Jump to content

Holdbarhet på åpnet sikaflex

Beech

Recommended Posts

Får du til å få ut massen, så er den brukendes. Blir den veldig gammel så vil du merke at den kleber dårligere. Uansett har eg aldri opplevd at gammel sika ikkje herder og blir som den skal.

Eg har alltid ein tube liggende til småliming og fuging.

Tuten går tett over natta, men den kan du stake opp med spiker feks. Etter nokre dager må du feks skru av tuten og presse massen rett ut av tuba uten tut, og så sette tuten på igjenn for å holde luft vekke.

Til slutt etter nokre uker/mnd, er det fram med kniven å sløye tuba for å få brukt det i midten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er riktig, Beech.

Men man kan riktignok glede seg når t.o.m. ikke åpnete tuber kommer over halvparten av de anbefalte 6 måneder lagringstid.

På den tiden da jeg solgte Sika måtte jeg ofte hive nye patroner som ikke var gamlere enn 2 - 3 måneder.

Og så komm det SMP på plass.

Bra SMP (!) på bra tube (!)kan lagres mye lengre.

Åpne tuber kunne ikke skjelden brukes videre i 3 til 8 måneder.

Original lokkete tuber fikk jeg brukt opp over mer 4 og delvis 5 år.

Hvorfor at en fortsatt bruker PU i det hele tatt er en gåte for meg,

ang. prisen er det flest bare billigere på den dagen det man kjøper det.

Men den diskusjonen hadde vi allerede.

Bare let ordentlig på forumet, du finner masse informasjoner her.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei igjen Sæbø.

Problemet med PU er bare at den ha mistet en stor del av hevteevnen sin så snart den bare -begynner- å herde.

Er den ikke "riktig" original-tykkflytende da betyr det egentlig slutten allerede,

dvs. det skal helst ikke brukes for mer enn enkle tetteoppgaver uten at det kreves full elastisitet og hevteevnen.

Ikke så med bra .. SMP.

Silanen gjør at den limer så lenge man bare klarer å presse det ut av sin tube.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvis du ville spørre meg da ville jeg svare:

Ja, i forhold til PU er SMP overlegen i alle klasses.

PU finnes i grunnen bare fortsatt siden den produserer penge.

Teknisk sett trenger man det ikke lengre.

Tec7 er også en SMP.

Produktet ble innstallert på norsk markedet ved hjelp av masse reklame og pengeinnsats.

Teknisk sett finnes det ingen grunn for ikke å velge også andre produkter.

Er en interessert da skulle man henvende seg til fagfolk som er også interessert i å informere.

Båtteknisk sett blir Tec7 forklart som "kan brukes for allt på båten.", som også Sikaflex sier.

Hvis man forandrer "kan" med spørsmålet "bør man bruke det for X?" da begynner selve dansen.

Ordentlige båtbyggere ville vel ikke en gang komme på ideen å bruke ett for alt og spesielt ikke Tec 7,

da finnes det flere andre produsenter som tilbyr mye bedre SMP-produkter.

Endeløs tema, det finnes fagfolk som gjør ikke noe annet enn å informere om det.

Og akkurat det skulle man bruke, fordi på byggemarkeder og Europris er man absolutt

på feil stedt for å hente seg kvalifisert informasjon om det.

Men, ikke blir sur, jeg må bare si det:

Også de allerfleste som heier sin egen fornøyelse med Tec7 her på båtplassen

har vel verken brukt det lenge eller på steder det man måtte beregne hva natemassen/limen egentlig skal.

Bra "tyggegummi" eller vindukitt ville vel ofte fikse det samme.

I grunnen jobber de fleste bare på lykke og fremme, dvs. fordi noen sa "det limer bra"

og det verste er at alle hevder: "på allt".

Så snart man derimot spør hva limen kan mht. tekniske data er luften ut hos 99,999999% av alle man spør.

(gjelder også helt spesiellt byggemarkeder m.m.)

Det er altså flest bare reklamen som viser sin virkning, men ikke forklaringen og heller ikke persønlig erfaring.

Jørg

Sikaflex

-292 er et sigestabilt

enkomponent polyuretanlim med

tiksotropisk pastaaktig konsistens.

