Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Godt poeng, hva som er prisforlangende andre har i markedet nå. Kan jo også hende at de er helt på "bærtur" med sine priser.

 

Det lages jo også statistikk over båtene som selges på Finn.no, men da på basis av prisforlangende/prisantydning i annonsen og ikke hva de faktisk selges for så kan fort bli litt misvisende.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hos finansinstitusjoner har krav til egenandel økt fra ca20 til 35% i vinter.

Dette presser endel båter ytterligere ned i pris vil eg tru.

Vi "skulle" selge nå og kjøpe større, og var villig til å gå ennå 50000 under prisantydning nettop fordi vi har funnet drømmebåten nå. Men finans blei ikkje slik som sist eg hadde ein "båt-stiv", så derfor slår vi det fra oss nå. Men båten vår ligger sikkert to mnd til på finn.

Kanskje eg skal justere prisen opp 100.000 i sju dager, og så sette "solgt" på den ? :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For eksempel Elcon/Santander.

 

"Eksport av fritidsbåter nådde en ny bunnotering i fjor og var på det laveste på nesten 30 år. I toppåret 2007 var eksportverdien på 530 millioner kroner, samtidig som importen av utenlandske fritidsbåter passerte 3,2 milliarder kroner. I 2011 var eksportverdien 210 millioner kroner. Også importverdien var mer enn halvert.

 

- Vi må tilbake til 1985 for å finne lavere eksport enn i fjor. Da var eksportverdien 193 millioner og antallet båter 3900. I fjor ble det eksportert 1000 båter. Så justert for inflasjonen endte dessverre 2011 på et historisk lavmål, sier administrerende direktør Erlend Prydz i bransjeforbundet Norboat til Dagens Næringsliv."

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser gjenferdene er på vei tilbake på Finn. Sammen med årets nye objekter kan det fort bli ny rekord. Hvor mange som er fornøyd med å ha båten til salgs ift. til hvor mange som vil selge, gjenstår å se. Ser ut som det er en god del kjøpere i markedet i år, da objekter som er greit priset har blitt solgt gjennom hele vinteren.

 

Lykke til med både kjøp og salg til alle som er i markedet! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Båtmessen begynner vel til uka, og da eksploderer vel annonseringen på FINN kanskje?.., eller kanskje ikke?

Er vel mange som har lokale mindre messer og ikke er med på Lillestrøm. Blir kanskje mer og mer trenden i disse tider?

Popper jo ut en del større båter på FINN, særlig fra 90- og tidlig 2000-tallet til bra priser.

 

Tenker litt på hvordan drivstoffpriser også vil kunne virke inn på båtsalget. Bensin knocker nok kanskje 17 kroner litern, enda mer for oljeblandet på marinaene tipper jeg. Farget diesel blir vel sikkert også all time high i år.

 

Finvær her idag så da begynner vel båtpussen for en del. Mange venter vel med å annonsere båten til den kan sees ferdig shinet, gjerne slik at den kan vises rett før sjøsetting?

Link to post
Share on other sites

Kanskje han tenkte som så at, det er bedre med 800' i handa enn 1.3 mill i brygga!

 

Tror nok det er nokså nær sannheten her, ja. Kjøpte en større Prinsess på forsommeren i fjor, og var vel egentlig drittlei av å ha to båter. Og ved å stikke fingeren i jorda så er det jo lett å se at tap blir det uansett.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det spørs jo litt hva man regner som "tap" også da. Det er jo slutt på den tiden da man kunne få mer enn innkjøpsprisen for sin bruktbåt, og tjene penger som kunne leggees i ny båt. Hvis man kaller det kostnad eller utgifter i stedet, og fordeler det på antall bruksår, får man vel en mer normal økonomi i båtluksusen også.

 

Jeg tror vi skal inn i andre tankebaner og at dette langsomt siger inn over oss her i rike Norge også: Det koster å være kar, og hvis man fordeler denne utgiften på et begrenset antall fridager, blir man -som jeg tidligere har sagt- ganske raskt vaksinert mot trefots-syke.

 

Noen går helt ut av det og nå kommer det vel ca 200 nye båter på Finn.no nesten hver dag. Denne tråden ble startet for lenge siden og spør om det blir priskrakk med 8000 båter på Finn.no. Hvordan det blir i år, kan enhver regne ut selv.

 

Hvis det store antallet på Finn.no skyldes at enkelte forhandlere legger ut samme båt flere ganger, lager de ris til egen bak, hvis folk flest analyserer markedets tilstand ut fra antall tilbudte båter...

