Jump to content

Husker dere Chrysler påhengs?


Norfront

Recommended Posts

Ja takk, de husker vi godt.

 

Hadde en 35 hester på 80 tallet. Kjøpte den ny. Flotørkammeret på forgasseren sprakk, startsnor mekanismen gikk i stykker og coilen røk. Dette var samme sommer. Alt tatt på garanti, og den ble byttet inn i ny motor pga av alle feilene. Motor nummer 2 ble levert tilbake da den streiket sommeren etter. Vi fikk pengene tilbake og kjøpte en 28 hester Yamaha som gikk uten feil i mange år, og som fortsatt brukes av og til. (25 år etter)

Link to post
Share on other sites

Hadde en 40Hk fra 75 til 82 .

Fikk havari på drivakselen og lager( støttelagret mitt på drivakselen), fikk sprøytet på metall og slipt drivakselen husker at Chrysler skulle ha kr.970 for lagret og SKF kr.90

Motoren var bra den.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Drevvirksomheten ble solgt til Bayliner i 1983 og påhengsavdelingen til ForceOutboards i 1984.

 

Og på slutten av 80-tallet dukket Bayliner opp som pakkeløsning med Force påhengs og henger til en uslåelig lav pris.

Disse pakkene solgte vel bra og åpnet vel markedet for Bayliner i Norge, men du verden for en møkkamotor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå vekket det noen nostalgiske vibber.

Ble i yngre dager kalt for Chrysler fantomet. Skrudde og kjørte Chrysler.

20-35-70-75-85-105 og 115.

For en fattig ungdom var Chrysler en billig og overkommelig måte å få litt skyv på hekken. Men tørste var dem.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

- Kjente forresten en tidligere verksmester for Erling Sande; Han startet et Chrysler verksted etter Sande-perioden hvor han nettopp bygget om mange av disse motorene til å ha 2 tenningssystemer - Magnapower ble vel elendigheten kalt, om jeg husker rett. Han satte på et rent stift - spole system som kunne aktiveres ved en bryter om det originale sviktet....

 

-Kjent for å være billige i innjøp, sterke med stort volum i forhold till konkurrentene, - og tørste. Mye dårlig korrosjonsbeskyttelse av drev og drivaksler mener jeg å huske.

 

Force endte vel opp som en billigserie av mercury-motorer av enkel standard hos Brunsvick i den siste fasen.

 

Tøffe motorer for sin tid, holdt for å være en OMC/Merc-dødare..

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hadde en 45 hk med elstart bak på min Mørebas 140 GT, en kompis hadde en trifoil med en 35 hk på. Jeg måtte som regel starte motoren opptiltet, og etterhvert var den omtrent umulig å starte uansett. Hadde dårlig batteri, og forsøkte ofte å starte med snor. Hvis noen har sett han som prøver å snorstarte en liten påhenger i S.O.S med Lasse Åberg og Jon Skolmen skjønner dere hva jeg mener........:headbang:

Link to post
Share on other sites

Chrysler kjøpte West Bend i 1965.

Chrysler kjøpte outboard avdelingen til West Bend, West Bend driver fremdeles på... produserer kjeler og div andre kjøkken artikler i aluminium....

 

 

Kjøp en Force, det var nesten det samme. :smiley:

 

Driver så smått å restaurerer en 1963 West Bend.... mange av delene på den motoren er identiske med de siste Force motorene ...

West Bend/Chrysler var nok ganske langt fremme på 60 tallet.... men utviklingen videre :nonod: , for å komme videre/overleve MÅ en utvikle seg ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hadde en West Bend 18 hk. på en Selco Selfisk(West Bend ble kjøpt av Chrysler på 60-tallet en gang). En grusom motor med mange problemer, bl.a. wireoverføring fra rorkult til forgasser/fortenningsmekanisme. Plutselig satt man der med alt for mye wire og null gasspådrag...

Link to post
Share on other sites

Joda, der satt en 5 hk på hekken av landstedsbåten vår i en årrekke. Startet som et skudd og aldri noe trøbbel med den.

 

Har alltid syntes at rekke 6erene til både Chrysler og Mercury har vært tøffe motorer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har en Force 120hk på båten. Er vel en slags etterkommer av chrysler motorene, parret med Mercury. Går som et skudd den, litt tørst kansje, men det får en leve med.

Skal brenne noen liter bensin før det skal lønne seg å kjøpe ny :-)

Hadde litt trøbbel i fjor, og trudde motoren var i ferd med å ta kvelden. Men det viste seg at det bare var en pluggledning som gav overslag, samt en liten dunk på et skjær som ikke jeg kan huske så propellen var litt i ulage.

Motoren kommer nok til å gå i mange år til den (bank i bordet).

Link to post
Share on other sites

Chrysler kjøpte outboard avdelingen til West Bend

 

For å spikke store mengder flis.

Chrysler kjøpte marinavdelingen til West Bend inklusiv inboard og outboard.

Ble så i to bolker solgt til Bayliner og Force som var et underbruk av Bayliner.

Og så kjøpte Brunswick hele Bayliner.

Mer flis; West Bend ble også solgt som Elgin og Shark.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...