Jump to content

Trondheim - Molde, Erfaringer og tips til havner og rute?


Båtfolk

Recommended Posts

Lurer på om noen har erfaring eller tips til havner og ruter mellom Trondheim og Molde? (Rettere sagt Orkanger - Aukra)

 

Reiser i april sammen med samboeren, og det er vår første langtur. Det blir første tur med båten også. Vi ser kanskje for oss en rolig tur i to eller tre etapper.

 

Hva er generelle tips og forberedelser før en drar på langtur?

Link to post
Share on other sites

Tja...Kongensvoll i Snillfjord ligger ved leia og har flott og trygg gjestehavn med alle fasislieter.

Lett å se da det står to store vindmøller like ved innseilinga

Litt stille i april kanskje, tror ikke kafeen åpner før ut i mai en gang.

Ellers er det grei gjesteplass i havna der jeg ligger (Kjørsvikbugen)med strøm, vann og butikk på kaia.

 

På Hitra har du den nye og fine Børøysundet Marina, innseiling ved Hestvika

 

Når du passerer Tjeldbergodden kan du ta babord inn Dromnessundet og videre til Eidestranda.

Grei gjestebrygge med restaurant på kaikanten (Mjøllageret), men tror restauranten kun er åpen i helgene så tidlig.

 

Videre sørover kan du gå ut i Trondheimsleia igjen sør for Røstøya og inn Hammarsunda forbi Ringholmen, videre over Talgsjøen til kristiansund.

Eller gå på innsida av Ertvågøya og Tustna til Kristiansund, mere ly der hvis det står på fra sørvest.

Flott gjestebrygge inne i Vågen.

 

Videre sørover kan du velge å gå på utsida av Averøya,( med da bør du få med deg Sveggsundet, en idyll), eller gå på innsida av Averøya og ut under Storseisundbrua på Atlanterhavsveien. Dreier du styrbord da, er du på Håholmen, fin plass å ligge over.

 

Innerleia over Hustadvika er fantastisk i god vær og god sikt.

Gå på innersida av Kvitholmen fyr, på innsida av Svartoksen, på innsida av Kvitingen (rød stake) og peil deg inn på den første grønne staken som markerer innseilinga til Stopleleia.

Den ser litt forvirrende ut på kartet, men er enkel å navigere da den er svært godt merket.

Ferdig med Hustadvika er du i Bud, og nesten framme :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg gikk Bergen - Vesterålen for kort tid siden og lå da (blant annet) natten over i et fraflyttet gammelt fiskevær (Nordre) Bjørnsund rett utenfor Bud. Det var vel én kar i et hus på den andre siden av sundet, ellers var det folketomt. Jeg gikk meg en tur på land og var veldig fasinert over de flotte husene (Det går hurtigbåt her om sommeren) og tanken på at her hadde det levd og bodd inntil 700 mennesker i sin tid.

Alle tipsene til Arild Iversen høres bra ut. Jeg er ikke kjent med annet enn leia han beskriver over Hustadvika, og det er greit så lenge man er litt konsentrert.

Selv går jeg korteste vei, eventuelt justerer ruten (ut i fra planlagte alternativer) underveis, dersom vær og vind tilsier dette..... Når jeg skal fra A til B som i dette tilfellet.

Er det Risørsnekken du skal med ? Jeg synes at et minimum bør være en (bærbar) VHF om bord. Selv anskaffet jeg en ny, flytbar VHF om bord her i tillegg til den faste før jeg dro. Nummeret til Hovedredningssentralen kan man jo også legge inn på telefonen. Arbeidskanalene til kystradiostasjonene kan man også finne ut av på planleggingstadiet. Jeg har også en vanntett pose (Maritim A/S) hvor jeg har en bærbar GPS, mobil og lommelykt. Denne tar jeg rundt halsen må jeg forlate moderskipet. Kunne sikkert også ha lagt en lapp oppi med navn/reg nr på båt og personalia på dem ombord. Vår bekledning er flytedress med oppblåsbar flytevest utenpå dette. Jeg skulle nok ha hatt noen nødraketter/signalbluss, men det mangler nå....

