Jump to content

Sinkanodeproblem???


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Har tatt opp "Gamla" idag og til min/vår stor forundring var hele sinkanoden "spist opp".

Er dette normalt/riktig?

 

Har noe info som kanskje er relevant:

 

- Båten er brukt minimalt i år, vil det ha noe å si?

 

- Den ligger i brakkvann (ferskvann og saltvann), vil det ha noe å si?

 

Eller kan det ha noe med det elektriske anlegget å gjøre?

 

Som dere skjønner har jeg ikke peiling på dette, men siden anoden er en ganske viktig del, så skulle jeg gjerne hatt svar på det.

 

Båten er en 28`trebåt fra 1949.

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Som dere skjønner har jeg ikke peiling på dette, men siden anoden er en ganske viktig del, så skulle jeg gjerne hatt svar på det.

 

Båten er en 28`trebåt fra 1949.

 

mvh

M/B Gamla

Dersom du har kun en anode, er nok dette forbruket/tæringen ikke så unaturlig høyt.  Har du tre eller flere anoder med like stor tæring, er det naurlig å spørre om du ligger mye for landstrøm, eller har en elektrisk leder mellom metalledere i brygga og båten din, f. eks. kjetting.  Dersom det er stående jordfeil i området kan en slik forbindelse forårsake elektrolyttisk tæring.  Ser du om messingdeler blir rødere i farven? I tilfelle har ikke anoden(e) gitt tilstrekkelig beskyttelse.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vi har kun en anode, og jeg har ikke merket noe forskjell på messingfargen. I år har vi ikke ligget for landstrøm, men vi har tatt litt strøm fra brygga og til båten...

 

Tror dere jeg kan fortsette slik jeg har det nå?

Ja, det tror jeg går bra.  Du kan sette på en litt større anode neste gang, så har du litt mer å gå på.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

.. stor forundring var hele sinkanoden "spist opp".......

Da har du fått bekreftet at anoden virker etter hensikt!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vi har kun en anode, og jeg har ikke merket noe forskjell på messingfargen. I år har vi ikke ligget for landstrøm, men vi har tatt litt strøm fra brygga og til båten...

 

Tror dere jeg kan fortsette slik jeg har det nå?

Hvis tæringen er mer enn det pleier å være fra år til annet bør du finne ut hvorfor.  I dokumentarkivet ligger en artikkel (skremselspropaganda) fra Praktisk Båtliv om galvanisk tæring -- se denne.

 

Stikkordene er to:  Krypestrømmer og jordfeil.

 

Bruk et voltmeter på hovedstrømbryteren/e og se om du har spenning mellom den frakoblete siden og jord, ev. tilsvarende hvis du har strømkretser som går utenom bryteren (Wallas kokeapparat, varmeapparat o.l. går gjerne direkte på batteriet eller på spenningssiden av bryteren).

 

Sjekk ut batteriene -- hvis de ikke er rene og tørre kan du få krypestrømmer der også.

 

Få sjekket landstrømanlegget og isolasjon mellom dette og 12V anlegget.

 

Ellers er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å hauge på med mer sink og håpe på det beste.

 

SW

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

- Båten er brukt minimalt i år, vil det ha noe å si?


Mye eller lite bruk spiller ingen rolle, farten forårsaker ikke tæring.  

- Den ligger i brakkvann (ferskvann og saltvann), vil det ha noe å si?


Saltinnholdet i vannet påvirke farten på tæringen. Mye salt i vannet gjør vannet til en bedre leder, og kraftigere/mer tæring.  

Eller kan det ha noe med det elektriske anlegget å gjøre?


Feil på elektrisk anlegg kan være årsak. Landstrøm og jordfeil er kjent problemområde. Med 12V-anlegget fordrer problemer at både pluss og minuspolen får kontakt med vannet.  
Viktig ting å passe på er god elektrisk kontakt mellom anoden og det metallet den skal beskytte. Dårlig kontakt fører til dårlig beskyttelse og lite tæring av anode. Likeledes har jeg forstått at bearbeiding av sink med verktøy av jern (f. eks. stålbørste) ødlegger anodens evne til å gjør jobben sin.

 

Det står en del om anoder på trebåt hos Jeppe Jul Nielsen . Ikke noe enkelt tema. Min konklusjon på dette er (som med det meste) alt med måte. Bruk sink, men så lite som mulig.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke og akter heller ikke å ha anoder på Majali.... dette med begrunnelse i den omtalte galvaniske tæringen. Forfatteren av den artikkelen er vel om ikke jeg husker feil; Jeppe Jul Nilsen eller noe sånt og han er å anse som en seriøs aktør.

 

Kunklusjonen blir vel at det er billige/ lettere og bytte propell eller eller noe småtteri enn å bytte bordganger

 

Det er vel foresten kun propellen som ikke er syrefast igjen da....

 

 

så inntil det er motbevist; ikke anoder på trebåten min i allefall

:wink:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hadde og unormal "tæring" på min båt  forrige sesong ....... :confused:.

der var det den elektriske vannpumpen som som hadde fått lekkasje på en ledning

dvs. krypstrøm ned i vannet  i kjølen ... det resulterte i massiv tæring på mine anoder  :headbang:

 

KONKLUSJON : sjekk at det ikke ligger uisolerte  ledninger ned i vann/kjølen etc.  

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...