Jump to content

Yanmar 3Gm30F - Får ikke start. Startmotor er sjekket


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Ja, skal få fikset meg ett nytt batteri! flag_bp.gif

Det er uten tvil kontaktproblemer. Jeg vil tro at det er brente kontakter på innslags kontakten.

 

Hmm... Jeg ser at + skruen på starteren (der + kobles på) er slitt i gjengene... Midt på skruen er gjengene helt vekke.. Kan ta bilde, men lurer på hvordan dette har skjedd rolleyes.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det kan ha skjedd ved at det har vore litt dårleg kontakt over tid og så har gjenga blitt smelta bort under belastning. Var ute for det sama med ein av traktorane mine, hadde samme problemet som deg, startaren fekk ikkje nok straum, la imellom 2 sprengskiver og drog til for å få bekrefta mistanken....og den starta på eit blunk.

 

Då skifta eg innslaget på startaren for å vera sikker, har aldri hatt trøbbel etter det. Når det gjeld batteri, brukar eg som startbatteri på alt eg har av maskiner og båtar - Optima gelbatteri rødtopp. Er veldig fornøgd med dei, kan dra ut 850 kaldstartampere av eitt lite 55 ah batteri det er bra.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Annet tips er å gi Starteren og releet er lite klikk med en hammer. Har hørt flere som har hatt problem med starteren, og bare gitt den et lite klakk med en hammer.

 

Dette gjorde jeg på en 3gmd også, funka fint noen ganger. Jeg skrudde opp starteren og prøvde å ta en service selv, noe som resulterte at starteren ble helt død. Leverte den da på et vikleverksted, den ble som ny.

Link to post
Share on other sites

Hmm... Jeg ser at + skruen på starteren (der + kobles på) er slitt i gjengene... Midt på skruen er gjengene helt vekke.. Kan ta bilde, men lurer på hvordan dette har skjedd rolleyes.gif

Ta med dynamoen bort til Mathopen start og dynamo. Han har et utrolig utvalg av deler til startere og dynamoer. Han vurderer gjerne starteren for deg også.

Jeg hadde problem med innslagskontaktene på starteren til bilen (Corolla). Deler fantes ikke hos Toyota. Men i Mathopen fantes akkurat rette delen. Han nevnte at et lager også brukte å bli slitt på denne starteren. Og dette viste seg å være tilfelle også her. Han satte på delene for knapt 1000 kroner.

Hvis du er interessert, gir han deg gjerne en god innføring i hvordan starteren fungerer.

Link to post
Share on other sites

la imellom 2 sprengskiver og drog til for å få bekrefta mistanken....og den starta på eit blunk.

 

 

Skal prøve og legge noen skiver som hjelper til og presse det sammen.. For kabelen er mulig og bevege, så det kan godt være muligt det er her der er en feil.. jordingen er jeg 100 % sikker på har god kontakt! flag_bp.gif

 

Dere har vel en bil i heimen som du kan låne batteri fra før du eventuelt kjøper nytt?

 

 

Min far sin bil er på verksted, og batteriet i mamma sin bil står så jævlig til at det er en dags jobb og få det ut. Mener det bare er +pol på batteriet. vi kobler iallefall alltid - rett på jord om vi skal lade eller bruke startkabler. Men jeg skal ta og topp lade batteriet til min bror, og teste det! bilen hans står på bukker i garasjen anyway thumbsup.gif

 

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i båten og fått strammet til +'n på starteren skikkelig! Jeg følte jeg fikk turnet den fortere en tidligere, men smarte meg har glemt og slå av hovedstrømbryteren, og har selvfølgelig vært borti vippebryteren som slår på lyset i turtall instrumentet. Så her har strømmen levd sitt eget liv, og batteriet er nok mer eller mindre flatt rolleyes.gif Så nå har jeg sutte mitt og min bror sitt batteri på lading, så prøver jeg igjen imorgen flag_bp.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Nå er du nok omsider på rett spor! Om ledningen lot seg bevege så var den garantert ikke fast nok, så her har du nok synderen! Tipper du får start i morgen når du får på plass et fulladet batteri...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er du nok omsider på rett spor! Om ledningen lot seg bevege så var den garantert ikke fast nok, så her har du nok synderen! Tipper du får start i morgen når du får på plass et fulladet batteri...

Satser på det var synderen jah! thumbsup.gif

 

Flott, så imorgen dagens oppdatering blir at motoren starta..