Jeg håper du har en slepejolle. Dersom det skulle bli brann, så blir det fort kaldt blir du liggende i sjøen.

Jeg er medlem i Redningsselskapet; det kan være greit av flere årsaker.

Ekstra reimer til dynamo / vannpumpe. Sikringer, ledning, ass kabelsko, tang, minimum av verktøy, slangeklemmer, kjølevannslange®; Rent drivstoff-filter + reserve. Tappe vann av filterhus hvis det er mulig. Pass på at alt ombord er festet. Det er for sent når det blåser opp utpå, eller at hurtigbåten finner at at den skal passere deg på 20 meters avstand i Trondheimsleia.

Ha en dregg klar med så mye tau du har mulighet til å ta med.

Dersom du bruker kartplotter kommer du allikevel ikke "unna" papirkart. Som over Hustadvika trenger man dette spesielt for oversiktens skyld. På en kartplotter er det fort gjort å velge "feil" lei. Når jeg planlegger en tur, så bruker jeg også "Den norske los", men det kan virke som litt "overkill". Redningsselskapets "Ferie og fritidshavner" bruker jeg flittig, og den viser jo også at man ofte har flere alternative havner i samme område.

Det er deilig å være på sjøen med såpass lite trafikk som det er nå, men det gjør jo også at hjelpen KAN være lenger unna enn man skulle ønske. Lykke til med planleggingen!

(Tipsene her er tatt "på strak arm". Det KAN være huller her....)

Link to post
Share on other sites

Ja, det er Risørsnekken som skal på tur :) Første prøvetur av båten, skal få en grundig instruksjon fra gamle eier før vi drar.

 

Takk for gode tips, her er det mye vi må tenke på skjønner vi. Har meldt en av oss inn i redningsselskapet (den største pakken), og har planer og å ta båtførerbeviset før vi reiser (i alle fall en av oss). Det er fornuftig å ha uansett om loven ikke krever det i vårt tilfelle.

 

Hvordan er det med mobildekning hvis man holder seg i nærhet av land? Eller anbefales vhf uansett?

Link to post
Share on other sites

VHF anbefales uansett. Det er viktig å ha klart at VHF og mobiltelefon er to helt ulike ting. Det de har felles er at man kan snakke og bli hørt. Mens mobiltelefon er en-til-en samband har VHF en helt annen funksjon. På kanal 16 høres du ikke bare av den du ringer til, men også andre båter i nærheten som oppfyller lytteplikten. Det betyr at i en nødsituasjon kan du kommunisere med dem som er i nærheten og dermed kan hjelpe deg.

 

Med en mobiltelefon kan du ringe kystradiostasjonen (hvis du husker nummeret) og så kan de selvsagt rope opp dem som er i nærheten. Mobiltelefon er helt uegnet som kommunikasjon i nødsituasjoner, og dem skal du alltid være forberedt på.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Halloen!

 

Båtførerbeviset er bra. Det er fint å få en god plattform for videre lærdom.

 

Jeg ser nå at dere kommer til å få en bra tur på knappe 130 nm hvis dere går noenlunde strake veien, og det skal dere jo ikke så;

Forutsatt at dere holder 6 knop gj.snitts fart, så får dere en ren "kjøretid" på rundt 22 timer. Det blir 7 timer over 3 dager; 11 timer over 2 dager. Forutsatt at dere er rimelig "fersk", så ville jeg ha tatt en litt forsiktigere start på båtlivet. De 5 gangene jeg har gått over Hustadvika med egen båt, så har det vært varierende forhold underveis Det er en ganske lang etappe. Store dønninger og av og til også en del sjø. Båten min er liten utpå der, og Risørsnekken din er enda mindre Hvis dere går, så må dere være sikker på at værmeldingen er skikkelig god før dere drar. Det kan bli en fantastisk fin tur i fint vær, og det kan bli den turen som gjør at dere mister lysten på båtlivet for mange år framover....

