Norfront Startet 22.Mars.2011 Del på Facebook Startet 22.Mars.2011 Husker noen der den særegne Chrysler-påhengsen, som ble lansert på midten av 60-tallet? Noen som er gamle nok til å ha vært borti den? Sitér dette innlegget Link to post
Rotax Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Jepp, når du ser på den, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor vi kalte de "kjøleskap".... Var såvidt jeg husker endel trøbbel med disse og vanskelig å få tak i delere (i hvertfall den perioden jeg var borte i disse...) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Har aldri væært borti noen av de, men jeg husker første gang jeg så en. Det var det desidert styggeste jeg hadde sett noen gang Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 nostalgi :) jeg har hengende på garasje veggen en chrysler 4hk med fri og forrover gir. innebygd bensin tank og 3 bladet plast propell. hatt den i mange år. funker fint ennda :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 lansert på midten av 60-tallet? Den er nok eldre enn som så. Chrysler kjøpte West Bend i 1965. Drevvirksomheten ble solgt til Bayliner i 1983 og påhengsavdelingen til ForceOutboards i 1984. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Glad i slike motorer? Kjøp en Force, det var nesten det samme. Jørg Red.: da var Mulligan litegranne raskere. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
borghans Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Hadde en 9,9 hk, på -70 tallet, denne var lik Evinrude / Johnson i utseende. Lurer på om det var noen form for samarbeid? Johnson og Evinrude er vell sammme motor, men lurer på om de produserte motorer for Crysler også? Sitér dette innlegget Link to post
th1 Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Ja takk, de husker vi godt. Hadde en 35 hester på 80 tallet. Kjøpte den ny. Flotørkammeret på forgasseren sprakk, startsnor mekanismen gikk i stykker og coilen røk. Dette var samme sommer. Alt tatt på garanti, og den ble byttet inn i ny motor pga av alle feilene. Motor nummer 2 ble levert tilbake da den streiket sommeren etter. Vi fikk pengene tilbake og kjøpte en 28 hester Yamaha som gikk uten feil i mange år, og som fortsatt brukes av og til. (25 år etter) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Hadde en 40Hk fra 75 til 82 . Fikk havari på drivakselen og lager( støttelagret mitt på drivakselen), fikk sprøytet på metall og slipt drivakselen husker at Chrysler skulle ha kr.970 for lagret og SKF kr.90 Motoren var bra den. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Drevvirksomheten ble solgt til Bayliner i 1983 og påhengsavdelingen til ForceOutboards i 1984. Og på slutten av 80-tallet dukket Bayliner opp som pakkeløsning med Force påhengs og henger til en uslåelig lav pris. Disse pakkene solgte vel bra og åpnet vel markedet for Bayliner i Norge, men du verden for en møkkamotor. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Per Harald Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Nå vekket det noen nostalgiske vibber. Ble i yngre dager kalt for Chrysler fantomet. Skrudde og kjørte Chrysler. 20-35-70-75-85-105 og 115. For en fattig ungdom var Chrysler en billig og overkommelig måte å få litt skyv på hekken. Men tørste var dem. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Ida Marie III Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Ho ho ! artig tråd. Minnene strømmer på. Hadde selv en 70 hk, 3 syl. på en 19 fots Halco. Drakk sykt med bensin, og hadde et såkalt " Mag flash " tennings system, som røk i et sett, og kostet 1200 kr... og det var en del penger den gang.. 1978. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Og etter hva jeg har hørt brukte de asbest i topp-pakningen!! Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 - Kjente forresten en tidligere verksmester for Erling Sande; Han startet et Chrysler verksted etter Sande-perioden hvor han nettopp bygget om mange av disse motorene til å ha 2 tenningssystemer - Magnapower ble vel elendigheten kalt, om jeg husker rett. Han satte på et rent stift - spole system som kunne aktiveres ved en bryter om det originale sviktet.... -Kjent for å være billige i innjøp, sterke med stort volum i forhold till konkurrentene, - og tørste. Mye dårlig korrosjonsbeskyttelse av drev og drivaksler mener jeg å huske. Force endte vel opp som en billigserie av mercury-motorer av enkel standard hos Brunsvick i den siste fasen. Tøffe motorer for sin tid, holdt for å være en OMC/Merc-dødare.. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
