Diddn Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Litt stiv pris på denne synes jeg, med tanke på tilstand og at den mangler noe vesentlig http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56526288 Link to post
Teerex Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Tja men gamle klassiske biler kan også være kostbare. En gammal bensinmotor er uansett ikke mye verd, og en slik båt fortjener nytt maskineri etter eiers ønske. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zitt Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Litt stiv pris på denne synes jeg, med tanke på tilstand og at den mangler noe vesentlig http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56526288 Stryk et 1-tall, så begynner det å hjelpe! Link to post
Teerex Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 En slik samlerbåt er nok verd sin vekt i gull.. nesten Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Litt morsomt hvordan selger argumenterer med fordelen av at den ikke har motor Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fyrlykten Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Ja! Det var jo tydeligvis en fordel at den ikke hadde motor "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blue moon Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Smuglernes skrekk http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56451316&searchclickthrough=true&listPos=1 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
-morten- Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Litt morsomt hvordan selger argumenterer med fordelen av at den ikke har motor bedre uten enn at den hadde hatt en gammel utdatert utslitt bensinmotor, med tilsvarende slitt drev og manglende vedlikehold Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Det er jo en rekke fordeler at båten ikke har motor: Lavere vekt Mye bedre innvendig plass Renslig, ikke olje eller drivstoffsøl Null drivstofforbruk Og sikkert enda fler Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 (redigert) Skulle jeg ha kjøpt en slik klassisk daycruiser made in Arendal så ville jeg faktisk syns det var en fordel uten motor, så slipper man å vurdere motorbytte Det finnes så mye fint i nye motorer for tiden, helt uten hk-avgift. Bortsett fra moderne dieselmotorer så er kanskje bensin mest passende i en slik klassiker. F.eks. Mercruisers helt nye 4,5 liter V6 250 hk hadde passet Windy 7500 som hånd i hanske. Her blir Mercruisers egen 5,0 V8 frakjørt av denne nye motoren som er Mercruisers egen konstruksjon, altså ingen marinisert bilmotor. Redigert 7.Mars.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fyrlykten Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Ikke verst "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnmarken Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Stryk et 1-tall, så begynner det å hjelpe! Blir jo nesten komisk å be om 175 000,- for en liten Windy fra åttitallet som ser relativt trist ut innvendig og som ikke engang har motor. Hvis du mente at 17 500,- er en riktig, så er jeg enig i at det. Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Ja, dette burde vært annonsert som et prosjekt. Det er vel bare skrog og "rammer" som er intakt. Med tanke på det som må gjøres ville det vel vært urimelig å be om 350-500 K for en slik båt. Ny motor m/drev + elektronikk + innredning (puter mm). mvh Bergen Dørk Link to post
Zitt Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Blir jo nesten komisk å be om 175 000,- for en liten Windy fra åttitallet som ser relativt trist ut innvendig og som ikke engang har motor. Hvis du mente at 17 500,- er en riktig, så er jeg enig i at det. Jeg mente å stryke 1-tallet, altså 75000, men angret med en gang jeg hadde gjort det. Det ser mye riktigere ut å stryke et 0-tall, slik du har gjort. Link to post
finnmarken Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Greit nok at dette er en klassiker, men det koster mye å sette den i stand. Bergen dørk har et regnestykke overfor, og jeg er vel enig i at selv med ny motor så blir 350 000,- for mye for en slik båt. Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 (redigert) Med fabrikkny motor/drev til rundt 200-250 båtlapper så blir dette en nytelse på sjøen. En 25 år gammel daycruiser av denne kvaliteten som er relativt enkel å få i topp stand, har jo ikke mistet sin verdi. Det er alltid noen som ser verdien, skjønnheten og potensialet, selv om de/vi er i mindretall tydeligvis Naturligvis er det prutningsmonn på prisen, men skulle den gå for ned mot 120-130 båtlapper så er det jo et kupp. Her en artikkel om bl.a. klassiske Windy daycruisere http://www.klikk.no/motor/baat/article302029.ece "Noen båter er velsignet med tilsynelatende evigvarende verdi og popularitet. Det mest typiske eksempelet er Windy. Særlig 22 Sport og 7500 går unna som iskrem på en varm sommerdag Windy 7500 - den noe nyere etterfølgeren til 22 DC og 22 Sport - holder seg også godt i pris. Båtene som har vært på markedet våren/sommeren 2007 har stort sett vært fra tidlig 90-tall. Prisene ligger på ca. 280 000-350 000 kroner. Begge disse Windy-modellene blir som regel tatt vare på som de klassikerne de er. Mange båter er nyoppusset til original stand, og de som ikke er det, kan man fort gjøre fine ved egen innsats. Selv om disse Windy-båtene er gamle, har de skrogmessige kvaliteter som gjør dem attraktive, tunge og gode i sjøen som de er." Redigert 8.Mars.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
