eysteind Startet 22.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2004 Hei! Har nå fått tak i alt eg trenger til mitt lille prosjekt om å støype interiørplater i glassfiber ved hjelp av en glatt plate som for. Har kjøpt gelgoat, polyester 600g/m2 matter, norpol wax, norpol rubbing pluss div. verktøy. Problemet er eigentlig at eg ikke har jobbet noe serlig med polyster før, og trenger derfor litt tips. 1. Det første eg gjør er vel å polere platen(forskalingsplate)? 2. Deretter tar eg vel på slippmiddel. Skal denne pensles på og tøskes av? 3. Hva skal eg gjøre med kantene på plata. Skal eg sette på lister som går litt oppom platen som eg fjerner etterpå, eller skal eg plastikk på enden av platen slik at polyesteren ikke setter seg fast? 4. Så skal eg vel ha på gelgoat. Er dette samme herder som polyster(håper dette da eg ikke har annet), Hvor mange % herder? Hva skal eg ta på gelgoaten med, Pensel? Rekner med eg trenger 2 strøk. Kor lang tid tar det før eg kan ta strøk nr. 2 og kor lang må det herde før eg begynner med polyester? 5. Kor mye herder skal i polysteren? Har mange lag tror dere at eg trenger med 600g matter? Skal ikke vere så veldig tykt da den første platen kun er et prøveprosjekt. Kan eg legge nytt lag med matte direkte eller må det herde mellom hvert lag, evt. hvor lenge??? Som dere skjønner er eg helt grønn på dette feltet og alle tips og råd mottas med takk! :smash: Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Har ett eller annet sted i "arkivet" et hefte som i sin tid ble laget av Jotun. Det gir svar på alle spørsmålene dine + en masse annen informasjon om støping i glassfiberarmert polyester. Men så var det dette med å finne det, da. Føler meg i ryddemodus i dag, så jeg skal prøve så godt jeg kan, og legge det ut når/hvis det dukker opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Er det noe spes. grunn for at du ikke kan bruke finer-plater istedet? Grunnen til at jeg spør er at det ikke er noen enkel jobb å lage slike plater i glassfiber. Er det i tilegg nødvendig at de er stive, må du lage dem som en sandwich, noe som kompliserer jobben ytterligere. Fortell litt mer om hva du skal bruke platene til så er det enklere å gi råd. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Er det noe spes. grunn for at du ikke kan bruke finer-plater istedet? Grunnen til at jeg spør er at det ikke er noen enkel jobb å lage slike plater i glassfiber. Er det i tilegg nødvendig at de er stive, må du lage dem som en sandwich, noe som kompliserer jobben ytterligere. Fortell litt mer om hva du skal bruke platene til så er det enklere å gi råd. Tanken var å bruke platene som innredningsmaterialer til benker ol. Skal bruke en del teakfiner også, men tror det blir lysere, enklere å vedlikeholde enn finer på platter med mye slitasje. Feks. på badet og på benker. Planen var vel å lage platene som sandwich ved å støype finereplater på baksiden. Kan selvfølgelig kjøpe king starboard, men dette blir litt dyrt.... Som sagt, dette er kun et prøveprosjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Ok, da vil jeg abs. heller anbefale ferdige plater med et slitesterkt belegg. F.eks. får man respatex i "teak" som slett ikke ser så galt ut. Å lage dette selv vil være en masse arbeid, og sannsynligvis ikke noe vesentlig billigere enn å kjøpe ferdige plater. Gelcoat er heller ikke spes. motstandsdyktig mhp riper etc. Og antagelig vil de platene du evnt. lager selv bli tunge sammenlignet med ferdige. Det er vel en planende båt du har og da bør man tenke vekt. 600 gram matte er alt for grovt til en slik jobb, 200g bør være mer egnet. Til de fleste "vanlige" jobber er 450g matte best å bruke. Vil anbefale deg å starte med noen enklere jobber til du får erfaring med støping av glass-fiber. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Har ett eller annet sted i "arkivet" et hefte som i sin tid ble laget av Jotun. Det gir svar på alle spørsmålene dine + en masse annen informasjon om støping i glassfiberarmert polyester. Men så var det dette med å finne det, da. Føler meg i ryddemodus i dag, så jeg skal prøve så godt jeg kan, og legge det ut når/hvis det dukker opp. kjempebra! Venter i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Ok, da vil jeg abs. heller anbefale ferdige plater med et slitesterkt belegg. F.eks. får man respatex i "teak" som slett ikke ser så galt ut. Å lage dette selv vil være en masse arbeid, og sannsynligvis ikke noe vesentlig billigere enn å kjøpe ferdige plater. Gelcoat er heller ikke spes. motstandsdyktig mhp riper etc. Og antagelig vil de platene du evnt. lager selv bli tunge sammenlignet med ferdige. Det er vel en planende båt du har og da bør man tenke vekt. 600 gram matte er alt for grovt til en slik jobb, 200g bør være mer egnet. Til de fleste "vanlige" jobber er 450g matte best å bruke. Vil anbefale deg å starte med noen enklere jobber til du får erfaring med støping av glass-fiber. Det er nok mulig dette blir et umulig og ugjennomførbart prosjekt. Men har likevel lyst til å prøve. Har kjøpt en liten bit med slik forskalingsplate og så skal vi se. Kan noen hjelpe meg med blandingsforholdet polyster/herder og gelgoat/herder? Er dette samme type herder? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Det er nok mulig dette blir et umulig og ugjennomførbart prosjekt. Men har likevel lyst til å prøve. Har kjøpt en liten bit med slik forskalingsplate og så skal vi se. Kan noen hjelpe meg med blandingsforholdet polyster/herder og gelgoat/herder? Er dette samme type herder? 1 - 1,5 % herder. Enkelt å blande rett hvis du har et måleglass ( SparKjøp ca. 25 kr. ) eller en sånn sprøyte, som legen bruker ( Apoteket 5 - 10 kr. ) Samme herder i polyester og gelcoat. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
eysteind Svart 23.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 1 - 1,5 % herder. Enkelt å blande rett hvis du har et måleglass ( SparKjøp ca. 25 kr. ) eller en sånn sprøyte, som legen bruker ( Apoteket 5 - 10 kr. ) Samme herder i polyester og gelcoat. Hei Jens! Takker for svar. Har kjøpt inn en digital vekt til formålet slik at det skal bli nøyaktig. Elles vil eg takke for tipset om polysteren på Askøy. Disse var desidert billigst. Ringte til alle båtprodusenter og andre plastprodusenter og prisene var ofte det dobbelte. Dyrest var NB med 68kr literen!!! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Har blitt forklart at forhold polyester/herder er ikke så kritisk samlignet med epoxy. Dette fordi herdern ikke inngår i den kjemiske prosessen, den forsvinner til slutt i luften. I prosessen er den bare en katalysator. Mengden har vel i hovedsak innflytelse på tiden det tar hvor fort det herder, men om du tar for lite eller for mye - stabiliteten blir det samme - i motsetning til epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Det har du vel for så vidt rett i Andreass, i hvertfal nesten Har set det beskrevet enkelte steder at Polyester egentlig aldri slutter å herde og til slutt blir polyesteren sprø....... Polyester vil vel faktisk også herde uten herder, da som du sier herderen egentlig er katalysator. Den virkelige herderen er alt tilsatt, men det vil normalt trenges en katalysator for å starte herdeprosessen. Mengden med herder, ehhhh. kastalysator, bestemmes vel litt ut fra temperaturen og hvor hurtig man vil at polyesteren skal herde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.