Som Laholm sier; det er kun VHF som gjør deg i stand til direkte kommunikasjon med fartøyer i nærheten. Allikevel; HVOR mye utstyr og penger skal man legge inn FØR man drar ? Hvis dere skal ha VHF, så trenger én av dere et sertifikat for dette, og da like mye for å forstå hvordan systemet opereres, og hvilke kanaler som benyttes til hva. Dersom dere går for en vanntett pose til mobiltelefonene, så trenger du å vite at felles telefon-nummer til Kystradiostasjonene er 120. Pass på at batteriene er toppladet. Jeg har overhørt flere redningsoperasjoner på VHF hvor den som har hatt behov for assistanse har hatt problem med batterikapasiteten. Du må også kunne opplyse til andre HVOR du befinner deg. Der er det genialt å kunne gi koordinatene fra en bærbar GPS. Der har jeg også hørt MYE forvirring på VHFen når havaristen knapt nok klarer å huske hvilken fjord han befinner seg i. Stress kan gjøre dette med alle, tror jeg. Min erfaring er for øvrig at mobildekningen langs kysten er meget god.

Selv har jeg en stasjonær VHF ombord med såkalt DSC. Den er programmert med mitt fartøys unike id-nummer (MMSI). DERSOM en nødsituasjon skulle oppstå, så kan jeg trykke og holde inne nødknappen i minst 5 sekunder. Da sendes en (fordi VHFen er koblet til GPSen) nødmelding digitalt ut på en "datakanal" (70), og på alle VHF-apparater innenfor rekkevidde vil det gå av en alarm. Såvidt jeg husker, så sendes MMSI, min posisjon, kurs og fart .

JEG kan konsentrere meg om å redde skinnet...... Allikevel; dersom det skulle bli en kortslutning og brann, så ville neppe den fast monterte VHFen virke. Derfor (blant annet) har jeg en egen bærbar som backup.

Som Laholm skriver, så skal man være forberedt på nødsituasjoner. Det er umulig å forberede seg på alt, men man må være forberedt innenfor de ressursene man rår over.

 

Jeg oppsummerer: Dersom dere er noenlunde "fersk", så ta heller en litt kortere tur eller flere/kortere etapper.

La meg også slå et slag for "Båteierboka" fra Norsk Maritimt Forlag. Jeg fikk min første som guttunge i 1977, og 12. utgave, som jeg har nå, er en fast følgesvenn "på broen". Masse nyttig lærdom, og et fint oppslagsverk.

Kos dere. Jeg går selv med snekkefart - ca 7,3 knop - og det er akkurat passe til å nyte turen. :-)

Link to post
Share on other sites

Fra en runder Agdenes og er framme i Kristiansund kan en lett bli litt lei.

Som det sies er leia nesten rett som en linjal mesteparten av veien, og om det er SW vind og sjø, blir det lett stamping i mange og lange timer. (jeg har gått der noen ganger med seilbåt med vind og sjø rett imot, og det kan være en tålmodighetsprøve )

 

En treffer ofte båter i leia og trafikken går jevt og trutt, og er været bra kan det være en hyggelig tur.

Som PelleFant sier, enkelte plasser kan det bli ganske heftig sjø, men med ei snekke på 23 fot er dere vel uansett nødt til å ta hensyn til vær og vind.

 

I tillegg til Trondheimsleia ved ugunstig vind og sjøretning, er det Talgsjøen mellom Tustna og Kristiansund som kan være litt hissig.

Her er det store fjordsystem som tømmer og fyller seg med tildels kraftig strømsetting, samtidig som at havet står rett på. dette kan skape temmelig rotete sjø.

Men hoppet er ikke så stort, så vanligvis går det greit å komme seg over selv med en liten båt.

 

I innerleia over Hustadvika er det stykket mellom Svartoksen og opp til Stoplane som er åpent og vanligvis noe urolig.

Her er det grundt og en kan få tunge dønninger på tvers med en del rulling.

 

Men tar en hensyn til været, er dette en grei tur.

jeg vet ikke hvilke navigasjonshjelpemidler dere har, men papirkart er etter min menig helt nødvendig for deler av denne strekningen.

Spesielt Hustadvika, og her er det eget forstørret utsnitt over Stopleleia.

 

Som flere nevner, VHF er en del av sikkerhetssystemet ombord, og bør være like selvfølgelig som redningsvester, brannslukkingsutstyr og nødraketter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...