Jump to content

Hvor nødvendig er topcoat? Hva gjør den?


roeren

Recommended Posts

Har prøvd å finne ut noe om topcoat og hva som er vitsen med den. Finner mest om at den forbedrer finishen, selv om enkelte kilder nevner dette med å forhindre at polyesteren "suger" vann.

 

Men et sted sto det at vanninntrengning ikke er noe viktig problem for kajakker. Kanskje dette er fordi kajakker er mest ute av vannet?

 

Har en båt med topcoat glattere og jevnere overflate enn en båt uten? Er tokomponent lakk like bra? Blir overflaten "automatisk" jevnere når topcoaten kommer på, eller må det pussing til? Må det pusses før topcoaten eller lakken legges på?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Gelcoat og Topcoat og arbeide, bruksområde er:

 

Når jeg i min ungdom arbeidet på Alo Yachts a/s Tønsber og bygget seilebåter som Alo 28 og 33, så brukte vi å sprøyte Gelcoat i formen etter at den var vokset og før begynnelse av støping.

 

Dette fordi Gelcoaten herdet og bandt sammen glassfiber og gelcoat.

Forskjellen er at Topcoaten inneholder voks, noe som du ikke bør bruke i ei form..

 

Topcoat og gelcoat er ikke det samme..topcoat herder helt ut hvis du støper på den vil det sprekke og flasse av med en gang.. gelcoat vil ha en klebrig hinne som herder helt ut når den støpes på og binder da sammen glassfiber og coat.. bruk GELCOAT til støping.

 

Topcoat brukte vi å påføre innvendig i skrog. Til fortynning av Topcoat can man godt bruke ca: 5% aceton for sprøyting men om man bruker 10-12% blir dekkevnen dårlig.

 

Dette var i 1975 og produktene kan ha blitt forbedret mye på 35-36 år og jeg annbefaler at man leser bruksannvisning godt og følger denne.

Do what you want, as long as it does not harm yourself or others.

 

*Blessed Be*

Link to post
Share on other sites

Hei,

på denne nettsida finner du sikkerhetsinformasjon om topcoat

 

http://centerplast.no/nedlastinger/hms-data-transportuhellskort/view-category.html?dir=DESC&limit=5&limitstart=5&order=name

 

ellers fant jeg at der 4. 1 iår var samme tema oppe i en tråd på baatplassen, og da svarte adeneo følgende:

 

Flere produsenter bruker navnene litt om hverandre, og det er en del tråder om forskjeller på Biltema og Jotun sine topcoats osv. fra tidligere her på Båtplassen.

 

Gelcoat er basert på resiner, slik som polyester eller epoxy, men er modifisert slik at den ikke herder fullt ut i kontakt med luft, slik at gelcoat som er i kontakt med luft vil ha en klebrig overflate, noe som i hovedsak skyldes mangel på voks, og som gjør gelcoat godt egnet til å brukes i former og lignende hvor den ene siden av gelcoaten ligger mot formen og den andre siden støpes over med kompositter.

 

Dersom man skal bruke gelcoat som en lakk/maling, og påføre denne på utsiden av ett båtskrog for eksempel, så må gelcoaten dekkes med plast, vanligvis av typen PVA som sprøytes over for å få en luftett hinne, og kan dras av etterpå, det er dette som ofte kalles peelply. For en amatør så kan også plastfilm, som f. eks. gladpack brukes, men det vil påvirke overflaten mer enn plast som sprøytes på.

 

Man kan også blande inn voks i gelcoaten, og det blir da den enkleste formen for topcoat, ettersom den kan påføres utenpå for eksempel ett skrog, og vil tørke helt i kontakt med luft. Derimot er det ikke noe særlig å bruke topcoat i en form e.l. ettersom den herdede overflaten, samt voksen, vil gi en dårlig binding til komposittene som legges på over topcoaten.

 

De fleste Topcoat som selges over disk i butikken er i dag uretanbasert, og er i så måte nærmere maling/lakk enn det opprinnelige utrykket topcoat.

 

 

Jeg vil gå ut fra at du kan finne flere diskusjoner i BP-arkivet. Godt spørsmål forresten, selv har jeg trodd at gelcoat danna overflate utvendig, mens topcoat brukte du istedefor maling innvendig særlig hvis det var viktig å beskytte polyesteren under.

Link to post
Share on other sites

Gelcoat danner forsåvidt overflaten utvendig på de fleste båter, ettersom den legges i formen før båten støpes, og således blir til det ytre laget når båten tas ut av formen.

Man kan derimot ikke legge gelcoat på båten i ettertid uten å dekke denne gelcoaten med noe som er lufttett, slik som diverse typer plast, da gelcoaten ikke vil tørke skikkelig så lenge den er i kontakt med luft.

 

Det er også riktig som nevnes at Topcoat ofte brukes innvendig, ettersom det kan være vanskelig å legge gelcoat innvendig i båten.

 

Hovedforskjellen er at gelcoat ikke tørker helt før den blir forseglet, mens topcoat har iblandet en voks som kommer til overflaten og forsegler topcoaten automatisk slik at den tørker, ellers er det samme produktet, og fordelen er at begge to består av resiner, slik at man får en overflatebehandling som består av omtrent det samme materialet som skroget, eller av en type resin som hefter på alle typer materialer, slik som epoxy, som hefter godt til det meste (med noen forbehold), og som ofte benyttes som base i gelcoat / topcoat.

