Volvomekanikeren Startet 8.Mars.2011 Del på Facebook Startet 8.Mars.2011 (redigert) Hei Alle! Har hatt problemer med og få start på Yanmaren i det siste, og dette gjelder en Yanmar 3Gm30F. Den turner rundt, men får ikke turtall i det hele tatt, verken med eller uten kompresjon. Starteren er overhalt, og der fant jeg sprekk i Aluminiums dekselet på motorsiden. Der sylinderstangen står inn i ett hull. Dette ble sveiset, og pusset helt ned til normal flate +/- 1mm. Alle batteri er tatt ut av båten. Og jeg har skaffet meg et nytt 60ah. (Får kjøpe flere før fin været kommer) Dette 60ah. batteriet, er helt topp ladet, og montert med Batteripol fett på polene. (Se bilder lengre nede) Men motoren starter fremdeles ikke, og jeg har filmet ett lite klipp av prøve oppstart. Jeg lå også merke til at varslingen fortsatte og gå etter jeg trykkte ned Start knappen. Den kommer på når jeg vrir nøkkelen, og skal slå seg av når jeg trykker start knappen. Her fortsetter den og gå (Den slå lyden som er igjennom filmen er bare kalesjeknappene som dingler i uværet) View My Video Ny lakkert batteri i Yanmar Grå Farge Montert En artig forandring Masse Batteripolfett: Men er det noen som har peiling på problemet mitt? Jeg har aldri vært borti noe slikt før... Det eneste jeg kan tenke meg er om hovedstrømbryteren tuller seg litt? Om jeg må koble strøm direkte på jord og starter, for og unngå hovedstrømbryteren, og sjekke? Takker på forhånd for alle som legger inn noen ord! Redigert 8.Mars.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Prøv å koble om hovedbryteren ja, starteren får ikke nok strøm Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Skal prøve Har en misstanke om den strømmen altså.. Er jo helt på tryne Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Kople utenom hovedbryter, starteren greier ikke å dra rundt motoren uten at dekomprimeringen er aktivert. Billige hovedbrytere er forbruksvare. Mest sannsynlig det er denne som slipper igjennom for lite strøm. Evt er det noe galt med startmotoren ( må testes i benk hos egnet verksted) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Sjekk også jordledningen, der den er festet til blokka. Puss rent både på blokk og kablesko, påfør batteripolfett og stram godt til. På hovedbryteren kan du bare flytte begge kabelskoene til samme pinne og stramme til, så burde du ha god kontakt. Om du vil gjøre det enkelt, så kan du jo sette på startkabler parallelt med originalkablene, og se om det hjelper. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Jeg skal ta en sjekk på det elektriske jeg... Gel Batterier, er det noe og satse på? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Hvis du har mye penger så. Til vanlig bruk er åpne bly/syrebatterier helt OK. På mange måter bedre enn gel faktisk, da de kan vedlikeholdes (fylle på vann/måle syrevekt) samt at de ikke er like følsomme på ladespenning etc. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Dersom du har vanlig fett mellom pol og polsko, så vil det bli dårlig kontakt. Vet ikke om polfett er en spesiell type som leder strøm, eller om det kun er ment det skal utenpå pol/polsko etter montering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Dersom du har vanlig fett mellom pol og polsko, så vil det bli dårlig kontakt. Og dette har du greie på? Jeg bruker polfett eller syrefri vaselin på renslipte polsko og poler før montering, det gir prima kontakt. Men det er riktig at du ikke bør bruke "vanlig" fett, dvs f.eks grease, det kan føre til dårlig kontakt over tid. Men fetet blir jo uansett presset ut når du strammer til polskoene, og vil bli liggende som en sikring mot at luft kommer til og oksiderer delene. Utover dette har du metallisk kontakt, og ingen isolasjon som følge av fettet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 (redigert) Dersom du har vanlig fett mellom pol og polsko, så vil det bli dårlig kontakt. Vet ikke om polfett er en spesiell type som leder strøm, eller om det kun er ment det skal utenpå pol/polsko etter montering. Du har rett i det du sier! Vanlig fett skal helst ikke brukes.. Jeg bruker Batteripol fett på tube fra biltema... Påføres etter montering, for og beskytte mot oksidering og korreksjon. Denne skal hindre krypestrøm. Her er Batteripol Fett Redigert 8.Mars.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Hei Er du sikker på at sveisingen din ble riktig? Fikk du lageret på riktig plass. Sentrert? Ligger lageret litt utenfor senter og ankeret subber i feltet vil du aldri få turtall på starteren. Var det merker etter subbing på ankeret når du hadde det ifra hverandre? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Har du sjekket om det er vann i dieselen? Hadde samme problemet og lyden når jeg prøvde å starte motoren.Var ca 40l med vann på tanken. fikk tømt tanken og systemet for vann. brukte den manuelle dieselpumpen på motoren for å pumpe til det kom ren diesel. Merket da at starteren gikk raskere rundt. Fikk ikke start på motoren men tenker at startgass gjør susen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Du burde vel egentlig få mathopen start og dynamo sjekke starteren før du gjør for mye mer, kjapt og greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 (redigert) Enten har du for lite strøm, eller så har du for høy kompresjon. Sannsynligheten er stor for at det er det første. Prøv startkabler, den sorte rett i godset på motor, og rød rett på starteren, forutsatt at du har koblet riktig på batteriet, og se hva som skjer? Dersom det fortsatt er for lite strøm, annet batteri. Dersom den fortsatt ikke starter, ny motor eller ny starter! Redigert 8.Mars.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fenri_s Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Hei Sjømann. Du har jo åpenbart lite strøm,når det er sagt så starter min 3gm30 selv med så lite strøm. vil den fortsatt ikke starte med mer fart på starteren så kan du prøve og lufte ut av systemet,bruk håndpumpen på motoren og pump frem til siste lufteskrue,steng da det kommer ren disel.du kan å drenere forfilter samt bytte diselfilter på motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Spørs om startmotoren tålte "overhalingen". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Må si du har mye tiltakslyst og pågangsmot !! Det litt vanskelig å ha track på den starteren din når du sprer det i flere tråder, men etter det jeg har fått med meg har vel ikke starteren vert kontrollert i benk? Basert på videoen din og det du skriver virker det for meg som at du i videoen har nok strøm i den forstand at alarmen hyler jevnt og villig selv om starteren tilsynelatende sliter fælt. Da er det nærliggende å tenke på dårlig kontakt eller starter som ikke er helt god. Dårlig kontakt er i så fall etter at strømmen til starter og instrumenter skiller lag. Så da er det gjerne en ide å levere starteren inn på et verksted hvor de kan måle den og kjøre den i benk. Samtidig går du over alle koblingspunkter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 har ett verksted ikke sp langt unna i mathopen jeg kan levere den inn. Så får de se! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 har ett verksted ikke så langt unna som jeg kan levere den inn til Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
alphaman Svart 8.Mars.2011 Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 satser en tier på at batteriet er feilen kan du ikke prøve ett fra en bil du vet starter lett/er bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 8.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2011 Hehe, sender deg kontonummeret mitt om du har feil Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 Idag tok jeg startkabler direkte fra batteri, til jord og starter.. Samma drittet endå. Jeg vet at batteriet er topp ladet, men den får fortsatt ikke turtallet opp. Så jeg har fått konfrontert at hovedstømbryteren er OK.. View My Video Bare for ''morroskyld'' tok jeg en titt på vippetøyet, og her ser det da mektigt bra ut Men jeg begynner og tvile på den starteren altså Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 12.Mars.2011 Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 Finn frem sveiva å prøv å start den manuelt Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 12.Mars.2011 Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 (redigert) Lurt å pusse litt på den bolten du setter jorden på.. Får å være sikker på at du for god kontakt. Ellers kan starteren få lite strøm, . Pusse fekk lakken så man får god kontakt med godset Annet tips er å gi Starteren og releet er lite klikk med en hammer. Har hørt flere som har hatt problem med starteren, og bare gitt den et lite klakk med en hammer. Var en bekjent en som fikk problem med starteren, FIkk ikke startet motoren etter å vært på en holme. Han ble tauet inn til Lillesand av redningsskøyten og ringte en og han tok med en hammer og ga starteren et lite klakk med hammeren, Så starta den igjen Redigert 12.Mars.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2011 Finn frem sveiva å prøv å start den manuelt Ikke om det så hadde vært nød Må vekk med ene veggen i motorkassen då, og det er ikke akkuratt bygget for og kunne fjærnes Kan heller ikke tro den er noe lett og få start på manuelt? Kunne det funket og boret ett hull i veggen, og sveise på en forlenger på sveiven, og putte den inn igjennom veggen? Lurt å pusse litt på den bolten du setter jorden på.. Får å være sikker på at du for god kontakt. Ellers kan starteren få lite strøm, . Pusse fekk lakken så man får god kontakt med godset Jeg vet det er god kontakt alle plasser... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.