Det herder ved kontakt med luftfuktighet og danner en slitesterk

elastomer. Sikaflex

-292 har fremragende limegenskaper og høy

mekanisk styrke.

Sikaflex

-292 tilfredsstiller alle krav

fra International Maritime Organisation (IMO).

Dette er sikafleksen jeg bruker ved festing av igjennomføringer på skroget over vannlinjen.

Fint, som så mye.

Jeg f.eks. trenger ikke bare tettning men også UV-fasthet,

uten å måtte overlakkere etter hvert.

Bra SMP kan brukes på mange steder uten forbehandling med Primer.

Kan Sika-PU også det, bare ett stedt? (forsiktig ved svar, les bruksanvisningen til Sikaprodukter nøye.)

Man kan se gjennom alle tekniske egenskaper på tabell.

Selv hvis PU kan brukes mange steder like bra som SMP er PU aldri bedre enn SMP.

Sammenlikner man det nøye da ser man at alle såkalte verifiserte PU er dårliger enn SMP,

det finnes forresten også SMP som er verifisert.

Og når "jeg" må ta i betraktning at jeg ikke har behov for å bruke opp en hel tube "nå"

blir også den dyreste SMP billigere enn PU fordi PU-tuben tørker så rask mens

en bra SMP vanligvis kan brukes opp før den uttørker.

Jeg sa ja, eeeendløs diskusjon.

Men jeg trekker meg nå igjen. :smiley:

Jørg

..ville jeg aldri våge.

Men på den tiden da jeg hanterte det som salgsvare var produkter fra tysk Pantera GmbH mitt beste valg.

Ellers kan vanligvis produkter fra Simson trygd anbefales.

Det finnes som sagt mange flere pdd.

Men det jeg egentlig ville er å henvise på det viktigste,

som er å lese BÅDE bruksanvisninger OG tekniske data.

En som sier "bra" er ikke til å stole på så sant han ikke spør om hvorfor og

også forklarer hvordan det blir best.

Nå husker jeg ikke hvem det var, men her finnes det minst en på BP som har skikkelig

peiling om dette tema fordi han jobber med det.

Han kommer sikkert snart med utdypendere info og kanskje også flere anbefalinger.

Jørg

Det herder ved kontakt med luftfuktighet og danner en slitesterk

elastomer. Sikaflex

Grunnen til at de herder med luftfuktighet er at blåsyre trekker seg til fuktighet.

Ikke helt info til den tråden men brukbart til dem som skal lakkere sin båt. Samme teknikk er brukt i fleste lakkprodukter og billakkerer har eksempel slitt med sykdomer i flere tiår på grunn av den giften. Veit ikke om hva lager flere helseskader, blåsyren eller løsemidlene den tar med seg.

Kullfilter som mange bruker der løsemidler er i lufta stopper blåsyre kun første 40 timene de er ut av lufttette pakninger. Eldre kullfilter stopper kun løsemidler mens blåsyre har direkte tilgang til kroppen. Der blir beskyttelse som filter gir helt feil der blåsyren er uten lukt.

En god regel er å skreve på filterpakning timene de har vært i bruk og kaste de etter 40 timer.

Også en sak man bør vurdere er om man lakkerer meget er at øyene er en stor fuktighetskilde. Om de er meget av løsemidler i lufta tar blåsyre dem med inn i kroppen via dem. Derfor er fleste proff i bransjen med hjelm foran hele ansiktet.

Har lagt merke til at de er veldig dårlig med kunnskap hos dem som holder kurser i verneutstyr og helse i bransjer her i Norge.

snakker om å ro seg ut ...

rakker ned på eit konsern ......, og nekter å komme med tips om bedre?

Stemmer noe ikke med det jeg sa?

Jeg synes vel at det holder.

- Trådstarteren fikk sitt svar og litt til.

- Jeg henviser bare på forskjell, dette kan man finne fram ved å undersøke.

- Jeg henviser også på trådene som fantes allerede her på BP for ikke så lenge siden, søk.

Alt annet krever at man er interessert i noe nytt (altså hvordan ting virker), sammenlikner,

leser og spør hos de enkle selgere/butikker/produsenter osv.

Og det blir desto enklere hvis man bruker internett, dvs. ikke bare for å lese på reklame.