 

Uansett, jeg ser fremdeles at de billigste båtene blir solgt raskt, så det må være et hull et sted der de frosvinner kanskje?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har tro på at dette kommer til å bli en forholdsvis bra sesong! Det har vært en flott, mild vinter, våren kom tidlig og det ser ut til at økonomien har stabilisert seg. Jeg tror derfor mange vil vurdere å kjøpe båt igjen nå. Jeg driver selv båtfirma og har jobbet mye helt siden juletider. I dag regner jeg med å være fullbooket frem til midten av mai. Kundene bruker betydelige beløp på båtene sine nå. Har også hørt om flere som har solgt båtene sine den siste tiden (prisklasse 600-1 mill). I oslofjordområdet har det også blitt betydelig flere båtplasser (ca. 1000 bare fra drøbak og innover) så båtplass har blittt mye enklere (og det ser ut som man kan få de litt rimligere også hvis en følger litt med på finn på utleiefronten). Har også inntrykk av at seilbåtforhandlerne er fornøyd med salget så langt og kommer til å delta på lillestrømmessa. :sailing::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ttakker Olpi, sjekket opp de båtene. Synes det hørs noe rart ut jeg, da har han i tilfelle solgt 200.000,- under nærmeste konkurent på en nidelv 300 og 400.000,- lavere på en nidelv 320. Tyder på at fyren har vært i akutt pengenød/pengebehov stemmer det der. Kupp for kjøper, tragedie for selger i tilfelle, jaja. Kan jo også være andre forhold med her, ødelagt motor eller slike ting. Vanskelig å bedømme når man ikke vet mer om forholdet.

 

Siden det er stilt spørsmål, så var det denne (altså en 300 - ikke 310 som jeg feilaktig trodde det var)som gikk for 800.000,- : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33409397

 

Ikke noe ødelagt motor eller no' sånt muffens. Strøken båt, så vidt jeg kunne se.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Siden det er stilt spørsmål, så var det denne (altså en 300 - ikke 310 som jeg feilaktig trodde det var)som gikk for 800.000,- : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33409397Ikke noe ødelagt motor eller no' sånt muffens. Strøken båt, så vidt jeg kunne se.mvh tuffff

Flott tuffff, den referansen forklarer mye. Prisforlangende 950.000, litt under andre aktører av samme båt. Fikk 800.000,-. Godt prutet av han som handlet, med dog forståelig, selger har her slept seg 19% ned for å bli kvitt båten. Det er vel ikke helt urimelig å anta at flere må gjøre, og sikkert smart å gjøre for å bli kvitt utgiftene på den.

Link to post
Share on other sites

her har vi en "tabbe" fra normar i Son, samme båt ligger ute i 2 forskjellige annonser, men den som ble lagt ut idag ligger 200 høvdinger høyere enn den som har ligget ute lenge. Bra noen håper :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

Annonse 1, fra 13 Jan: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32690880

annonse 2 fra idag: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33864102

 

Kanskje bare meg men syntes dette blir ALT for dumt, av en privat person blir det litt annerledes. Jeg mener dette går utover serriøsiteten til firmaet og jeg lurer på om dette er noe de gjør systematisk? Har jeg betalte for mye for min båt? Har andre betalt for mye?

Blir skuffet over at store aktører innen båtbransjen gjør slikt. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Hvis trenden er at størsteparten setter så høye priser er jeg redd bare et mindretall som priser tilnærmet riktig får solgt. Er man i bransjen er man jo nærmest forpliktet til å være positiv. Håpet må være at den siste optimist snart blir pessimist. Da først vil det vel kunne snu ordentlig.

Link to post
Share on other sites

I oslofjordområdet har det også blitt betydelig flere båtplasser (ca. 1000 bare fra drøbak og innover) så båtplass har blittt mye enklere

 

Javel? Såvidt meg bekjent var siste større utvidelse Aker Brygge, og det er jo noen år siden nå. Og så bygges det i Leangbukta, men der er det vel ikke noe klart ennå. Dessuten forbeholdes plassene for "lokalbefolkningen". Eller er det jeg som følger dårlig med?

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Hvis trenden er at størsteparten setter så høye priser er jeg redd bare et mindretall som priser tilnærmet riktig får solgt.

 

Ja, men er det ikke da også en del interesserte kjøpere som ikke får kjøpt og hva gjør de da?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Beholder båten sin, tipper jeg. Veldig mange har nok båt, og ønsker bytte til en annen.

Har snakket med flere som skal selge båter og som tilsynelatende har kjøpere. Problemet er at "kjøperne" også har båter som de må selge, og har prøvd det en god stund. Da må nok noen fire litt på prisen for å få i gang omsetningen. Hvis de da føler at mellomlegget blir vel stort så beholder de kanskje heller egen båt. Som jeg har nevnt før så virker det på meg som om særlig de noe større båtene 35 for + og som er noen år gamle har redusert prisen, mens mange av de mindre henger igjen. Det er ikke entydig for jeg ser jo også at flere andre har redusert prisen noe. Det selges jo båter nå også, men det er nok de som priser rett eller har enklere for å komme til enighet om prisavslag med kjøper. Har også vært i kontakt med båtforhandlere som har solgt brukt båt, og som sier de måtte gi med mye ekstrautstyr for å få solgt til tilnærmet prisantydning.

Det er jo faktisk slik at folk som skal avslutte båtlivet heller beholder båten selv om den nesten ikke benyttes når de ikke får prisen de har satt seg. Tror de da på at prisen på en stadig eldre båt skal stige, gjerne mer en de får i avkastning på pengene for båten? Når man i tillegg regner inn driftsutgifter så virker det som et merkelig avgjørelse på meg.

Alt dette er selvfølgelig slik jeg subjektivt oppfatter det, og andre kan se helt annerledes på det.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...