Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

 

Ingar skrev On 17.5.2025 at 14.19:

Viser seg at selgeren, som er innehaver av ausjonsfirmaet, har minstepris som er 43% høyere, 400k.

Det tilsvarer omtrent hva andre annonsører maksimalt håper å få ved vanlig privat salg.

 

5 timer til auksjonen går ut. Bud må økes  36% over siste bud for å komme over minstepris. Synd at ikke de som bruker tid på dette har lest baatplassen.
 

Kjøper tar all risiko, men selgeren, som har hatt båten i to år, vet ikke engang om den har septiktank.
Firmaet skal bli størst på nettauksjon inne 3 år....

Link to post
23 minutes ago, Ingar said:

Auksjonen gikk ut med høyeste bud 86k (23%) under minstepris. 5 budgivere kastet bort tiden med å gi 18 bud.

 

I dag ble den lagt ut på nytt, med samme villedende pris...

Ja sånnt blir jo bare på grensa til useriøst Skulle jeg ha kjøpt båt uten risiko i min prisklaae måtte det vært mange hundre tusen under markedsverdi for at jeg kunne vurdert! Ting som ikke er i orden i båt kan få enorme kostnader, selv små detaljer som i første øyekast ikke vises!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Lurer på hva forbruket er pr. nautisk mil. Forbruk av Prosecco altså :fniser:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Bellil skrev On 2.7.2025 at 5.07:

Men det er i hvert fall to nye drev. Hvorfor en 2008 trengte to nye drev forteller imidlertid historien ikke noe om

 

Ikke uvanlig dessverre på litt større båter at DPH ryker på mellom 1-2000 timer avhengig av bruksmønster og vedlikehold.

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev for 3 timer siden:

 

Ikke uvanlig dessverre på litt større båter at DPH ryker på mellom 1-2000 timer avhengig av bruksmønster og vedlikehold.

Det blir neppe en båt etter Bellil, som trolig selges i løpet av ett år, men skulle muligheten by seg så har jeg lært så mye her inne om drev som ryker, motorer med utfordringer at jeg uansett ville være skeptisk til å kjøpe noe 10år+ gammelt 

Svært nyttig å vite litt om

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
  • 2 uker senere...
rundgren skrev for 4 timer siden:

Utrolig spesiell motorisering: Alicraft med Arneson

 

Både artikkel og annonse beskriver justerbar pitch, men propellene på bildet er fast-pitch propeller og ser mer ut som tradisjonelle skewback aksling-propeller.

Forøvrig ikke et eneste bilde av eller fra motorrom, men artig dashbord da :rekker_tunge:

 

Sitat

Arneson overflate drev med full hydraulisk kontroll av pitch og styring

 

Sitat

- På et CPS-drev kan propellbladene stilles elektronisk til den posisjon som gir optimal drivstofføkonomi under ulike driftsforhold. 

 

 

 

cbaf0880-02c6-4662-868f-864a0092a0ba.jpeg

8c0aabf7-a3c1-4b63-997f-9e181203f6a5.jpeg

75a4bd97-0133-4f85-8530-36548977b267.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 8 minutter siden:

Både artikkel og annonse beskriver justerbar pitch, men propellene på bildet er fast-pitch propeller og ser mer ut som tradisjonelle skewback aksling-propeller.

 

Stusset jeg også over.

Men gjennom årene med baatplassen har jeg nesten sluttet å forundre meg over de som ikke vet hva de selger, det være seg båt, motor, utstyr eller drivlinje. :usikker:

Link to post
sap_2000 skrev for 2 timer siden:

 

Både artikkel og annonse beskriver justerbar pitch, men propellene på bildet er fast-pitch propeller og ser mer ut som tradisjonelle skewback aksling-propeller.

Forøvrig ikke et eneste bilde av eller fra motorrom, men artig dashbord da :rekker_tunge:

Virker for meg som om @Ingarhar rett i at selger ikke vet helt hva han har. Når jeg leser artikkelen nøye får jeg inntrykk av at dette var den personlige båten til mannen bak CPS Drive, og at noe av motivasjonen hans var erfaringen med å montere "vanlig" Arneson på denne båten.

"Først på egen båt
Ideen til drevet fikk Selmer da han erstattet to vannjetaggregat med to Arneson-drev på sin gamle Alicraft 35. Med vannjetene var manøvreringsegenskapene på topp, spesielt på lave turtall. Men effekttapet var betydelig, og fartspotensialet svært begrenset.
- Da jeg fikk montert Arneson-drevene ble situasjonen snudd på hodet, forteller Selmer.
- Nå fikk jeg en bra toppfart, men farts- og manøvreringsegenskapene i deplasementsområdet var dårlige fordi de tradisjonelle overflatepropellene som satt på Arneson-drevene hadde liten virkningsgrad når de var helt under vann og på lave omdreiningstall. Utfordringen med overflatepropellere er at propellen skal arbeide under to vidt forskjellige forutsetninger. Den starter neddykket, og når båten kommer opp i planingsfart vil deler av propellen ligge over vann, forklarer Selmer.
- Målet med CPS-løsningen var å kombinere store saktegående overflatepropeller som gir ønsket trekkraft- og manøvreringsegenskaper i alle hastighetsområder. Men for at motorene ikke skal bli kvalt når propellene blir koblet inn og båten settes i bevegelse, må det en eller annen form for utveksling til, sier Reodor Selmer.
Han løste utvekslingsproblematikken ved hjelp av en standard slurekobling som han fikk fatt i hos den tyske produsenten Voith, som blant annet leverer slik såkalte hydrodynamiske koblinger til traktorprodusenten Fendt."

Nå gjetter jeg litt, men det virker som om kotversjonen av historien er at det opprinnelig har stått to Hamilton vannjet på denne, så har disse blitt byttet ut med Arneson, som har inspirert Selmer til å finne opp dette CPS-systemet

Redigert av rundgren (see edit history)
Link to post
Bellil skrev On 5.7.2025 at 12.25:

Det blir neppe en båt etter Bellil, som trolig selges i løpet av ett år, men skulle muligheten by seg så har jeg lært så mye her inne om drev som ryker, motorer med utfordringer at jeg uansett ville være skeptisk til å kjøpe noe 10år+ gammelt 

Svært nyttig å vite litt om

 

Jo, både og. Holder man belgen tett og bruker drevet riktig, så kan det vare i mange år. En kamerat er på sin andre gamle Windy, nå med V8. På snart 15 år så har han aldri hatt problemer, og mannen har null peiling på båt-teknisk:fniser: (Volvo Penta på begge båtene)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...