pipp Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Husker jeg kjøpte ny 14 fot Skipsplast og litt brukt Chyrseler 45 hk. Gikk på traktorbensin Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 (redigert) Møkkamotorer, ligger nok flere av de på havets bunn. Heldigvis har verden gått fremover på motorfronten. Redigert 22.Mars.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Hadde en 45 hk med elstart bak på min Mørebas 140 GT, en kompis hadde en trifoil med en 35 hk på. Jeg måtte som regel starte motoren opptiltet, og etterhvert var den omtrent umulig å starte uansett. Hadde dårlig batteri, og forsøkte ofte å starte med snor. Hvis noen har sett han som prøver å snorstarte en liten påhenger i S.O.S med Lasse Åberg og Jon Skolmen skjønner dere hva jeg mener........ Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Hadde en 105hk, ca72mod, litt tørst ja. Virka den ja. Største utgiften var på propeller. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Ja de fleste er vel ryddet av banen for lengst, fant kun 1 stk under båtmotorer på finn.no. Så her er det nok duket for riktig skyhøye samlerverdier etterhvert tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 (redigert) Hadde en 45 hk. på en Selco 13, som gikk som en klokke. Den kunne man dra vannski etter eller dorge uten problemer. Manglet sinkanode, men ble ikke tæret opp slik som enkelte nye motorer. Syntes det var noen barske motorer. Redigert 22.Mars.2011 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Droll Svart 22.Mars.2011 Del på Facebook Svart 22.Mars.2011 Chrysler kjøpte West Bend i 1965. Chrysler kjøpte outboard avdelingen til West Bend, West Bend driver fremdeles på... produserer kjeler og div andre kjøkken artikler i aluminium.... Kjøp en Force, det var nesten det samme. Driver så smått å restaurerer en 1963 West Bend.... mange av delene på den motoren er identiske med de siste Force motorene ... West Bend/Chrysler var nok ganske langt fremme på 60 tallet.... men utviklingen videre , for å komme videre/overleve MÅ en utvikle seg ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lazyjack Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Hadde en West Bend 18 hk. på en Selco Selfisk(West Bend ble kjøpt av Chrysler på 60-tallet en gang). En grusom motor med mange problemer, bl.a. wireoverføring fra rorkult til forgasser/fortenningsmekanisme. Plutselig satt man der med alt for mye wire og null gasspådrag... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Joda, der satt en 5 hk på hekken av landstedsbåten vår i en årrekke. Startet som et skudd og aldri noe trøbbel med den. Har alltid syntes at rekke 6erene til både Chrysler og Mercury har vært tøffe motorer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
larsenigarasjen Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Har en Force 120hk på båten. Er vel en slags etterkommer av chrysler motorene, parret med Mercury. Går som et skudd den, litt tørst kansje, men det får en leve med. Skal brenne noen liter bensin før det skal lønne seg å kjøpe ny :-) Hadde litt trøbbel i fjor, og trudde motoren var i ferd med å ta kvelden. Men det viste seg at det bare var en pluggledning som gav overslag, samt en liten dunk på et skjær som ikke jeg kan huske så propellen var litt i ulage. Motoren kommer nok til å gå i mange år til den (bank i bordet). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2011 Del på Facebook Svart 23.Mars.2011 Chrysler kjøpte outboard avdelingen til West Bend For å spikke store mengder flis. Chrysler kjøpte marinavdelingen til West Bend inklusiv inboard og outboard. Ble så i to bolker solgt til Bayliner og Force som var et underbruk av Bayliner. Og så kjøpte Brunswick hele Bayliner. Mer flis; West Bend ble også solgt som Elgin og Shark. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.