Resiner tåler normalt mer enn lakk også, men en del av de nye to komp polylakkene er omtrent like slitesterke som epoxy e.l.

 

Dette er det som egentlig er Topcoat, men så er det slik at det selges produkter nå i butikken som heter topcoat, noen av disse er basert på resiner, mens andre er bare tokomponents polyuretan lakk som markedføres som topcoat.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så gelcoatsparkel er egentlig topcoatsparkel?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Topcoat er ikke noe annet enn gelcoat blandet med ca 3% voksløsning. Enten basert på polyester eller vinylester. Gelcoat binder til voksen i forma slik at den ikke blir klebrig.

 

Til fortynning av Topcoat can man godt bruke ca: 5% aceton for sprøyting men om man bruker 10-12% blir dekkevnen dårlig.

Bruk Styren. Da lenker den opp mot gelcoaten og du er ikke avhengig av at acetonen fordamper.

 

For en amatør så kan også plastfilm, som f. eks. gladpack brukes,

Peelply rulles ned i det avsluttende laget i laminatet. Den lager en overflate med et dypt firkantmønster slik at når noe skal lamineres fast ettrpå får det svært god heft.

 

For de som måtte tenke på å bruke Gladpack el anbefaler jeg følgende eksperiment:

Legg Gladpack på ei trefjøl.

Laminer et par lag CSM og polyester på Gladpacken.

Ta tiden på hvor fort det lenker.

Du står der fremdeles etter tre dager?

Link to post
Share on other sites

Toppcoat er normalt Geilcoat som er tilsatt voks slik at forskjellen er engetlig litt lik som på maling der den tillsettes lakk for at overflaten skal bli blank og lett å holde ren , fiskeblod på overflate som har bare geilcoat sitter ofte meget godt , og overflaten langs vannlinja blir vanskelig å holde blank og fin når ettervert voksen forsvinner ut av Toppcoaten .

En del av de mest effektive rengjøringsproduktene , gjerne som inneholder satlsyre er meget effektive men de fjerner og voksen slik at skitten fester seg stadig bedre.

Lakk , De fleste lakkprodukter trekker vann og passer bedre på biler en på båter så da bør en bruke en lakk som er beregnet på bruk på båt.

Jeg bruker Bengalakk , påført med rull og om det gjøres rikktig så blir det meget bra , den kan og sprøytes på , det enkleste er ofte det beste.

Link to post
Share on other sites

Peelply rulles ned i det avsluttende laget i laminatet. Den lager en overflate med et dypt firkantmønster slik at når noe skal lamineres fast ettrpå får det svært god heft.

 

Min erfaring med peelply er at det sprøytes over reparasjoner e.l. for at gelcoat skal tørke, deretter tas av etterpå.

Det brukes også i formen ved støping enkelte ganger, og danner da en plasthinne på det ferdige produktet når det tas ut av formen, vanligvis på dusjkabinett o.l. i glassfiber, men ikke så vanlig på båter.

Fordelen er at peelply (PVA) kan sprøytes på, men det kan selvfølgelig rulles også , men med noe dårligere resultat.

 

 

For de som måtte tenke på å bruke Gladpack el anbefaler jeg følgende eksperiment:

Legg Gladpack på ei trefjøl.

Laminer et par lag CSM og polyester på Gladpacken.

Ta tiden på hvor fort det lenker.

Du står der fremdeles etter tre dager?

 

Dette har du helt rett i, og gladpack er bare brukenes som en nødløsning ved mindre reparasjoner med gelcoat, hvor det legges litt tykt på for deretter å dekke til med gladpack slik at det tørker.

Denne kan ikke bare dras rett av slik som peelply, men må som regel slipes vekk da den setter seg bommelom fast, men har gjort dette flere ganger uten problemer, men kun på mindre reparasjoner, på større reparasjoner er PVA og sprøyte det enkleste.

 

 

Edit: fant en video thumbsup.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvor jeg kan få kjøpe gelcoatsparkel/Topcoat som er orange i Norge, helst i bergensområdet.

Ser at Hempel skal ha det av dette fargekartet: Fargekart Hempel

topcoat fargekart

Ser ikke ut som maritim har dette..

 

takknemlig for svar :yesnod:

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har endel småskader på hekken som jeg har tenkt å gjøre noe med denne sesongen. Tror jeg skal vurdere å bruke denne double coatingen. Ser jo veldig lovende ut! Er ikke barebare å sprøyte heller med stor båt som alltid står utendørs :headbang: Noen som vet om det er noen importør i Norge?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei!¨¨

Det var akkuratt dette jeg trengte av info! tusen takk! Men jeg lurer på en ting....

jeg har lest de første innleggene, og det gir meg svaret på alt... men hvilken voks er det vi snakker om som må blandes inn i gelcoaten for at det yttre laget skal selvherde??? :D Hvilken voks snakker vi om? hvor kan man kjøpe den?

Redigert av SGTLudvigsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

voksen kjøper du der du kjøper gelcoat.

For eksempel denne.

 

Peelply lurer jeg på også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Kaftein ØL skrev On 6.4.2011 at 17.42:

Jeg har endel småskader på hekken som jeg har tenkt å gjøre noe med denne sesongen. Tror jeg skal vurdere å bruke denne double coatingen. Ser jo veldig lovende ut! Er ikke barebare å sprøyte heller med stor båt som alltid står utendørs :headbang: Noen som vet om det er noen importør i Norge?

 

Ja, importør for De IJssel Coatings i Norge finnes her: www.dycas.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...