Jump to content

Prosjekt: Scand 24HC-Cruela DeVille


timon90

Recommended Posts

Får vel få meg en prosjekttråd jeg også da. Er vel ikke verdens flinkeste til å oppdatere, men får ta det når det finns tid.

 

Her er balja da.

dsc00596.jpg

 

Skal re-innredes både inne og ute. Ute blir prioritert først. Skal lage nye kasser/benker, med plass for kjøleskap, kum og kokeapparat.

dsc00598.jpg

dsc00602.jpg

dsc00609.jpg

 

Denna raklehauen her skal ut, og inn skal noe litt mer trivlig!

dsc00607.jpg

 

"Nye" motoren som venter på å bli løfta ut av donorbåten.

dsc00217.jpg

 

Demontering på gang. Her står innsuget for tur...fjernes med spett :giggle:

dsc00227.jpg

 

Innsug tatt av.

dsc00228.jpg

 

Sandblåst toppdeksler.

dsc00238.jpg

 

Vasker topplokk i maskin :giggle:

dsc00430.jpg

 

Lakkert deksler, påfyllingslokk, reimhjul og thermostathus

dsc00435.jpg

dsc00437.jpg

dsc00436.jpg

 

 

Nå står motorn på verksted og har fått ny blokk. Orka ikke begynne med det sjøl så lenge jeg ikke har sted å stå med motorskruing. Derfor er det ingen bilder av blokkbytte. Legger ut bilder når jeg får den hjem.

Link to post
  • 2 uker senere...

En liten update da..:

 

En kompis skulle komme i ettermiddag for å løfte ut den gamle motorn, men det skar seg jo, for HELE sikringsboksen på traktoren hadde smalta sammen og rent ned på gulvmatta! :headbang:

 

Så da prøver vi igjenn i morra, med en annen traktor.

 

Ny motorn skal hentes til neste uke regner jeg med. Da blir det tilpassing av hullet i akterspeilet fra 280 til 290 drev.

 

 

Ikke store oppdateringa, men det er da noe.

Link to post

Dette er morro :thumbsup: Er det en VP 200D du har der?

 

Et lite tips, (jeg har eid en Scand 26 tidligere) sjekk tilstanden på kryssfinerplata som er bakt inn i akterenden. Disse har en tendens til å trekke vann og bli myke. Det er her du håndterer kreftene fra V8'n. det er snakk om røft regnet ca 8 kg pr hk, dvs 1,6 tonns skyv fra en 200 hk V8'er. Hvis den er dårlig, så bytt nå. Det er ikke så stor jobb som en skulle tro. Lykke til med prosjektet! :flag:

Link to post

Dette er morro :thumbsup: Er det en VP 200D du har der?Et lite tips, (jeg har eid en Scand 26 tidligere) sjekk tilstanden på kryssfinerplata som er bakt inn i akterenden. Disse har en tendens til å trekke vann og bli myke. Det er her du håndterer kreftene fra V8'n. det er snakk om røft regnet ca 8 kg pr hk, dvs 1,6 tonns skyv fra en 200 hk V8'er. Hvis den er dårlig, så bytt nå. Det er ikke så stor jobb som en skulle tro. Lykke til med prosjektet! :flag:

 

Er nok litt mer enn en 200D gitt. Det er en AQ271C :thumbsup: Og for å utnytte mest mulig av kreftene så parrer vi den med et 290DP drev. Det blir kos:D

 

Skal sjekke bakplata. Åssen er den å bytte? Frister ikke :lipseal:

 

 

Var fruen på laaaaang ferietur da dette foregikk? :eek::lol::lol::lol::wflag: Faxen

 

Hehe. Sku tru det, men neida. Jobber som hvitevarereparatør, og fikk med denna maskin i retur(skulle kastes) fra en tannlege i Oslo. Tenkte det var et godt objekt å bruke som delevasker, så da blei den fylt med diesel, og kobla spylemotoren utenom, så jeg kjører den direkte. Funker fett :cheers_wine:

Link to post

Hyggelig å høre. Hva motor og oppsett har du i din?

 

Her er bilde fra jeg demonterte alt på transomplata. Litt stolt over å ha fått ut styregaffel m. hjelmem uten å slite meg ihjæl. Noen vennlige klapp på toppen, og vips:

dsc00445.jpg

 

Skal prøve å ta så mye bilder som mulig framover når jeg holder på oppi der.

Link to post

Dieselvasking av maskindeler i oppvaskmaskin. Den hadde jeg litt sansen for. Skulle gjerne ha sett resultatet av vaskingen :thumbsup:

 

Kan legge ut bilde av toppa, etter vask og en runde med skikklig høytrykksvasker etterpå. Forskjellen er liten på bildet, men fikk vartfall renska opp i kjølekanala:D

 

i min sitter en aq140 med 270 drev. kom nok org med aq 130 tror jeg motor ble byttet i 89 etter forrige eier. går ikke all verden men fungerer allid.

Jaja, men det går da... Planer den med den motoren ell?

Link to post

Forresten, er det noen som har forslag til hva jeg skal gjøre med boltehullene som ikke er i bruk rundt transomhullet? Er veldig redd for at noen av hullene skal komme på utsiden av 290 transomen. Men uannsett hvor de havner, må de fylles igjenn med noe.

 

FOrslag mottas med stor takk :thumbsup:

 

Hei timon90

 

Flott prosjekt. Som får en god motor. :thumbsup:

Hullene hadde jeg fylt med epoxy blandet med bommulskutt.

Har du det plast dekslet som skal være over flamedemperen?

 

Stephen.T.

Redigert av step (see edit history)
Link to post

Hei timon90Flott prosjekt. Som får en god motor. :thumbsup: Hullene hadde jeg fylt med epoxy blandet med bommulskutt.Har du det plast dekslet som skal være over flamedemperen?Stephen.T.

 

Epoxyen er jo grei, men bomullskutt?:P Hva er det? Vattdotter eller?

 

Hadde egentlig ikke dekselet, men fant et til en AQ205 V6 på Ebay. Det passer, så skal bare få laget ny dekal med "AQ271C" på, så er alt komplett:D Korsn de?

Link to post

Epoxyen er jo grei, men bomullskutt?:P Hva er det? Vattdotter eller?

 

Hadde egentlig ikke dekselet, men fant et til en AQ205 V6 på Ebay. Det passer, så skal bare få laget ny dekal med "AQ271C" på, så er alt komplett:D Korsn de?

 

Det er oppkvernet bomull. Blander det med epoxyn til man har peanutsmør konsistens limer og tetter det meste. :yesnod:

 

IMG_0495.jpg

 

Jeg skal ikke bruke denne....

 

Stephen.T.

Link to post

Det er oppkvernet bomull. Blander det med epoxyn til man har peanutsmør konsistens limer og tetter det meste. :yesnod:IMG_0495.jpgJeg skal ikke bruke denne....Stephen.T.

 

Er bomullskutt no jeg kjøper, eller lager jeg det sjøl? Isåfall, hvordan?

Se der ja. Hehe. Mye skal du ha for herligheten? Kjekt å slippe å styre med det jeg har da.

Link to post

Da har vi gjort litt igjenn.. Tok av Marcruiser transomen og adapterplata. Det var jo så klart limt med satan i hæl**te's lim, og var IKKE lett å få av. Så etter mye banking, 2 knekte kniver, og en haug med trekiler, så hadde ikke dritten noe annet valg!

Eneste som bekymrer meg litt nå, er de 2 midterste hullene til transomboltene på 290 drevet. Der komme halve bolten på innsiden/inn i hullet i akterspeilet. Hvis noen har forslag til å løse det problemet, så hadde det vært fint.

 

dsc00455.jpg

 

 

dsc00456.jpg

Link to post

Etter å ha klødd omtrent høl i hue, målt i filler tommestokken og lest bokstavene på hullmalen skeive, så har jeg egentlig funnet ut at jeg må bite i det sure eplet, og bytte ut plata i akterspeilet. :headbang:

Hullet som er der i dag, er saget litt for upresist, og er litt for stort til at 290 transomen skal passe akkurat.

 

Blir litt research før jeg setter i gang. Blir nok nytt speil av Divinycell og epoxy.

 

Tenkte litt på når jeg skal sage ut nytt hull for transomen; Er det bare å sage ut etter "X" målet på tegninga? Alså, måle fra bunn av båten(i linje med kav. plata på drevet) og opp, for å finne "X"(senter på veiva)?

 

Men faren for at båten ikke kommer på vannet i år er STOR :nonod:

Link to post

Fikk en liten opptur igjenn i dag da;

 

En snasen litten eske fra "Juneiten", med helt ny(Sachs faktisk) demperplate, og ny bensinpumpe. Det er et lite plaster på såret vartfall.

 

Blir vel antaglig å bytte ut speilet med Divinycell, men med en kvadratmeterpris på 2100,- så må ting om-prioriteres.

 

dsc00465.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...