Jump to content

Vhf skal ha eget batteri, hvordan koble?

68 GT

Recommended Posts

Skal kobble Vhf til eget batteri. Finnes det et laderele som kutter lading/tapping av dette batteriet om dynamo streiker,eller det oppstår feil ved de øvrige batteriene så Vhf batteriet ikke blir tappet samtidig,slik at man står uten kominikasjon.

Eller er det sikkreste å kun ha et gult Optima batteri uten noen form for tilknytning til båtens øvrige El system? Kanskje kobble lading over en bryter? (som man selvsakt bruker med omhu)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Det er vel greit rent sikkerhetsmessig, også om en har en fritidsbåt? Selv har jeg en vender rett ved VHF'n der jeg kan velge mellom strøm fra forbruksbatteriet eller fra startbatteriet. Det kan jo være greit slå over i en nødssituasjon der lensepumpen tømmer forbruksbanken. Dessverre står både start og forbruksbatteri på samme høydenivå lavt i båten, så fosser vannet inn i det området, er jeg ille ute. Kanskje jeg skulle montert et lite 20Ah batteri jeg har til diversebruk hjemme høyt i båten, med mulighet til å koble til VHF'n? Det vil jo forhåpentligvis aldri bli brukt, så lading kan det få et par ganger i året gang med en liten hjemmelader.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg synes prosjektet høres fornuftig ut, og et dedikert VHF batteri er jo også påkrevet på yrkesfartøy!

Som faxen er inne på så har jeg gjort noe tilsvarende med min batteribank for alarmsystem og navigasjonsinstrumenter.

rmont.gif

Se innenfor den blå ringen.

Her fødes batteriene via en diode fra forbruksbanken. I tillegg har jeg montert et VSR fra Biltema til å føde/toppe opp batteriene.

Dioden føder batteriene med dens spenningstap på ca. 0,7V, uansett ladetilstand på forbruksbanken.

I tillegg så sikrer dioden at spenningsforskjellen mellom forbruksbanken og nav.banken aldri vil overstige 0,7V.

VSR slår inn og topper opp batteriene når ladetilstanden på forbruksbanken overstiger 13,3V. Når spenningen på forbruksbanken synker under 12,8V så kobler VSR ut forbindelsen og separerer Nav.banken fra forbruksbanken.

Når du nå skal plassere VHF-batteriet så er det viktig at det plasseres høyt oppe.

Om alt annet er oversvømmet så skal VHF batteriet stå trygt og tørt. Det samme gjelder selvfølgelig evt. "fødediode" og Voltsensitivt Rele (VSR) for å unngå sluttning over tilkoblingspunkt som følge av vann.

Lykke til!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Er usikker på om dette med eget batteri til vhf i fritidsbåt er så god ide egentlig.

Sjansen er vel større for at dette batteriet er tomt for strøm pga. mangelfull lading eller kontroll (vi nok sjelden bli kontrollert at batteriet fungerer)

Du bør jo ha mulighet til å kunne kalle opp før båten fylles såpass mye med vann at batteriene kortsluttes.

Når vannet denne høyden spiller det kanskje ikke så mye rolle om vhf batteriet står litt høyere ??

Hvis man går for en slik løsning tror jeg vill ha lagt opp separat kabling og ikke brukt noe som er felles med forbruk eller startbatteri.

Jevnlig funksjonstest av batteriet er jo en selvfølge også.

Jon

Er usikker på om dette med eget batteri til vhf i fritidsbåt er så god ide egentlig.

Sjansen er vel større for at dette batteriet er tomt for strøm pga. mangelfull lading eller kontroll (vi nok sjelden bli kontrollert at batteriet fungerer)

Hvis man går for en slik løsning tror jeg vill ha lagt opp separat kabling og ikke brukt noe som er felles med forbruk eller startbatteri.

Jevnlig funksjonstest av batteriet er jo en selvfølge også.

Jon

Har i flere år hatt et 75AH batteri som står høyt og er kun til VHF`n, lader det etter behov med egen lader.

Har ikke sett behovet for å sette inn et eget voltmeter, men det går jo an hvis en vil..

Hvis en mener at en skulle trenge å bruke det batteriet til nød- start får en ha med startkabler.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Dessverre står både start og forbruksbatteri på samme høydenivå lavt i båten, så fosser vannet inn i det området, er jeg ille ute. Kanskje jeg skulle montert et lite 20Ah batteri jeg har til diversebruk hjemme høyt i båten, med mulighet til å koble til VHF'n? Det vil jo forhåpentligvis aldri bli brukt, så lading kan det få et par ganger i året gang med en liten hjemmelader.

Lars H.

Tror de fleste batterier leverer strøm ganske lenge selv i neddykket tilstand. Vannet er ikke så salt der vi vanligvis ferdes at det kortslutter. Hos meg er det tre batterier som individuelt kan kobles inn. Og de står så lavt at det kun er av akademisk interesse hvem det er som drukner først.

