Jump to content

Drevolje fra Biltema


1125ex

Recommended Posts

Jeg sparer dermed i overkant av kr. 800 på hvert oljeskifte.

Vel det er alltid fint å "spare" penger, og aldri kjekt å betale for mye.

 

Men oljen skiftes 1 gang i sesongen eller hver 200 time, avhengig hva som kommer først.

 

Det vil si en besparelse på 8 kroner per motortime i drift (dersom du har 100 timer i 9 året) Eller 4 kroner om du kjører ut de 200 timene. Ikke allverden med tanke på hva båthold ellers koster.

 

Personlig kjører jeg orginalt så lenge en vet å kunne nå frem med evt. reklamasjoner. Når den tiden er ute går jeg gjerne for alternativer. Eneste krav da er at de tilfredstiller kravene eller bedre.

Link to post
Share on other sites

 

Har kjøpt denne: http://www.jula.no/girkasseolje-136946 som jeg skal (eller ikke?) bruke på min påhengsmotor. En 04 Tohatsu 120hk.

 

Vil dette på noen måte være bedre en å bruke: http://www.jula.no/marin-girkasseolje-80w-90-250-ml-136921 ??

 

Er det noen som har synspunkter der??

 

Det kommer an på hva manualen sier, kanna er W75/90 og tuben W80/90 hvis en skal pirke.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Leser og leser. Uten at eg må finne alt av papir og dokumentasjon på alt eg sier så deler eg følgende personlige tanker rundt dette med olje. Se vekk fra at eg selger olje.

Er oljen etter specs god nok for din motor så bruk den. Det er det ingen som skal kunne si eller tvinge deg til noe annet. Føler du at en annen olje er bedre og har fortsatt rette specs så bruker du den om du ønsker. Eg har prøvd forskjellige oljer på forskjelige motorer. En gang prøvde eg Shell på en ford 7.3 diesel. All oljen gikk rett i kjølen. Skiftet til en annen olje samme spec og da slepp motoren ikke ut oljen. Ja prøvde 3 ganger. Men et forbruk om en kan kalle det det på 4.5 liter pr 20 min kjøring er noe for mye. Det eg prøver å si er aat om du har forkjerlighet for en type som tilfredstiller kravene på din motor så ser eg ikke problemet med å bruke den.

Oljen eg selger har en mye bedre oljefilmstyrke enn mange andre både dyre og billige oljer med samme specs. Det er jo testet både her og der. Den har også veldig god egenskap på fuktighet. Tæring osv.

På mine gamle båtmotorer kjører eg 15/40 olje levert av en som driver med transport her i området. Eg betaler 30 kr liter for den. Hvorfor kjører eg ikke det eg selv selger.. Hmmm. du kan så si.. Rett og slett har eg ikke råd til min egen olje. Men specs på den eg kjører er mer enn god nok.. Nå har eg surret meg såpass utpå at eg ikke skjønner poenget sjøl engang..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kjører eg ikke det eg selv selger.. Hmmm. du kan så si.. Rett og slett har eg ikke råd til min egen olje. Men specs på den eg kjører er mer enn god nok.. Nå har eg surret meg såpass utpå at eg ikke skjønner poenget sjøl engang..

Du må selge mere olje så får du råd til din egen olje :lol:

Jeg må nok snart ha meg ei 25 liters kanne igjen, med sånn olje med sånn lavendelfarge :wink:

Er forresten stadig overrasket over at jeg bare kunne hente den på posthuset liksom.. ingen bekymringer for lekkasjer der i gården :thumbsup:

 

lavendel.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var litt vanskelig å forstå at samme "spec", deriblant viskositet, løp rett ut av motoren i det ene tilfelle. Var den ene syntetisk da, eller kan det ha vært feilmerking?

Det er jo ganske kjent at noen motorer som har gått hele sin tid på mineralsk olje kan begynne å lekke olje hvis man skifter til syntetisk.

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hva manualen sier, kanna er W75/90 og tuben W80/90 hvis en skal pirke.

 

Gear Oil: Genuine Gear Oil or API GL5. SAE #80 to #90, approx. 900mL

 

Sånn står det i boka mi. Men om en øker til SAE #75-#90 Vil ikke det bare gi bedre kald egenskaper?

 

approx=ca. Og med punktum etter må det være ca80-90 de mener da, ikke antall mL??

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken poleringsprosess. Eg kjører Purple på alt annet enn båten. Men det er ene og alene at eg nå lever alene med et meget stramt budsjett. Eg kan ikke se meg råd til å bruke en masse penger på båt akkurat nå.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Gear Oil: Genuine Gear Oil or API GL5. SAE #80 to #90, approx. 900mLSånn står det i boka mi. Men om en øker til SAE #75-#90 Vil ikke det bare gi bedre kald egenskaper?approx=ca. Og med punktum etter må det være ca80-90 de mener da, ikke antall mL??

"approx." Er forkortelse for "approximately", sånn omtrent. Derfor er det angående mengden olje, den skal være ca 0,9 liter. Men jeg er enig, å gå fra 80w til 75w vil bare gi litt tynnere olje når den er kald, det er jo det neste tallet (75w-90) som gir viskositeten i varm tilstand. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jepp, Birchwood, fin oversikt, og når vi snakker girolje så kan vi jamføre "5w" i motorolje med "75w" i girolje. Forbehold om at jeg husker rett, men 0 til 60 er vel motoroljeviskositet, og så begynner giroljeskalaen på... eh.. 70? Husker ikke helt, lenge siden skolebenken.. og siden ble jeg urmaker :lol:

Link to post
Share on other sites

"Kjerringa mot strømmen" var ikke tiltenkt deg Birchwood, men resultatet der motoren ble tettere når du brukte syntetisk olje. Det er stikk i strid med alle historier jeg har hørt om. Derfor lurte jeg på om det kunne være feilmerket flaske mht viskositet.

Poleringen står det om i linken du ga i testen fra statene:

"This Synerlec stuff really seems to work, as the wear on the bearing was negligible and actually demonstrated one of Royal Purple’s claims – micro polishing."

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei det er eg jo ikke noe redd for. Det er jo noe av det produsenten er ute etter. Nå har eg brukt oljen i 6 år og ingen negative følger som eg kan se. Går bedre. Lavere forbruk lettere start. ja. eg er veldig fornøyd.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Produsenten er ganske alene om poleringen, men det finnes noen få til.

Fra et tradisjonelt teoretisk synspunkt er det forståelig at de store produsentene velger å la være: Olje skal smøre, ikke polere, da polering pr definisjon fjerner materiale.

Dette diskuteres friskt i utenlandske fora.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok heller det er ordbruken som er noe feil i dette her. Oljen har 400% bedre oljefilm en andre "gode" oljer. Og om der var noen slipeeffekt ville vel den heller ikke redusert friksjonen eller..?

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...