Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Tja men gamle klassiske biler kan også være kostbare.

En gammal bensinmotor er uansett ikke mye verd, og en slik båt fortjener nytt maskineri etter eiers ønske.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En slik samlerbåt er nok verd sin vekt i gull.. nesten :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Litt morsomt hvordan selger argumenterer med fordelen av at den ikke har motor :giggle:

bedre uten enn at den hadde hatt en gammel utdatert utslitt bensinmotor, med tilsvarende slitt drev og manglende vedlikehold

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg ha kjøpt en slik klassisk daycruiser made in Arendal så ville jeg faktisk syns det var en fordel uten motor, så slipper man å vurdere motorbytte :giggle:

 

Det finnes så mye fint i nye motorer for tiden, helt uten hk-avgift.

Bortsett fra moderne dieselmotorer så er kanskje bensin mest passende i en slik klassiker.

F.eks. Mercruisers helt nye 4,5 liter V6 250 hk hadde passet Windy 7500 som hånd i hanske.

Her blir Mercruisers egen 5,0 V8 frakjørt av denne nye motoren som er Mercruisers egen konstruksjon, altså ingen marinisert bilmotor.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Stryk et 1-tall, så begynner det å hjelpe!

Blir jo nesten komisk å be om 175 000,- for en liten Windy fra åttitallet som ser relativt trist ut innvendig og som ikke engang har motor. Hvis du mente at 17 500,- er en riktig, så er jeg enig i at det.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette burde vært annonsert som et prosjekt. Det er vel bare skrog og "rammer" som er intakt. Med tanke på det som må gjøres ville det vel vært urimelig å be om 350-500 K for en slik båt. Ny motor m/drev + elektronikk + innredning (puter mm).

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Blir jo nesten komisk å be om 175 000,- for en liten Windy fra åttitallet som ser relativt trist ut innvendig og som ikke engang har motor. Hvis du mente at 17 500,- er en riktig, så er jeg enig i at det.

Jeg mente å stryke 1-tallet, altså 75000, men angret med en gang jeg hadde gjort det. Det ser mye riktigere ut å stryke et 0-tall, slik du har gjort. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Med fabrikkny motor/drev til rundt 200-250 båtlapper så blir dette en nytelse på sjøen.

En 25 år gammel daycruiser av denne kvaliteten som er relativt enkel å få i topp stand, har jo ikke mistet sin verdi.

Det er alltid noen som ser verdien, skjønnheten og potensialet, selv om de/vi er i mindretall tydeligvis :saint:

Naturligvis er det prutningsmonn på prisen, men skulle den gå for ned mot 120-130 båtlapper så er det jo et kupp.

 

Her en artikkel om bl.a. klassiske Windy daycruisere http://www.klikk.no/motor/baat/article302029.ece

 

"Noen båter er velsignet med tilsynelatende evigvarende verdi og popularitet. Det mest typiske eksempelet er Windy.

Særlig 22 Sport og 7500 går unna som iskrem på en varm sommerdag

 

Windy 7500 - den noe nyere etterfølgeren til 22 DC og 22 Sport - holder seg også godt i pris.

Båtene som har vært på markedet våren/sommeren 2007 har stort sett vært fra tidlig 90-tall. Prisene ligger på ca. 280 000-350 000 kroner.

Begge disse Windy-modellene blir som regel tatt vare på som de klassikerne de er. Mange båter er nyoppusset til original stand, og de som ikke er det, kan man fort gjøre fine ved egen innsats.

Selv om disse Windy-båtene er gamle, har de skrogmessige kvaliteter som gjør dem attraktive, tunge og gode i sjøen som de er."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Med fabrikkny motor/drev til rundt 200-250 båtlapper så blir dette en nytelse på sjøen.

En 25 år gammel daycruiser av denne kvaliteten som er relativt enkel å få i topp stand, har jo ikke mistet sin verdi.

Det er alltid noen som ser verdien, skjønnheten og potensialet, selv om de/vi er i mindretall tydeligvis :saint:

Naturligvis er det prutningsmonn på prisen, men skulle den gå for ned mot 120-130 båtlapper så er det jo et kupp.

Ja, løp og kjøp. :rolleyes:

 

Men det virker jo som du kan regne, så om du er villig til å bruke minimum 320 000,- på en liten Windy fra åttitallet, så velbekomme. Men husk at da har du fremdeles ingen strøken båt. Du har jo bare en gammel båt med god motor.

Link to post
Share on other sites

Ikke alle som forstår dette med gamle båter :giggle:

Men jeg skal ikke kjøpe, jeg har jo allerede en Windy fra 80-tallet så det får nå holde.

 

Og ny motor er vel ikke akkurat noen bakdel. For slike hurtiggående båter er motoren en svært viktig del av opplevelsen.

Særlig med slike gode og solide skrog som Windy laget også på den tiden.

At man kan velge sin favorittmotor selv og nyte fart, driftssikkerhet og moderne miljømessig kvalifisert framdriftsmaskineri er en stor del av båtlivet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Blir vel litt som han som betalte over 700 K for å restaurere en 70-talls Nidelv 24 for et par år siden, og som nå er til salgs for 399....men bevares; der var sikkert både meningsfylt og moro. :-) Så, ja, en del av oss skjønner ikke dette. He, he.

 

By the way: http://www.finn.no/55518267

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det finnes alltid ekstreme ytterpunkter.... men denne Windy 7500 kommer nok ikke under den kategorien :saint:

Kan ikke tenke meg noe bedre enn å suse over fjorden i 30-35 knop marsjfart med dette flotte skroget, med nytt og komfortabelt maskineri.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Blir vel litt som han som betalte over 700 K for å restaurere en 70-talls Nidelv 24 for et par år siden, og som nå er til salgs for 399....men bevares; der var sikkert både meningsfylt og moro. :-) Så, ja, en del av oss skjønner ikke dette. He, he.

 

By the way: http://www.finn.no/55518267

Vel, vi skjønner vel dette med gamle båter, men vi skjønner også at disse gamle båtene slett ikke behøver å koste så mye.

 

Dog blir det noe forskjell på denne Nidelven og den nevnte Windyen. Nidelven ble jo totalt renovert, og ble jo sånn sett "helt ny".

Link to post
Share on other sites

Det ender jo uansett opp med tilbud og etterspørsel.

Ting blir ikke solgt for mere enn de er verd.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det skal være sagt, teerex, at som båtfolk lar vi oss sjarmere og glede av litt av hvert, og der er ikke alltid like god kontakt mellom hjertet og hodet. Samtidig er det vel det som gjør at ikke alt er mainstream og kjedelig. :-)

 

Er enig i at Nidelv- eksemplet ikke er helt sammenlignbart, men man må huske at hvis man gjør investeringer er det ikke alltid at markedet reagerer i lykkerus allikevel. Så en Windy til 175 000 + motor og oppussing til 250-300 000, må da være for en entusiast som elsker Windy og vil beholde båten til han blir pensjonist. Eller noe sånt.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja den Coronet 32 har vi diskutert grundig her før.

Dyrt men spesiellt.. bare for spesiellt interesserte. Men tøft og flott hvis den virkelig ser ut som ny. Det gjenstår jo å se..

Noen kjøper kun nye biler mens andre helst bruker penga på veteranbiler. Hver sin lyst og smak :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...