Tror de fleste batterier leverer strøm ganske lenge selv i neddykket tilstand.

Jeg har set en båt bli fyllt med vann, og resultatet av hva som skjer med strøm under saltvann.

Jeg tror ikke det er mye som funker der! Det freste og kokte overalt. Ledninger smeltet.

Faxen (say no more)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Takker for alle svar!

Batteriet er/blir plassert i et rom trygt oppe i styrekonsollen

Og ja,dette er en yrkesbåt,en 29.Ft rib med 2xVerado 250.

Utstyrt med harpun,våpenstativer og en haug med annet dill og dall,skal visst brukes til bla selfangst og andre "turist greier" for slike som har for mye penger.....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

• 8 år senere...

For å besvare eget spørsmål:

Regel 13 Kraftkilder

1 Mens skipet er underveis skal tilstrekkelig elektrisk kraft være tilgjengelig til enhver tid, til drift av radioinstallasjonene og lading av ethvert batteri som benyttes som reservekraftkilde eller -kilder for radioinstallasjonene.

2 En eller flere reservekraftkilder skal være tilgjengelig på ethvert skip for å gi kraft til radioinstallasjoner, slik at det er mulig å formidle nød- og sikkerhetskommunikasjon over radio, i tilfelle skipets hoved- og nødkraftkilder skulle svikte. Reservekraftkilden eller -kildene skal samtidig kunne drive VHF-radioinstallasjonen som nevnt i regel 7 nr. 1.1 og, i samsvar med radiodekningsområdet eller -områdene som skipet er utstyrt for, enten MF-radioinstallasjonen som nevnt i regel 9 nr. 1.1, MF/HF-radioinstallasjonen som nevnt i regel 10 nr. 2.1 eller regel 11 nr. 1, eller Inmarsat-skipsjordstasjonen som fastsatt i regel 10 nr. 1.1, samt enhver tilleggsbelastning som nevnt i nr. 4, 5 og 8 på minst:
.1 1 time på skip som har en nødkraftkilde som fullt ut oppfyller alle relevante bestemmelser i regel II-1/42 eller 43, herunder tilførsel av slik kraft til radioinstallasjonene, og
.2 6 timer på skip som ikke har en nødkraftkilde som fullt ut oppfyller alle relevante bestemmelser i regel II-1/42 eller 43, herunder tilførsel av slik kraft til radioinstallasjonene.1

Det kreves ikke at reservekraftkilden skal kunne forsyne både HF- og MF-radioinstallasjonene samtidig.

3 Reservekraftkilden skal ikke være avhengig av skipets fremdriftskraft og skipets elektriske system.

4 Dersom to eller flere av de øvrige radioinstallasjonene som nevnt i nr. 2 kan kobles til reservekraftkilden eller -kildene i tillegg til VHF-radioinstallasjonen, skal reservekraftkilden eller -kildene samtidig kunne forsyne VHF-radioanlegget i den perioden som er fastsatt i nr. 2.1 eller 2.2, og
.1 alle andre radioinstallasjoner som samtidig kan kobles til reservekraftkilden eller -kildene, eller
.2 den av radioinstallasjonene som forventes å forbruke mest effekt, dersom bare ett av de øvrige radioanleggene kan kobles til reservekraftkilden eller -kildene samtidig med VHF-radioinstallasjonen.

5 Reservekraftkilden eller -kildene kan benyttes for tilførsel av elektrisk lys som nevnt i regel 6 nr. 2.4.

6 Dersom en reservekraftkilde består av et eller flere oppladbare akkumulatorbatterier, skal:
.1 midler for automatisk lading av slike batterier være tilveiebrakt, som skal kunne lade opp batteriene til minste kapasitetskrav innen 10 timer, og
.2 kapasiteten på batteriet eller batteriene kunne kontrolleres ved hjelp av en dertil egnet metode,2 med intervaller som ikke overskrider 12 måneder, når skipet ikke er underveis.

7 Akkumulatorbatterier som benyttes som reservekraftkilde skal plasseres og installeres slik at det sikres at:
.1 høyeste grad av ytelse er sikret,
.2 levetiden er rimelig,
.3 sikkerheten er rimelig,
.4 batteritemperaturene holder seg innenfor produsentens spesifikasjoner, både når batteriene er under opplading og når de ikke er i bruk, og
.5 når batteriene er fullt oppladet, vil de som minimum gi full ytelse i de driftstimer som kreves, under alle værforhold.

