Jump to content

Drevolje fra Biltema


1125ex

Recommended Posts

Ser at Biltema nå er kommet med helsyntetisk transmisjonsolje 75W-90 API GL 4/5. Pris pr. liter er kr.89,90. Volvo sin orginalolje koster til sammenligning kr.239,- pr. liter.

På mitt DPH drev trengs det 5,5 liter. Jeg sparer dermed i overkant av kr. 800 på hvert oljeskifte.

Jeg regner med at oljen fra Biltema har tilsvarende kvalitet som orginalen så lenge den tilfredstiller API GL 5 kvaliteten. Men hva garantiforholdet. Vil det bli problemer i forhold til Volvos garantibestemmelser?

Link to post
Share on other sites

Selv om oljen overholder visse kvaliteter er det ikke sikkert den tåler det samme. I drevet ville eg definitivt kjørt en høykvalitets olje. Eg sier ikke at dyrere jo bedre. Noen oljer tåler mer temp før dei begynner og skumme og mister smøreevnen.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det som skiller standard olje som tilfredsstiller en generell spesifikasjon og fabrikantens olje som tilfredsstiller samme spesifikasjon, er, slik jeg har forstått det, tilsetningene. Disse er laget og tilsatt ut fra de spesifikke driftsforholdene akkurat ditt produkt vil bli stilt overfor. Derfor KAN det være en sjangse å ta å bruke uoriginal olje, særlig på steder med tildels ekstrem belastning...

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

I manualen til drevet så står det at det skal benyttes 75W-90 API GL5. Jeg har rettet spørsmål til VP verksted som tilbakemelder at så lenge ojen tilfredstiller nevnte spesifikasjoner så er oljen ok.

Jeg blir derfor i tvil når det fremstilles som om at det innenfor samme spesifikasjoner finnes ulike kvaliteter (høgkvalitet og lavkvalitet)Hvordan skal man på en kvalifisert måte lese kvaliteten.

Jeg mistenker at vi lar oss lure av frykt og usikkerhet, og den visshet om at jo dyrere jo bedre.

Link to post
Share on other sites

I manualen til drevet så står det at det skal benyttes 75W-90 API GL5.

Jeg blir derfor i tvil når det fremstilles som om at det innenfor samme spesifikasjoner finnes ulike kvaliteter (høgkvalitet og lavkvalitet)Hvordan skal man på en kvalifisert måte lese kvaliteten.

 

Da kan du bruke alle olje som har denne 75W-90 API GL5 spesifikasjon.

 

Det er altid noen som synser og skaper tvil.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har en mistanke om at f eks VP sin olje blir uforholdsmessig dyr fordi den får noe av det samme påslaget som resten av varespekteret. Har ikke sett noe til unike egenskaper på de blå kannene.

 

Maritim har vel Castrol gearolje til ok pris. Føles kanskje litt tryggere hvis man vil ha "merkevare".

Link to post
Share on other sites

Dette sier NAF om olje.

Er den billige oljen dårligere enn enn de som er dyrere?

 

Så vidt det er NAF bekjent er det ikke foretatt noen laboratorie undersøkelser av uavhengige laboratorier som konkluderer med at den billige oljen er dårligere enn den dyre.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Test fra USA med "Royal Purple" og slipe/glattingseffekter:

Å ha slipemidler i oljen er kontroversielt.

Det finnes mange historier hos de "alternative" oljeprodusentene om gamle slitne og røykfylte motorer som blir "rene" av slike oljer.

Det sies ingen ting om hva disse stoffene gjør negativt med moderne "tynne" motorer over lengre tid. Engangs motorbehandlinger er å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått er det mange som tviholder på at oljen må være laget på Volvo Pentas egen oljefabrikk i Sverige, som er produsert på lokal olje hentet opp i Stockholms skjærgård.

 

Siden Biltema også er svenskt er det sikkert samme oljen. De fyller jo samme kvalitetskrav, og det er jo ganske usannsysnlig at noen andre klarer å lage like god olje som VP-raffineriet...

 

Det mener nå jeg :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Henger meg litt på her.

 

Har kjøpt denne: http://www.jula.no/girkasseolje-136946 som jeg skal (eller ikke?) bruke på min påhengsmotor. En 04 Tohatsu 120hk.

 

Blei jeg lurt av reklameteksten? Vil dette på noen måte være bedre en å bruke: http://www.jula.no/marin-girkasseolje-80w-90-250-ml-136921 ??

 

Er det noen som har synspunkter der??

