme en bolt vil den utvide seg og etter varming vil strukturen i boltenstrekke seg mere tilbake enn opprinnelig.Da vil bolten ha en mindre diamater og bli løs.

men bolte arealet er lite og varmen vil sannsynligvis gå til gods.Da vil også godset trekke seg mere sammen og bolten kan sitte enda hardere.Det er også riktig som en innlegger sier ,aluminiumen gir ingen forhåndsvarsel før den smelter

Dette på grunn av aluminiumens oksydsjikkt

Summarium:

Prøv skrujern metoden først

Varm for å løsne eventuell låse medium

Fest en mutter med kjørne slag,eventuellt kontra mutter

sveis en mutter ,forsiktig med varme,men ett par enkle heft burde holde

visst ingen ting av forsøkene ovenfor hjelper,tenk en gang til hvordan de ble utført i detalj

Før eventuell oppvarming ta en kopp kaffe og tenk gjennom saken en gang til.Aluminium kan sprekke fort

Lykke til

Tydeligvis mange meninger om hvordan man kommer trøblete skruer til livs. Jeg holder fremdeles en knapp på å ta delen rett opp i fresen dersom det er mulig. Rett ned med en pinnefres, inn med helicoil, og vips du har en bedre skrueforbindelse enn ny. For ikke å snakke om all tiden som er spart på alle de andre metodene som allikevel hadde gått i dass :smash:

Redigert av Komodo (see edit history)

Bank litt på skruen som tidligere foreslått, og skru den ut med en god Vise-grip tang.

Går ikke det, så er det nok ingen vits i å prøve med såkalt grisepikk heller. Da må nok drillen fram...

Bare sånn for ordens skyld (siden samtlige ser ut til å skrive det feil):

Mange, men ikke samtlige da... :tongue:

Det har kommet utrolig mange forslag til meg om bolten. Jeg har også fått fornyet verktøyet med noen WG tenger og skrueuttrekker fra biltema, og etter en utgraving i garasjen fant jeg en proff slagtrekker uåpnet :giggle: .

Som nevnt så måtte fres til på den første og sveising på den siste, men alle forslagene har vært prøvd og vil helt sikkert være nyttig i fremtiden siden graden av problemer er så forskjellig. :flag_bp:

Må også nevne at i min søken etter brukne bolter så "fant" jeg faktisk en til i går :smiley: . Dette er noe som ikke jeg har hatt fingrene i men dog. Kan det hende at jeg har fått dette på hjernen. :giggle::giggle::giggle:. Må jo bare se litt forsiktig på det i forbifarten....... :smiley:

men bolte arealet er lite og varmen vil sannsynligvis gå til gods.Da vil også godset trekke seg mere sammen og bolten kan sitte enda hardere.

Når godset/aluminiumen krymper så blir det mer klaring til bolten. Man må skille mellom bolt og gods.

Ellers er eg enig i det meste du skriver, selv om eg leiter opp varmebendet tidleg i prosessen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...