timon90 Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2011 Neida, jai sova ike, jai skror! Her er update: Nå er motoren strax ferdig. Montert innsug b.la. Har igjenn forgasser, svinghjul og div. småtteri. Så begynnte jeg å pusle litt med det elektriske. Laga meg en flott liten sikringsboks som skal være i forb. med touchpanelet og reléboksen. Laga av en vanntett koblingsboks og automatsikringer, begge fra biltema. Sånn blei det seenes ut da. I går borra jeg høl til festeboltene på transom, og prøvemonterte den for å se åssen det blei. Er fornøyd Og sist, men ikke monster, i dag tok jeg båtførerprøven. Bestått God følelse Link to post
Superkul Svart 27.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2011 gratulerer - fint prosjekt , blir spennende og følge med fremover Prosjekt Draco-2100 Link to post
timon90 Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 I dag har jeg malt motorrommet og rundt transom. Lysgrå i motorrommet og hvit utvendig. Bare flekka over rundt transom, for regner med at hele båten skal pusses ned utvendig, og lakkeres skikkelig i løpet av et par år. Og i hælja var jeg innom Maritim igjenn da....og fik drassa med meg en haug med ting...eller, bare 3 ting, men til en hel haug med båtpenger. Men det blir FIIINT Fredag var jeg forresten utrolig produktiv. Var å kjøpte/fikk tilpassa/skjært til skumgummi til "babe-area'n" bak, pluss kjøpt stoff til putene. Det blei svart alcantara(!) med kermitgrønn piping i sømmene. TØFT! Svigermonsteret skal sy trekk for meg. Grunnen til at det blei Alcantara er bl.a at det er veldig lett å holde reint(kan vaskes i maskin), mykt og behagelig, og blir ikke sprøtt som skai. Nå venter jeg på pakke fra www.greatlakesskipper.com, hvor jeg har bestilt bl.a 6 nye Faria-instrumenter for $170! Venter også på nye eksosmanifolder og risere fra Step, og svigerfatter overhaler forgasser, så er det meste på motoren ferdig. Er så drittlei dårlig vær, for er jo omtrent umulig å drive på. Men jaggu skal jeg love at tia blir disponert riktig, når det ikke er innevær. Link to post
Pam65 Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Dette ser bra ut, jeg er interessert i hvordan du behandlet akterspeilet utvendig. Skal gjøre noe lignende på en mindre båt i løpet av kommende vinter. Er Scand 24 samme skrog som Ancas Queen 24? Eller er det bare veldig likt? Lekker klassiker uansett! Link to post
timon90 Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Takk for det Jeg har ikke behandlet det noe spesielt, annet enn at det er brukt epoxy/epoxysparkel(epxy og microglassballonger), pussa glatt å fint, og hatt på emaljelakk/maling. Lakken er bare midlertidig, pga hele båten skal bli shina opp å lakkert om et år eller to. Trur nok skroga på Scand og Ancas er så og si like. Har virkelig falt for denne båten, og håper på mange fine turer Link to post
timon90 Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 I dag kom det forresten ei søt litta pakk fra juneiten. Stereodeksel, Sahara S1100 lensepumpe og fine nye svarte Faria instrumenter. Likte spesiellt godt at ringen også er helt svart. Gleder meg til å montere disse ja God natta Link to post
timon90 Svart 4.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2011 Howdy folks Nå har jeg røkka ut all ledningsspaghetti'n i hele båten. Blei så oppgitt at jeg legger opp ALT på nytt. Så nå ser dashen sånn ut: Ellers så har jeg rødda ut all driten i cabin, støvsugd, og fått oversikt. Kjøpt inn plater jeg skal kle i skrogtrekk, og skru fast i taket. Veit ikke om cabin blir prioritert no mer i år. Men har egentlig innsett at det faktisk er ganske lite som gjenstår for å få båten kjørbar. Legge opp litt strøm(FORJÆVLIG KJEDELIG!!!) sette inn motor, sette på drev, fylle bensin og vri om nøkkel Link to post