finnmarken Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Med fabrikkny motor/drev til rundt 200-250 båtlapper så blir dette en nytelse på sjøen. En 25 år gammel daycruiser av denne kvaliteten som er relativt enkel å få i topp stand, har jo ikke mistet sin verdi. Det er alltid noen som ser verdien, skjønnheten og potensialet, selv om de/vi er i mindretall tydeligvis Naturligvis er det prutningsmonn på prisen, men skulle den gå for ned mot 120-130 båtlapper så er det jo et kupp. Ja, løp og kjøp. Men det virker jo som du kan regne, så om du er villig til å bruke minimum 320 000,- på en liten Windy fra åttitallet, så velbekomme. Men husk at da har du fremdeles ingen strøken båt. Du har jo bare en gammel båt med god motor. Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 (redigert) Ikke alle som forstår dette med gamle båter Men jeg skal ikke kjøpe, jeg har jo allerede en Windy fra 80-tallet så det får nå holde. Og ny motor er vel ikke akkurat noen bakdel. For slike hurtiggående båter er motoren en svært viktig del av opplevelsen. Særlig med slike gode og solide skrog som Windy laget også på den tiden. At man kan velge sin favorittmotor selv og nyte fart, driftssikkerhet og moderne miljømessig kvalifisert framdriftsmaskineri er en stor del av båtlivet. Redigert 8.Mars.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 (redigert) Blir vel litt som han som betalte over 700 K for å restaurere en 70-talls Nidelv 24 for et par år siden, og som nå er til salgs for 399....men bevares; der var sikkert både meningsfylt og moro. :-) Så, ja, en del av oss skjønner ikke dette. He, he. By the way: http://www.finn.no/55518267 Redigert 8.Mars.2015 av Bergen dørk (see edit history) mvh Bergen Dørk Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Det finnes alltid ekstreme ytterpunkter.... men denne Windy 7500 kommer nok ikke under den kategorien Kan ikke tenke meg noe bedre enn å suse over fjorden i 30-35 knop marsjfart med dette flotte skroget, med nytt og komfortabelt maskineri. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
finnmarken Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Blir vel litt som han som betalte over 700 K for å restaurere en 70-talls Nidelv 24 for et par år siden, og som nå er til salgs for 399....men bevares; der var sikkert både meningsfylt og moro. :-) Så, ja, en del av oss skjønner ikke dette. He, he. By the way: http://www.finn.no/55518267 Vel, vi skjønner vel dette med gamle båter, men vi skjønner også at disse gamle båtene slett ikke behøver å koste så mye. Dog blir det noe forskjell på denne Nidelven og den nevnte Windyen. Nidelven ble jo totalt renovert, og ble jo sånn sett "helt ny". Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Det ender jo uansett opp med tilbud og etterspørsel. Ting blir ikke solgt for mere enn de er verd. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
finnmarken Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Her har vi også et eksempel på en gammel klassiker: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55950381&searchclickthrough=true&listPos=284 Ja, jeg liker også gamle klassikere, men jeg synes vel det blir litt for dyrt. Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 (redigert) Det skal være sagt, teerex, at som båtfolk lar vi oss sjarmere og glede av litt av hvert, og der er ikke alltid like god kontakt mellom hjertet og hodet. Samtidig er det vel det som gjør at ikke alt er mainstream og kjedelig. :-) Er enig i at Nidelv- eksemplet ikke er helt sammenlignbart, men man må huske at hvis man gjør investeringer er det ikke alltid at markedet reagerer i lykkerus allikevel. Så en Windy til 175 000 + motor og oppussing til 250-300 000, må da være for en entusiast som elsker Windy og vil beholde båten til han blir pensjonist. Eller noe sånt. Redigert 8.Mars.2015 av Bergen dørk (see edit history) mvh Bergen Dørk Link to post
Teerex Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 (redigert) Ja den Coronet 32 har vi diskutert grundig her før. Dyrt men spesiellt.. bare for spesiellt interesserte. Men tøft og flott hvis den virkelig ser ut som ny. Det gjenstår jo å se.. Noen kjøper kun nye biler mens andre helst bruker penga på veteranbiler. Hver sin lyst og smak Redigert 8.Mars.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn