Jump to content

Motor Prosjekt AQ140A


AQ140A

Recommended Posts

Hei.

Starter opp en ny prosjekttråd her som gjelder div. rundt min motor for å få den i brukbar stand.

 

1. Jeg startet med å demontere eksosmanifold. Denne er deffekt og må kjøpes ny.

2. Den bakerste eksosporten er tæret i stykker så den må ordnes

3. Oljekjøler er demontert og den var full i skjell og groe.

3. Jeg har fått anbefalinger mtp. på å demontere toppen på motoren for å evt. se etter andre feil eller mangler. I samme runde kan jeg da få ordnet eksosporten på en god måte.

4. Registerreim og rull skal også byttes.

5. Det er en slags hul klunkelyd når motoren går på tomgang. Vet ikke hva dt kan være men den er helt fin ved belastning eller økning i turtall. Vi får se.

6. Ferskvannsfilter er deffekt. Må vurdere om jeg skal bygge om eller kjøpe nytt.

7. motoren trenger en vask og litt lakk

8 Mangler luftfilter over gassere så her må jeg lage til noe.

9. Drev tilten fungerer ikke.

10. motorlabber må skiftes.

11. liten lekkasje på sjøvannsiden kjøler

12. Alle bensinslanger må byttes

13. Motoren går litt harkete på tomgang så dette må sjekkes ut. Har prøvd alle mulige måter med gasserne og tenning uten resultat.

Tips på hva mer som bør gjøres taes imot med takk å legges til listen.

 

 

Jeg har ingen tommeltotter så jeg går derfor igang.

 

Det første jeg skal gjøre er å skaffe meg en verkstedmanual til motoren. Er det noen som har denne, evt. om den kan lastes ned? Ser at 145 ligger inne i dokumentarkivet men om denne kan brukes vet jeg ikke. Vist ikke tenkte jeg å kjøpe denne med drevdeler i Sverige.

 

Håper på å få demontert toppen i helgen. Noen som kan gi noen tips på hva jeg må passe på?

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

Hei. Båten er en 22-24 fots daycruiser. 70-80 talet Skoget er mest sansynlig ett selco skrog etter god hjelp her inne. Overbygget er foreløpig hjemmelaget, men det er formstøpt så er usikker. Har kikket på finn jevnlig nå ett par år uten å finne lignende. Ser ut for at overbygget er tatt fra litt her og der.

Finner likhetstrekk i vinduer, slepekrok baug, fronparti overbygg etc. Muligens kan det være noen som har jobbet på en fabrikk å sørlandet en gang som har bygget seg en unik en?

 

Så tilbake til motoren. Jeg har fått demontert div. deler til ferskvannskjøling, forgassere etc. Jeg er nå klar til å ta av toppen men jeg hadde ikke umbrako som var stor nok. Det er umbrako skruer på toppen. Kammen ser meget bra ut. Kan hverken se noen spor eller kjenne noe med fingeren som tilsier at her er noe galt.

 

Sitter igjen med noen spørsmål:

 

I en annen tråd her (bytte toppakning) så beskrives en plate som sitter i toppdeksel for å hindre at olje skal skvette ut veivhusventilasjon. Jeg har ikke denne. Denne skal jeg vel ha og må bestille?

 

Umbrako skruene til toppen, er de vanlig umbrako eller er det noe spesial greier? Ser ut som at skruene er M12

 

Før jeg tar av registerreim trenger jeg litt utfyllende: Tannhjulet som står under fordeler klarer jeg ikke å se noen overettmerker. Skal det ikke være? I tilegg når overettmerker på topplokket er ok så er overettmerker å nederste svinghjul en 3-4mm. fra hverandre.

Hvordan kan jeg være sikker å å få til dette? Kommer uansett til å merke alt men jeg er faktisk usikker på om det er rett nå.