 

 

Håper på det! Har ikke vært på sjøen på lenge no, et stort savn! yesnod.gif Er så glad jeg ikke solgte snekken i vinter, hadde angret nå!!! cool.gif Må få meg ny propell med rett vridning. Er lei av 6 knop..... Satser på og få den i 8-9knop med rett propell! flag.gif

 

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

fikk ikke start idag heller rolleyes.gif Min bror sitt batteri på 62 ah, har stått på lading i hele natt. Mitt batteri har stått i 3-4 timer. Jeg luftet dieselsystemet, og tok av kompresjonen. Motoren gikk fortere rundt, og alarmen har begynnt og oppføre seg skikkelig. Piper når tenningen er på, og stopper straks jeg trykker på start knappen. Men jeg får ikke start confused.gif Jeg har kjørt starteren maksimalt, men ingen tegn til start.

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Da er jo dårlig kontakt en eller annen plass! Ta å dobbelsjekk med de vanlige kablene dine. Fest plussen godt med f.eks en skive på starteren. Jorden tar du å finner en grei bolt som passer fint inne i kabelskolen, og deretter pusse vekk lakken sån at du er helt sikker på at jorden har god kontakt.. Evt ohme etterpå å se om du har god kontakt med en multimeter. ( lettest med piping)

Link to post
Share on other sites

Dersom det elektriske på motoren er koblet som det skal er det helt normalt at alarmen piper ved oppstart. En av tingene som overvåkes er oljetrykket og derfor skal alarmen pipe når du vrir om "tenningsnøkkelen" og gir spenning til det elektriske på motoren. Alarmen fortsetter å pipe til et visst oljetrykk er oppnådd, - enten det skyldes at motoren starter eller at startmotoren drar motoren tilstrekkelig hurtig rundt....

 

At alarmen nå slutter å pipe kort tid etter at startknappen trykkes inn tyder bare på at dette batteriet er i stand til å tørne motoren med større kraft....

Link to post
Share on other sites

Sitat fra brukerhånbok 3gm-hm

 

Motor starter ikke eller er tungstartet.

 

mulig feil feilretting

 

For kaldt Prøv kaldstart-varm motorrommet

 

for lite gasspådrag gi mer gass

 

For lite brennstoff fyll tanken

 

stengt brestoffkran åpne kran

 

defekt matepumoe skift

 

stopparm er ikke fri skyv armen fri

 

tett brennstoffilter skift/luft systemet

 

luft i systemet luft

 

Vann i brennstoff rens/luft

 

feil ved dyser få dem sjekket

 

dårlig kompresjon ta komp test

 

dårlig brennstoff tøm/luft

 

for tykk olje skift olje

 

tett luftfilter rens

 

tett eksosrør rens

 

undertrykk i tanken rens luftehull og rør

 

 

Jeg ville startet med å se om matepumpen funker,nå som starter går rundt.

 

Åpne siste lufteskrue,kjør på starter,kommer det disel?

 

Ellers så er det vel ingen lur ide å prøve start uten komp da denne motoren starter kun på kompresjon,er ingen glødeplugger.

 

Dvs at motor skal starte om den har 1 luft 2 kompresjon 3 rett mengde drivstoff

Redigert av fenri_s (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse motorene har hatt ett problem med startknappen og, her sakset fra ett annet forum. Håper ingen skyter meg nå.

 

Alle jeg har truffet som har en 3GM30-motor fra Yanmar, sliter med at startknappen svikter jevnlig. Mange har vel, som meg, trodd at problemet har ligget i starteren eller dårlig spenning på startbatteriet. Fredrikstad vikleverksted og Svein Gretland i klubbens tekniske utvalg mener at løsningen ligger i en konstruksjonsfeil som gjør at starteren får for lav spenning. Svein Gretland har testet en mulig løsning på problemet i sommer. Den har fungert helt utmerket. På disse motorene har garantien gått ut, og du må derfor dekke utgiftene til oppgraderingen selv. Vår motor har fått denne oppgraderingen nå, samtidig som jeg får anledningen til å bli kjent med Fredrikstad vikleverksted.

 

Vi blir møtt av far og sønn, Arild og Jens Holberg, to blide karer som sjelden sier nei til å hjelpe med problemer med elektriske motorer av forskjellige typer. Fredrikstad vikleverksted ble grunnlagt i 1947, og Arild har vært her siden 1949. Med denne erfaringen får en teft og kunnskap om de fleste elektriske motorer. Det meste kan repareres, men det er selvfølgelig ikke alt det lønner seg å reparere. Dyre komponenter i bil og båt derimot kan det være mulig å reparere. På et bil- eller båtmotorverksted bytter de gjerne hele den elektriske motoren om den ikke skulle fungere. Dette kan være unødvendig og bli kostbart for deg som eier. Ofte er det en liten overhaling eller en reperasjon som skal til. Denne kunnskapen er i ferd med å gå i glemmeboken, men ikke på vikleverkstedet i Fredrikstad.

