Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

2 hours ago, Bellil said:

Kom litt tilfeldig over disse to annonsene for samme båt. Om prisforskjellen på 114.000 er riktig i forhold til om motor er med eller ikke overlater jeg til andre å avgjøre

https://www.finn.no/441241905

 

https://www.finn.no/mobility/item/438510591

 

 

med og uten motor om du leser annonsen!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Bellil skrev for 10 timer siden:

Kom litt tilfeldig over disse to annonsene for samme båt. Om prisforskjellen på 114.000 er riktig i forhold til om motor er med eller ikke overlater jeg til andre å avgjøre

https://www.finn.no/441241905

 

https://www.finn.no/mobility/item/438510591

 

 

En proff utført overhaling av en slik motor er ikke akkurat billig, forutsatt at det ikke blir tatt noen "lure" snarveier.

Motortypen ble lansert i 1990 (som kjent produsert av italienske VM Motori). Litt usikker på om de hadde fått hydrauliske ventilløftere på denne muligens litt nyere utgaven, 

Normalt sett så er vel en slik overhaling en påkostnad man tar for eget bruk videre, og ikke for videresalg. Blir nok ikke veldig lønnsomt med dagens timepriser, hvis man da ikke gjør alt selv. I dette tilfellet er det altså et verksted som har gjort jobben, så da kan man kanskje anta en form for garanti på jobben.

 

Personlig ville jeg nok ha hatt en litt kraftigere motor enn 220 hk i en såpass stor helplanende båt. 300-350 hk er nok optimalt, samt et annet drev enn Bravo 1. Bravo 2 er vel bedre egnet for denne båtstørrelsen, men Bravo 3 gir vesentlig bedre egenskaper (manøvrering, akselerasjon, marsjfart). Uansett må det være et X eller XR drev som tåler noe belastning over tid.

Det finnnes jo nok av alternativer der ute for rekkeseksere fra Mercruiser/CMD/VM Motori, Yanmar og VP på ca 300 hk og opp. De snusfornuftige ville kanskje foreslå D4, men jeg takler ikke 4-syl dieselmotorer utenom i traktorer o.l. :fniser:  Må imidlertid innrømme at jeg kjørte biler med 4-syl dieselmotorer i mange år, men nå er det 5 og 6 syl. det går i. Men biler kjøres jo generelt i et lavere turtallsområdet...

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Bellil skrev for 2 timer siden:

Det står at den skal bygges om slik at den blir under 24 meter. Hvorden gjøres det med bibehold av et pent utseende og seilegenskskaper i behold 

Det er illustrert på siste bildet. Ved første øyekast synes jeg det ser ut som en god plan! Vil jo ikke påvirke vannlinjen og akterstafet ser ut il kun marginalt å bli flyttet

Screenshot_20251226_180152.jpg.5d3e2d8e115728a4e27b5088b4fd1dd9.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...