 

Noen tips om hvilken pumpe jeg kan bruke for å få ut 150 liter med bensin av båten? Tenkte å koble fra slangen på pumpen å dra den gjennom filteret.

 

NB. Har bestilt meg verkstedhandbok så den kommer muligens ut i uka.

 

Takker for all hjelp med dette. NB. Skal legge ut bilder etterhvert

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

Sitter igjen med noen spørsmål:

 

I en annen tråd her (bytte toppakning) så beskrives en plate som sitter i toppdeksel for å hindre at olje skal skvette ut veivhusventilasjon. Jeg har ikke denne. Denne skal jeg vel ha og må bestille?

 

Det er vel ikke akkurat en vital del, men hindrer litt oljesprut fra vippetøyet og holder oljen litt bedre rundt dette.

Denne finner du på en gammel Volvo på et huggeri for ett par tiere, hvis ikke du har svært god råd og heller vil handle med VP da?

 

 

 

Umbrako skruene til toppen, er de vanlig umbrako eller er det noe spesial greier? Ser ut som at skruene er M12

 

Sånn ut fra hukommelsen så er jeg nesten sikker på at de er 10mm umbrako?

 

 

Før jeg tar av registerreim trenger jeg litt utfyllende: Tannhjulet som står under fordeler klarer jeg ikke å se noen overettmerker. Skal det ikke være? I tilegg når overettmerker på topplokket er ok så er overettmerker å nederste svinghjul en 3-4mm. fra hverandre.

Hvordan kan jeg være sikker å å få til dette? Kommer uansett til å merke alt men jeg er faktisk usikker på om det er rett nå.

 

Det har nok vært merker en gang, men de har en tendens til å forsvinne på gamle Volvo motorer.

Det skal stå nøye beskrevet hvordan dette merkes i manualen du har bestilt. Det skal vel blant annet merkes med to streker på veivaksel, og en strek på kam og mellomhjul eller noe sånt?

Min erfaring er at det enkleste er å sette stempel #1 på topp, og så merke seg posisjon på kammen, det skal normalt holde. Ellers er gradeskive fint når dette skal sammen igjen, da blir det riktig, men egentlig unødvendig!

 

 

Noen tips om hvilken pumpe jeg kan bruke for å få ut 150 liter med bensin av båten? Tenkte å koble fra slangen på pumpen å dra den gjennom filteret.

 

Kommer litt an på konstruksjonen, men på de fleste båter som står høyt og fint på en henger eller bukker så fungerer en hageslange og den pumpen Gud ga deg helt fint (suge)!

Dersom du skal bruke en elektrisk pumpe, så pass på at den er beregnet for brannfarlige væsker, ellers er det vel hipp som happ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Da skal jeg sjekke på høggern. Kan jo være at det er derfor det har kommet litt olje fra vent. røret.

Skal merke alt slik det står mtp. registeret, men jeg vil være sikker på at det er rett. Skal sjekke dette når verkstedhandboken kommer.

Siden båten ligger på vannet må jeg ha en pumpe til å få ut bensinen. Har prøvd å se etter dette men finner kun til diesel og olje.

 

Ett annet spørsmål som dukker opp er at for å få orden å maskinrommet og resten av motoren så lurte jeg på å ta motoren ut, men etter det jeg kan se så kan jeg ikke ta ut motoren bare innenfra, og da må båten opp, men dette beskriver sikkert verkstedhandboken.

 

Når jeg får boken skal jeg reise til havnen for å fortsette demontering av topp.

 

Regner med at Dere her inne anbefaler at jeg leverer toppen inn på ett verksted for å sjekke denne.?

 

NB. Hadde det vært lurt å målt komresjonen før jeg demonterer toppen? Husker for omtrent ett år siden at ene sylinder lå å 7,5 ca. og resten 9

Link to post

Hei.