Link to post
Share on other sites

Vil anta dette er samme oljen, men fremkommer ikke iteksten på den "tubeoljen" hvilken krav den tilfredstiller. "Tubeoljen" koster da 196,- for en liter kontra 139,- for den andre.

 

Antar du har en pumpe for å få oolja inn på gearet. Hvis ikke ville jeg godt for tubene, blir nok litt søl i vekslingene, da jeg antar du trenger flere tuber, men lar seg nok gjøre om du er kjapp.

 

Bruk alltid olje som tilfredstiller kravene, se instruksjonsbok.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker nå helt vanlig GL-5 olje beregnet på gear og differensial. Ikkenå spesiell maritim olje. Et drev på båt er da enkle vinkeldrev og mekaniske clutcher. Hvorfor skal de ha spesialolje som er bedre enn de som brukes på bil.

 

Om jeg går fra Moss til Skagen med 22 knop har mitt drev driftsforhold en bils gear og differensial aldri kommer i nærheten av. Derfor vil jeg tro at tilstningene i en maritim olje er annerledes (og dyrere?) enn i en olje til bilen. Men er takknemlig om noen kan dokumentere at det ikke er slik - at vi blir "litt lurt". Det meste til båt er jo (skal jo være) så dyrt.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Og det mener du at du kan dokumentere?

Nei, burde sikket lagt til at dette er slikt en har hørt. Jeg tar det imidlertid for god fisk ettersom det virker å være sannsynlig. Ser ikke poenget med å utforske dette for å spare noen kroner heller. Tilfredsheten ved å vite at e bruker de anbefalte produkter der de hører hjemme er for stor for det. En gearkasse konstant neddyppet i vann utsettes for ett noe annet forhold en f.eks en gearkasse i en bil, og sannsynligheten for at fukt kommer til er større. Men, bevares mulig de tapper samme oljen på forskjellige kanner og setter på prisen med 50% for kanna som har "marine" ordet påstemplet. En skal heller ikke glemme at en gearkasse i båt blir utsatt for ett langt mer vedvarende stor påkjenning en en gearkasse i bil, etter bakketoppen er det som regel en nedoverbakke.

 

Kanskje du kan dokumentere at olja som tilsynelatende er for gearkasser i tørt miljø er like velegnet som "marine gearoljen" for gearkasser som er neddyppet i vann ?

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når en traktor setter fem plogskjær i bakken og pløyer en hel dag, er den belastningen også relativt konstant og "oppoverbakke". Jeg tror ikke den billige oljen FK selger til alle sine kunder er bare dritt.

En 200hk turbomatet traktormotor er ikke utsatt for så my mindre belastning enn en båtmotor, hvis vi ser bruk gjennom 10-20år.

 

Man må selvsagt sjekke at man kjøper rett kvalitet, men det er nok relativt tvilsomt at VP tilsetter additiver for 150,- pr liter. VP kjøper inn olje med egen branding akkurat som alle andre som ikke har oljeproduksjon som primærviksomhet.

 

Dokumentasjon på at olja er bra nok finner man ved å sjekke to steder. Hva sier servicemanualen på motoren om godkjent oljekvalitet/klasse. Hva står på kanna du har i hånda.

En oljefabrikant som bevist feilmerker sin olje med en høyere kvalitetsklasse enn det som er korrekt, ber jo om bråk og søksmål. Er nok ikke så mange som ønsker det.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Kanskje du kan dokumentere at olja som tilsynelatende er for gearkasser i tørt miljø er like velegnet som "marine gearoljen" for gearkasser som er neddyppet i vann ?

 

 

Det er da allerede dokumentert. Olja som kreves er API GL-5 og det er hva som da må stå på kanna, for at olja skal ha samme kvalitet.

Link to post
Share on other sites

God gearolje skal kunne ta opp en del vann. I en ventilert gearkasse på bil vil dette være i form av kondens og dette kan bli en del over mange år.

 

Et drev skal være hermetisk tett og oljen blir ikke utsatt for vann i det hele tatt så lenge ting er i orden. I tillegg har oljen meget god tilgang på kjøling(hele havet) og blir byttet etter noen titals timer, så oljen i drevet har egentlig et godt liv.

 

Hvis drevet lekker, kan det bli såpass mye vann på kort tid at oljen ikke smører tilstrekkelig uansett kvalitet. Da havarerer drevet hvis dette ikke blir oppdaget i tide.

 

Jeg er ikke tøff nok til å bruke BT-olje på annet enn sagkjede ennå, men bruker FK-olje(Statoil) der denne konkurerer godt på pris.

 

Jeg har noen ekstremt dårlige erfaringer med BT, så de må jobbe litt for å gjenvinne tillit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...