Men bare at du forstår.

Så vidt jeg vet per dags dato finnes det verdensrund 9 produsenter som produserer ekte SMP,

litt over 25 produktgrupper og 40 forskjellige produktbetegnelser.

I tillegg finnes det en god del som missbruker betegnelsen SMP fordi det finnes Silanforbindelser i produktet, men holder ellers ikke mål.

Man må også vite at SMP bare betegner noe allminnelige.

Alle oppskrifter holdes hemmeliger enn tallkodene til Fort Knox fodi SMP kan ikke reanalyseres.

Bare litt produksjonsforskjell her, litt en annen temperatur, eller en annen hastighet, og svups finnes det et nytt produkt med helt andre egenskaper.

Skal nå lille jeg begynne å skrive atter en foredrag inkl. en sammenlikning av alle produkter,

spesiellt når det ikke en gang finnes mer enn 6 av gruppene på handel i Norge?

I don´t think so, jeg så nemlig allerede hvor interessert de fleste er når "frosken" ha kommet på markedet her.

Det eneste som teller for de fleste er en billig pris og helst mange allminnelige påstander,

om mer kan nemlig ikke en gang de fleste håndverkere bli spurt om.

Så da, Sæbø, ikke bli sur bare fordi jeg henviser til noe jeg vill bare ikke bruke for mye tid på det.

Men ble noen vekket av det da kan en jo undersøke og sammenlikne selv.

Båtbygging er nemlig avhengig av mange faktorer, da er ovenfor omtalte tetningsarbeidene på rørgjennomføringer, relingsholdere og

vinsjer det minste av problemene.

SMP er en slags vidundervåpe som er nå siden over 20 år på verdensmarkedet (oppfunnet i Japan).

Det er sannlig et fint verktøy for ganske mange problemstillinger,

men det finnes også mange forskjell og det bør man huske på så sant man ønsker å bruke verktøyet profft.

Jørg

Har gjennomgått fleire tester og reklamasjonsrapporter, og ser at feks tec7 er dårlig, tåler lite bevegelse. Blir for hard. Sika AT er best i test. At SMP eller MS er bedre en PU, må være reint personlig oppfattning.

Blåsyrevaset er det slutt på. Nå er det så lave innhold at det er under grensene for merkeplikt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Da ser du hvor forskjellig selve oppfåtningen er og du bekrefter uten å vite mer at det jeg sier stemmer.

Selv om jeg er enig når det dreier seg om kvaliteten av froskelimen (jeg sa det her på forumet allerede for ca. fem år siden)

ville påstandet "for hart eller for myk" jo alltid være avhengig bruksområdet.

F.eks. må stavdekk ligge myk, bred dekk skal festes i mellom for å få trykket bort, fuger må være enten myk eller hard avhengig

både materiell man fuger og bruksområdet (gulv, eller vegg, svømmebaseng, konstruktive fuger, overgang mellom bevegelige til faste deler m.m.).

Hvis man sier "Dette her en fantastisk produkt, men for at den KAN virke som den kan må du gjøre følgende: ......"

da selger den ikke lengre.

Og det er også akkurat poenget når jeg sier at jeg nekter å komme med sammenlikninger eller allminnelige anbefalinger.

De fleste vill bare høre "Limer alt, er billig, behøves verken arbeit eller forberedelse og du må ikke en gang tenke."

Smør på, og ferdig".

Men dette finnes ikke, og derfor slutter jeg ikke å si det høyt selv om jeg etter hvert får høre "rakker ned på en hel konsern...".

Dessuten er det selgeren som sitter på butikken som er ansvarlig, for min del.

Hvis ikke den sørger for fullstendig informasjon da -må- det gå galt også med ellers beste produkter, så enkelt er det.

Som jeg sa, prøv å spørre noen selger om detajerte informasjoner,

det finnes allerede bare få som klarer å finne fram mer enn tubeinformasjoner sier.

Det ang. "Test" og reklamasjonsrapporter, kan jeg lese det øffentlig på nett eller kan du sende det som mail?

Ikke at jeg er dypt interessert siden jeg aner hvordan en test ser ut når Sika var involvert, men interessant er det likevel.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...