Du kan skille motor ved klokkehuset eller hva det nå kalles, rett bak startmotoren for å si det slik. Det var gjort slik i min båt, da kom motoren på en palle og den delen sto igjen i båten. Vi løftet inn motor, 2stk i båten og førte motoren inn på plass og festet disse sammen.

Om dette er å anbefale når båten ligger på havet vet jeg ikke, men burde være gjennomførbart.

 

Hvor kjøper du motorlabber? Jeg har ikke funnet til min :s

 

Med det avviket du har på komp, så burde du vel vurdere å bytte stempelringer.

Husk at kompresjon skal måles på varm motor :yesnod:

Link to post

Hei. Tenkte å bestille alt med Drevdeler. De har motorlabber også.

 

Skal se litt på dette når jeg får av toppen, om jeg bør ta av mer. Hmm. høres ut som at jeg skal bytte stempelringer også da. Vi får se. Jeg må ta en ting om gangen:))

 

Her er noen bilder fra helgen. Som Dere ser så trenger den litt pleie:)) På fremsiden her må jeg bare få demontert mest mulig slik at jeg kan få vekk rusten å få malet opp igjen.

 

Som Dere ser av bildene så er registertannhjul merkene overett, men da er ikke tannhjulet neders overett. Tannhjulet i midten finnes ikke merker hverken på blokk eller tannhjul.

 

Når det gjelder Dynamo. Kan den sendes til ett verksted for sjekk om den ladder skikkelig?

 

 

 

06112010752.jpg

06112010750.jpg

img_00411.jpg

img_00421.jpg

img_00431.jpg

img_00461.jpg

img_00492.jpg

img_00481.jpg

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

Takker for tipset, må nok legge en bestilling hos drevdelar jeg også.

 

Kanskje du kan fortelle meg om det finnes noen "triks" eller retningslinjer for montering/plassering av motor i båten med tanke på at denne blir stående i rett vinkel og treffer rett på drevet? Litt kronglete formulering av meg, men jeg vil frem til hvor høyt skal den stå forran for å bli rett "bak" :smash:

Link to post

Det vet jeg ikke, men antar nok at en vil få problemer med feste akter vist ikke motoren står noenlunde. Når jeg skal bytte motorlabber så tenkte jeg bare å sette en liten jekk under, evt. å ta noen kontroll mål slik den er idag.

 

Sikkert noen her inne som kan dette.

 

Vedrørende registerreim så fant jeg ut hvor overett merket til tannhjulet under fordeler er. Det skal være ett kjørner merke i tannhjulet som skal passe overens med en blikkplate som er montert på motoren bak tannhjulet. Da forstår jeg det rett at det er bare å sørge for at desse merkene er overett ved montering av ny reim? Men hvordan kan jeg vite at merkene er rett? Det var nevnt sylinder 1 på topp og kammaksel etc. men sliter litt med å forstå. handboken nevner kun desse merkene ved montering av ny reim.

 

Ellers så er ny eksosmanifold bestilt med Mekonomen. 2400,- inkl. mva. Pratet med en hyggelig kar som hadde peiling. Mekonomen kan få tak i alle deler som Hansen racing i sverige har. Mekonomen har også planer om å utvide sitt sortemang til båt også. Så det er nok verdt å legge inn en forespørsel hos begge.

Link to post

Nå husker ikke jeg om du har tatt ut fordeleren, men når jeg tok av tidligere gjorde jeg det med registeret på, turnet motoren til reimhjulet som driver oljepumpe og fordeler sto i merket sitt(omtrent vannrett mot høyre hvis du ser rett på hjulet, klokken 3 hvis du tar klokkemetoden).

Tok av fordelerlokket og merket meg omtrent posisjonen rotoren sto i.

Slik er det "bare" å rotere hjulet i den posisjonen før du monterer fordeler, og da sørger for å ha rotoren på rett plass.

Har ikke satt sammen denne motoren, så om dette bare virker i min teori er jeg ikke sikker på :yesnod:

Tenningen må jo finjusteres uansett når alt er satt sammen.

 

Tenker at når det kommer til montering av motor mot drev,så må jo dette stå høvelig likt for at akslingen skal treffe drevet korrekt. Jeg fant spon i knutebelgen på min hvor knuten har vært borti kåpa.

Regner med det er en standard for hvordan man måler at akslingen står rett.

Hvis ikke noen har noe lurt å bidra med ang det, så må jeg nok prøve og feile litt uten belg i hagen før jeg sjøsetter :)

 

 

Har forresten motor stående med reimhjul og fordeler på plass, kan sende deg bilde av hvordan rotoren skal stå når reimhjulet er i posisjon. Bare å sende en PM.

 

Skulle det være vanskelig å finne en slik metallskinne til topdekslet så tror jeg at jeg har en ekstra liggende :)

Redigert av lite (see edit history)
Link to post

Takker for det. blir nok en stund til jeg trener dette dekselet :rolleyes:

Jeg er også på utkikk etter ett filterdeksel til gasserne. Har prøvd både finn og auto db uten resultat. Vet ikke om noen her vet om noe slikt deksel.

 

Slik jeg leser det i manualen så skal alle overettmerker stemme, så monteres reim, når fordeler monteres så skal rotor stå ca. 60 grader på ett strek som er slått inn på kanten av fordeler når du ser den ovenfra. Når den er montert skal rotor og dette streket stå overens.

 

Supert. da kan jeg sjekke dette med en gang.

 

Slik er det når en har lite peiling :thumbsup:

Link to post

Hei. Tenkte å bestille alt med Drevdeler. De har motorlabber også.

 

VP selger fortsatt de orginale motorlabbene for rundt to båtlapper? De drevdelar.se selger er vel uorginale, og uten at jeg vet helt sikkert, så hadde jeg besøkt den lokale maskinforretningen og tatt en titt i en katalog over maskinsko, og sett litt på priser og mål der. Jeg ville tro at en maskinforretning har samme maskinsko som drevdelar selger, men om de er noe billigere vet jeg ikke? Bare en tanke dersom man gidder å sjekke det!

 

 

Når det gjelder Dynamo. Kan den sendes til ett verksted for sjekk om den ladder skikkelig?

 

Eneste jeg kommer på i farten er Vestfold Elektrodiesel i Stokke, men de er langt fra rimelige, men gjør i hvertfall slikt. Sikkert andre som også driver med slikt?

 

 

 

 

Kanskje du kan fortelle meg om det finnes noen "triks" eller retningslinjer for montering/plassering av motor i båten med tanke på at denne blir stående i rett vinkel og treffer rett på drevet? Litt kronglete formulering av meg, men jeg vil frem til hvor høyt skal den stå forran for å bli rett "bak" :smash:

 

 

 

Motorer med gamle AQ drev justeres vanligvis ved å sjekke avstanden mellom svinghjulskåpen og transomen, som igjen avgjør om det er rett eller ikke.

På transomen er det tre ører(små metallting som stikker litt ut) innvendig i båten, på den runde delen av transomen som svinghjulskåpen går inn i.

Det er ikke avstanden i seg selv som er det viktigste, men avstanden mellom svinghjulskåpen og transomen bør være tilnærmet lik på alle tre punktene.

Volvo oppgir normalt 2mm som høyeste avvik mellom disse tre punktene.

 

Avviket kan justeres med å stramme/slakke noen av de bakre festeboltene til motoren i transomen (pass på at de ikke blir for slakke) eller å skru motorlabbene opp/ned.

Pass på at det ikke bare justerer på motorlabbene uten å sjekke at det ikke blir for mye spenn på festet til motor i transomen.

 

Legger ved et bilde av justeringspunktene slik de vanligvis ser ut på AQ200 serien drev! Her ser man også smørepunktet for svinghjulslagrene, som skal smøres regelmessig, men som tydligvis ingen gjør?

 

penta_justering.jpg

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Da var toppen endelig av.

 

Eksosporten skal jeg fikse med kjemisk metall. Håper dette blir bra nok. Ble frarådt å sveise toppen pga. fare for vridninger.

 

Så til resten av toppen. Hva mener Dere? Bør jeg starte på dette selv? Kan Dere se noe på toppen som ikke er bra? Merker meg en hvit tennplugg. Desse er nye. Er redd for at å ett verksted så vil dette koste mange penger.

 

Når det gjelder overflaten på sylinderene så virker de helt fine. Det er likt slark i stempelene men litt skal det være vel? Motoren har stått stille i 4 mnd og det kan vel forklare antydningen av rust eller? Det er antydning til en liten sot lignende kant helt i topp men det er vel der ringene stopper vil jeg anta. Det kan virke som der er litt saltavleiring eller lignende. Dere ser litt rusk og rask som ligger på stempelene.

 

Hva mener Dere om å gå videre mtp. demontering og skifte av stempelringer, lager etc.? Motoren går jo men når en først er her?

 

 

img_0066.jpg

 

img_0067.jpg

 

img_0071.jpg

 

img_0068.jpg

 

img_0069.jpg

 

img_0070.jpg

 

img_0072.jpg

 

img_0073.jpg

Link to post

Om du skal gjøre mer så må motoren ut da, så da er det opp til deg hvor mye du vil gjøre ut av det. I så fall snakker vi om honing av sylindre, nye stempelringer, veivlagre m.m. Men om du ønsker å gjøre det enkelt så burde du komme langt med å slipe ventiler og montere toppen på plass igjen med ny toppakning og reisterreim også. Men faren er jo til stede for at klonkelyden skyldes f.eks slitte veivlagre, eller at stempelringene er såpass kokset at kompresjonen er dårlig. Ikke alltid like lett å vurdere hvor langt man skal strekke det når man først er i gang....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ser ut på det ene bildet som du har langsgående ripe® i sylinderen, hvis ikke det bare er ekstremt fremhevet av kameraet så ville jeg honet og byttet stempelringer.

 

Index:

Det er vel ikke nødvendig å bytte råde og rammelager selv om man bytter stempelringer? Disse kan vel være gode for mange år til.

 

Du tenker å koste tid og penger på en motor, men burde du ikke koste på litt mere tid og penger, bytte de stempelringene samt kontrollere oljepumpe og bytte disse pakningene i samme tid? tror ikke det er mer en 2-3000kr i pakninger og ringer.

Link to post

Nye veivlagre koster bare et par-tre hundrelapper, jeg ville uansett ha skiftet disse om stemplene skulle ut. Rammelagre pleier å holde lengre, så de kan godt få være. Men om det først er snakk om full demontering ville jeg også tatt av svinghjulet og skiftet bakre veivakseltetning, disse pleier alltid å lekke etter noen års drift. Oljepumpen bør også sjekkes ja, det er ikke uvanlig at den er slitt.

 

Det er ikke dumt å ta en skikkelig gjennomgang av motoren nei, delene er billige og konsekvensene store om noe skulle skje i dårlig vær. Jeg for min del ville tatt den ut og gitt den en skikkelig gjennomgang. Det er jo fremdeles god tid før våren kommer for fullt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nye veivlagre koster bare et par-tre hundrelapper, jeg ville uansett ha skiftet disse om stemplene skulle ut. Rammelagre pleier å holde lengre, så de kan godt få være. Men om det først er snakk om full demontering ville jeg også tatt av svinghjulet og skiftet bakre veivakseltetning, disse pleier alltid å lekke etter noen års drift. Oljepumpen bør også sjekkes ja, det er ikke uvanlig at den er slitt.

