Jump to content

Yanmar 3Gm30F - Får ikke start. Startmotor er sjekket


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Jeg luftet dieselsystemet, og tok av kompresjonen. Motoren gikk fortere rundt, ] Jeg har kjørt starteren maksimalt, men ingen tegn til start.

 

Du sier du har luftet skikkelig. Vil det si helt opp til dysene??

Hade liknende problemer med en litt eldre Yanmar for noen år siden. Der måtte jeg lufte hele systemet og til slutt løsne litt på koblingene/mutterene oppe ved dysene på alle 3 sylynderene.(det holdt ikke å bare lufte i lufteskruene i pumpa) Når det begynte å "spytte" ved dysene, skrudde jeg til koblingene igjen og sa startet den:)

Bare et lite tips

 

Siden du skriver at starteren går fortere rundt nå, virker det jo som det må være noe annet som gjør at den ikke starter

Link to post
Share on other sites

 

 

Er det noen måte og koble utenom start knappen? Så jeg får sjekket om dette er synderen...

på startere er det en styrestrømledning til innslagsrele og en kraftig ledning rett til batteri.

 

For å "tyvstarte" båten din kan du ta en skrutrekker og kortslutte mellom disse for å sjekke om det er knappen din som er feil, eller starte den en dag du har glemt nøkkelen...

 

Ta og og legg en startkabel rett fra pluss på batteri til starteren og en til minus utenom strømkutt for å utelukke strømbryter og. å måle spenning på ledningen har lite for seg da den kan ha rett volt men ikke få nok Amp hvis bryteren er ødelagt...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan du ikke bare ta å måle spenningsfallet på alle punkter fra batt til starter, med startknappen inne da????? så finner du feilen på 2min :confused:

å så fixer du det og allt i orden :thumbsup: å feilsøke på el uten instrument blir bare rør og gjetting hele veien, eller du kan fortsette å prøve 10 batterier til da :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Du sier du har luftet skikkelig. Vil det si helt opp til dysene??

Hade liknende problemer med en litt eldre Yanmar for noen år siden. Der måtte jeg lufte hele systemet og til slutt løsne litt på koblingene/mutterene oppe ved dysene på alle 3 sylynderene.(det holdt ikke å bare lufte i lufteskruene i pumpa) Når det begynte å "spytte" ved dysene, skrudde jeg til koblingene igjen og sa startet den:)

Bare et lite tips

 

Siden du skriver at starteren går fortere rundt nå, virker det jo som det må være noe annet som gjør at den ikke starter

 

 

jeg kan ikke forstå det skal være dieselproblemer? Den ville no dratt skikkelig rundt selvom det ikke var 1 dråpe diesel på tanken. det er noe lunne det samme som skjer nå, som på videoen i begynnelsen av tråden.

 

på startere er det en styrestrømledning til innslagsrele og en kraftig ledning rett til batteri.

 

For å "tyvstarte" båten din kan du ta en skrutrekker og kortslutte mellom disse for å sjekke om det er knappen din som er feil, eller starte den en dag du har glemt nøkkelen...

 

Ta og og legg en startkabel rett fra pluss på batteri til starteren og en til minus utenom strømkutt for å utelukke strømbryter og. å måle spenning på ledningen har lite for seg da den kan ha rett volt men ikke få nok Amp hvis bryteren er ødelagt...

 

 

Altså motoren vil turne om jeg tar den tynne ledningen, og plussen sammen (med en skrutrekker som du sier)... Takk for det! flag_bp.gif Jeg har prøvd og koble startkabler rett fra batteri og til starter/jord.. men ingen forskjell...

 

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Heisann !

 

Jeg har brukt litt tid å lest gjennom denne tråden samt reparasjonstråden din angående starteren din.

 

Som også andre her påpeker så tror jeg problemet fortsatt ligger i starteren din og en dårlig sveis/utbedring av "lagringskappen".

 

Denne utgjør en viktig opplagring for starterens rotor.

 

Når starteren slår inn og skal begynne å tørne motoren så vil en betydelig radial kraft medføre at rotoren forskyver seg sideveis slik at den kommer borti permanent magnetene som utgjør starterens statorfelt. Dermed oppstår en friksjon som gjøre at starteren sviver mye saktere enn den skulle ha gjort.

 

Demonter starteren fra motor og åpne den. Undersøk rotor og inni statorfelt om du ser tegn til kontaktskader mellom rotor og permanentmagnetene. Permanentmagnetene kan enten være limt eller skrudd fast. Sjekk at det ikke er noe løst eller sprukket.

Sjekk også rotoraksling at den ikke er bendet som banan !

 

Om så: Se om du får kjøpt en ny "lagringskappe", evt. ny starter! Byttestarter ??

 

 

Uansett, Lykke til!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har ankeret subbet i polskoene til feltviklingene og lamellene i ankeret er klint utover så er ankeret ødelagt og ikke mulig å reparere. Ankeret består av en mengde blikklameller som er isolert fra hverandre med lakk. Blir det elektrisk kontakt mellom disse oppstår det hvirvelstrømmer i ankeret og starteren blir veldig dau ("slapp på bendixen") Er redd dette er tilfellet her. Ikke alltid det lønner seg å klusse med tingene selv.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke denne motoren spesielt og kansje det er nemt før, men eg hadde en 88 hk Yanmar tidlegare og der hadde eg problem med at stoppsolinyden (Elektrisk stopp)hengte seg og da vart dieselpumpe ståande i stopp-possisjon. trur du har mekanisk stopp så det er vel ikke problemet her.

Link to post
Share on other sites

Sjømann 22:

 

Ser du har startet en tråd om å skaffe ny startmotor!

 

Kan du, i denne tråden, gi oss en oppdatering på hva du har funnet ut av evt. feil ???

 

PS! før du monterer en evt. ny starter så sjekk tannkrans på svinghjul for evt. slitasje/ujevnheter!!

 

Det blir for dumt å installere en ny starter hvis ujevnheter i tannkransen forårsaker ny starter-havari!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sett på startknappen, og den er helt i orden. Jeg satt inn fulladet batteri (75Ah) og prøvde igjen, samme reaksjon som før.. MEN, etter 3 trykkforsøk på knappen, og ingen forskjell, monterte jeg batteriet tilbake i bilen til min far, og det var helt flatt confused.gif 3 ''innslag'' = Tomt batteri... Hva er gææli her montro? confused.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket batterivenderen eller hovedbryter? hadde lignende problem. Skiftet ut batterivenderen som var gåen med en fra biltema og vips der startet motoren :thumbsup:

 

Har koblet startkabler rett fra batteri til starter og jord... Så er ikke strømbryteren thumbsup.gif

 

 

Bytt startern.

 

Er på skikk etter en brukt.... Er på tanken og levere inn min, og få fikset den thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

jah flag_bp.gif Hva tror du han tar for sjekk av starter? Er greit og ha en viss peiling, så jeg ikke tar for lite med! cheers.gif tar han starteren i bytte om han har en som funker, med litt ilegg selvfølgelig?

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Jeg har betalt en hundrelapp i år, og han tar den gamle i pant med tillegg. En overhalt starter til min motor kostet 2800, så det blir vel billigere for deg. Du må jo ha det i orden og dette er et alternativ de fleste som har hatt båt en stund vet å bruke. Ny starter til min motor ville kostet ca 6500,-.

Link to post
Share on other sites

Da jeg var borte med starteren sjekket han med det samme om de delene han hadde passet. Det viste seg at lageret også var slitt. Han testet starteren, men tok ikke noen ekstra for det. Så pris for testing kommer vel an på om du kjøper noe eller om det kun gjelder testing.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...