timon90 Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 I dag lagde jeg ferdig siste takplata til cabin. Har igjenn et par plater til som er litt mindre. Den til venstre er litt bøyd, men det går seg tel når det blir skrudd fast i taket. Nå er det ut å prøve å legge opp litt mer strøm. Link to post
timon90 Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Hallais...lenge siden sist, men her er litt om hva som har foregått i det siste: Lagt nesten ferdig strømmen. Foreløpig ser det sånn ut under dashen. Skal feste litt kabler og rødde opp litt mer, men er sånn tålig oversiktlig. Den gråe er sikringsboksen, og den svarte er reléboksen til touchpanelet. Sjølve plata på dashen kommer etterhvert. Må lages. Også har det vel kanskje skjedd no på motorfronten også vel?! Her er en liten smakebit av mitt lille 8manns orkester's favorittsymfoni; Er SUPERDUPER fornøyd nå, så venter bare på nytt Y-rør til transomen, så skal motor i og drevet på. Link to post
timon90 Svart 24.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2011 Det skjer småting om dagen ja. Her venter motor på å komme i: Har montert diverse i motorrom. Bl.a ny ventilasjonsslange, og fått på nytt(brukt) bokkehorn. Var veldig heldig og fikk et billig fra USA. Satte også inn ny giver i bensintanken. Biltema sin 20cm lange passa rett inn omtrent på håret. Nytt bensinfilter med vannutskiller må til. Og i forbindelse med at mine besteforeldre(som forøvrig også er ihuga båtfolk, med noe så flott som Princess 420*skryt skryt*) flytter, så overtar jeg alt det de ikke vil ha. Bl.a 2 fine stoler som er greie å ha liggende i balja, sånn i tilfelle noen vil setta seg litt. Også har jeg laga plass for CDspiller, og montert på et flott skyvedeksel som ekstra beskyttelse. Link to post
timon90 Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Her var det liv gitt Men jeg gir meg ikke jeg. Inn skal motor, enten den vil eller ikke. Høyt henger'n og rødt skinner'n Endelig på plass. Måtte lage meg noen mellomstykker mellom båt og motor, da det mangler noen cm. 8x12x8 firkantrør gjorde susen gitt. Nå mangler jeg litt slangeklemmer hist og her, koble opp lensepumper, montere nye belger og sette på drev, så er det ut. Om jeg er effektiv og alt går etter planen, er jeg ute lørdag Link to post
Joakim Brunsvik Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Det blir bra detta Joakim Brunsvik Link to post
timon90 Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Får tru det. Skal hente kalesjen min i dag, og ny innredning er også strax ferdig. Den jobben satte jeg bort til Asvo Bjørkelangen, hvor jeg stadig har vært innom å fulgt prosessen. Kan ikke si annet enn at jeg syns der blir veldig veldig bra det de lager! Link to post
timon90 Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 I går klarte jeg å få til dette, etter veldig mye tull: Hadde problemer med at motor stoppet når jeg satten den i gir, noe som ble værre og værre etterhvert. Tilslutt var det nok at jeg tok tak i gasshåndtaket for at motor stoppet. Etter å ha endevendt hele l.nettet, lagt opp ny pluss til coil og div annet var jeg fortsatt ikke noe nærmere løsning. Til slutt reiv jeg av ledningene på turtallsperreboksen, og vips; gikk som ei klokke. Noe skjedde tydeligvis når jeg tok i håndtaket, som gjorde at sperra kutta/jorda + til coil. Men etter det, så gikk alt som en drøm. Link to post
Bredo Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Gratulerer med sjøsetting av flott prosjekt Håper du får mange fine dager på sjøen i sommer Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
timon90 Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Takk takk. Er storfornøyd med både motor og lyden;) Innredning er rett rundt hjørnet, med kjøleskap, gasstopp og vask, så går det ann å dra ut ei hælj:D Link to post