[Jens Holberg i verkstedet]

 

Jens Holberg i verkstedet

 

For å gå tilbake til 3GM30-motoren som sitter i de fleste SO37 og noen av de tidligste SO35: Her er det store sjanser for at startknappen svikter etterhvert. Med litt lirking og flere forsøk, har det likevel vært mulig å få start på motoren. I mitt arbeid i klubben blir jeg kjent med mange eiere, og jeg har skjønt at dette er et gjennomgående problem. Svein Gretland har inntil nylig også hatt en slik motor, og det var, som nevnt over, han som først kontaktet vikleverkstedet for å finne en løsning.

Jens Holberg har sjekket starteren til Svein Gretland og funnet den iorden. Hans diagnose er at det er for lite tverrsnitt på ledningen mellom nøkkelbryteren og starteren slik at det ikke alltid vil være nok spenning til startmotoren. For å komme rundt dette har han satt på et hjelperele som krever mindre spenning enn starteren og løser derved problemet. Løsningen ble testet i benken på verkstedet og siden i båten til Gretland i hele sommer. For noen dager siden gjorde vi samme jobben på vår båt.

 

Det krever at en demonterer starteren og tar den med til vikleverkstedet. De tar kr 300,- for å modifisere starteren. Ønsker du å få overhalt starteren samtidig, kommer dette på kr 600,- i tillegg. Denne prisen inkluderer evt skiftig av børster og lager om det skulle være nødvendig. Vår starter, som nå er 8 år gammel og sittet på en motor som har gått nesten 1700 timer, var helt iorden. En byttestarter kommer på ca kr 5000,- mens en ny kommer på ca kr 7500,- og det verste er at en ny starter muligens bare vil utsette problemet noen år ifølge Jens Holberg.

 

Du finner vikleverkstedet i Hans J Nilsens gate 9, 1606 Fredrikstad, og telefonnummeret er 69 31 15 90.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

 

Det krever at en demonterer starteren og tar den med til vikleverkstedet. De tar kr 300,- for å modifisere starteren. Ønsker du å få overhalt starteren samtidig, kommer dette på kr 600,- i tillegg. Denne prisen inkluderer evt skiftig av børster og lager om det skulle være nødvendig. Vår starter, som nå er 8 år gammel og sittet på en motor som har gått nesten 1700 timer, var helt iorden. En byttestarter kommer på ca kr 5000,- mens en ny kommer på ca kr 7500,- og det verste er at en ny starter muligens bare vil utsette problemet noen år ifølge Jens Holberg.

 

Du finner vikleverkstedet i Hans J Nilsens gate 9, 1606 Fredrikstad, og telefonnummeret er 69 31 15 90.

 

Jeg hadde starteren til rep. hos de. Kom på ca 950kr, full overhaling med nye børster. Dette var starteren til en 3gmd på 22,5hk.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått lånt min far sitt batteri. dette står i en Opel Astra 1.6 Turbo Diesel.. + Jeg koblet også til 2 andre batterier. Men ikke noe forskjell.. Jeg er nå 110% sikker på at det ikke har noe med batteriene og gjøre.. Jeg er 110 % sikker på at koblinger (på starter og jord) har god kontakt.

 

Er det noen måte og koble utenom start knappen? Så jeg får sjekket om dette er synderen...

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Mener at startknappen sender bare et signal til starteren eller startreleet. Og det funker jo etter som e har sett på filmen du har linket,

 

Ta med deg starteren til et verksted og spør om tips, Eller om de kan kjøre den i benk.. Så slepper du å knote med dette i lang tid .

 

Tenk. Du kunne vært på sjøen for 1 og en halv uke siden vis du hadde tatt den med til et verksted og det er flere som har sakt at du burde ta den med til et verksted

Link to post
Share on other sites

men det er flere som har gitt tips om andre feilkilder som bør sjekkes, og jeg liker i grunnen og se godt over før jeg lar noen andre gjøre jobben thumbsup.gif Jeg får vell ta med meg starteren til Start og Dynamo i mathopen, de kan vell gi meg ett svar på om den er ok eller ikke thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ja retox, det er ett innslagsrelè som mottar ett styresignal fra startknappen. Innslagsrelèet slår inn tannhjulet til starteren og det sender mye strøm igjennom spolen i starteren. Mulig det er ett spenningsfall ett sted ? Kanskje noen kobbertråder inne i starteren har blitt ødelagt under demontering?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...