Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Godt jobba morten og Komodo. Nører opp under folks frykt for hekkaggregat. Nokså grunnløst denne gang. Gidder man lese hvorfor drevet er skiftet, ser man at det er grunnet feil på brygge elanlegg og påfølgende kraftig tæring på drev. Blir litt som å skrive innlegg på VG etter kun å lese overskriften...

Ja, jeg er skeptisk til ett drev på tung båt, men det er ikke det som har tatt drevet på den båten...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kinesiske "Scandinavien 350" fikk temmelig dårlig omtale i båtpressen etter tester. Styr unna x2.

Skroglengden er 31 fot, bredden er helt moderat med 320 cm men vekta er formidabel.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/scandinavian-350-family

 

"Sjelden er vi om bord i drevbåter i denne klassen med så høy planingsterskel.

Vi utførte vi en enkel test på hvor lang tid det tok, fra et tilnærmet nullpunkt, til båten hadde lagt seg i plan. Første test ble gjennomført uten bruk av trimflaps.

Vi satt der med en følelse av å se rett inn i den kinesiske mur veldig lenge, nesten et halvt minutt, før sikten forut igjen var tilstede.

Med aktiv bruk av flapsene reduserte vi tiden med 6-7 sekunder, men fortsatt var det en lang og tung prosess å få den ned.

Litt ubegripelig det hele, med en kraftig Volvo Penta D6 350 om bord. Kanskje har det litt md proppen, en G 3, å gjøre.

Vi har uansett en viss forståelse for at det koster å få et beist på 6.7 tonn til å sparke fra. Så var vi i tillegg tre voksne menn om bord.

Tanken slo oss om hvordan dette skulle gå med de tillatte 8 personene om bord og et tonn med ekstravekt som den også er godkjent for.

Da kan du glemme å få den i plan og du kan se langt etter den oppgitte toppfarten på 30 knop. Vi fikk den i drøye 28 knop."

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kinesiske "Scandinavien 350" fikk temmelig dårlig omtale i båtpressen etter tester. Styr unna x2.

Skroglengden er 31 fot, bredden er helt moderat med 320 cm men vekta er formidabel.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/scandinavian-350-family

 

 

Blant de første kinesiskproduserte som kom til landet og dårlig på nesten alle områder: Vekt, sjøegenskaper, plass, kvalitet, fart etc etc... Halver prisen, så betaler man for det man får...

Link to post
Share on other sites

Med 110 hk "overload" på en lett 18-foter bør man vel ikke regne med forsikringen om uhellet skulle være ute....

I verste fall gjeldsslave resten av livet... om man overlever.

 

 

Hvilken forsikring da tenker du på? En båtforsikring forsikrer båten og evt bergning så ikkje man står på bar bakke om den skulle havarere etc. En forsikring for aktløyse får man ikkje kjøpt. Så ka meina du egentlig her? Du har vært såpass lenge på dette forumet at du burde ha fått med deg dette nå og vite bedre. 

En annen sak er at man kan ha hvilken motor som helst i whatever båt heilt uavhengig av hva Veritas mener er passe om båten i det heile tatt er typegodkjent. Når du har sagt hvilken båt og hvilken motor du har og selskapet godtar det og lar deg kjøpe forsikring så har dere en avtale om akkurat det. 

Link to post
Share on other sites

Hvis et eller annet dramatisk uhell skulle oppstå pga. avsindig fart eller ukontrollerbare sjøegenskaper, og båten er f.eks. 90% overmotorisert og ikke f.eks. bare 10% så er vel sjansen tilstede for at et eller annet forsikringselskap eller en eller annen advokat vil gripe fatt i dette og kreve regress eller lignende.

Hvilke lover og regler som gjelder for dette forøvrig vet jeg lite om, men sikkert andre som kan si mere om det.

Dersom forsikringsselskapene ikke har noen klausul om at båtens motorisering sånn omtrentlig ikke kan overstige produsentens spesifikasjoner og CE godkjenning, så vil det jo være overraskende.

 

Tråd om emnet https://baatplassen.no/i/topic/98608-bot-hvis-man-har-for-stor-motor-på-båt/

 

Skulle nesten tro at "Bearded Beast" og "Knurrbart" var i slekt  :smiley:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Godt jobba morten og Komodo. Nører opp under folks frykt for hekkaggregat.

 

Takk for det Kjetil1, all ros mottas med takk :thumbsup:

 

Jeg klarte forøvrig også å lese meg til årsaken til drevhavariet. Det jeg kommenterte er at båten er tung og utstyrt med en motor og drev :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Dersom forsikringsselskapene ikke har noen klausul om at båtens motorisering sånn omtrentlig ikke kan overstige produsentens spesifikasjoner og CE godkjenning, så vil det jo være overraskende.

 

Jo men det er meget mulig de har og da får man heller ikkje forsikret sin 9 fot båt med 200 hk eller ka du nå mener med overmotorisert. Men om man ikkje holder sin del av avtalen så er det jo klart de vil ha tilbake pengene sine for båten din om den havarerte men noe utbetaling for din ansvarsløshet vil du aldri få så hva denne regressen består i som du snakker om vites ikkje. Det er fortsatt lov å lage sin egen båt av to planker og sette i en støvsugermotor eller av karbon med 1000 hk turbinmotor. Så hvem definerer hva som er overmotorisert og i forhold til hva. Har man en avtale om forsikring så har man en avtale.   Du bare unngår spørsmålet og kommer med mer svada ei heller svarte du på det som var spørsmålet. 

Det som derimot er åpenbart er at du har ikkje filla peiling på hva du prater om og nører oppunder gamle myter og løgner og sprer frykt og svada heilt uten grunnlag.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jo men det er meget mulig de har og da får man heller ikkje forsikret sin 9 fot båt med 200 hk eller ka du nå mener med overmotorisert. 

 

Ha! Det tror jeg ikke på. Tipper du får lov å tegne forsikring så mye du ønsker. Om du velger å ikke lese vilkårene blir jo din egen sak. 

 

Ingen som nekter folk å ha full kasko på en bil som er verdt nær null og niks osv. 

Link to post
Share on other sites

Det som derimot er åpenbart er at du har ikkje filla peiling på hva du prater om og nører oppunder gamle myter og løgner og sprer frykt og svada heilt uten grunnlag.

 

Ja det har du  sannelig helt rett i  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Han driter bokstavelig talt i den motoren  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båter er jamen flotte når de ser slik ut!

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90202615

 

Som regel er de fleste eldre trebåter fine og shiny utenpå, så har eieren glemt innredninga!!  her var det omvendt!! meget finn ruff, men det er nok ikke bare bunnsmurning og lakk som må til får å få denne i orden!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Polakker trenger ikke røyke noe for å lage spesielle annonser på finn  :smiley:

Men hadde kanskje også blitt litt morsomt om vi skulle skrive på polsk.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er nok kommet inn et 1-tall for mye der  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...