Jump to content

Redningsselskapet kjøpte Securmark


Norfront

Recommended Posts

Hei Norfront,

Redningsselskapet vil vel svare selv, men så vidt jeg vet vil Securemark inngå i det nåværende Småbåtregisteret som drives av Redningsselskapet. Derved vil det være ett register mindre. Arbeiderpartiets fylkeslag i Østfold og Vestfold vil fremme forslag på Arbeiderpartiets Landsmøte i april om å programfeste gjeninnføring av et obligatorisk båtregister slik både båtorganisasjonene, båtbransjen, finansnæringen (forsikringsselskapene)og politiet har ønsket lenge. Det vil i så fall være naturlig at Redningsselskapet får ansvaret for å drifte registeret. Det vil være for dumt, og for kostbart for båtfolket, om kruttet skal finnes opp nok en gang. Men akkurat det er det sikkert mange som mener noe om her på Baatplassen?

Hilsen Syvert :discuss:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet kjøpte Securemark før jul. Skal vi nå ha to registreringsnummer (og årsavgifter)?

...

 

Prøvde ikke Securmark å dra inn noen kroner på et såkalt "Aktivt register" for et drøyt år siden. Kanskje det bare var et ledd i å flå hesten før den ble solgt?

 

...

Derved vil det være ett register mindre. Arbeiderpartiets fylkeslag i Østfold og Vestfold vil fremme forslag på Arbeiderpartiets Landsmøte i april om å programfeste gjeninnføring av et obligatorisk båtregister slik både båtorganisasjonene, båtbransjen, finansnæringen (forsikringsselskapene)og politiet har ønsket lenge. Det vil i så fall være naturlig at Redningsselskapet får ansvaret for å drifte registeret.

...

 

Hvorfor vil det være naturlig at dette skal være Redningsselskapet og ikke for eksempel Toll- og avgiftsdirektoratet?

Link to post
Share on other sites

Det jeg undres over er hvordan det da gjøres med alle båter som pr dags dato ikke er "kvalifisert" til og stå i nssr?

 

Det har jo hvert flere tråder her inne om dette hvor enkelte stanger hode i veggen med manglende dok fra ny blandt annet..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg var synd. Jeg kan bare se en som kan virkelig glede seg over en tvangsregisteret og det er kemneren som med et tvungen registering vil få enda et sugerør inn i lommebøkene våre.

 

Jeg synes dette småbåtregisteret er totalt unyttig og jeg kommer ikke å registrere min 37 fot seilbåt der. Jeg skal prøve om jeg få det inn i skipsregisteret, hvis det la seg gjøre uten for mye trøbbel, men jeg komme heller å la den være uregistrert enn å melde den inn i småbåtregisteret.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kan vanskelig se for meg at en privat organisasjon skal drifte ett offentlig og obligatorisk register. Uten å være sikker kan jeg ikke komme på noen andre i farta. Særlig hvis(når) det skal avgiftsbelegges. Og det kommer nok kjappt, etter det såkalte selvkostprinsippet. Med 2000 nyansatte byråkrater blir det nok noen kroner på hver av oss... :wink:

 

Er nok heller slik at staten på ett tidspunkt kjøper registeret av NSSR for en sum som kompanserer inntektsbortfallet. NSSR fikk vel det gamle registeret som en mulig inntektskilde etter at automatene forsvant.

 

Det er høyst mulig at NSSR har gode støttespillere som tipser om at det kan være strategisk viktig å kjøpe opp konkurrenten før staten skal på shopping etter data. Nå er alt samlet på ett sted.

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg var synd. Jeg kan bare se en som kan virkelig glede seg over en tvangsregisteret og det er kemneren som med et tvungen registering vil få enda et sugerør inn i lommebøkene våre.

Jeg synes dette småbåtregisteret er totalt unyttig og jeg kommer ikke å registrere min 37 fot seilbåt der. Jeg skal prøve om jeg få det inn i skipsregisteret, hvis det la seg gjøre uten for mye trøbbel, men jeg komme heller å la den være uregistrert enn å melde den inn i småbåtregisteret.

Hei Fanafjord,

Hvis det blir som sist vi hadde et obligatorisk båtregister, kommer du ikke unna registering i Småtbåtregisteret selv om du har båten registrert i Skipsregisteret. Det at Redningsselskapet driver registeret vil nok også gjøre det vanskeligere å bruke registeret til skatte- og avgiftsformål. Dessuten sa Kristin Halvorsen, da hun var finansminister, at et obligatorisk båtregister ikke hadde noen "fiskale formål" og at Finansdepartementet derfor ikke ville ha noe med registeret å gjøre. Etter en rundgang mellom departementene havnet til slutt "apekatten" hos Giske i Nærings- og handelsdepartementet og der koser den seg fremdeles.

Hilsen Syvert :discuss:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hehe, å høre Kristin Halvorsen si at noe som potensiellt kunne brukes til skattelegging ikke skal brukes til skattelegging har for meg samme troverdighet som en narkoman som sier han har viljestyrken til å slutte å bruke dåp i morgen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Arbeiderpartiets fylkeslag i Østfold og Vestfold vil fremme forslag på Arbeiderpartiets Landsmøte i april om å programfeste gjeninnføring av et obligatorisk båtregister slik både båtorganisasjonene, båtbransjen, finansnæringen (forsikringsselskapene)og politiet har ønsket lenge.

 

Et forslag jeg ønsker velkommen forutsatt at det drives for en "slikk og ingenting" og at det gjerne også utstedes et ordentlig eierdokument som vil ligge deponert i banken hvis båten er befestet med heftelse/gjeld etter amerikansk modell!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil det være naturlig at dette skal være Redningsselskapet og ikke for eksempel Toll- og avgiftsdirektoratet?

 

Så du vil ha raskest mulig høy årsavgift inn i statsbudsjettet?

 

Ikke at jeg tviler på at de får det til med nye avgifter, uansett hvor registeret ligger, men hadde vært greit med en liten brems. Å legge det under TOA-direktoratet er å legge best mulig til rette for avgiftsskruen.

Link to post
Share on other sites

Et forslag jeg ønsker velkommen forutsatt at det drives for en "slikk og ingenting" og at det gjerne også utstedes et ordentlig eierdokument som vil ligge deponert i banken hvis båten er befestet med heftelse/gjeld etter amerikansk modell!

Hei Mouche,

Enig med deg! Dette ble forsøkt da Toll- og avgift styrte det forrige registeret, men Finansdepartementet ville ikke at registeret skulle linkes opp mot løsøreregisteret i Brønnøysund. Grunnen var trolig at dette ville føre til reduserte inntekter for Skipsregisteret. Hvis det innføres et nytt register, bør dette absolutt være en sak som bør tas opp igjen. Hvis Redningsselskapet skal drive et obligatorisk register, bør det opprettes et råd hvor båtlivets organisasjoner er representert slik at båtfolket får innflytelse på driften av registeret og kan også arbeide for at registeret linkes mot løsøreregisteret.

Hilsen Syvert :yesnod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Skjønte heller ikke det at de som står i skipsregisteret også MÅ stå i ett evntuelt obligatorisk småbåtregister. Må vel være helt greit med, enten eller.

 

Når jeg kjøpte Mariell sto hun i både skipsregisteret og småbåtregisteret. nå kun i skipsregisteret.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei Syvert, hvor har du det ifra at en båt registrert i Skipsregisteret også skal stå i Småbåtregisteret dersom det sistnevnte blir obligatorisk. I dag er det jo slik at du IKKe kan stå i begge....

Hei,

Det jeg sa var at det var regelen når vi hadde det forrige obligatoriske registeret. Det sier seg selv at man ikke kan ha en slik regel med et frivillig register, men jeg mener at det er svært trolig at denne reglen vil bli gjenninført hvis det obligatoriske registeret gjenopprettes.

Hilsen Syvert :confused:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Arbeiderpartiets fylkeslag i Østfold og Vestfold vil fremme forslag på Arbeiderpartiets Landsmøte i april om å programfeste gjeninnføring av et obligatorisk båtregister slik både båtorganisasjonene, båtbransjen, finansnæringen (forsikringsselskapene)og politiet har ønsket lenge.

 

Hei Syvert!

 

Hvilke båtorganisasjoner er det som har ønsket et slikt register lenge? Jeg mener å huske at seilforbundet går i mot et slikt register, da de mener at seilnummerne er godt nok. Da er det vel bare en organisasjon igjen, vel?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

...

Hvorfor vil det være naturlig at dette skal være Redningsselskapet og ikke for eksempel Toll- og avgiftsdirektoratet?

