Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Comfortina.

 

Ja seilbåt må regnes annerledes. Jeg har lite kjennskap til seilbåter, men vil nå tro du må skifte rigg av og til om du faktisk seiler med den.

Min far solgte en Joda som han kjøpte for 270' i 1987. Han hadde omtrent ingen utlegg på denne annet enn vanlig vedlikehold (gjort selv). Den solgte han i 2002 for over 315'.

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Om og når man vil få den samme utviklingen igjen som det var i mange år fra 90-tallet er ikke godt å si.

Klima/været sommerstid vil også spille inn. Selv om det er mange som trives på sjøen uansett vær så er det nok langt flere godværs-båteiere.

Det tror jeg du har rett i.

Hørte på radioen i dag at vi på østlandet ikke har opplevd ordentlig sommer siden begynnelsen av 2000 tallet.

Det stemmer også ganske godt med min erfaring.

Tror mange vil ut av markedet på grunn av dette.

 

Dere som sammenligner bilens bruktpris med båtens bruktpris.

kan dere ta en tur og kikke litt?

la oss velge ut 20-30 år gamle objekter.

når dere har gjort det kan dere komme og fortelle hva dere så av tilstander på biler og hva dere så på båter.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg du har rett i.

Hørte på radioen i dag at vi på østlandet ikke har opplevd ordentlig sommer siden begynnelsen av 2000 tallet.

Det stemmer også ganske godt med min erfaring.

Tror mange vil ut av markedet på grunn av dette.

 

Du har nok et poeng... årets sommer har vært den våteste på østlandet siden 1950, og det kun 61 år siden.... Hva fremtiden vil bringe av vær og klima er ikke så lett å spå, det vil kun fremtiden vise.... Men jeg stygt redd for at flere enn meg anser Sydvesten som praktisk i fremtiden også...

 

En kan ikke se bort fra at vi får snørike vintre og regnfulle sommere ... "Time will show"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi er jo ikke så godt vant her i nord, men de siste par somrene har nå vært helt greie.. særlig august og september har vært bra.

Vi står han av :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"Hva fremtiden vil bringe av vær og klima er ikke så lett å spå, det vil kun fremtiden vise.... Men jeg stygt redd for at flere enn meg anser Sydvesten som praktisk i fremtiden også..."

 

Ingar selger jo båtplassen vimpel, hva med å begynne å selge sydvester med båtplassen logo på :giggle:

 

Mvh

Renita

Link to post
Share on other sites

For mange betyr en fortsatt lav rente mindre inntekter. Ikke alle har gjeld, noe har sågar penger på bok og/eller bundet opp deler av sin formue i obligasjoner og/eller aksjer.

 

Er klar over dette, men hensikt med lav rente er å stimulere til forbruk foran sparing. Båt er jo på ingen måte en investering lenger, så akjemarkedet skal vel stupe mye for at folk heller vil bruke penger på båt.

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Sakset fra VG i dag:

 

Det er definitivt kjøpers marked. Det er hestehandling på bruktbåtmarkedet og pruting på nivå med en utenlandsk basar.

 

På FINN ligger nå hele 16.200 båter ute for salg. Hver dag legges det ut om lag 150 nye bruktbåtannonser, og prisene har aldri vært lavere.

 

- Så langt i år har vi hatt en «all time high» i antall publiserte annonser, sier PR-ansvarlig i FINN, Lene Kallum.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Så den WOW reportasjen jeg også! tror nok de fleste båter går lite ned.. Ivhertfal dem som jeg er interessert i som ligger kunstig høyt i pris, som har ligget på samme nivå i mange år! kansje man kan få et visst verdifall på store nye dyre båter. Det poengteres jo av flere her at båter ikke blir solgt uansett! Tror det hører til skjeldenheter at båter blir satt ned 2-300.000. Da har dem jo sikkert starta alt for høyt! Hvaa mener dere resten her inne! Kan ikke skjønne at totalen har sunket, men kan til dels være enig i at en og annen blir satt under det som har vært vanlig! men noen kjøpefest er det nok ikke uansett. De gamle trauste merkene med status og stor etterspørsel vil nok holde seg i pris enda noen år fremover

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vi er jo ikke så godt vant her i nord, men de siste par somrene har nå vært helt greie.. særlig august og september har vært bra.

Vi står han av :thumbsup:

 

Og blir ikke været her sør bedre, så tar jeg med meg båt og snøscooter og flytter nordover :lol:

Er lei av 30 minus på vinteren og sommerer som regner vekk.

Link to post
Share on other sites

Når Najad var verdsatt til € 100 mil på børsen og ble solgt for € 25 mil så forteller dette en god del om markedet. Tror nok vi har mye interessant i vente ved nedsettelser av salgssum :lipseal:

 

Luftslott er og forblir luftslott :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Og blir ikke været her sør bedre, så tar jeg med meg båt og snøscooter og flytter nordover :lol:

Er lei av 30 minus på vinteren og sommerer som regner vekk

Ja vi har ikke hatt spesiellt mye regn her oppe, og flom er et litt ukjent begrep. Nedbøren kommer helst som snø om vinteren :wink:

Kulderekorden i gata jeg bor i er vel omkring minus 16 men normalt nærmere nullpunktet.

Akkurat nå er det 16-17 grader ute så vi klager ikke.

Men mai og juni kan være noe ustabil temperaturmessig selv om det ofte er rundt 20 grader en periode først i mai. Det er vel største forskjellen på nord og sør. Dårlig med badetemperaturer før langt ut i fellesferien :sad:

Til gjengjeld slipper vi å tenke på lanterneføring fra mai til august :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dårlig med badetemperaturer før langt ut i fellesferien :sad:

I Bruvika var det ikke badetemperatur før langt ut i Juli og vist jeg ikke husker feil var vi der ute kun 4 ganger i løpet av 50 tallet. Så alt er ved det gamle og nå har dere jo badeland - om enn ikke slik at en kan ta med båten inn der, men drømmen kan en jo ta med seg :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I Bruvika var det ikke badetemperatur før langt ut i Juli og vist jeg ikke husker feil var vi der ute kun 4 ganger i løpet av 50 tallet. Så alt er ved det gamle og nå har dere jo badeland - om enn ikke slik at en kan ta med båten inn der, men drømmen kan en jo ta med seg

Brurvika kanskje? der har jeg visst aldri badet.. og på 50-tallet var jeg ikke født men det var sikkert varmt om somrene den gangen :wink:

Egentlig er det vel flere år siden jeg badet i havet, tror det var i Lofoten :wink: Får vel finne fram vannskiene til neste sesong.

Joda vi har jo Grottebadet, som befinner seg ca 25 meter under kjellergulvet mitt faktisk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

men noen kjøpefest er det nok ikke uansett.

De gamle trauste merkene med status og stor etterspørsel vil nok holde seg i pris enda noen år fremover

Vel, noen har nok gjort noen svært gode kjøp i det siste, jeg vet om flere. I ett tilfelle flere mill. ned.... Ellers er vel prisfallet størst på nesten nye båter.

Hvis vi snakker om 15% i gjennomsnitt siste året, pluss at noen har fått frykten og dumper prisen pga. allt snakket om krakk. De mest etterspurte båtene må nok også noe ned i pris ift. bobletiden, men de er lettere å selge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...