 

Det er ikke dumt å ta en skikkelig gjennomgang av motoren nei, delene er billige og konsekvensene store om noe skulle skje i dårlig vær. Jeg for min del ville tatt den ut og gitt den en skikkelig gjennomgang. Det er jo fremdeles god tid før våren kommer for fullt...

 

Høres billig ut? hvor kjøper du til den prisen? Tenker du da til ramme eller råde?

 

 

Fant innlegget. 3 sylindere på 9 og 1 på 8.5. Dette var med kald motor og 3 runde med test. Siden motoren skal sjekkes på varm. Er dette negativt eller positivt?

 

Vanskelig å si om denne er korrekt hvis motoren er kald?

Link to post

Har litt mer opplysninger som taler for at jeg ikke skal gå videre med demonteringen.

 

Har snakket med eieren som satte inn motoren.

 

Motoren ble satt inn i båten i 2005. Den ble kjøpt av ett volvo verksted og skal være total overhalt. Motoren har kørt da 170 timer siden 2005 etter timeteller, da timeteller ble kjøpt ny i 2005 ved montering.

 

Hva med toppen? Skal jeg bare rense den? Hva mener Dere? Hvordan skal jeg få all dritten av toppen? Legge den i diesel?

Link to post

Har litt mer opplysninger som taler for at jeg ikke skal gå videre med demonteringen.

 

Har snakket med eieren som satte inn motoren.

 

Motoren ble satt inn i båten i 2005. Den ble kjøpt av ett volvo verksted og skal være total overhalt. Motoren har kørt da 170 timer siden 2005 etter timeteller, da timeteller ble kjøpt ny i 2005 ved montering. motoren ble åpnet i 2005 åpnet, og slitasje deler byttet.simringer akslinger og stempelringer ble skiftet. Stempler og ventiler ble beholdt.

 

Hva med toppen? Skal jeg bare rense den? Hva mener Dere? Hvordan skal jeg få all dritten av toppen? Legge den i diesel?

 

 

Muligens trenger jeg bare å sjekke ventilklaring og at toppen er rett?

Link to post

Når først toppen er av, ville jeg tatt en lett innsliping av ventilene i samme slengen. Litt dumt å oppdage etterpå at de lekker litt..

 

Gjør rent ventiler og området rundt med en roterende stålbørste på drillen, og skrap ren pakningsflaten mot toppakning med en sånn barberbladskrape som du bruker til komfyren. Demonter ventilfjærer, slip ventiler, rengjør og monter sammen med nye ventiltetninger. Rengjør pakningsflaten på blokka. Jeg ville også skrapt vekk koks på toppen av stemplene. For å unngå å få koks ned i stempelringsporene er det lurt å først legge en stripe med grease rundt kanten med stempelet på topp. Da tørker du bare bort dette etter at koksen er fjernet. Sjekk også om kjølekanalene mellom topp og blokk er begynt å gro igjen, i så fall er det greit å stake disse opp i samme slengen.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for svar Index.

 

Skal gå igang med dette. Må forhøre meg med ett verksted om de vil se over toppen og samtidig kan utbedre/sveise eksosporten. Vist sveising er utelukket har jeg vel inget annet valg en å prøve kjemisk metall, evt. ny topp men det er vel vanskelig å få tak i?

 

Har en teori på hvorfor jeg fikk problemer med motoren for en tid tilbake. Jeg var ute på tur. Plutselig ett rykk i motoren og turtallsdropp. Hadde problemer med hosting og harking samt at jeg måtte bruke akselerasjonspumpen aktivt for å holde motoren igang. Dette ble etterhvert bedre med tiden. Hadde forgassere inne til overhaling etc. og trodde kanskje det lå noe der.

 

Har en stygg mistanke at dette har med at det var da det gikk hull i veggen på eksosmanifold. Som Dere ser av bilder er det rust/tæring på samme sylinder og ventiler og at dette kan være årsaken til at den går litt ruskete på tomgang også.

 

Hva mener ekspertene?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...