 

Så du vil ha raskest mulig høy årsavgift inn i statsbudsjettet?

 

Ikke at jeg tviler på at de får det til med nye avgifter, uansett hvor registeret ligger, men hadde vært greit med en liten brems. Å legge det under TOA-direktoratet er å legge best mulig til rette for avgiftsskruen.

 

Da T&A hadde registeret kostet det ingenting utenom omregistrering. I dag er det årsavgift. (i navnet - databasevedlikeholdsavgift...) Trenger jeg si mer enn det?

Hvorfor skal vi ha private aktører til offentlige register? Skal vi kanskje sette bort helseregisteret til Adecco? Bøte- og Strafferegisteret til Securitas? Bidragsinnkreving flyttes fra Statens innkrevingssentral til Justitia invest?

 

For å stille et konkret motspørsmål. Tror du NSSR tjener penger på småbåtregisteret?

 

Europark et et utmerket ekspempel på hva som skjer når private aktører får botre seg i det offentlige rom. Det offentlige krever eksempelvis inn parkeringsavgift 8-18(14) mens Europark synes 24/7 er greitt eter at de har fått slippe til.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel uansett ikke T&A som bestemmer hva det skal koste, men det politiske flertallet i landet så kan jo være greit å ha det (også) i bakhodet til høstens valg. Selv om det er lokalvalg så ser nok også rikspolitikere hen til resultatet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis det blir som sist vi hadde et obligatorisk båtregister, kommer du ikke unna registering i Småtbåtregisteret selv om du har båten registrert i Skipsregisteret.

 

Det er vel en liten og ikke så uvesentlig endring underveis i forbindelse med at Sjøfartsdirektoratet har foreslått at småbåter skal ha nummeret fra Skipsregisteret utenpå skroget og ikke en eller annen borthjemt plass på innsiden. Det vil jo bare bli kaos med nummer dersom en del av oss skal identifisere oss med skipsregisterkjennetegn, seilnummer i NSF og deretter et småbåtregisternummer. Er bare landkrabber som kan finne på sånt tull. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei Syvert!

 

Hvilke båtorganisasjoner er det som har ønsket et slikt register lenge? Jeg mener å huske at seilforbundet går i mot et slikt register, da de mener at seilnummerne er godt nok. Da er det vel bare en organisasjon igjen, vel?

 

mvh tuffff

 

og KNBF var mot å innføre obligatorisk register og de var mot å avvikle obligatorisk register.........

 

Denne gangen er de kansje for å ha registere men mot å innføre det.....

Link to post
Share on other sites

...

Dessuten sa Kristin Halvorsen, da hun var finansminister, at et obligatorisk båtregister ikke hadde noen "fiskale formål" og at Finansdepartementet derfor ikke ville ha noe med registeret å gjøre.

...

 

Men da er jo den saken grei. Hvorfor da argumentere for at NSSR skal ha det når det er sementert at det ikke skal dras inn avgifter i den forbindelse.

 

Hvilke andre obligatoriske offentlige register er privatdrevne?

Link to post
Share on other sites

Det har jo blitt diskutert før, men jeg ser ikke helt nytten i en obligatorisk register. Det er klart at politiet og brannvesen kan i enkelttilfelle få en litt enklere jobb når båten er registrert, men det er nok alt.

 

Jeg som båteier blir ikke lykkeligere ved å stå i en slik register. Om en forsikringselskap ønsker det kan de jo pålegge å registrere (som noen forsikringselkaper gjør). Jeg ser nytten med pantsetting og internasjonal anerkjente dokumentasjon - men det ivaretar skipsregisteret for de som måtte ønske det. De som vil registere seg (og betale for det) har den mulighet idag. Hvorfor båtfolk ønsker å gjør det obligatorisk skjønner jeg ikke.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg er båtkjøper, hvilket man nødvendigvis må være en gang for å bli båteier, så hadde det vært fint å vite med sikkerhet at den man kjøper båten av er båtens rettmessige eier samt at båten er fri for heftelser og at dette kan dokumenteres ved å fremlegg et dokument som med all tydelighet beviser akkurat dette. Slik fungerer det f.eks i USA, har kjøpt/solgt fritidsbåt der, og det var til god hjelp, etter mitt syn.

At andre ikke ser og/eller skjønner nytten og/eller verdien av dette forstår jeg ikke!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...