8 Dersom det er nødvendig med uavbrutt tilgang til informasjon fra skipets navigasjonsutstyr eller annet utstyr, til et radioanlegg som fastsatt i dette kapittelet, herunder navigasjonsmottakeren som nevnt i regel 18, for å sikre forsvarlig drift, skal det være tilveiebrakt midler for tilførsel av slik informasjon i tilfelle skipets hoved- eller nødkraftkilder skulle svikte.
1 Følgende formel anbefales som rettesnor for å bestemme den elektriske kraftbelastningen som skal tilføres av reservekraftkilden til hver radioinstallasjon som kreves i nødstilfelle: 1/2 av nødvendig strømforbruk ved sending + nødvendig strømforbruk ved mottak + nødvendig strømforbruk for enhver tilleggsbelastning.
2

En metode for å kontrollere kapasiteten på et akkumulatorbatteri er først å utlade batteriet, for så å lade det opp ved hjelp av normal driftsstrøm i en vanlig tidsperiode (for eksempel 10 timer). Måling av ladetilstanden kan utføres når som helst, men bør utføres uten betydelig utladning av batteriet når skipet er underveis.

Batteriet må altså være stort nok til å drive VHFen i 6 timer, og ladearrangementet må kunne lade batteriet helt opp ila 10 timer. 

Det finnes en liten elektronisk lader som krever 10 - 18 volt inn og gir lading til 12volts blybatteri, 13,8 vdc 2-3 amp.

Har en slik liggende... Et tett batteri, montert høyt, ville vel sikre vhf-bruk lengre ved evt havari.... 

(Enskjønt, utsett av flåte/jolle, på med redningsdrakt+++, vil vel være mere aktuellt tidsbruk.

En satelittsender i ‘brystlomma’ vil vel være tingen i en sådan stund?)

Satelittsender er ikke særlig dyrt, og årlig abb. er svært billig!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

En bærbar i sjøen har begrenset rekkevidde, men helt klart en fordel

Ladeløsning med en diode kan være en ganske bra ide, spesielt om man velger en Schottky diode som bare har 0,2 Volt spenningsfall. Endel av disse har høyere spenningsfall ved større strøm og lavere ved lavere strøm. perfekt med tanke på levetid på batteriet.

Men før man velger en slik løsning så må man sjekke at man finner en diode som tåler maks ladestrøm til batteriet. Så kan man jo vurdere om man skal ha en egen bryter for å koble til VHF, eller om batteriet skal henge på VHF'en hele tiden.

• 3 uker senere...
JRK skrev On 16.10.2019 at 9.58:

Ladeløsning med en diode kan være en ganske bra ide, spesielt om man velger en Schottky diode som bare har 0,2 Volt spenningsfall. Endel av disse har høyere spenningsfall ved større strøm og lavere ved lavere strøm. perfekt med tanke på levetid på batteriet.

Men før man velger en slik løsning så må man sjekke at man finner en diode som tåler maks ladestrøm til batteriet. Så kan man jo vurdere om man skal ha en egen bryter for å koble til VHF, eller om batteriet skal henge på VHF'en hele tiden.

Dårlig løsning hvis man har 10 meter kabelstrekk fra batteriet tenker jeg? Dessuten så vil det vel ikke være bra for batteriets levetid hvis det ikke blir ladet i sykluser?

Marwin skrev On 15.10.2019 at 3.41:

Det finnes en liten elektronisk lader som krever 10 - 18 volt inn og gir lading til 12volts blybatteri, 13,8 vdc 2-3 amp.

Har en slik liggende... Et tett batteri, montert høyt, ville vel sikre vhf-bruk lengre ved evt havari.... 

(Enskjønt, utsett av flåte/jolle, på med redningsdrakt+++, vil vel være mere aktuellt tidsbruk.

En satelittsender i ‘brystlomma’ vil vel være tingen i en sådan stund?)

Satelittsender er ikke særlig dyrt, og årlig abb. er svært billig!

Husker du hva denne laderen heter?

Det som kan være skummelt med VSR, er strøm. Har du langt strekk så skal du ha ganske tykke kabler for å takle ladestrømmen til et slikt batteri. Skal du absolutt ha et batteri og strekket er langt, så ville jeg heller valgt en B2B lader. Da kan du klare deg med veldig tynne kabler. Kanskje bare på 1,5mm2 om den begrenser strøm til et par ampere, noe som skulle holde i massevis.  Vet Sterling har slike. Da vil du ha et system som bare virker nesten uansett. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
  JRK skrev On 16.10.2019 at 9.58:

Dårlig løsning hvis man har 10 meter kabelstrekk fra batteriet tenker jeg? Dessuten så vil det vel ikke være bra for batteriets levetid hvis det ikke blir ladet i sykluser?

Her tenker du helt feil. Først, kabelstrekk har ingen betydning her. Hele poenget er at dette batteriet skal være toppladet hele tiden, klart til og overta om hovedforsyningen forsvinner. Et lite 7-9Ah AGM batteri gjør nytten. Dette er lite og kan i de fleste tilfeller plasseres i umiddelbar nærhet til radioen. Ett slik AGM batteri trenger ikke syklisk utlading. Lad det ut vha radioen hver vår, eller et par ganger i året.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...