timon90 Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Hei igjenn folkens. I dag fikk jeg telefon fra verkstedet som snekrer sammen innredninga, noe som resulterte i dette: Plass for kjøleskap her. Gasstoppen passa på håret! Det skal riktig nok egentlig være en del plass til hver side av toppen pga varmen, men det må sløyfes, men kommer til å knekke noen fine rustfrie børsta stålplater som jeg monterer på innsiden Det var dagens lille update, og jeg er FORNØYD Link to post
FM 8-12 Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 VELDIG bra dette her Mulig å spørre hva de skapene kom på sånn ca?? Link to post
sofa Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Hei veldig bra Et lite spørsmål om vaskemaskinen: er varmeelementet tilkoblet, slik at du vasker med varm diesel. og hvor mange liter diesel har du i maskinen.og har du noen form for filter. Link to post
timon90 Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 VELDIG bra dette her Mulig å spørre hva de skapene kom på sånn ca?? Jeg kjøpte 2 stk hele 15mm Teakfinérplater på Maritim, pluss 2 x 120cm plater ekstra og 120cm x 60 med stripete plate, og div hengsler og skruer. Han som har gjort jobben har brukt rundt 15-20 timer totalt, pluss litt småtteri som f.es lim og skruer/div. Med en timepris på 150,-, så kan det se ut som fakturaen blir snill. Asvo er en vernet bedrift, så de får vel noe støtte tror jeg i tillegg. Heiveldig bra Et lite spørsmål om vaskemaskinen: er varmeelementet tilkoblet, slik at du vasker med varm diesel. og hvor mange liter diesel har du i maskinen.og har du noen form for filter. Jeg kjørte maskin med kald diesel faktisk. Hadde i ca 5-7 liter, og lot maskinen gå ganske lenge. Har ikke noe annet filter enn det som sitter i maskin. Link to post
timon90 Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 I det siste har detta skjedd: Fikk på A4 propeller. Usikker på åssen det funker, men vi får se. Har også et C5 sett på lur som skal til vulking. Har også fått i innredning med tilhørende ting som f.eks kjøleskap og koketopp. Nå skal jeg bare montere på feste for wire på forgasser, så er det ut for prøvekjøring med lånemotoren. Link to post
Joda3300 Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Flott prosjekt, Har du kommet noe videre? vilken fart gjorde båten? skal du ikkje lakke drevet i samme farge som skjoldet? Mvh Tom Erik Link to post
timon90 Svart 28.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Nå tar jeg en råsjans å svarer deg litt seint Joda3300:P har hatt litt standby tid her på forumet etter høsten. Drevet skal lakkeres til våren tenkte jeg(om ikke sommern bråkommer og jeg må ut på sjøn). Båten gikk bra når den gikk. Den nye motoren gikk jo til hæl****, så den er for tia til overhaling hos Minges. Den gjorde ca 35knop med vraka B5 propeller, og ca det samma med strøkne A4. Skal få på C5 til våren. Blir spennende å se farten med det oppsettet ny gasser og motor som ER I ORDEN Link to post
Superkul Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 (redigert) blir skikkelig fint - den motoren og drev kan du pelle ut og kjøre hit :giggle: har du tat vekk skap og dassrom i kabin?? Redigert 29.Januar.2012 av Jarle B (see edit history) Prosjekt Draco-2100 Link to post
timon90 Svart 29.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Cabinen var tom da jeg kjøpte båten. Skal innrede den igjenn nå til våren tenkte jeg. Den motoren på bilde kan du være glad du ikke har! Den var NY, gikk kanskje 5 timer, så skar 2 av bærelagra seg!!! Fikk låne en V8 av Step her på forumet som jeg har i midlertidig, men skal ha i grom-motorn igjenn så fort den er i orden. Drevet derimot, er jeg superduperfornøyd med! Eneste er at jeg må bytte trimsylindre, da disse siger FORT! Koster å væra kar:D Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn